Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 2/2020

№ 2/2020

Fìnansi Ukr. 2020 (2): 25–37
https://doi.org/10.33763/finukr2020.02.025

БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА

СТОРОНЯНСЬКА Ірина Зеновіївна 1, БЕНОВСЬКА Лілія Ярославівна2

1ДУ "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-0237-1409
2ДУ "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6987-5724


Моделі фінансового вирівнювання: світова практика


У статті проведено поглиблений аналіз моделей фінансового вирівнювання в розвинутих країнах світу, досвід яких може бути корисним для вдосконалення вітчизняної практики вирівнювання в контексті модернізації його методичних засад за видатками, а також ідентифіковано українську модель. Виокремлено форми й види фінансового вирівнювання. З’ясовано, що для більшості країн модель фінансового вирівнювання поєднує його різні способи (вертикальне, горизонтальне, за доходами, за видатками). На вибір моделі вирівнювання впливає інституційна структура держави, особливості адміністративно-територіального устрою, рівень економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць та їх фінансова спроможність, ступінь децентралізації влади, стан розроблення стандартів соціальних послуг. Окреслено проблеми переходу до фінансового вирівнювання дохідної спроможності в Україні та пошуку шляхів його вдосконалення, враховуючи досвід розвинутих країн і особливості національної бюджетної системи.

Ключові слова:фінансове вирівнювання, моделі фінансового вирівнювання, бюджет, доходи, світовий досвід

JEL: H62, H10, G18


Сторонянська І. З. Моделі фінансового вирівнювання: світова практика / І. З. Сторонянська, Л. Я. Беновська // Фінанси України. - 2020. - № 2. - C. 25-37.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 25 - 37) ЗавантажитиЗавантажень : 245
1. Boadway R., Shah A. Intergovernmental Fiscal Transfers: Principles and Practice. Public Sector Governance and Accountability. Washington, D.C. : World Bank, 2007. URL: openknowledge.worldbank.org/handle/10986/7171.
2. Borge L.-E., Rattso J. Tax financing and tax equalization: Incentives and distribution in the welfare state. 2014. URL: www.svt.ntnu.no/iso/jorn.rattso/Papers/lebjrdanmarkskatt.pdf.
3. Johannes I., Torbjorn Å., Bhatta B. P. The Income Equalization System among Munici­palities in Norway: Strengths and Implications. Economies, MDPI. 2018. Vol. 6, Iss. 2. P. 1–10. URL: doi.org/10.3390/economies6020034.
4. Nierówności dochodowe w różnych typach funkcjonalnych gmin wiejskich województwa wielkopolskiego / A. Wołoszyn, A. Kozera, R. Głowicka-Wołoszyn, J. Stani­sławska. Zesz. Nauk. PTE Ziel. Gór. 2016. No. 5. S. 123–135.
5. Dafflon B. Federal-cantonal equalization in Switzerland: an overview of the reform in progress. Public Finance and Management. 2004. Vol. 4, No. 4. P. 521–558. URL: www.researchgate.net/publication/265932878_Federal-Cantonal_Equalisation_in_Switzerland_An_Overview_of_the_Present_System_and_Reform_in_Progress.
6. Dafflon B. Solidarity and the design of equalization: setting out the issues. Journal of Tax Research. 2012. Vol. 10, No. 1. Р. 138–164. URL: www.business.unsw.edu.au/research-site/publications-site/ejournaloftaxresearch-site/Documents/paper8_v10n1_Dafflon.pdf.
7. Kańduła S. Międzygminne nierówności dochodowe i efekty ich wyrównywania (na przykładzie gmin województwa lubuskiego. Zesz. Nauk. PTE Ziel. Gór. 2016. No. 3. S. 117–133. URL: ptezg.pl/Files/files/zn4/kandula.pdf.
8. René L. Frey and Gérard Wettstein. Reform Of The Swiss Fiscal Equalisation System. CESifo DICE Report. 2008. Vol. 6, Nо. 1. URL: www.cesifo-group.de/DocDL/dicereport108-forum4.pdf.
9. Sierak J. Ocena zdolności gminy do współfinansowania projektu – polityka dochodowa jednostek samorządu terytorialnego. 2016. URL: docplayer.pl/46577348-Wyklad-vii-ocena-zdolnosci-gminy-do-wspolfinansowania-projektu-polityka-dochodowa-jednostek-samorzadu-terytorialnego.html.
10. Shah A. Principles and the Practice of Fiscal Equalization Transfers with special emphasis on Solidarity or Robin Hood Programs. 2014. 11 December. URL: www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/Event/ECA/Poland/pl-fiscal-equalization-anwar-shah.pdf.
11. Кириленко О. П. Міжбюджетні відносини: стан та проблеми вдосконалення. Фінанси України. 2000. № 6. С. 64–72.
12. Луніна І. О. Міжбюджетні відносини в Україні: концептуальні підходи до реформування. Економіка України. 2002. № 5. С. 10–16.
13. Опарін В. М. Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні. Фінанси України. 2015. № 6. С. 29–42.
14. Письменний В. В. Міжбюджетні трансферти як інструмент фінансового вирівнювання територій. Економіка та держава. 2017. № 6. С. 24–30.
15. Пйонтко Н. Б. Зарубіжні моделі фінансового вирівнювання та перспективи їх упровадження в Україні. Бізнес Інформ. 2015. № 9. С. 43–54.
16. Federalism and Fiscal Transfers: Essays on Australia, Germany, Switzerland, and the United States / ed. by J. Clemens and N. Veldhuis. 2013. URL: www.fraserinstitute.org/sites/default/files/federalism-and-fiscal-transfers-rev.pdf.
17. Fiscal Federalism 2014: Making decentralisation work, edited by Hansjörg Blöchliger. Paris : OECD Publishing, 2014. URL: doi.org/10.1787/9789264174849-3-en.