Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 12/2015

№ 12/2015

Fìnansi Ukr. 2015 (12): 12–31

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА

СОКОЛОВСЬКА Алла Михайлівна1

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1022-8215


Концепція ліберальної податкової реформи: доцільність і можливість реалізації в Україні


На основі аналізу економічних і фіскальних наслідків проведення ліберальних податкових реформ у країнах ЄС упродовж 1990-х і 2000—2014 рр. обґрунтовано необхідність та можливість ліберальної податкової реформи в Україні. Встановлено, що запровадження єдиної ставки податків на доходи в п’яти постсоціалістичних країнах ЄС, яке супроводжувалось одночасним значним зниженням ставок цих податків, мало здебільшого позитивні економічні й фіскальні наслідки. З’ясовано, що найуспішнішою в контексті впливу на макроекономічну динаміку лібералізація податкових систем була в Словаччині та Естонії. Щоправда, в Словаччині зменшення податкового навантаження разом зі зростанням державних видатків спричинило загострення фіскальних дисбалансів та, як наслідок, реалізацію “процедури надмірного бюджетного дефіциту”, в процесі якої країна відмовилася від ідеї “єдиного податку” й підвищила ставки основних податків. Виявлено, що загалом постсоціалістичні держави ЄС із найменшим податковим навантаженням — Латвія, Литва та Словаччина — характеризуються найбільш динамічною економікою. Виняток становить Естонія, де високі темпи економічного зростання поєднуються з помірним рівнем податкового навантаження. Найменш динамічною є економіка в Хорватії, Угорщині та Словенії — країнах із найвищим рівнем податкового навантаження. Визначено найбільш прийнятний час для проведення ліберальної податкової реформи в Україні, податки, на котрі доцільно знижувати й встановлювати однакові ставки. Доведено, що зменшення ставок податків на доходи не варто супроводжувати зниженням ставки ПДВ. Проаналізовано ризики реалізації пропозиції щодо запровадження мораторію на три роки на внесення змін до податкового законодавства.

Ключові слова:ліберальна податкова реформа, економічні й фіскальні наслідки податкової реформи, рейтинг податків відповідно до їх впливу на економічне зростання, мораторій на внесення змін до податкового законодавства.

JEL: G28, H20, H21.


Соколовська А. М. Концепція ліберальної податкової реформи: доцільність і можливість реалізації в Україні / А. М. Соколовська // Фінанси України. - 2015. - № 12. - C. 12-31.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 12 - 31) ЗавантажитиЗавантажень : 849
1. Оравец Я. Введение 19-процентного единого налога в Словакии за полтора года / Я. Оравец [Електронний ресурс]. — Режим доступу: polit.ru/article/2006/12/20/oravec/.
2. The corrective arm of the Stability and Growth Pact (SGP). Excessive Deficit Procedure (EDP) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ec.europa.eu/economy_finance/economic_governanct/sgp/corrective_arm/index_en.htm.
3. Bird R. Taxation and Development / R. Bird // The World Bank. Economic Premise. — 2010. — October, № 34 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: siteresourcesworld-bank.org/INTDEBTDEPT/Resources/468980-1172763902832/3508188-1286222049323/PREMEconPrem34.pdf.
4. Tax Policy Reform and Economic Growth // Tax Policy Study № 20. — OECD Publishing, 2010. — 154 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.oecd-ilibrary.org/taxation/tax-policy-reform-and-economic-growth_9789264091085-en.
5. Соколовська А. М. Реформа єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в Україні / А. М. Соколовська // Фінанси України. — 2015. — № 7. — С. 7—23.