Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 3/2020

№ 3/2020

Fìnansi Ukr. 2020 (3): 80–93
https://doi.org/10.33763/finukr2020.03.080

БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА

СТОРОНЯНСЬКА Ірина Зеновіївна 1, БЕНОВСЬКА Лілія Ярославівна2

1ДУ "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-0237-1409
2ДУ "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6987-5724


Ризики бюджетного вирівнювання в умовах адміністративно-фінансової децентралізації


У зв’язку з реалізацією в Україні адміністративно-територіальної реформи та децентралізацією влади змінилася система бюджетного вирівнювання. З метою зміцнення фінансової бази місцевих бюджетів здійснено перехід від вирівнювання за видатками до вирівнювання за доходами. У статті ідентифіковано ризики системи бюджетного вирівнювання в умовах адміністративно-фінансової децентралізації в Україні, а саме: порушення соціальної справедливості в регіональному вимірі; посилення диференціації розвитку столиці та регіонів, міських і сільських, об’єднаних та необ’єднаних територіальних громад; зниження рівня самостійності органів місцевого самоврядування в прийнятті рішень щодо напрямів використання отриманих із державного бюджету трансфертів і вирішення питань локального значення; політизації процесу бюджетного регулювання й збільшення лобістської складової розподілу міжбюджетних трансфертів. Окреслено напрями нівелювання ризиків бюджетного регулювання з дотриманням принципу територіальної справедливості при горизонтальному перерозподілі фінансових ресурсів, удосконалення механізму розрахунку індексу податкоспроможності розвитку територій.

Ключові слова:ризики, бюджетне вирівнювання, адміністративно-фінансова децентралізація, територіальні громади, бюджет

JEL: H62, H77, G18


Сторонянська І. З. Ризики бюджетного вирівнювання в умовах адміністративно-фінансової децентралізації / І. З. Сторонянська, Л. Я. Беновська // Фінанси України. - 2020. - № 3. - C. 80-93.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 80 - 93) ЗавантажитиЗавантажень : 136
1. Prud’homme R. The dangers of decentralization. The World Bank Research Observer. 1995. Vol. 10, No. 2. P. 201–220. URL: doi.org/10.1093/wbro/10.2.201.
2. Reinikka R., Svensson J. Local Capture: Evidence from a Central Government Transfer Program in Uganda. The Quarterly Journal of Economics. 2004. Vol. 119, No. 2. P. 678–704. URL: www1.worldbank.org/publicsector/pe/PEAMCourse04/Ritva
Background2.pdf.
3. Bardhan P., Mookherjee D. Capture and Governance at Local and National Levels. American Economic Review. 2000. Vol. 90, No. 2. P. 135–139. URL: doi.org/10.1257/aer.90.2.135.
4. West L., Wong С. Fiscal Decentralization and Growing Regional Disparities in Rural China: Some Evidence in the Provision of Social Services. Oxford Review of Economic Policy. 1995. Vol. 11 (4). P. 70–84. URL: doi.org/10.1093/oxrep/11.4.70.
5. Ravallion M. Reaching Poor Areas in a Federal System. Policy Research Working Paper Series. 1998. No. 01. 43 p. URL: doi.org/10.1596/1813-9450-1901.
6. Cheshire P., Gordon I. Territorial Competition and the Predictability of Collective (In) Action. International Journal of Urban and Regional Research. 1996. Vol. 20. P. 383–399. URL: doi.org/10.1111/j.1468-2427.1996.tb00324.x.
7. Rodríguez-Pose A., Gill N. On the Economic Dividend of Devolution. Regional Studies. 2005. Vol. 39, No. 4. P. 405–420. URL: doi.org/10.1080/00343400500128390.
8. Besley T., Ghatak M. Incentives, Choice, and Accountability in the Provision of Public Services. Discussion paper. 2003. No. 14. URL: eprints.lse.ac.uk/36001/1/Disspaper14.pdf.
9. Rodríguez-Pose A., Ezcurra R. Does Decentralization Matter for Regional Disparities? A Cross-Country Analysis. Journal of Economic Geography. 2010. Vol. 10, No. 5. P. 619–644. URL: doi.org/10.1093/jeg/lbp049.
10. Кириленко О. П. Міжбюджетні відносини: стан та проблеми вдосконалення Фінанси України. 2000. № 6. С. 64–72.
11. Пйонтко Н. Б. Зарубіжні моделі фінансового вирівнювання та перспективи їх упровадження в Україні. Бізнес інформ. 2015. № 9 . С. 43–54.
12. Правила одні для всіх або розподіліть міжбюджетні трансферти справед­ливо / О. Ганущин, М. Рівіс, І. Мунтян та ін. Полтавщина. 2019. 3 жовт. URL: blog.poltava.to/oleksandr-bilenkyi/8818/.
13. Звіт про результати аналізу формування та використання міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету України місцевим бюджетам у 2016–2017 роках / Рахункова палата. Київ, 2018. URL: rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/
2018/11-1_2018/Zvit_11-1_2018.pdf.
14. Письменний В. В. Міжбюджетні трансферти як інструмент фінансового вирівнювання територій. Економіка та держава. 2017. № 6. С. 24–30.
15. Беновська Л. Я. Фінансове вирівнювання в контексті реформи децентралізації влади: проблеми та перспективи. Світ фінансів. 2019. № 2. С. 87–100. URL: doi.org/10.35774/sf2019.02.085.
16. Ковшенін К. Відбір проектів на ДФРР – доступ закритий. URL prorozvytok.com/2016/04/01/regional-development-fund-corruption.