Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 2/2017

№ 2/2017

Fìnansi Ukr. 2017 (2): 110–128

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ФІНАНСІВ

ОПАРІН Валерій Михайлович1, ФЕДОСОВ Віктор Михайлович2, ЮХИМЕНКО Петро Іванович3

1ДВНЗ “Київський национальний університет імені Вадима Гетьмана"”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-5181-4333
2ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1092-4218
3Білоцерківський інститут економіки і управління ВНЗ "Університет "Україна"фуук


Публічні фінанси: ґенеза, теоретичні колізії та практична концептуалізація


Стаття присвячена дослідженню проблематики становлення й розвитку сучасних публічних фінансів в Україні. Обґрунтовано необхідність використання в науковому обігу замість терміна “державні фінанси”, який був властивий адміністративній економіці, дефініції “публічні фінанси”, що є атрибутом розвинутого, демократичного громадянського суспільства. Охарактеризовано етимологію широкого поняття “фінанси” у взаємозв’язку з публічними фінансами. Звернено увагу на фактичне ототожнення протягом тривалого часу такого загального явища, як фінанси, із частковим – публічними фінансами, що обумовлюється історичними закономірностями розвитку фінансів від потреб держави. Показано еволюцію фінансової термінології від розуміння фінансів як господарської діяльності публічних союзів у особі держави та органів місцевого самоврядування до виокремлення публічних фінансів як основи забезпечення функціонування суспільного сектору економіки. Оцінено внесок українських учених-економістів у розвиток теорії пуб­лічних фінансів. Висвітлено питання структурного й сутнісного наповнення публічних фінансів. Запропоновано розглядати їхню структуру в широкому та вузькому значеннях. У широкому розумінні до них відносять господарську діяльність усіх видів публічних союзів: держави, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, творчих спілок тощо, а також міжнародних організацій. У вузькому, традиційному, розумінні публічні фінанси охоплюють державні й місцеві фінанси за умови достатньої самостійності та фінансової спроможності місцевого самоврядування. Сутнісне наповнення публічних фінансів визначається їхньою транс­парентністю й забезпеченням реалізації концепції суспільного вибору. Визначено, що їх масштаби залежать насамперед від типу соціальної політики країни, в основу якої покладено розмежування сфер відповідальності між державою та приватним сектором. Критерієм встановлення меж публічних фінансів є співвідношення індивідуального й суспільного інтересу в отриманні певних благ. Доведено, що в основі сучасного розуміння публічних фінансів – не так їх структурна будова, як сутнісне наповнення. Обґрунтовано напрями подальшого реформування публічних фінансів в Україні з огляду на її фінансові можливості, які наразі істотно обмежені, та завдання економічної, соціальної й міжнародної політик, що мають бути націлені на підвищення добробуту громадян, фінансової спроможності держави й органів місцевого самоврядування.

Ключові слова:публічні фінанси, державні фінанси, місцеві фінанси, суспільний сектор, суспільний вибір, громадянське суспільство, модель соціальної політики.

