Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 4/2017

№ 4/2017

Fìnansi Ukr. 2017 (4): 42–54

БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА

ВОЗНЯК Галина Василівна1

1ДУ “Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-2001-0516


Бюджетне вирівнювання: теоретико-методологічні аспекти


Досліджено теоретико-методологічні засади бюджетного вирівнювання фінансових можливостей регіонів із метою забезпечення їх стійкого, збалансованого розвитку. Розглянуто й уніфіковано терміни, що характеризують бюджетну політику на місцях, а саме: “міжбюджетні відносини”, “бюджетне регулювання”, “бюджетне вирівнювання”. Узагальнено наукові погляди щодо сутності поняття “міжбюджетні відносини”, виокремлено економічний, фінансовий, правовий і організаційний підходи до її розкриття. Наголошено на значимості бюджетного регулювання в ході реалізації державної регіональної політики, окреслено теоретико-методологічні засади дослідження бюджетного вирівнювання. При цьому базою для поглибленого вивчення сутності останнього слугувала запропонована автором структурно-логічна схема функціонування системи міжбюджетних відносин, яка дала змогу розкрити його зміст та дійти висновку, що поняття “міжбюджетні відносини” ширше за “бюджетне регулювання”, а бюджетне вирівнювання є його завданням. Показано, що таке вирівнювання має регіональний підтекст і спрямоване на згладжування диспропорцій регіонального розвитку. Наведено моделі бюджетного вирівнювання, критично оцінено його інструменти. Доведено, що цільові трансферти не є ефективним інструментом вирівнювання, оскільки обмежують органи місцевого самоврядування у вільному виборі бюджетної політики, тому перевагу варто віддавати нецільовим дотаціям. Зазначено, що застосування субвенцій виправдане в разі спільного фінансування капіталовкладень або забезпечення надання певних видів суспільних послуг. Окрім того, обґрунтовано, що позики є важливішим джерелом фінансування, особ­ливо капітальних видатків, а отже, й розвитку регіонів, ніж відсоткові відрахування до місцевих бюджетів від загальнодержавних податків.

Ключові слова:бюджетне вирівнювання, бюджетне регулювання, міжбюджетні відносини, місцеві бюджети, трансферти, розвиток регіонів.

JEL: H60, H73, H74.


Возняк Г. В. Бюджетне вирівнювання: теоретико-методологічні аспекти / Г. В. Возняк // Фінанси України. - 2017. - № 4. - C. 42-54.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 42 - 54) ЗавантажитиЗавантажень : 397
1. Буряченко А. Є. Функціональна децентралізація та вдосконалення системи бюджетних відносин. Фінанси України. 2014. № 2. С. 17–27.
2. Воробьев Ю. И., Усков И. В. Межбюджетные отношения в Украине. Симферополь: АРИАЛ, 2010. 276 с.
3. Місцеві фінанси: підручник / за ред. О. П. Кириленко. 2-ге вид., перероб. і доп. Тернопіль: ТНЕУ, 2015. 460 с.
4. Кульчицький М. І., Заброцька О. В. Фінансове територіальне вирівнювання в системі міжбюджетних відносин: монографія / Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2015. 336 c.
5. Луніна І. О. Міжбюджетні відносини в Україні: концептуальні підходи до реформування. Економіка України. 2002. № 5. С. 10–16.
6. Опарін В. М. Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні. Фінанси України. 2015. № 6. С. 29–43.
7. Oates W. E. Of the evolution of fiscal federalism: theory and institutions. National Tax Journal. 2008. Vol. 61. July. P. 313–334.
8. Павлюк К. В. Бюджет і бюджетний процес в умовах транзитивної економіки України: монографія / Н.-д. фін. ін-т. Київ, 2006. 584 с.
9. Юшко С. В. Організація міжбюджетних відносин в Україні: стан, проблеми і перспективи. Фінанси України. 2009. № 1. С. 86–97.
10. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: zakon.rada.gov/ua/laws/show/2456-17.
11. Фінансово-кредитні методи державного регулювання економіки: монографія / за ред. А. І. Даниленка; НАН України, Ін-т економіки. Київ, 2003. 415 с.
12. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В. Т. Бу­сел. Київ; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2005. 1728 с.
13. Державна стратегія регіонального розвитку на період до 2020 року: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 385. URL: zakon3.rada.gov.ua/laws/show/385-2014-%D0%BF.
14. Економічна енциклопедія: у 3 т. Т. 3. / редкол.: С. В. Мочерний (відп. ред.) та ін. Київ: ВЦ “Академія”, 2002. 952 с.
15. Козенко А. О. Зарубіжний досвід вертикального фінансового вирівнювання та його застосування в Україні. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. 2013. Вип. 37. С. 266–272.
16. Blochliger H. Finding the Dividing Line Between Tax Sharing and Grants: a Statistical Investigation. URL: www.oecd.org/tax/federalism/43072896.pdf.
17. Intergovernmental transfer revenue (internally consolidated between the Central and Social Security sectors only) as percentage of GDP / OECD. URL: www.oecd.org/tax/federalism/oecdfiscaldecentralisationdatabase.htm.
18. Intergovernmental transfer revenue as percentage of total revenue for each level of government (internally consolidated for the Central and Social Security sectors only) / OECD. URL: www.oecd.org/tax/federalism/oecdfiscaldecentralisationdatabase.htm.
19. Intergovernmental Grants by Type / OECD. URL: stats.oecd.org/Index.aspx?Data
setCode=MEI_CLI#.
20. Bl?chliger Н., Charbit C. Fiscal Equalisation. OECD Journal: Economic Studies. 2008. No. 44. 22 р. URL: www.oecd.org/eco/42506135.pdf.
21. Матвеєва О. Ю. Запровадження децентралізованої моделі фінансового забезпечення місцевого самоврядування в Україні. Публічне адміністрування: теорія та практика. 2012. Вип. 2 URL: nbuv.gov.ua/j-pdf/Patp_2012_2_35.pdf.