Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 7/2021

№ 7/2021

Fìnansi Ukr. 2021 (7): 93–107
https://doi.org/10.33763/finukr2021.07.093

ФІНАНСОВИЙ МОНІТОРИНГ

ЛЕВИЦЬКА Світлана Олексіївна1, ОСАДЧА Ольга Олексіївна2

1Національний університет водного господарства та природокористування
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-7803-5586
2Національний університет водного господарства та природокористування
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1314-3281


Фінансовий моніторинг у первинній ланці його імплементації: гармонізація вітчизняної та міжнародної практики


У статті узагальнено основні законодавчі правила, норми та принципи здійснення фінансового моніторингу вітчизняними суб’єктами господарювання, концептуальні визначення Закону України “Про запобігання та боротьбу з легалізацією (відмиванням) доходів, отриманих незаконно, фінансуванням тероризму та розповсюдженням зброї масового знищення”, об’єкти та суб’єкти первинного фінансового моніторингу, міжнародну практики проведення моніторингу фінансових операцій. Розкрито роль чинних змін та доповнень до вказаного Закону в системній боротьбі з ризиками відмивання грошей з боку вітчизняних суб’єктів. Обґрунтовано необхідність: ретельного виявлення та перевірки ризиків за результатами операцій з активами, визначеними законом як “об’єкти фінансового моніторингу”; пошуку повної та достовірної інформації про кінцевого бенефіціара суб’єкта первинного фінансового моніторингу. Міжнародну практику ідентифікації ризиків окремих фінансових операцій розкрито на прикладі торговельної діяльності. Для суб’єктів первинного фінансового моніторингу (на прикладі аудиторських фірм) запропоновано альтернативні підходи щодо внутрішнього регулювання таких процесів, а також робочі документи з метою забезпечення послідовності на етапах моніторингу та повного розкриття отриманих результатів.

Ключові слова:фінансовий моніторинг, кінцевий бенефіціар, суб’єкт первинного фінансового моніторингу, профіль ризиків, підозріла фінансова операція, аудиторська фірма – суб’єкт первинного фінансового моніторингу

JEL: F33, F35, H 56, F15, O57


Левицька С. О. Фінансовий моніторинг у первинній ланці його імплементації: гармонізація вітчизняної та міжнародної практики / С. О. Левицька, О. О. Осадча // Фінанси України. - 2021. - № 7. - C. 93-107.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 93 - 107) ЗавантажитиЗавантажень : 54
1. Про запобігання та боротьбу з легалізацією (відмиванням) доходів, отриманих незаконно, фінансуванням тероризму та розповсюдженням зброї масового знищення : Закон України від 06.12.2019 № 361-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text.
2. Рекуненко І. І., Кобець Ж. О., Швидько І. О. Особливості формування та застосування системи фінансового моніторингу в Україні. Вісник СумДУ. Сер.: Економіка. 2020. № 1. С. 104–117. URL: doi.org/10.21272/1817-9215.2020.1-8.
3. Мельник О. П., Божук І. І. Тенденції розвитку фінансового моніторингу в Україні та світова практика. Правові новели. 2020. № 10. С. 200–205. URL: doi.org/10.32847/ln.2020.10.28.
4. Про затвердження Положення про здійснення банками фінансового моніторингу : постанова Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0065500-20#Text.
5. Україна піднялася в індексі сприйняття корупції. Українська правда. 2021. 28 січ. URL: www.pravda.com.ua/news/2021/01/28/7281469/.
6. Інформування про результати роботи Держфінмоніторингу за 2020 рік / Державна служба фінансового моніторингу. 2021. 25 січ. URL: fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/news/Informuvannya-pro-rezultati-roboti-derzhfinmonitoringu-za-2020-rik.html.
7. Бюджет 2020 виконаний з дефіцитом. Укрінформ. 2021. URL: www.ukrinform.ua/rubric-economy/3166046-budzet2020-vikonanij-z-deficitom-u-2155-milarda-griven-minfin.html.
8. Протокол № 3 засідання Громадської ради при Головному управлінні ДПС у Рівненській області / Головне управління ДПС у Рівненській області. 2020. 20 серп. URL: rv.tax.gov.ua/dlya-gromadskosti/gromadska-rada/materiali-zasidan-/74972.html.
9. Сосенко В. Внутрішні документи суб’єкта первинного фінансового моніторингу як джерела фінансового права. Підприємництво, господарство і право. № 4. 2020. С. 214–223. URL: doi.org/10.32849/2663-5313/2020.4.36.
10. Уткіна М. С. Фінансовий моніторинг як один із засобів протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. № 7. С. 292–295. URL: doi.org/10.32782/2524-0374/2020-7/75.
11. Часова Т. О. Використання фінансового моніторингу під час розслідування злочинів у сфері економіки. Часопис Київського університету права. 2020. № 2. С. 386–389. URL: doi.org/10.36695/2219-5521.2.2020.74 .
12. Сова О., Завадська О. Місце фінансового моніторингу в системі банківського нагляду. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2020.Т. 1, № 5. С. 56–67. URL: doi.org/10.32750/2020-0105.
13. Розкриття інформації про зв’язані сторони : Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 24 (МСБО 24) / IASB. 2012. 1 січ. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_043?find=1&text=%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%8F%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B0+%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B0#Text.
14. Кінцевий бенефіціарний власник – хто це? YouControl. 2019. 14 берез. URL: youcontrol.com.ua/topics/kintsevyy-benefitsiarnyy-vlasnyk-khto-tse/.
15. Trade-Based Money Laundering / FATF. 2006. URL: www.fatf-gafi.org/publications/methodsandtrends/documents/trade-basedmoneylaundering.html.
16. Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 23 “Розкриття інформації щодо пов’язаних сторін” : наказ Міністерства фінансів України від 18.06.2001 № 303. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0539-01#Text.