JEL: H00, H40, H50


Опарін В. М. Публічні фінанси: ґенеза, теоретичні колізії та практична концептуалізація / В. М. Опарін, В. М. Федосов, П. І. Юхименко // Фінанси України. - 2017. - № 2. - C. 110-128.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 110 - 128) ЗавантажитиЗавантажень : 923
1. Федосов В., Опарін В., Льовочкін С. Фінансова реструктуризація в Україні: проблеми і напрями: монографія / за наук. ред. В. Федосова. Київ: КНЕУ, 2002. 387 с.
2. Бойко С. Публічні фінанси у контексті генези та еволюції понятійно-категоріального апарату фінансової науки. Економіст. 2015. № 10. С. 31–35.
3. Длугопольський О. В. Суспільний сектор економіки і публічні фінанси в епоху глобальних трансформацій: монографія. Тернопіль: Екон. думка: ТНЕУ, 2011. 632 с.
4. Тропіна В. Б. До питання про публічні фінанси. Фінанси України. 2009. № 12. С. 28–34.
5. Бланкарт Ш. Державні фінанси в умовах демократії: вступ до фінансової науки / пер. з нім. С. І. Терещенко та О. О.Терещенка; передм. і наук. ред. В. М. Федосова. Київ: Либідь, 2000. 654 с.
6. Державні фінанси: теорія і практика перехідного періоду в Центральній Європі: пер. з англ. Київ: Основи, 1998. 542 с.
7. Neumann Fr. J. Finanz und Finanzwissenschaft. Zeltschr. fed. Ges. Staatswiss, 61, 1908. P. 472–506.
8. Тиктин Г. И. Очерки по общей истории публичных финансов. Опыт построения теоретической финансовой науки на публично-экономической основе. Одесса, 1926. 51 с.
9. Озеров И. Х. Основы финансовой науки: учение об обыкновенных доходах. 4-е изд. М.: Тип. т-ва И. Д. Сытина, 1910. 352 с.
10. Иловайский С. И. Учебник финансового права / под ред. Н. Л. Яснопольского.
5-е изд., перераб. и доп. Одесса, 1912. 604 с.
11. Децентралізація публічної влади: досвід європейських країн та перспективи України / Бориславська О. М. та ін.; Центр політ.-правов. реформ. Київ: Москаленко О. М., 2012. 212 с.
12. Вебер М. Хозяйство и общество / пер. с нем. Л. Ионина. М.: ГУ-ВШЭ, 2010. 456 с.
13. Опарін В. М. Фінанси (загальна теорія): навч. посіб. 2-ге вид., переробл. і допов. Київ: КНЕУ, 2002. 240 с.
14. Finanse publiczne i prawo finansowe / Augustyniak-G?rna T. et al.; pod red. C. Kosi­kowskiego i E. Ru?kowskiego. Wyd. 2. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC. Oddzia? Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2006. 865 s.
15. Опарін В. М. Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні. Фінанси України. 2015. № 6. С. 29–43.
16. Фінанси: підручник / Юрій С. І. та ін.; за ред. С. І. Юрія, В. М. Федосова. 2-ге вид, переробл. і допов. Київ: Знання, 2012. 687 с.
17. Латино-український словар для середніх шкіл / уклад. Ю. Кобилянський. Відень: Друк. Кароля Горішека, 1912. 660 c.
18. Словник іншомовних слів / за ред. О. С. Мельничука. Київ: Голов. ред. УРЕ, 1977. 776 с.
19. Кілієвич О. Англо-український глосарій термінів і понять з аналізу державної політики та економіки. Київ: Основи, 2003. 510 с.
20. Шолкова Т. Б. Місцеві бюджети як публічний фонд грошових коштів: теоретичний аспект. Підприємство, господарство і право. 2006. № 4. С. 114–118.
21. Новий тлумачний словник української мови: у 4 т. 42000 слів / уклад.: В. Яременко, О. Сліпушко. Київ: Аконіт, 2000. Т. 3 (О–Р). 924 с.
22. Про відкритість використання публічних коштів: закон України від 11.02.2015 № 183-VIII. URL: zakon4.rada_gov.ua/laws/show/183-19.
23. Нечай А. А. Проблеми правового регулювання публічних фінансів та публічних видатків: монографія. Чернівці: Рута, 2004. 264 с.
24. Сидоренко Г. Д. Конспект лекцій по руському фінансовому праву. Житомир: Типогр. С. Бродовича, 1888. 341 с.
25. Нитти Ф. Основные начала финансовой науки / пер. с итал. И. Шрейдера; под ред. А. Свирщевского. М.: Изд-во М. и С. Сабашниковых, 1904. 656 с.
26. Цитович М. Місцеві видатки Прусії у зв’язку з теорією місцевих видатків. Фінансова думка України: хрестоматія: у 3 т. / авт.-упоряд.: С. І. Юрій та ін.; передм. П. М. Леоненка; за наук. ред. В. М. Федосова. Київ: Кондор, 2010. Ч. І. С. 439–461.
27. Б’юкенен Дж. М., Масгрейв Р. А. Суспільні фінанси і суспільний вибір: два протилежних бачення держави. Київ: КМ “Академія”, 2004. 175 с.