Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 2/2017

№ 2/2017

Fìnansi Ukr. 2017 (2): 64–80
https://doi.org/10.33763/finukr2017.02.064

ФІНАНСИ ІНСТИТУЦІЙНИХ СЕКТОРІВ ЕКОНОМІКИ

ІВАНИЦЬКА Ольга Михайлівна1, КОЩУК Тетяна Василівна2

1НТУ України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5505-8849
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1013-4603


Управління фіскальними ризиками, пов’язаними з діяльністю державних підприємств в Україні


Визначено необхідність ідентифікації та оцінювання фіскальних ризиків, пов’я­заних із діяльністю державних підприємств України, розроблено заходи щодо обме­ження негативного впливу функціонування цих підприємств на формування доходів і здійснення видатків сектору загального державного управління. Обґрунтовано підходи до управління фіскальними ризиками, джерелом яких є діяльність суб’єктів господарювання державного сектору економіки.
Зокрема, управлінські рішення повинні прийматися з огляду на міжнародні зобов’язання України та рекомендації міжнародних органцізацій; потрібно запровадити стратегічний підхід до виявлення фіскальних ризиків, котрий передбачає врахування не лише фактичних, а й потенційних ризиків; мають бути розроблені методика оцінювання найвищих фіскальних ризиків, що супроводжують діяльність держпідприємств, і заходи щодо їх мінімізації залежно від характеру їхнього впливу. Відповідно до стратегічного підходу фіскальні ризики класифіковано на фактичні й потенційні. Фактичні ризики пов’язані з істотними загрозами збалансованості державних фінансів унаслідок значних збитків суб’єк­тів господарювання державного сектору та/або накопиченої ними заборгованості, надання їм субсидій з державного бюджету або кредитів під державні гарантії. Потенційні ризики зумовлені розміром держпідприємств (великих платників податків) та/або негативною динамікою зміни їхніх фінансових показників. Запропоновано поділити держпідприємства з найбільшими фіскальними ризиками на чотири групи: з найвищим рівнем фактичного ризику, з високим фактичним ризиком, із високим потенційним ризиком, із помірним потенційним ризиком. Визначено заходи, яких можна вжити за підсумками аналізу фіскальних ризиків діяльності держпідприємств. Це санація, оцінювання доцільності надання державної допомоги підприємству та її впливу на фіскальні ризики, реструктуризація, приватизація, ліквідація.

Ключові слова:управління фінансами державних підприємств, фінансові показники державних підприємств, платежі державних підприємств до бюджетів усіх рівнів і державних соціальних фондів, субсидії та надані під державні гарантії кредити, фактичні й потенційні фіскальні ризики.

JEL: E62, L32, H39


Іваницька О. М. Управління фіскальними ризиками, пов’язаними з діяльністю державних підприємств в Україні / О. М. Іваницька, Т. В. Кощук // Фінанси України. - 2017. - № 2. - C. 64-80.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 64 - 80) ЗавантажитиЗавантажень : 912
1. Звіт про результати дослідження державної підтримки суб’єктів господарювання в Україні. Берез. 2015 р. / Х. Хьольцлер та ін. URL: www.amc.gov.ua/amku/doccatalog/document?id=120932&schema=main.
2. Антикризове корпоративне управління: теоретичні та прикладні аспекти / С. С. Гасанов та ін. Київ: Акад. фін. упр., 2012. 301 с.
3. Мельник В. М., Бичкова Н. В. Фінансова архітектура національних корпорацій та її вплив на ефективність фінансової діяльності: монографія. Тернопіль: Астон, 2012. 244 с.
4. Гасанов С. С., Іваницька О. М., Кощук Т. В. Напрями підвищення фінансової стабільності державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2015. № 12. С. 48–62.
5. Башко В. Квазіфіскальні витрати та бюджетні субсидії: скільки коштує “безкоштовний сир”? Дзеркало тижня. 2016. № 17. URL: gazeta.dt.ua/finances/kvazifiskalni-vitrati-ta-byudzhetni-subsidiyi-skilki-koshtuye-bezkoshtovniy-sir-_.html.
6. Башко В. Й. Чого (не) вчить історія надання держгарантій? Дзеркало тижня. 2016. № 32. URL: gazeta.dt.ua/finances/chogo-ne-vchit-istoriya-nadannya-derzhgarantiy-_.html.
7. Булана О. Держдопомога бізнесу: необхідність термінового перегляду за європейськими правилами. Дзеркало тижня. 2015. № 34. URL: gazeta.dt.ua/finances/derzh­dopomoga-biznesu-neobhidnist-terminovogo-pereglyadu-za-yevropeyskimi-pravilami-_.html.
8. Analyzing and Managing fiscal risks – best practices / IMF. 2016, June. URL: www.imf.org/external/np/pp/eng/2016/050416.pdf.
9. Україна: Лист про наміри до МВФ від 21 липня 2015 р. URL: bank.gov.ua/doccatalog/document?id=20163929.
10. Уряд схвалив проект Основних напрямів бюджетної політики України на 2017 рік / М-во фінансів України. 2016, 25 черв. URL: www.minfin.gov.ua/news/view/uriad-skhvalyv- proekt-osnovnykh-napriamiv-biudzhetnoi-polityky-na–rik?category=bjudzhet.
11. Про затвердження Огляду 30 підприємств державного сектору економіки з найбільшими фіскальними ризиками: наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 609/565. URL: search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ME150704.html.
12. Реформа державних підприємств: статус та пропозиції: презентаційні матеріали Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. 2015, 18 лист. URL: reforms.in.ua/sites/default/files/upload/docs/_soe_reform_for_kabmin_ukr.pdf.
13. МЕРТ: Ряд найбільших держкомпаній саботує проведення незалежного аудиту. 2016, 31 трав. URL: ua.112.ua/ekonomika/mert-riad-naibilshykh-derzhkompanii-sabotuie-provedennia-nezalezhnoho-audytu-315171.html.
14. Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб'єкта господарювання державного сектору економіки: наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02.03.2015 № 205. URL: zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0300-15.