Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 7/2017

№ 7/2017

Fìnansi Ukr. 2017 (7): 116–128
https://doi.org/10.33763/finukr2017.07.116

НАУКОВІ ДИСКУСІЇ

ВАВАК Тадеуш 1

1Ягелонський університет
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8291-9325


Основні чинники якості менеджменту в університетах


У статті визначено й досліджено основні чинники якості управління у вищих навчальних закладах (ВНЗ), насамперед університетах, в умовах глобалізації, європейської інтеграції та дефіцитної економіки України. Дослідження проведено на теоретико-методологічних засадах системного й інституціонального підходу до якості управління та її поліпшення у ВНЗ. Обґрунтовано, що управління й концепція якісного управління базуються на науковому управлінні та мистецтві управління, котре включає постановку цілей і прийняття рішень. Показано, що парадигма якості управління відіграє важливу роль у забезпеченні організації, розвитку, успіху діяльності ВНЗ та передбачає розгляд якості управління у вищій школі як наслідку (результату) синергії, взаємодії знань і вмінь менеджера (управлінця), його таланту, особистих рис, у т. ч. управлінської інтуїції, необхідних для ухвалення й виконання відповідних рішень. Якість управління визначається як міра задоволення в результаті надання управлінських послуг потреб і очікувань організації та її внутрішніх і зовнішніх зацікавлених сторін. Розгляд принципів і цілей функціонування ВНЗ у контексті глобалізації та європейської інтеграції логічно й фактично передує розкриттю чинників якості управління. Забезпеченість цих закладів ресурсами та їх використання трактуються як критерій класифікації чинників якості управління ВНЗ. Докладно проаналізовано такі з них: людські ресурси вищої освіти як ключовий фактор забезпечення якості менеджменту; основні засоби ВНЗ (включаючи час їх обороту); розроблення та впровадження освітніх програм і публікацій наукових співробітників ВНЗ; фінансова підтримка якості наукового й навчального процесів. Розкрито специфіку універсальних чинників якості управління у ВНЗ в умовах жорсткої обмеженості ресурсів. У цьому контексті наведено низку дискусійних положень щодо поточної ситуації у вищій освіті України.

Ключові слова:ВНЗ, якість управління, чинники якості управління, самофінансування розвитку університетів, дефіцитна економіка, глобалізація, європейська інтеграція.

JEL: F60, I23, I28.


Вавак Т. . Основні чинники якості менеджменту в університетах / Т. . Вавак // Фінанси України. - 2017. - № 7. - C. 116-128.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 116 - 128) ЗавантажитиЗавантажень : 677
1. Martyniak, Z. (2000). Ciągłość i zmiana w teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem [Continuity and change in theory and practice of enterprise management]. In Jagoda, H., Lichtarski, J. (Eds.). Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ciągłość i zmiana [New directions in business management – continuity and change]. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej [in Polish].
2. Wawak, T. (2012). Jakość zarządzania w szkołach wyższych [Quality management in the higher education system]. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego [in Polish].
3. Kowalczewski, W. (Ed.). (2008). Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu [Contemporary paradigms of management sciences]. Warsaw: Wyd. Difin [in Polish].
4. Magna Charta Universitatum. (1988, September 18). Retrieved from www.magna-charta.org/resources/files/the-magna-charta/polish [in Polish].
5. Ministry of Science and Higher Education. (n. d.). Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego – realizacja celów: Komunikat z konferencji europejskich ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Bergen, 20 maja 2005 r. [European Area of Higher Education – Achieving Goals: A Communication from the European Conference of Ministers for Higher Education, Bergen, 20 May 2005]. Retrieved from www.nauka.gov.pl [in Polish].
6. Ministry of Science and Higher Education. (2005). Standardy i wskazówki zapewnienia jakości w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego: Materiały z Konferencji europejskich ministrów do spraw szkolnictwa Wyższego, Bergen, 19-20 maja 2005 r. [Standards and Guidance for Quality Assurance in the European Higher Education Area: Materials from the Conference of European Ministers for Higher Education, Bergen, 19-20 May 2005]. Warsaw. Retrieved from www.nauka.gov.pl [in Polish].
7. Ministry of Science, Technology and Innovation of Denmark. (2005, February). Ramowa Struktura Kwalifikacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego [Framework for the Qualification of the European Higher Education Area]. Retrieved from www.nauka.gov.pl [in Polish].
8. European Union. (2008, May 6). Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 23.04.2008 w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji do uczenia się przez całe życie [Recommendation of the European parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the european qualifications framework for lifelong learning]. Official Journal of the European Union, C 111. Retrieved from eur-lex.europa.eu [in Polish].
9. Wawak, T. (2013). Pro-quality restructuring of management in higher education. Curent Problems of Uniwersity Management. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
10. Wawak, T. (2016). Kluczowe czynniki kreujące jakość zarządzania w szkołach wyższych: wprowadzenie do dyskusji [Key factors which create quality management in higher education: an introduction to the discussion]. In Kowalczewski, W., Kuc, B. R. (Eds.). Dylematy jakości kształcenia na kierunku zarządzania [Dilemmas of quality education in the management direction]. Dyskusje o zarządzaniu, 7 [in Polish].
11. Wawak, T. (2015). Social Financial Audit in Institutions of Higher Education. Inde­pendent Auditor, 11 (I).
12. Moskalenko, O. M. (2016). Austerity economics and fiscal democracy: international experience and problems of Ukraine. Economic Theory and Law, 3 (26).
13. Wawak, T. (2014). Koncepcіya staloho konkurentnoho rozvy`tku unіversy`tetu v umovakh Yevropejs`koho Soyuzu [Foundations of developing balanced, competitive university in the realm of European Union]. In Hry`nchuc`ky`j, V. І. (Ed.). Transformacijni procesy` ekonomichnoï sy`stemy` v umovakh suchasny`kh vy`kly`kiv [Transformation processes of an economical system in the context of modern challenges]. Ternopil`: Vy`davny`ctvo TNEU [in Ukrainian].