Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 2/2021

№ 2/2021

Fìnansi Ukr. 2021 (2): 98–112
https://doi.org/10.33763/finukr2021.02.098

ФІНАНСИ ОСВІТИ І НАУКИ

БІЛІНЕЦЬ Марина Юріївна1, БУРЯЧЕНКО Андрій Євгенович2, ПАЄНТКО Тетяна Василівна3

1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5816-0080
2Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7354-7491
3Берлінський університет прикладних наук економіки і техніки
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-2962-308X


Фінансування вищої освіти в Україні у ХХІ столітті: виклики та перспективи їх подолання


У зв’язку зі зміною пріоритетів у розвитку вищої освіти постала потреба в коригуванні механізмів її фінансування з огляду на нові виклики. Мета статті полягає у визначенні ключових викликів в Україні та можливостей протистояти їм. Аналіз фінансування вищої освіти проведено на підставі макроекономічних індикаторів за 2005–2020 рр. Згідно з його результатами, основними викликами фінансування вищої освіти, на думку авторів, є: її масовізація, яка характеризується тріадою “висока доступність – низька ціна – низька якість”; зміна підходів до провадження освітньої діяльності та скорочення чисельності абітурієнтів унаслідок пандемії COVID-19; неефективна модель фінансування вищої освіти, котра призводить до підготовки фахівців, що не відповідають потребам і вимогам ринку праці. Подолати ці виклики можна шляхом реформування моделей вищої освіти через узгодження структури, обсягів та якості підготовки кадрів із потребами економіки й ринку праці, а також її фінансування за рахунок зміни витратного підходу до фінансування за результатами. Підкреслено, що зазначене сприятиме інституційній ефективності й результативності навчальних програм та скороченню кількості незатребуваних спеціалістів із вищою освітою.

Ключові слова:заклади вищої освіти, фінансування вищої освіти, бюджетне фінансування, джерела фінансування

JEL: H52, I22


Білінець М. Ю. Фінансування вищої освіти в Україні у ХХІ столітті: виклики та перспективи їх подолання / М. Ю. Білінець, А. Є. Буряченко, Т. В. Паєнтко // Фінанси України. - 2021. - № 2. - C. 98-112.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 98 - 112) ЗавантажитиЗавантажень : 109
1. Проект Закону про Державний бюджет України на 2021 рік № 4000 від 01.12.2020. URL: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69938.
2. Про вищу освіту : закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
3. Боголіб Т. М. Освітній та науковий фандрайзинг в Україні. Наукові праці ДонНТУ. Сер.: Економічна. 2014. № 5. С. 11–17.
4. Варналій З. С., Красільник О. В., Хмелевська Л. П. Фінансування державних вищих навчальних закладів України : монографія. Київ : Знання України, 2017. 231 с.
5. Тимченко О. М. Теоретичні засади та прагматика програмно-цільового методу фінансування вищої освіти в Україні. Фінанси України. 2018. № 11. С. 7–20.
6. Bilinets M., Hladchenko L., Paientko T. Government Financial Support of Higher Education and its Role in Economic Prosperity of a Society. 2019. URL: ceur-ws.org/Vol-2393/paper_419.pdf.
7. Blankenberger B., Phillips A. Performance Funding in Illinois Higher Education: The Roles of Politics, Budget Environment, and Individual Actors in the Process. Educational Policy. 2016. Vol. 30, Iss. 6. P. 884–915. URL: doi.org/10.1177/0895904814556748.
8. Performance-Based Funding in American Higher Education: A Systematic Synthesis of the Intended and Unintended Consequences / J. C. Ortagus, R. Kelchen, K. Rosinger, N. Voorhees. Educational Evaluation and Policy Analysis. 2020. No. 42 (4). P. 520–550. URL: doi.org/10.3102/0162373720953128.
9. Bogue E. G., Johnson B. D. Performance incentives and public college accountability in the United States: A quarter century policy audit. Higher Education Management & Policy. 2010. No. 22 (2). P. 9–30.
10. Laird F. N. Sticky Policies, Dysfunctional Systems: Path Dependency and the Problems of Government Funding for Science in the United States. Minerva. 2020. Vol. 58. P. 513–533. URL: doi.org/10.1007/s11024-020-09409-2.
11. Altbach P. G., Reisberg L., Rumbley L. E. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. Rotterdam : Sense, 2010. 272 p.
12. The global future of higher education and the academic profession: the BRICs and the United States / ed. by P. G. Altbach, L. Reisberg, M. Yudkevich et al. New York : Palgrave Macmillan, 2013. 224 p. URL: doi.org/10.1057/9780230369795.
13. Щур М. Якою буде вища освіта після COVID-19? У США та Британії університети несуть багатомільйонні збитки. 2020. 6 черв. URL: www.radiosvoboda.org/a/vyshcha-osvita-pislia-koronavirusu/30655858.html.
14. Mariononi G., Land H., Jensen T. The impact of COVID-19 on higher education around the world. Paris : International Association of Universities, 2020. 122 p.
15. Stukalo N., Simakhova A. COVID-19 Impact on Ukrainian Higher Education. Universal Journal of Educational Research. 2020. No. 8 (8). P. 3673–3678. URL: doi.org/10.13189/ujer.2020.080846.
16. Schroeder R. Pedagogy, Andragogy, and Now Heutagogy. UPCEA. 2018. September 28. URL: upcea.edu/pedagogy-andragogy-and-now-heutagogy/.
17. Nistor S., Mera V.-I., Pop Silaghi M. I. Is Education Important in Assessing the Impact of Institutions on Economic Growth in Emerging Economies? Applied Economics. 2018. Vol. 50, Iss. 34/35. P. 3840–3854. URL: doi.org/10.1080/00036846.2018.1436149.
18. Franco C., Leoncini R. Measuring China's Innovative Capacity: A Stochastic Frontier Exercise. Economics of Innovation and New Technology. 2013. Vol. 22, Iss. 2. P. 199–217. URL: doi.org/10.1080/10438599.2012.744174.
19. Жук Ю. Треба вміти дивитись у вічі, або в Болонський процес слід входити з українським позитивним досвідом, враховуючи реалії. Освіта. 2005. № 12. С. 4–5.
20. Зязюн Л. Академічні виховні цінності в системі освіти Франції. Вища освіта України. 2009. № 1. С. 110–115.