Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 9/2021

№ 9/2021

Fìnansi Ukr. 2021 (9): 99–116
https://doi.org/10.33763/finukr2021.09.099

ОБЛІК ТА АУДИТ

ЛОВІНСЬКА Людмила Геннадіївна1, МАМИШЕВ Андрій Валентинович2

1ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5427-7185
2ДННУ «Академія фінансового управління»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-3143-5675


Завдання державних підприємств та їх вплив на облікову і звітну інформацію


Висвітлено результати аналізу сучасних тенденцій організації та функціонування державних підприємств. Розкрито значення суб’єктів господарювання державного сектору у глобальному вимірі, а також особливості організації, виклики й завдання державних підприємств в умовах ринку. Обґрунтовано специфічність завдань таких підприємств та їх важливе місце в економіці держави у зв’язку з виконанням ролі спеціального агента уряду з упровадження державної політики в певній галузі. Новий погляд на ці процеси передбачає підвищення прозорості й відповідальності суб’єктів господарювання, що тісно пов’язане з поліпшенням якості обліково-звітних даних щодо діяльності державних підприємств. За підсумками проведеного дослідження вдосконалено алгоритм рішень стосовно визначення, оцінки та перегляду цінності такого підприємства на основі вираження його соціального, економічного, екологічного й податкового впливів. Порушено проблему узгодження методологічного забезпечення складання агрегованих звітів сектору загального державного управління, яка виникає через відмінності між різними пакетами стандартів, за котрими складається фінансова звітність суб’єктів сектору (Міжнародними стандартами фінансової звітності – для державних корпорацій і Національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі – для всіх інших суб’єктів).

Ключові слова:економічна політика, державне управління, державне підприємство, бухгалтерський облік, фінансова звітність, підзвітність, міжнародні стандарти

JEL: H83, L32, M48


Ловінська Л. Г. Завдання державних підприємств та їх вплив на облікову і звітну інформацію / Л. Г. Ловінська, А. В. Мамишев // Фінанси України. - 2021. - № 9. - C. 99-116.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 99 - 116) ЗавантажитиЗавантажень : 121
1. Парасій-Вергуненко І. М., Самборська-Музичко Ю .О., Гнилицька Л. В. Економічна сутність державних підприємств, їх види та класифікація. Фінанси України. 2020. № 10. C. 95–111. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.10.095.
2. Повний перелік об’єктів державної власності по групах згідно даних моніторингу їх діяльності / М-во економіки України. URL: www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=b4f6e7fa-ae96-41d4-8705-228a464d5e4f.
3. Основні засади впровадження політики власності щодо суб’єктів господарювання державного сектору економіки / М-во економіки України. URL: www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=88f62212-844e-4229-b72f-0270641426d8.
4. Мельничук О. Ф., Мельничук М. О., Пипяк М. І. Адаптація правового регулювання управління державними підприємствами до кращих світових стандартів. Журнал східноєвропейського права. 2019. № 70. С. 47–58. URL: doi.org/10.5281/zenodo.3607956.
5. Гасанов С. С., Іваницька О. М., Кощук Т. В. Напрями підвищення фінансової стабільності державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2015. № 12. C. 48–62. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Fu_2015_12_6.pdf.
6. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Передумови та напрями підвищення транспарентності фінансів державних підприємств України. Фінанси України. 2017. № 5. C. 24–38. URL: doi.org/10.33763/finukr2017.05.024.
7. Іваницька О. М., Кощук Т. В. Управління фіскальними ризиками, пов’язаними з діяльністю державних підприємств в Україні. Фінанси України. 2017. № 2. C. 64–80. URL: doi.org/10.33763/finukr2017.02.064.
8. Черненко О. А. Створення наглядових рад у державних підприємствах. Приватне право і підприємництво. 2018. Вип. 18. С. 190–194. URL: doi.org/10.32849/2409-9201.2018.18.42.
9. Корнєєва Ю. В. Інвестиційні аспекти корпоратизації державних підприємств. Вісник Одеського національного університету. Сер. : Економіка. 2017. Т. 22, Вип. 6. С. 54–59. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Vonu_econ_2017_22_6_12.pdf.
10. Васильєва В. В. Приватизація та корпоратизація: відмінність процесів і правових наслідків. Проблеми правового забезпечення підприємництва в Україні. 2018. С. 166–169. URL: doi.org/10.32849/2409-9201.2018.18.37.
11. State-Owned Enterprises: The Other Government / IMF. 2020. April. URL: www.imf.org/~/media/Files/Publications/fiscal-monitor/2020/April/English/ch3.ashx.
12. Ownership and Governance of State-Owned Enterprises: A Compendium of National Practices / OECD. 2018. URL: www.oecd.org/corporate/Ownership-and-Governance-of-State-Owned-Enterprises-A-Compendium-of-National-Practices.pdf.
13. Звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік”. URL: drive.google.com/file/d/1iPf9EhMqDmQd602NSKGoUVg3uQanXe6C/view.
14. The Size and Sectoral Distribution of State-Owned Enterprises / OECD. 2017. URL: doi.org/10.1787/9789264280663-en.
15. Рекомендації з управління державними підприємствами / UCGA. 2018. URL: ucga.com.ua/sites/default/files/pdf/Recommen_UKR.pdf.
16. Стратегічне бачення управління державними підприємствами / М-во економіки України. URL: www.me.gov.ua/Documents/MoreDetails?lang=uk-UA&id=f9b47f2c-50ae-41b3-abea-117ff9c4fab8&title=PrezentatsiiniMateriali.
17. Державні підприємства: лідери у формуванні цінності для держави та суспільства? / PwC. 2015. URL: www.pwc-state-owned-enterprise-ukr.pdf.
18. World Investment Report 2019: Special Economic Zones / UNCTAD. Geneva : United Nations, 2019. URL: unctad.org/system/files/official-document/wir2019_en.pdf.
19. OECD Guidelines on Corporate Governance of State-owned Enterprises / OECD. 2005. URL: doi.org/10.1787/9789264009431-en.
20. Звіт про результати аудиту ефективності стану планування і своєчасності надходження до бюджету частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань і дивідендів (доходу), нарахованих на акції (частки, паї) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність : затв. рішенням Рахункової палати України від 27.09.2016 № 18-2. URL: rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2016/zvit_18-2_2016/Zvit_18-2.pdf.
21. Мамишев А. В. Засади організації контролю публічних фінансів і майна. Фінансовий контроль. 2003. № 4. С. 35–37.
22. Огляд TOP-100 державних підприємств України за 2017 рік / М-во економічного розвитку і торгівлі України. URL: issuu.com/mineconomdev/docs/___100_-_2017.
23. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : закон України від 16.07.1999 № 996-XIV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14.
24. Ловінська Л. Г. Інформаційне забезпечення управління державними підприємствами з урахуванням невизначеності, спричиненої пандемією COVID-19. Фінанси України. 2021. № 2. С. 49–72. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.049.
25. Ловінська Л. Г. Міжнародні стандарти в обліку державних підприємств України. Фінанси України. 2020.№ 6. C. 75–92. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.06.075.
26. State-Owned Enterprises and IPSAS-Based Consolidated Financial Statements. IPSASB’s Staff Questions and Answers. 2018. May. URL: www.ifac.org/system/files/publications/files/IPSASB-Staff-Questions-and-Answers-SOEs-For-Comms-v5.pdf.