Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 10/2017

№ 10/2017

Fìnansi Ukr. 2017 (10): 27–42

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ГОРБАТЮК Вікторія Ігорівна1, МАТУЗКА Ярослав Васильович 2

1Міністерство фінансів України
2 ПАТ КБ “Приватбанк”


Інституціональні засади становлення електронного бюджетування на принципах відкритості та прозорості


Становлення та якісне управління електронним бюджетом є одним із пріоритетів фінансової політики держави. У статті проаналізовано проблеми й перспективи розвитку електронного бюджетування у сфері державних фінансів. Визначено, що воно сприяє прозорості та відкритості бюджетної інформації, а це слугує запорукою ефективного використання бюджетних коштів і громадського контролю публічних фінансів. Виявлено недоліки відкритості бюджету України, основними з яких є: відсутність інформації про середньостроковий бюджет, недостатня деталізація статей видатків і доходів. Розкрито проблеми, що виникли внаслідок неналежного дотримання стандартів відкритості й прозорості фінансів. Показано, що формування правового інституту прозорості державних фінансів в Україні за рахунок електронного бюджетування перебуває на початковому етапі та ще не має цілісного характеру. Загальна оцінка відкритості українського бюджету у 2017 р. залишається на рівні 2015-го (46 балів зі 100). Підкреслено, що справедливе розкриття звітності дає можливість лідерам бізнесу входити в ринкове інформаційне середовище на вигідних умовах, брати активну участь у лістингових, моніторингових та інших процедурах провідних світових фінансових майданчиків.

Ключові слова:електронний документообіг, інститут прозорості, якість, інститут відкритості, сфера фінансів, інституціональні засади, електронне бюджетування

