Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 11/2020

№ 11/2020

Fìnansi Ukr. 2020 (11): 35–55
https://doi.org/10.33763/finukr2020.11.035

МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА

ЛЮБІЧ Олександр Олексійович1, БОРТНІКОВ Геннадій Петрович2, ШУЛЬГА Наталія Петрівна3

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9339-4242
2ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8388-6721
3Державний торговельно-економічний університет
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-3575-1974


Незалежність центрального банку як органу монетарної політики


У статті аргументовано, що в умовах системних криз на центральні банки як органи монетарної політики покладається відповідальність за забезпечення цінової, фінансової та макроекономічної стабільності, однак такий підхід може розмивати межу між монетарною й фіскальною політикою, а також загрожувати втратою їх незалежності під політичним тиском. До того ж необхідно визначитися з прийнятним рівнем автономії центрального банку, здатного на рішення, котрі нейтралізують позитивний ефект фіскальних заходів, особливо спрямованих на стимулювання економічного зростання. Поряд із підтримкою незалежності центрального банку слід критично переосмислити швидкість, доцільність і масштабність вжитих ним антикризових заходів. Основними детермінантами підтримки незалежності є: підзвітність, змістовність розкриття інформації та обґрунтованість оцінок діяльності за чіткими критеріями, до яких, зокрема, можна віднести відповідність корпоративного управління встановленим стандартам і наявність механізму колегіального прийняття рішень щодо монетарної політики. Доведено доцільність щорічного моніторингу модифікованого індексу незалежності Національного банку України через порівняння його з відповідним показником у країнах із подібним рівнем розвитку економіки.

Ключові слова:центральний банк, монетарна політика, фіскальна політика, фінансова безпека, лобіювання, корпоративне управління

