Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2022

№ 5/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (5): 61–85
https://doi.org/10.33763/finukr2022.05.061

МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА

ШЕЛУДЬКО Наталя Михайлівна1, ШИШКОВ Станіслав Євгенович2

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-6936-3158
2ПрАТ “Фондова біржа “Перспектива”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-4440-9572


Національний банк України в умовах воєнного стану: ефективність дій на ринках капіталу


Вступ. Запровадження воєнного стану формує нові виклики для регуляторів фінансового ринку, насамперед у частині підтримки ліквідності фінансових посередників та довіри до національної валюти.
Проблематика. Результати монетарної та валютної політики Національного банку України (НБУ) напередодні введення воєнного стану дали змогу запобігти неконтрольованій інфляції, продовжити рух до валютної лібералізації, створити передумови для активізації економіки та досягти макрофінансової стабілізації. Утім, наразі НБУ змушений оперативно здійснювати комплекс заходів зі стабілізації фінансового сектору.
Мета. Оцінити ефективність дій НБУ на ринках капіталу напередодні та у перші місяці війни в Україні, дати оцінку механізмів підтримки ліквідності фінансових інститутів, а також доцільності регуляторних обмежень та їхнього впливу на інвестиційну привабливість держоблігацій.
Методи. Використано економіко-статистичний та математико-статистичний методи для визначення абсолютних і відносних показників рівня й динаміки розвитку ринку, порівняння, описовий метод, аналіз, узагальнення та індукцію. Для формулювання висновків застосовано абстрактно-логічний метод.
Результати. Визначено послідовність та інструментарій центрального банку щодо підтримки ліквідності банків. Обґрунтовано домінуючу роль облігацій внутрішньої позики у вітчизняній фінансовій системі. Ціноутворення локальних держоблігацій України у кризових умовах є значно більш контрольованим і прогнозованим, ніж єврооблігацій, обіг та основні власники яких сконцентровані переважно на зовнішніх ринках. НБУ проводить збалансовану політику, аби, з одного боку, підтримувати стабільність фінансової системи, а з другого – не перешкоджати відновленню економічних процесів. Обґрунтовано недостатність дозволених до обігу фінансових інструментів (військових облігацій) для інвестиційної діяльності, диверсифікації портфелів фінансових інститутів і задоволення попиту масового інвестора.
Висновки. Послідовна та передбачувана позиція НБУ, зважена монетарна й регуляторна політика дали змогу забезпечити стабільність фінансової системи. Поступово центробанк пом’якшує вимоги, впроваджені на початку агресії. Стримуючим фактором для відновлення інвестиційної активності залишаються обмеження НКЦПФР щодо напрямів діяльності та інструментарію на ринках капіталу. Вони стосуються не тільки цінних паперів приватних емітентів, а й більшості держоблігацій, від ліквідності та інвестиційної привабливості яких залежать залучення ресурсів для протидії зовнішній агресії, стабілізація бюджетної політики, а також діяльність фінансових інститутів, у т. ч. суб’єктів регулювання НБУ.

Ключові слова:фондовий ринок, фондова біржа, цінні папери, емітент, воєнний стан, облігації внутрішньої державної позики (ОВДП), облігації зовнішньої державної позики (ОЗДП), військові облігації

