Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 4/2014

№ 4/2014

Fìnansi Ukr. 2014 (4): 61–82

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА

СОКОЛОВСЬКА Алла Михайлівна1, РАЙНОВА Лариса Борисівна2

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1022-8215
2ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8275-3094


Інструменти політики фіскальної консолідації та їх вплив на макроекономічні процеси


Проаналізовано сутність та інструменти політики фіскальної консолідації у вузькому й широкому значенні, особливості її реалізації в країнах ЄС в умовах подолання наслідків кризи 2008—2009 рр. З огляду на результати досліджень західних учених обґрунтовано негативний вплив фіскальної консолідації на економічне зростання, зайнятість, рівень трудових і капітальних доходів, а також залежність її наслідків від інструментів реалізації та тривалості їх дії. Зокрема, з’ясовано, що скорочення державних видатків призводить до менш негативних макроекономічних наслідків, ніж збільшення податків. Окрім того, до інструментів політики фіскальної консолідації, які не перешкоджають економічному зростанню, включено перенесення податкового навантаження з податків на працю на екологічні податки, оподаткування споживання й нерухомого майна; забезпечення дотримання податкового законодавства; зміни структури державних видатків у напрямі зменшення непродуктивних і збільшення продуктивних видатків держави; підвищення ефективності використання бюджетних коштів. Встановлено, що в Україні одним із найрезультативніших інструментів забезпечення ефективного використання бюджетних коштів може стати реалізація системи заходів із удосконалення державного управління та боротьби з корупцією, котрі дадуть змогу прискорити темпи економічного зростання навіть без збільшення державних видатків. Оскільки фіскальна консолідація за рахунок зростання дохідної частини бюджету можлива лише в разі порівняно низького висхідного рівня податкового навантаження загалом і в розрізі окремих податків, ставки яких передбачається переглянути, та відсутності “втоми від податків”, показано, що на цей час в Україні її резерви майже вичерпані. Враховуючи обмежені можливості пошуку податкових джерел фіскальної консолідації, котрі не матимуть негативного впливу на розвиток національної економіки, обґрунтовано основні заходи її реалізації у сфері доходів бюджету.

Ключові слова: фіскальна консолідація, податкові й бюджетні інструменти фіскальної консолідації, макроекономічні наслідки фіскальної консолідації.

JEL: H21, H30, H87


Соколовська А. М. Інструменти політики фіскальної консолідації та їх вплив на макроекономічні процеси / А. М. Соколовська, Л. Б. Райнова // Фінанси України. - 2014. - № 4. - C. 61-82.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 61 - 82) ЗавантажитиЗавантажень : 689
1. Alesina A. Large Changes in Fiscal Policy: Taxes Versus Spending / A. Alesina, S. Ardagna // NBER Working Paper. — 2009. — No. 15438, October. — 36 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.nber.org/papers/w15438.pdf?new_window=1.
2. Alesina A. The Electoral Consequences of Large Fiscal Adjustments / A. Alesina, D. Carloni, G. Lecce // NBER Working Paper. — 2011. — No. 17655, December. — 39 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.nber.org/papers/w17655.pdf?new_window=1.
3. Anderson D. Fiscal Consolidation in the Euro Area: How Much Pain Can Structural Reforms Ease? / D. Anderson, B. Hunt, S. Snudden // IMF Working Paper. — 2013. — No. 211. — 31 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2013/wp13211.pdf.
4. Estev?o M. The Economic Effects of Fiscal Consolidation with Debt Feedback / M. Estev?o, I. Samake // IMF Working Paper. — 2013. — No. 136. — 50 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2013/wp13136.pdf.
5. Princen S. The role of tax policy in times of fiscal consolidation / S. Princen, G. Mourre ; Economic European Commission // Economic Papers. — 2013. — No. 502. — 110 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ec.europa.eu/economy_finance/publications/economic_paper/2013/pdf/ecp502_en.pdf.
6. Restoring Public Finances 2012 : Draft Report / OECD. — 21 November 2012. — 274 p. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.oecd-ilibrary.org/governance/restoring-public-finances-2012-update_9789264179455-en.
7. Tax reforms in EU Member States. Tax policy challenges for economic growth and fiscal sustainability : 2013 Report / European Commission. — 2013. — No. 5 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2013/pdf/ee5_en.pdf.
8. Длугопольський О. В. Досвід США, Канади та Японії у застосуванні механізму фіскальної консолідації / О. В. Длугопольський // Економіка: реалії часу. — 2013. — № 4 (9). — С. 167—173 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: economics.opu.ua/files/archive/2013/No4/167-173.pdf.
9. Єфименко Т. І. Фіскальна консолідація в контексті антикризового регулювання / Т. І. Єфименко, С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов // Фінанси України. — 2013. — № 2. — С. 7—20.
10. Лондар С. Л. Європейська фіскальна консолідація: який досвід варто використати Україні? / С. Л. Лондар // Фінанси України. — 2014. — № 1. — С. 39—53.
11. Соколовська А. М. Податкова політика в Україні в контексті тенденцій реформування оподаткування у країнах ЄС / А. М. Соколовська, Т. В. Кощук // Фінанси України. — 2012. — № 1. — С. 94—115.
12. Фискальная консолидация: итоги визита МВФ в Украину // Экономические новости. 06.11.2010 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: economic-ua.com/analitika/25099.
13. Болл Л. Болезненное средство / Л. Болл, Д. Ли, П. Лунгани // Финансы и развитие. — 2000. — Сент. — С. 21—23 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.imf.org/external/russian/pubs/ft/fandd/2011/09/pdf/ball.pdf.
14. Тищенко Е. В. Рекомендации для Большой двадцатки по итогам работы в 2012—2013 гг. на Коммуникативной площадке G-Global VI Астанинского экономического форума, Иркутск, 2013 г. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.group-global.org/ru/storage_manage/download_file/11344.
15. Herndon T. Does High Public Debt Consistently Stifle Economic Growth?: A Critique of Reinhart and Rogoff / T. Herndon, M. Ash, R. Pollin // Working Paper Series. — 2013. — No. 322, April [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.peri.umass.edu/fileadmin/pdf/working_papers/working_papers_301-350/WP322.pdf.
16. Апокин А. Бюджетная консолидация: последствия для экономического роста / А. Апокин, И. Ипатова, И. Сухарева [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ecpol.ru/monitoringi/ezhemesyachnye/1063-byudzhetnaya-konsolidatsiya-posledstviya-dlya-ekonomicheskogo-rosta.html.
17. Соколовська А. М. Особливості податкової системи України та напрями її коригування / А. М. Соколовська // Фінанси України. — 2013. — № 9. — С. 28—44.
18. Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні : закон України від 27.03.2014 № 1166-VII [Електронний ресурс]. — Режим доступу: zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1166-18.
19. Макфаркар Р. Работа над ошибками приватизации. Мировой опыт / Р. Мак­фаркар // Отечественные записки. — 2005. — № 1 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.strana-oz.ru/2005/1/rabota-nad-oshibkami-privatizacii-mirovoy-opyt.
20. Sir John Major calls for windfall tax on energy profits [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.bbc.co.uk/news/uk-politics-24621391.
21. Экзотические налоги [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.cnfp.ru/fun/exotic_tax.
22. Легко ли в России использовать британский опыт разового сбора с участников приватизации — windfall tax [Електронний ресурс]. — Режим доступу: polpred.com/?ns=1&cnt=31&searchtext=windfall&sortby= date&redirect=1.