JEL: E42, E52, E58


Любіч О. О. Незалежність центрального банку як органу монетарної політики / О. О. Любіч, Г. П. Бортніков, Н. П. Шульга // Фінанси України. - 2020. - № 11. - C. 35-55.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 35 - 55) ЗавантажитиЗавантажень : 185
1. Goesta Ljungman. Interview with Liga.net / IMF Resident Representative in Ukraine. 2020. July 9. URL: www.imf.org/-/media/Files/Countries/ResRep/UKR/interview-with-liga-july-9-2020.ashx.
2. Дудченко В. Ю. Незалежність центральних банків: світові тенденції. Науковий вісник Полісся. 2019. № 2 (18). C. 177–183. URL: doi.org/10.25140/2410-9576-2019-2(18)-177-183.
3. Савенкова В. Щодо питання про незалежність центрального банку. Національ­ний юридичний журнал: теорія і практика. 2016. Квіт. URL: www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2016/2/part_1/17.pdf.
4. Сліпченко Т. О. Незалежність центрального банку в системі факторів фінансової стабільності. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2012. Вип. 1. Т. 2. С. 284–289.
5. Дудченко В. Ю. Характеристика досвіду зарубіжних країн у забезпеченні незалежності центральних банків. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 1 (67). С. 142–145. URL: doi.org/10.32836/2521-666X.
6. Carstens A. Countering Covid-19: The nature of central banks’ policy response. BIS. 2020. May 27. URL: www.bis.org/speeches/sp200527.htm.
7. Kern A., Seddon J. The Political Economy of Independent Central Banks. 2020. September 4. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3687144.
8. The case for central bank independence / R. Dall’Orto Mas, B. Vonessen, C. Fehlker, K. Arnold. ECB Occasional Paper Series. 2020. No. 248. URL: www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpops/ecb.op248~28bebb193a.en.pdf.
9. Masciandaro D. COVID-19 Helicopter Money, Monetary Policy and Central Bank Independence: Economics and Politics. BAFFI CAREFIN Centre Research Paper. 2020. No. 137. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3583466.
10. Верченко О. Уряд та центральний банк: незалежні гравці однієї команди. Економічна правда. 2020. 13 трав. URL: www.epravda.com.ua/columns/2020/
05/13/660453/.
11. Рашкован В. Незалежність центральних банків, або як не допустити політизації монетарної політики. Експертна платформа. 2019. 6 червня. URL: expla.bank.gov.ua/expla/news_0072.html.
12. Tucker P. On Central Bank Independence. 2020. May. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2020/05/paul-tucker-unelected-power-on-central-bank-independence.htm.
13. Clift J. Monetary Policy and Financial Stability. 2014. July 2. URL: www.elibrary.imf.org/view/IMF076/21635-9781498346511/21635-9781498346511/ch03.xml?
language=en&redirect=true.
14. Kunaedi A., Darwanto D. Central Bank Independence and Inflation: The Matters of Financial Development and Institutional Quality. Signifikan: Jurnal Ilmu Ekonomi. 2020. Vol. 9, No. 1. P. 1–14. URL: dx.doi.org/10.15408/sjie.v9i1.12899.
15. Sobel M. The misnomer of central bank independence. 2020. April 30. URL: www.omfif.org/2020/04/the-misnomer-of-central-bank-independence/.
16. Restoy F. Central banks and financial stability: A reflection after the Covid-19 outbreak. FSI Occasional Papers. 2020. No. 16. URL: www.bis.org/fsi/fsipapers16.htm.
17. Cukierman A., Webb S. B., Neyapti B. Measuring the Independence of Central Banks and Its Effect on Policy Outcomes. The World Bank Economic Review. 1992. Vol. 6, No. 3. P. 353–398. URL: doi.org/10.1093/wber/6.3.353.
18. Küpfer M. The Politicization of Monetary Policy – Revisiting Central Bank Independence in the Light of the Current Political Climate. 2020. October 31. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3736233.
19. Culverhouse S. Themes: The decline and fall of central bank independence. Tellimer Research. 2020. November 24. URL: tellimer.com/article/the-decline-and-fall-of-central-bank-independ.
20. Dreher A., Sturm J.-E., de Haan J. Does high inflation cause central bankers to lose their job? Evidence based on a new data set. European Journal of Political Economy. 2008. Vol. 24, Iss. 4. P. 778–787. URL: doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2008.04.001.
21. Binder C. Political Pressure on Central Banks. 2018. September 4. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3244148.
22. НБУ не гарантує перерахування 45 млрд грн до бюджету. Фінансовий клуб. 2020. 13 листоп. URL: finclub.net/ua/news/nbu-ne-harantuie-pererakhuvannia-45-mlrd-hrn-do-biudzhetu.html.
23. Hardy D. IMF must defend reform in Ukraine – Gontareva. Central Banking. 2020. July 6. URL: www.centralbanking.com/central-banks/governance/7651851/imf-must-defend-reform-in-ukraine-gontareva.
24. Kamer A. Teetering Independence of Ukraine’s Central Bank Tests a Key I.M.F. Demand. New York Times. 2020. July 2. URL: www.nytimes.com/2020/07/02/world/europe/ukraine-imf-central-bank-corruption.html.
25. Headnotes to the Judgment of the Second Senate of 5 May 2020 / Federal Constitutional Court. URL: www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/EN/2020/05/rs20200505_2bvr085915en.html.
26. Mersch Y. In the spirit of European cooperation. BIS. 2020. July 2. URL: www.bis.org/review/r200715d.htm.
27. The Independence of the Central Bank at Risk / P. Bofinger, M. Hellwig, M. Hüther et al. 2020. June 2. URL: www.bruegel.org/2020/06/the-independence-of-the-central-bank-at-risk/.
28. Про Національний банк України : закон України від 20.05.1999 № 679-XIV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/679-14#Text.
29. Orr А. In service to society: New Zealand’s Revised Monetary Policy Framework and the Imperative for Institutional Change. 2019. March 29. URL: www.rbnz.govt.nz/research-and-publications/speeches/2019/speech2019-03-29.
30. O’Neill J. It’s Time to Target Nominal GDP. Project Syndicate. 2020. May 5. URL: www.project-syndicate.org/commentary/central-banks-should-target-nominal-gdp-by-jim-o-neill-2020-05?barrier=accesspaylog.