JEL: G12, G18, G23, G28, K22


Шелудько Н. М. Національний банк України в умовах воєнного стану: ефективність дій на ринках капіталу / Н. М. Шелудько, С. Є. Шишков // Фінанси України. - 2022. - № 5. - C. 61-85.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 61 - 85) ЗавантажитиЗавантажень : 61
1. Gosse J.-B., Plihon D. The future of financial markets and regulation: what strategy for Europe? Foresight. 2014. Vol. 16 (2). P. 95–108. URL: doi.org/10.1108/FS-05-2012-0039.
2. De Nicol`o G., Kwast M. Systemic Risk and Financial Consolidation: Are they related? Journal of Banking and Finance. 2002. Vol. 26, Iss. 5. P. 861–880. URL: doi.org/10.1016/S0378-4266(02)00211-X.
3. Kawai M., Prasad E. Financial Market Regulation and Reforms in Emerging Markets. Asian Development Bank Institute and the Brookings Institution. 2011. 29 p. URL: doi.org/10.3386/w16428.
4. Pellerin S., Walter J., Wescott P. The consolidation of financial market regularion: pros, cons, and implications for the United States. The federal reserve bank of Richmond Working Paper. 2009, Vol. 95, No. 2. P. 121–160. URL: doi.org/10.2139/ssrn.2188506.
5. Tatom J. Financial market regulation: legislation and implications. New York : Springer, 2011. 240 p. URL: doi.org/10.1007/978-1-4419-6637-7.
6. Gerding E. F. Bubbles, Law and Financial Regulation. New York : Routlege, 2014. 560 p. URL: doi.org/10.4324/9781315885049.
7. McDonnell B. Dampening Financial Regulatory Cycles. Florida Law Review. 2013. Vol. 65. P. 1597–1649. URL: doi.org/10.2139/ssrn.2217806.
8. Dowd K., Hutchinson M. How Should Financial Markets Be Regulated. Cato Journal. 2014. Vol. 34, No. 2. P. 353–387.
9. Gai P., Kemp M., Serrano A. S. Regulatory Complexity and the Quest for Robust Regulation. ESRB: Advisory Scientific Committee Reports. 2019. No 8. URL: doi.org/10.2139/ssrn.3723328.
10. Norbert M. Time to Fix the Overregulation Problem in Financial Markets. Forbes. 2016. 2016. May 3.
11. Wolak F. A. How Should Financial Markets Be Regulated? 2015. URL: web.stanford.edu/group/fwolak/cgi-bin/sites/default/files/COMMENTARY_Stanford%20University.pdf.
12. Дробязко А. О. Ринкові трансформації у банківському секторі України: погляд крізь призму “неекономічної” політики. Економіка і прогнозування. 2021. № 2. С. 85‒100. URL: doi.org/10.15407/eip2021.02.085.
13. Даниленко А. І., Зимовець В. В., Шелудько Н. М. Декапіталізація фінансового сектора економіки України: причини і наслідки. Економіка і прогнозування. 2015. № 4. С. 7–28. URL: doi.org/10.15407/eip2015.04.007.
14. Школьник І. О. Особливості державного регулювання фінансового ринку в Україні. Світ фінансів. 2007. № 4 (13). С. 86–93. URL: sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/download/221/229.
15. Терещенко Г. М., Клименко К. В. До питання створення мегарегулятора на фінансовому ринку України. Фінанси України. 2016. № 2. С. 111–127. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2016_2_9.
16. Зимовець В. В., Шелудько Н. М., Шишков С. Є. Макроекономічні та інституційні бар’єри “нормалізації” моделей фінансування підприємств в Україні. Економіка промисловості. 2021. № 2 (94). С. 45–58. URL: doi.org/10.15407/econindustry2021.02.045,
17. Гаркавенко В. І., Шаповал Ю. І. “Очищення” банківського сектора в Україні: ціна для суспільства та держави. Український соціум. 2017. № 1. C. 108–123. URL: doi.org/10.15407/socium2017.01.108.
18. Зимовець В., Шелудько Н. Боргове навантаження та інвестиційна дисфункція в реальному секторі економіки України. Економіка промисловості. 2017. № 3 (79). С. 8295. URL: doi.org/10.15407/econindustry2017.03.082.
19. Zymovets V., Shelud`kо N. Decapitalization of financial sector: consequences for the economy of Ukraine. Економіка промисловості. 2018. № 3 (83). С. 21–42. URL: doi.org/10.15407/econindustry2018.03.021.
20. Шелудько Н. М. Згортання нетрадиційної грошово-кредитної політики: обмеження і перспективи. Економічна теорія. 2019. № 4. С. 68–80. URL: doi.org/10.15407/etet2019.04.068.
