Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 12/2019

№ 12/2019

Fìnansi Ukr. 2019 (12): 44–52
https://doi.org/10.33763/finukr2019.12.044

ФІНАНСИ ОСВІТИ І НАУКИ

ТКАЧЕНКО Наталія Володимирівна1, ЦІКАНОВСЬКА Наталія Анатоліївна2

1Київський національний університет імені Тараса Шевченка
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-6312-4586
2ДВНЗ “Університет банківської справи”


Мейнстрими формування академічного капіталізму у світовому освітньому просторі


Скорочення державного фінансування університетів спонукає їх проявляти ініціативи щодо комерціалізації діяльності та розширення співпраці з бізнесом. Це сприяє формуванню академічного капіталізму і становленню економіки знань. У статті розкрито підходи вчених до розуміння феномену академічного капіталізму. Узагальнено трансформаційні процеси комерціалізації вищої освіти. Висвітлено економічний зміст діяльності “підприємницьких університетів” та визначено напрями реформування закладів вищої освіти на шляху до корпоратизації діяльності. Підкреслено необхідність модернізації технологій навчання, диверсифікації джерел фінансування, розбудови дослідницької інфраструктури, входження до стратегічних альянсів і партнерств, участі закладів вищої освіти в спільних із промисловими підприємствами проектах. Охарактеризовано підприємницькі стратегії освітніх гіпермаркетів, дослідницьких університетів “business-to-business” та елітних університетів зі світовим ім’ям і багатими традиціями. Обґрунтовано потребу в державній підтримці комерціалізації освіти. Сформовано сукупність індикаторів наукової ефективності діяльності університетів.

Ключові слова:академічний капіталізм, комерціалізація освіти, підприємницький університет, академічне підприємництво, освітні гіпермаркети, технопарки, наукова ефективність університетів

JEL: O32


Ткаченко Н. В. Мейнстрими формування академічного капіталізму у світовому освітньому просторі / Н. В. Ткаченко, Н. А. Цікановська // Фінанси України. - 2019. - № 12. - C. 44-52.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 44 - 52) ЗавантажитиЗавантажень : 32
1. Deem R. Globalisation, new managerialism, academic capitalism and entrepreneurialism in universities: is the local dimension still important? Comparative Education. 2001. No. 37. P. 7–20.
2. Etzkowitz H. Triple helix: universities – enterprises – state. Innovations in action. London : Routledge, 2008. 180 p.
3. Slaughter S., Leslie L. Academic capitalism. Politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore : The John Hopkins University Press, 1997. 296 p.
4. Slaughter S., Rhoades G. Academic capitalism and the new economy: markets, state, and higher education. Baltimore : The Johns Hopkins University Press, 2004. 370 p.
5. Clark B. The higher education system: academic organization in cross-national perspective. Berkeley : University of California Press, 1983. 318 p.
6. Clark B. R. Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. N. Y. : Emerald Group Publishing Ltd, 1998. 319 p.
7. Walker J. Time as the fourth dimension in the globalization of higher education. Journal of Higher Education. 2009. Vol. 80 (5). P. 483–509.
8. Schulte P. The entrepreneurial university: a strategy for institutional development. Higher education in Europe. 2004. Vol. 29. P. 187–193.
9. Academic capitalism: development trends in Ukraine and European practice / I. Novikova, V. Martyniuk, A. Bediukh, O. Kharina. Marketing and Management of Innovations. 2018. No. 1. P. 27–44.
10. Інтеграція вищої освіти України в європейський та світовий освітній простір: економічний вимір : монографія / І. С. Каленюк та ін. Чернігів : РВК “Деснянська правда”, 2011. 165 с.
11. Куклін О. В. Стратегічні пріоритети розвитку вищої освіти в концепції інноваційного розвитку України. Формування ринкової економіки. Спец. вип.: Маркетингова освіта в Україні. 2011. С. 99–108.
12. Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні / за заг. ред. А. Ф. Павленка, Л. Л. Антонюк. Київ : КНЕУ, 2014. 349 с.
13. Григор’єв Г. С. Політекономія капіталізму: феномен розподілу праці в новій економіці. Наукові записки НаУКМА. Сер.: економічні науки. 2013. Т. 146. С. 27–33.
14. Романовський O. O. Інноваційна діяльність дослідницьких підприємницьких університетів США : монографія. Київ : КНУТД, 2012. 134 с.
15. Пашов Р., Ховрич Н. Академічний капіталізм як руйнівна продуктивна сила в системі освіти. Філософія освіти. 2009. № 1-2. С. 174–183.
16. Burton O., Brister J. Organizational hybridization: a business model to integrate best practices of for-profit and non-profit organizations. Journal of Biblical Integration in Business. 2012. Vol. 15. No. 1. P. 29–45.
17. DeMillo R. A. Revolution in higher education: how a small band of innovators will make college accessible and affordable. Cambridge : The MIT Press, 2017. 360 p.
18. Educating the next wave of entrepreneurs. Unlocking entrepreneurial capabilities to meet the global challenges of the 21st century / The World Economic Forum’s Global Education Initiative. URL: www.oecd.org/ site/innovationstrategy/42961746.pdf.
19. Braun G. From container knowledge to entrepreneurial learning: the role of universities. URL: deepthought.ttu.ee/majandus/tekstid/TUTWPE_06_150.pdf.
20. The Bayh–Dole Act: A Guide to the Law and Implementing Regulations. URL: www.cogr.edu/docs/Bayh_ Dole.pdf.