ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ
ОСЕЦЬКИЙ Валерій Леонідович1, ТАТОМИР Ірина Любомирівна2
1Київський національний університет імені Тараса Шевченка
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5104-1070
2Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-3274-7083
Особливості використання ендавменту та фандрейзингу в освітній практиці
У статті розкрито механізм формування ендавмент-фондів та визначено можливі джерела їх наповнення. Доведено значимість послуг управлінської компанії щодо раціонального інвестування коштів у бізнес-проекти, майнові активи, цінні папери тощо відповідно до договору довірчого управління активами. Особливу увагу приділено управлінським органам таких фондів, якими є загальні збори, правління та наглядова рада, котра слідкує за правильністю використання доходу від цільового капіталу. Обґрунтовано переваги й недоліки ендавментів для ключових суб’єктів освітнього процесу — держави, навчальних закладів і осіб, що надають спонсорську підтримку. Проаналізовано статистичні дані щодо найбільших ендавмент-фондів США. Виокремлено роль фандрейзингу в залученні навчальними закладами фінансових ресурсів, які дають змогу здійснити конкретні стратегічні програми. Окреслено нову сферу потенційного донорства, котру представляють фонди громад; корпоративні та асоційовані фонди; спонсорська допомога приватних осіб та їхніх фондів; фонди глобальних національних інтересів, покликані підтримувати проекти, що впливають на глобальний розвиток; фонди глобальних ініціатив, які займаються не лише фінансовим забезпеченням, а й інформаційною та консалтинговою підтримкою; посередницькі фонди. Розглянуто вітчизняний досвід у формуванні ендавмент-фондів і розвитку філантропічної діяльності. Визначено комплекс заходів, котрі прискорять процес створення ендавмент-фондів в Україні з урахуванням передової зарубіжної практики.
Ключові слова:ендавмент-фонд, фандрейзинг, корпоративна філантропія, благодійний фонд.
JEL: I20, I22, I25.
Осецький В. Л. Особливості використання ендавменту та фандрейзингу в освітній практиці / В. Л. Осецький, І. Л. Татомир // Фінанси України. - 2016. - № 3. - C. 86-100.
Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 86 - 100) | Завантажити | Завантажень : 658 |
1. Мокін Б. Ендавмент-фонд як альтернативне джерело для підвищення фінансової стійкості вищого навчального закладу / Б. Мокін, Н. Желюк // Вісник Хмельницького національного університету. — 2012. — № 2. — Т. 1. — С. 131—135.
2. Козарезенко Л. В. Фонд цільового капіталу як альтернатива бюджетного фінансування розвитку людського потенціалу / Л. В. Козарезенко // Економічний вісник університету. — 2014. — Вип. 22 (1). — С. 218—225.
3. Чернявська О. В. Фандрайзинг : навч. посіб. / О. В. Чернявська, А. М. Соколова. — 2-е вид., доопрац. і допов. — К. : Алерта, 2015. — 272 с.
4. Борзов С. В. Роль і місце фандрайзингу в процесі кругообігу ресурсів, послуг та доходів вищої школи / С. В. Борзов // Міжнародний науково-дослідний журнал. Серія: економічні науки. — 2012. — Вип. 1 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: research-journal.org/economical/rol-i-mesto-fandrajzinga-v-processe-k/.
5. Рябков К. Ендавмент у вищій освіті: світова практика і українське сьогодення / К. Рябков, В. Покідіна // Популярна економіка: ціна держави : проект. — 2015. — № 34 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.case-ukraine.com.ua/wp-content/uploads/2016/03/endowment_report_2015-11-20-final1.pdf.
6. Глухов В. В. Экономика знаний / В. В. Глухов, С. Б. Коробко, Т. В. Маринина. — СПб. : Питер, 2003. — 528 с.
7. NACUBO — Common fund study of endowment results [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.nacubo.org/Research/NACUBO-Commonfund_Study_of_Endow
ments /Public_NCSE_Tables.html.
8. Автономія та врядування у вищій освіті : зб. наук. пр. / О. П. Воробйова, К. О. Жданова, І. Б. Зарубінська та ін. ; за ред. С. А. Калашнікової, В. І. Лугового, Ж. В. Таланової. — К., 2014. — 236 с.
9. Нікіфорова Л. О. Мотивування економічних суб’єктів під час створення та функціонування ендавменту для вищих навчальних закладів / Л. О. Нікіфорова // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. — 2013. — № 776. — С. 427—431.
10. Моніторингове дослідження “Входження національної системи вищої освіти в європейський простір вищої освіти та наукового дослідження” : аналіт. звіт. — К. : Фонд “Відродження”, 2012. — 56 с.
11. Шевченко Л. Ендавмент-фонди в інвестиційній стратегії зарубіжних університетів /
Л. Шевченко // Україна: аспекти праці. — 2015. — № 1. — С. 8—16.