Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2017

№ 5/2017

Fìnansi Ukr. 2017 (5): 24–38
https://doi.org/10.33763/finukr2017.05.024

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ІВАНИЦЬКА Ольга Михайлівна1, КОЩУК Тетяна Василівна2

1НТУ України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5505-8849
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1013-4603


Передумови та напрями підвищення транспарентності фінансів державних підприємств України


У статті наведено авторське бачення поняття транспарентності та її забезпечення у сфері державних фінансів загалом і фінансів державних підприємств зокрема. Встановлено, що на макрорівні поняття транспарентності державних фінансів пов’язане із фіскальною прозорістю. На мікрорівні для забезпечення транс­парентності необхідно досягти прозорості фінансових потоків державних під­приємств у системі формування доходів і здійснення видатків сектору загального державного управління та дотримуватися принципів прозорості їхньої діяльності. Доведено, що підвищення транспарентності, в т. ч. фінансів держпідприємств, можливе лише за виконання таких передумов: формування відповідного інституціонального механізму забезпечення транспарентності; поліпшення розкриття інформації та звітування держпідприємств перед суспільством; запровадження стандартів звітності; створення й забезпечення належного функціонування інституцій, на які покладаються зобов’язання гарантувати прозорість і контролювати пов’язані з цим процеси; вдосконалення відповідних організаційно-інформаційних механізмів. Визначено форми забезпечення прозорості фінансів державних підприємств, до котрих, зокрема, віднесено: розміщення фінансової інформації на офіційних веб-сайтах держпідприємств та органів державної влади; обговорення із залученням експертів і громадськості ініціатив щодо змін у законодавстві та/або практиці державного управління, що здатні впливати на фінансову діяльність держпідприємств; оприлюднення й обговорення інформації про державну допомогу суб’єктам господарювання та відображення її обсягів у бюджеті; наведення аргументації доцільності приватизації об’єктів державної власності; обговорення питання про рівень досягнення обов’язкової прозорості. Обґрунтовано конкретні заходи із забезпечення фіскальної прозорості й транспарентності фінансової діяльності держпідприємств в Україні.

Ключові слова:прозорість державних фінансів, фіскальна прозорість, транспарентність фінансів державних підприємств, державна допомога.

JEL: Е62, G38, H30, H81, H82.


Іваницька О. М. Передумови та напрями підвищення транспарентності фінансів державних підприємств України / О. М. Іваницька, Т. В. Кощук // Фінанси України. - 2017. - № 5. - C. 24-38.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 24 - 38) ЗавантажитиЗавантажень : 783
1. Розвиток державних фінансів України в умовах глобалізації: кол. моногр. / Лу­ніна І. О. та ін.; за ред. І. О. Луніної; ДУ “Ін-т економіки та прогнозування НАН України”. Київ, 2014. 296 с.
2. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Зарубіжний досвід забезпечення прозорості операцій у фіскальній сфері та його використання в Україні. Фінанси України. 2015. № 11. С. 22–42.
3. Forecasting the Public Finances / Office for Budget Responsibility. Briefing Paper. 2011. No. 1, Jan. 60 р.
4. Мельник Н. Транспарентність обліку як складова сприятливості ведення бізнесу в Україні. Бухгалтерський облік і аудит. 2015. № 4. С. 10–17.
5. Сambridge Dictionary. URL: dictionary.cambridge.org/dictionary/english/transparency?a=business-english.
6. Transparency in Public Finance / World Bank. URL: www.worldbank.org/en/topic/
governance/brief/transparency-in-public-finance.
7. Berle A. A., Means G. C. The Modern Corporation and Private Property. 2nd ed. N. Y., 1967. URL: www.wikiwand.com/en/The_Modern_Corporation_and_Private_Property.
8. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: міжнар. док. від 27.06.2014. URL: www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id= 246581344.
9. The Fiscal Transparency Code. URL: blog-pfm.imf.org/files/ft-code.pdf.
10. Меморандум про економічну та фінансову політику співпраці України з Між­на­родним валютним фондом від 02.03.2017. URL: ba.org.ua/wp-content/uploads/2017/
03/memorandum-z-mvf.pdf.
11. OEСD Gudelines on Corporate Governance of SOEs. URL: www.oecd.org/corporate/ca/corporategovernanceofstate-ownedenterprises/34803211.pdf.
12. Про доступ до публічної інформації: закон України від 13.01.2011 № 2939-VI. URL: zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2939-17.
13. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
14. Про відкритість використання публічних коштів: закон України від 11.02.2015 № 183-VIII. URL: zakon3.rada.gov.ua/laws/show/183-19.
15. Порядок адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2015 № 694. URL: www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248479611.
16. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо корпоративного управління об’єктами державної та комунальної власності: закон України від 02.06.2016 № 1405-VIII. URL: zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1405-19.
17. Про затвердження методичних рекомендацій щодо забезпечення прозорості суб’єк­тів господарювання державного сектору економіки: наказ Міністерства еконо­мічного розвитку і торгівлі України від 11.02.2015 № 116. URL: www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=03a54309-5c16-447f-af0f-661331c37ecb&title=NakazMinekonomrozvitkuVid11-02-2015-116-proZatverdzhenniaMetodichnikhRekomendatsiiSchodoZabezpechenniaProzorostiDiialnostiSub-ktivGospodariuvanniaDerzhavnogoSektoruEkonomiki-.
18. Выговский А. Социальная ответственность как конкурентное преимущество. URL: www.sostav.ru/blogs/31632/1554/.
19. Отчет государственного департамента США за 2015 финансовый год во исполнение раздела 7031 (b) (3) Закона об ассигнованиях на государственный департамент, зарубежную деятельность и связанные с ней программы на 2015 г. URL: www.state.gov/documents/organization/244792.pdf.
20. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Управління фіскальними ризиками, пов’язаними з діяльністю державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2017. № 2. С. 64–80.
21. Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки: розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р. URL: www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249797370.
22. Bericht der Bundesregierung über die Entwicklung der Finanzhilfen des Bundes und der Steuervergünstigungen für die Jahre 2013 bis 2016 (25. Subventionsbericht). Deutscher Bundestag. Drucksache. 18/5940. URL: www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Standardartikel/Themen/Oeffentliche_Finanzen/Subventionspolitik/2015-08-26-subventionsbericht-25-vollstaendig.pdf?__blob=publicationFile&v=2.