JEL: H60, H61


Горбатюк В. І. Інституціональні засади становлення електронного бюджетування на принципах відкритості та прозорості / В. І. Горбатюк, Я. В. Матузка // Фінанси України. - 2017. - № 10. - C. 27-42.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 27 - 42) ЗавантажитиЗавантажень : 220
1. Колесник В. М., Артеменко Д. А. Проблеми становлення та перспективи розвитку електронних грошей в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. Вип. 17. URL: www.global-national.in.ua.
2. Деякі питання запобігання корупції в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади : розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 803-р. URL: zakon5.rada.gov.ua/laws/show/803-2016-%D1%80.
3. Касперович Ю. В. Пріоритетні напрями підвищення ефективності та прозорості публічних фінансів / НІСД. URL: www.niss.gov.ua/content/articles/files/prozorist-19d5a.pdf.
4. Косова Т. Д., Ангеліна І. А. Кодекс фіскальної прозорості: ініціативи МВФ. Еконо­мічний вісник Донбасу. 2014. № 3 (37). С. 77–81.
5. Бауманн Е. Планування й формування реалістичного та прозорого бюджету. Фінанси України. 2014. № 9. С. 7–20.
6. Бьюкенен Дж. М., Масгрейв Р. А. Суспільні фінанси і суспільний вибір. Два протилежних бачення держави / пер. з англ. Київ : ВД “КМ Академія”, 2004. 175 с.
7. Норт Д. С. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки / пер. з англ. Київ : Основи, 2000. 198 с.
8. Перес К. Технологические революции и финансовый капитал. Динамика пузырей и периодов процветания / пер. с англ. М. : Дело, 2013. 232 с.
9. Тоффлер Е. Третя хвиля / пер. з англ. Київ : Всесвіт, 2000. 480 с.
10. Фрімен К., Лука Ф. Як час спливає. Від епохи промислових революцій до інформаційної революції / пер. з англ. Київ : ВД “КМ Академія”, 2008. 510 с.
11. Ходжсон Дж. Экономическая теория и институты: манифест современной институциональной экономической теории / пер. с англ. М. : Дело, 2003. 464 с.
12. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Зарубіжний досвід забезпечення прозорості операцій у фіскальній сфері та його використання в Україні. Фінанси України. 2015. № 11. С. 22–42.
13. Геєць В. М. Економіка України: ключові проблеми і перспективи. Економіка і прогнозування. 2016. № 1. С. 7–22.
14. Гриценко А. А. Логіко-історичні засади кардинальних економічних змін і переходу до реконструктивного розвитку. Економіка України. 2017. № 5-6. С. 39–58.
15. Голубка С. М. Інституалізація фінансового господарства України (історична рет­роспектива) : монографія / ДННУ “Акад. фін. упр.”. Київ, 2013. 453 с.
16. Фіскально-бюджетна та грошово-кредитна політика в Україні: проблеми та шляхи посилення взаємозв’язку : монографія / Даниленко А. І. та ін. ; за ред. А. І. Даниленка ; НАН України, Ін-т економіки та прогнозування. Київ, 2010. 456 с.
17. Дем’янишин В. Г. Теоретична концептуалізація і практична реалізація Бюджетної доктрини України : монографія. Тернопіль : Вид-во ТНЕУ, 2008. 496 с.
18. Єфименко Т. І. Фінансова наука та економічні реформи: інституціональний контекст. Фінанси України. 2012. № 8. С. 5–22.
19. Зимовець В. В. Державна фінансова політика економічного розвитку / НАН України, Ін-т економіки та прогнозування. Київ, 2010. 356 с.
20. Краус Н. М. Становлення інноваційної економіки в умовах інституціональних змін : монографія. Київ : ЦУЛ, 2015. 596 с.
21. Кудряшов В. П. Рекомендації МВФ з питань фіскальної політики та їх урахування в Україні. Економіка України. 2016. № 10. С. 3–19.
22. Розвиток державних фінансів України в умовах глобалізації : кол. моногр. / Луні­на І. О. та ін. ; за ред. І. О. Луніної ; НАН України, Ін-т економіки та прогнозування. Київ, 2014. 325 с.
23. Наконечна Ю., Демиденко Л. Відкритість та прозорість державного та місцевого бюджетів в Україні. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Сер. : економіка. 2016. Вип. 10 (187). С. 20–27.
24. Оболенський О. Ю., Сороко В. М. Розробка системи показників для моніторингу діяльності державних органів. Університетські наукові записки. 2005. № 3. С. 321–329.
25. Савчук Н. В. Бюджетні пріоритети України у контексті суспільного вибору : монографія. Київ : Вид-во КНЕУ, 2014. 325 с.
26. Чухно А. А. Вибрані праці : у 2 т. / передм. Л. В. Губерського, Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Акад. фін. упр.”, 2012. 557 с.
27. Pretorius C., Pretorius N. A Review of PFM Reform Literature. London : DFID, 2008. 89 p.
28. Єфименко Т. І. Реформування та уніфікація інформаційного простору ділової активності. Економіка України. 2017. № 5-6. С. 78–90.
29. Крутова А. С., Чумак О. В. Електронний документообіг в органах державної влади України: реалії сьогодення та перспективи розвитку. Фінанси України. 2012. № 12. С. 112–124.
30. Open Budget Survey. Data Explorer. Country Datasheet: Ukraine (UA). URL: survey.internationalbudget.org/#profile/UA.
31. Радіонов Ю. Д. Прозорість бюджетної системи – гарантії її ефективності. Інвестиції: практика та досвід. 2013. № 14. С. 14–21.
32. Гладченко Л. Прозорість державних фінансів як передумова ефективності державного управління. Ринок цінних паперів України. 2011. № 3-4. С. 35–41.
33. Electronic Budget System of Georgia. April 17, 2013 / Ministry of Finance of Georgia. URL: www.pempal.org/sites/pempal/files/event/attachments/e-budget-presentation_eng.pdf.
34. Міжнародні стандарти відкритості та прозорості громадських фінансів в законодавстві та практиці України. Спроба оцінки / М. Мацкєвіч та ін. Варшава : Ґданський інститут ринкової економіки, 2003. 46 с.
35. Роменська К. М. Контроль за дотриманням бюджетного законодавства та його удосконалення. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 16. URL: www.global-national.in.ua.