21. Саліхова О. Б., Шелудько Н. М. Інституційні та фінансові механізми стимулювання технологічних інновацій у промисловості: досвід Франції, уроки для України. Економіка промисловості. 2020. № 2. С. 5–26. URL: doi.org/10.15407/econindustry2020.02.005.
22. Зимовець В., Шелудько Н. Монетарне стимулювання економічного відновлення України: потенційні можливості та реальні обмеження. Політика монетарного розширення на підтримку зростання і розвитку ; Центр Разумкова, Міжнар. ін.-т бізнесу ; за ред. В. Юрчишина. Київ: Заповіт, 2016. С. 73–83.
24. Вишневский В., Шелудько Н. Монетарная власть мира в условиях “новой нормальности”: расстановка сил и перспективы. Глобальні тенденції і перспективи: світова економіка та Україна / наук. ред. В.Юрчишин. Київ : Заповіт, 2018. С. 23–36.
25. Шишков С. Є. Наслідки впровадження воєнного стану для ринків капіталу України. Український соціум. 2022. № 1 (80). C. 63–86. URL: doi.org/10.15407/socium2022.01.063.
26. Коментар щодо рівня інфляції у 2021 році / Національний банк України. 2022. 11 січ. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/komentar-natsionalnogo-banku-schodo-rivnya-inflyatsiyi-u-2021-rotsi.
27. Національний банк згортає антикризові монетарні заходи / Національний банк України. 2021. 9 верес. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-z-pochatku-iv-kvartalu-pripinyaye-provedennya-operatsiy-iz-dovgostrokovogo-refinansuvannya-ta-protsentnogo-svopu.
28. Річний звіт за 2021 рік / Національний банк України, 2022. 2 трав. URL: bank.gov.ua/admin_uploads/article/annual_report_2021.pdf.
29. Про особливості підтримання ліквідності банків у період дії воєнного стану : постанова Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18. URL: bank.gov.ua/admin_uploads/law/24022022_22.pdf?v=4.
30. Ukraine: Market information / Clearstream Banking S.A. 2022. February 24. URL: www.clearstream.com/clearstream-en/newsroom/ops220224-2964806.
31. Ukraine: Market information / Clearstream Banking S.A. 2022. March 3. URL: www.clearstream.com/clearstream-en/products-and-services/settlement/a22025-2981846.
32. Про затвердження змін до Положення про провадження депозитарної і клірингової діяльності та забезпечення здійснення розрахунків за правочинами щодо цінних паперів Національним банком України : постанова Правління Національного банку України від 21.04.2022 № 79. URL:zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0079500-22#n2.
33. Про затвердження Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями : постанова Правління Національного банку України від 30.06.2016 № 351. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0351500-16#n18.
34. Про застосування коригуючих коефіцієнтів для облігацій внутрішніх державних позик в умовах запровадження воєнного стану : рішення Правління Національного банку України від 19.04.2022 № 190-рш. URL: bank.gov.ua/ua/legislation/Decision_19042022_190-rsh.
35. Депозитарій НБУ запровадив сучасні сервіси API-взаємодії / Національний банк України. 2022. 27 квіт. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/depozitariy-natsionalnogo-banku-zaprovadiv-suchasni-servisi-api-vzayemodiyi.
36. Про тимчасове обмеження проведення операцій на ринках капіталу : рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 24.02.2022 № 136. URL: www.nssmc.gov.ua/nktspfr-rishennia-u-zv-iazku-iz-vvedenniam-voiennoho-stanu/.
37. Інформація про первинних дилерів, які здійснювали функції маркетмейкерів / Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. URL: www.nssmc.gov.ua/news/insights/#tab-0.
38. “Ті, хто зараз інвестує в українські цінні папери, робить купівлю “на дні”, тобто за найбільш привабливими цінами”, – голова НКЦПФР Руслан Магомедов. Delo.ua. 2022. 30 квіт. URL: delo.ua/uk/finance/ti-xto-zaraz-investuje-v-ukrayinski-cinni-paperi-robit-kupivlyu-na-dni-tobto-za-naibils-privablivimi-cinami-zapevnyaje-golova-nkcpfr-ruslan-magomedov-396542/.
39. Клімкін П. А. Війна з Росією: п’ять важливих висновків після Рамштайна. Дзеркало тижня. 2022. 3 трав. URL: zn.ua/ukr/international/vijna-z-rosijeju-pjat-vazhlivikh-visnovkiv-pislja-ramshtajna.html.