Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2021

№ 5/2021

Fìnansi Ukr. 2021 (5): 47–57
https://doi.org/10.33763/finukr2021.05.047

ОБЛІК ТА АУДИТ

ЛОВІНСЬКА Людмила Геннадіївна1, КОРИТНИК Лілія Петрівна2

1ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5427-7185
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7241-9324


Облікове забезпечення транспарентності бюджетного процесу


В умовах реалізації задекларованих засад відкритості, прозорості та доступності бюджетного процесу актуалізується значення достовірної й релевантної інформації та посилюється роль її джерела. Під час дослідження з’ясовано, що між¬народну концепцію облікового забезпечення процесів відкритості й транспарентності інформації про публічні фінанси не імплементовано в нормативно-правову й облікову системи вітчизняного бюджетного процесу в контексті запровадження відповідних МСБОДС національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі. Доведено, що достовірність та об’єктивність оприлюднених даних і показників забезпечуються системою управлінського обліку, яка про¬дукує весь спектр фінансової й нефінансової інформації для дотримання відкри¬тості та прозорості бюджетів і доступу громадян до публічної інформації. Встановлено, що користувачами інформації, котра формується в системі управлінського обліку суб’єктів державного сектору в частині управління бюджетними коштами, є не тільки внутрішні (як визначено законодавством), а й зовнішні користувачі, а його інформаційні потоки виходять за межі внутрішньогосподарського обліку. Це зумовило необхідність внесення пропозицій щодо осучаснення законодавчого трактування управлінського обліку в контексті розширення кола учасників та сфери його застосування.

Ключові слова:відкритість, бюджетні кошти, доступність, прозорість, транспарентність, управлінський облік

JEL: Н52, Н83, М41, М48


Ловінська Л. Г. Облікове забезпечення транспарентності бюджетного процесу / Л. Г. Ловінська, Л. П. Коритник // Фінанси України. - 2021. - № 5. - C. 47-57.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 47 - 57) ЗавантажитиЗавантажень : 118
1. Montes G. C., Bastos J. C. A., Oliveira A. J. Fiscal transparency, government effective¬ness and government spending efficiency: Some international evidence based on panel data approach. Economic Modelling. 2019. Vol. 79. P. 211–225. URL: doi.org/10.1016/j. econmod.2018.10.013.
2. Williams A. A global index of information transparency and accountability. Journal of Comparative Economics. 2015. Vol. 43, Iss. 3. P. 804–824. URL: doi.org/10.1016/j. jce.2014.10.004.
3. Cimpoeru M. V., Cimpoeru V. Budgetary Transparency – an Improving Factor for Corruption Control and Economic Performance. Procedia Economics and Finance. 2015. Vol. 27. P. 579–586. URL: doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01036-9.
4. Harrison T. M., Sayogo D. S. Transparency, participation, and accountability prac¬tices in open government: A comparative study. Government Information Quarterly. 2014. Vol. 31, Iss. 4. P. 513–525. URL: doi.org/10.1016/j.giq.2014.08.002.
5. Васильєва Т. А., Школьник І. О., Мерщій Б. Є. Транспарентність бюджетної політики України, сучасні проблеми. Фінансові дослідження. 2018. № 1 (4). URL: https:// fr.stu.cn.ua/tmppdf/109.pdf.
6. Винниченко Н. В. Проблеми забезпечення транспарентності бюджетного процесу в Україні. Бізнес-навігатор. 2017. № 3 (42). С. 127–133. URL: business-navigator.ks.ua/journals/2017/42_2017/28.pdf.
7. Гасанов С. С. Підвищення рівня транспарентності та функціональності держав¬них фінансів в умовах структурних реформ. Фінанси України. 2017. № 8. С. 7−32. URL: doi.org/10.33763/finukr2017.08.007.
8. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Зарубіжний досвід забезпечення прозорості операцій у фіскальній сфері та його використання в Україні. Фінанси України. 2015. № 11. С. 22−42. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2015_11_4.
9. Гасанов С. С. Фіскальні ризики та фіскальне таргетування в системі управління державними фінансами за умов інституціональної невизначеності. Наукові праці НДФІ. 2017. № 2. C. 5−24. URL: doi.org/10.33763/npndfi2017.02.005.
10. Гасанов С. С. Різноспрямовані впливи сектору державних корпорацій на стан державних фінансів в Україні. Наукові праці НДФІ. 2017. № 3. C. 5−20. URL: doi. org/10.33763/npndfi2017.03.005.
11. Кириленко О. П. Формування інституційного забезпечення прозорості бюджетного процесу в Україні. Фінанси України. 2017. № 8. C. 80−94. URL: nbuv.gov. ua/UJRN/Fu_2017_8_6.
12. Fiscal Transparency Code / International Monetary Fund. URL: www.imf. org/external/np/fad/trans/Code2019.pdf.
13. Manual on Fiscal Transparency / International Monetary Fund. 2007. URL: https:// doi.org/10.5089/9781498333580.007.
14. The special data dissemination standard: guide for subscribers and users / International Monetary Fund. 2013. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/sdds/ guide/2013/sddsguide13.pdf.
15. Recommendation of the Council on Budgetary Governance / OECD. 2018. URL: www.oecd.org/gov/budgeting/Recommendation-of-the-Council-on-Budgetary- Governance.pdf.
16. Best Practices for Budget Transparency / OECD. 2002. URL: www.oecd.org/ governance/budgeting/Best%20Practices%20Budget%20Transparency%20-%20com¬plete%20with%20cover%20page.pdf.
17. Budget Transparency Toolkit / OECD. URL: www.oecd.org/gov/budgeting/ budget-transparency-toolkit.htm.
18. BOOST Initiative / World Bank. URL: boost.worldbank.org/boost-initiative.
19. The Power of Making It Simple: A Government Guide to Developing Citizens Budget / International Budget Partnership. URL: www.internationalbudget.org/wp-content/ uploads/Citizen-Budget-Guide.pdf.
20. IPSAS 22 Disclosure of financial information about the general government sector / IFAC. 2018. URL: www.ifac.org/system/files/publications/files/A11-IPSAS-22.pdf.
21. IPSAS 24 Presentation of budget information in financial statements / IFAC. 2018. URL: www.ifac.org/system/files/publications/files/A11-IPSAS-24.pdf.
22. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : закон України від 16.07.1999 № 996-XIV. URL: zakon.rada.gov.ua/go/996-14.
23. Деякі питання реформування державного управління України : розпоряджен¬ня Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 474-р. URL: zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/474-2016-p#n9.
24. Про Стратегію сталого розвитку “Україна-2020” : указ Президента України від 12.01.2015 № 5/2015. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
25. Програма діяльності Кабінету Міністрів України : схвал. постановою Верховної Ради України від 04.10.2019 № 188-ІХ. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/188-ix.
26. Офіційний веб-сайт Міністерства фінансів України. URL: www.minfin. gov.ua/news/view/ukraina-pidnialasia-na--mistse-u-mizhnarodnomu-reitynhu-biudzhetnoi-prozorosti---?category=bjudzhet.
27. Official website International Budget Partnership. URL: www.international budget.org/open-budget-survey/open-budget-index-rankings/.
28. Про відкритість використання публічних коштів : закон України від 11.02.2015 № 183-VIII. URL: zakon3.rada.gov.ua/laws/show/183-viii.
29. Про доступ до публічної інформації : закон України від 13.01.2011 № 2939-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17.