Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 9/2015

№ 9/2015

Fìnansi Ukr. 2015 (9): 61–77

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

БОГДАН Іван Віталійович1

1Національний банк України
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1752-0198


Стійкість державних фінансів України та оцінка фіскального розриву на період до 2020 року


Розкрито практичні аспекти застосування сучасного інструментарію оцінювання фіскальної стійкості державних фінансів в умовах України. Наведено еволюцію підходів до визначення поняття “фіскальна стійкість” та показано роль індикаторів фіскального розриву S1 та S2 для її ідентифікації та вимірювання. Проаналізовано значення компонентів фіскального розриву, пов’язаних із поточним рівнем державного боргу та структурним балансом державних фінансів, макроекономічними факторами, старінням населення, цільовими параметрами програм фіскальної консолідації. Для застосування у вітчизняних умовах запропоновано вдосконалену методику визначення індикаторів фіскального розриву, що враховує ефект девальвації національної валюти. Обґрунтовано доцільність використання аналітичного показника “індекс обтяжливості обслуговування боргу”, що синтетично поєднує ефект від зміни темпу приросту ВВП, зміни курсу національної валюти та динаміки середньої процентної ставки обслуговування боргу. На підставі середньострокового прогнозу МВФ щодо показників державних фінансів України розроблено прогноз фіскальних розривів за двома сценаріями: на періоди 2015—2020 та 2016—2020 рр. Індикатори фіскального розриву України становлять 3,7—5,4 % ВВП залежно від варіанта розрахунків, що засвідчує високий ступінь нестійкості національних державних фінансів у середньостроковій перспективі. З огляду на специфіку поточного стану державних фінансів обґрунтовано тезу про необхідність системного розв’язання проблем бюджетної сфери за допомогою повномасштабної фіскальної консолідації. Збереження довготермінової стійкості державних фінансів має стати пріоритетною метою бюджетно-податкової політики, а індикатори фіскального розриву повинні використовуватись як один із інструментів у процесі розроблення, коригування та реалізації стратегії бюджетної реформи.

Ключові слова: державні фінанси, стійкість державних фінансів, фіскальний розрив, прогноз.

JEL: H12, H60, H63.


Богдан І. В. Стійкість державних фінансів України та оцінка фіскального розриву на період до 2020 року / І. В. Богдан // Фінанси України. - 2015. - № 9. - C. 61-77.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 61 - 77) ЗавантажитиЗавантажень : 419
1. Fiscal Sustainability Report 2012 / European Commission // European Economy. — 2012. — No 8. — 212 р. [Електронний ресурс]. — режим доступу: ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2012/pdf/ee-2012-8_en.pdf.
2. Tanner E. Fiscal Sustainability: a 21st Century Guide for the Perplexed / E. Tanner // IMF Working Paper. — 2013. — April.
3. Уманський І. І. Стійкість державних фінансів в умовах євроінтеграційних процесів / І. І. Уманський // Фінанси України. — 2015. — № 1. — C. 9—28.
4. Єфименко Т. І. Фіскальний простір антикризового регулювання / Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. упр.”. — К., 2012. — 332 с.
5. Гасанов С. С. Формування системи індикаторів фінансової стійкості сектору загального державного управління / С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов, Р. Л. Балакін // Фінанси України. — 2012. — № 9. — С. 18—36.
6. Гасанов С. С. Досвід ЄС з антикризового управління державними фінансами та його використання в Україні / С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов, Р. Л. Балакін // Фінанси України. — 2014. — № 7. — С. 17—30.
7. Науково-методичні засади статистичного аналізу стійкості державних фінансів / С. С. Гасанов, М. В. Пугачова, Л. О. Ященко та ін. ; ДННУ “Акад. фін. упр.”. — К., 2013. — 524 с.
8. Модернізація фінансової системи України в процесі євроінтеграції : у 2 т. / Т. І. Єфименко, С. С. Гасанов, П. М. Леоненко та ін. ; за ред. О. В. Шлапака, Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. упр.”. — К., 2014.
9. Боргова стійкість державних фінансів / за ред. Т. І. Єфименко, С. А. Єрохіна, Т. П. Богдан ; ДННУ “Акад. фін. упр.”. — К., 2014. — 712 с.
10. Auerbach A. J. Generational Accounting: a Meaningful Way to Evaluate the Fiscal Policy / A. J. Auerbach, G. Jagadeesh, L. Kotlikoff // The Journal of Economic Perspectives. — 1994. — Vol. 8. — Issue 1:73-94.
11. Ukraine: Request for Extended Arrangement Under the Extended Fund Facility and Cancellation of Stand-By Arrangement-Staff Report; Press Release; and Statement by the Executive Director for Ukraine / International Monetary Fund. — 2015. — March 12 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.imf.org/external/pubs/cat/longres.aspx?sk=42778.0.
12. Ukraine: First review under the extended arrangement — Press release; Staff report; and Statement by the executive director for Ukraine / International Monetary Fund. – 2015. — August 04 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.imf.org/external/pubs/cat/longres.aspx?sk=43152.0.