Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2022

№ 5/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (5): 102–114
https://doi.org/10.33763/finukr2022.05.102

ОБЛІК ТА ЗВІТНІСТЬ

ЧУХРАЄВА Наталія Миколаївна1, ОЛІЙНИК Яна Вікторівна2

1ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1537-4841
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/


Автоматичний міжнародний обмін податковою інформацією: особливості попередніх умов запровадження в Україні під час воєнного стану


Вступ. Головною тенденцією у сфері міжнародного співробітництва з питань оподаткування є створення інституціональних умов посилення прозорості фінансових потоків багатонаціональних підприємств для податкових адміністрацій та надання інформації з метою оцінки та вивчення ризиків трансфертного ціноутворення. ОЕСР пропонує урядам відповідне модельне законодавство, що висуває на перший план питання його імплементації для налагодження міжнародно- го обміну податковою інформацією в автоматичному режимі.
Проблематика. Визначення стану реалізації рекомендацій ОЕСР щодо суттєвих попередніх умов автоматичного міжнародного обміну податковою інформацією в Україні, зокрема особливостей їх запровадження в період воєнного стану.
Мета – оцінювання підходів у сфері міжнародного обміну інформацією у податкових цілях та стану імплементації суттєвих попередніх умов запровадження звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній.
Методи. Здійснено компаративний аналіз національного податкового законодавства та рекомендацій ОЕСР, які регулюють аспекти створення суттєвих попередніх умов автоматичного міжнародного обміну податковою інформацією.
Результати. Висвітлено перелік та розкрито сутність суттєвих попередніх умов для отримання країнами доступу до міжнародного обміну податковою інформацією. Проаналізовано ступінь реалізації етапів запровадження звіту в розрізі між- народної групи компаній в Україні з акцентом на створенні інституціональних умов імплементації рекомендацій ОЕСР. Доведено, що подальшими кроками у формуванні в країні згаданих умов є врегулювання аспектів конфіденційності податкової інформації, яка становить предмет міжнародного автоматичного обміну, що мають відповідати міжнародним підходам із наголосом на змінах через введення воєнного стану.
Висновки. Україна, приєднавшись до Програми розширеного співробітництва в рамках ОЕСР та взявши зобов’язання реалізувати План дій BEPS, долучившись до механізму глобального регулювання з податкових питань. Після етапу розроблення та затвердження законодавчих норм створення суттєвих попередніх умов для отримання и доступу до міжнародного обміну податковою інформацією наступним кроком є забезпечення її конфіденційності. У цьому процесі важливим є за- хист національних інтересів та національної безпеки України.

Ключові слова:План дій BEPS, трансфертне ціноутворення, автоматичний обмін податковою інформацією, звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній, ризики трансфертного ціноутворення

JEL: Н29


Чухраєва Н. М. Автоматичний міжнародний обмін податковою інформацією: особливості попередніх умов запровадження в Україні під час воєнного стану / Н. М. Чухраєва, Я. В. Олійник // Фінанси України. - 2022. - № 5. - C. 102-114.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 102 - 114) ЗавантажитиЗавантажень : 59
1. Криштопа І. І., Ніколенко Л. А. Звітування у розрізі країн: міжнародний досвід впровадження. Фінанси України. 2021. № 6. C. 29–39. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.06.029.
2. Криштопа І. І., Ніколенко Л. А.. Звітування в розрізі країн: забезпечення конфіденційності та захисту інформації міжнародних груп компаній. Фінанси України. 2021. № 8. C. 113–124. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.08.113.
3. Кryshtopa I. I., Nikolenko L. A. Provision of confidentiality and appropriate use of information contained in country-by-country reports. Облік, аналіз, аудит та оподаткування: сучасна парадигма в умовах інформаційного суспільства : зб. матеріалів VІІ Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 115-річчю Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, 9–10 грудня 2021 р. Київ : КНЕУ, 2021. C. 177–180.
4. Ловінська Л. Г., Олійник Я. В., Кучерява М. В. Імплементація міжнародних рекомендацій щодо заповадження трирівненвої моделі документації з трансфертного ціноутворення в Україні. Фінанси України. 2020. № 9. С. 95–109. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.09.095.
5. Ніколенко Л. А., Криштопа І. І., Топчій О. В. Звітування в розрізі країн: належне використання та конфіденційність при автоматичному обміні інформацією. Фінанси України. 2021. № 12. C. 52–67. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.12.052.
6. Олійник Я. В., Кучерява М. В. Оцінка готовності України до міжнародного автоматичного обміну інформацією в податкових цілях. Фінанси України. 2021. № 2. С. 85–97. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.085.
7. Олійник Я. В. Реалізація кроку 13 Плану дій BEPS у контексті запровадження автоматичного обміну інформацією в податкових цілях. Фінанси України. 2021. № 10. C. 41–47. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.10.041.
8. Олійник Я. В., Топчій О. В. Запровадження трирівневої моделі документаціі з трансфертного ціноутворення: глобальний контекст. Облік, аналіз, аудит та оподаткування: сучасна парадигма в умовах інформаційного суспільства : зб. матеріалів VІІ Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 115-річчю Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, 9–10 грудня 2021 р. Київ : КНЕУ, 2021. С. 198–199.
9. Олейникова Л. Г. Подолання асиметрії податкової інформації. Фінанси України. 2019. № 11. C. 58–75. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.11.058.
10. Чухраєва Н. М. Міжнародний досвід та типові помилки забезпечення конфіденційності, захисту та використання інформації звітності CbC. Наукові праці НДФІ. 2021. № 2. C.146–159. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.02.146.
11. Brown R., Jorgensen B., Pope P. The interplay between mandatory country-by-country reporting, geographic segment reporting, and tax havens: Evidence from the European Union. Journal of Accounting and Public Policy. 2019. Vol. 38, Iss. 2. P. 106–129. URL: https:// doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2019.02.001.
12. Hugger F. The Impact of Country-by-Country Reporting on Corporate Tax Avoidance. Working Papers. 2019. No. 304. 36 p. URL: www.econstor.eu/bitstream/10419/ 199078/1/wp-2019-304-hugger-corporate-tax-avoidance.pdf.
13. Hanlon M. Country-by-Country Reporting and the International Allocation of Taxing Rights. International Bureau of Fiscal Documentation (IBFD). 2018. February 5. URL: https:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3118531.
14. Sawyer A., Sadiq K. Country-by-Country Tax Reporting: A Critical Analysis of Enhanced Regulatory Requirements for Multinational Corporations. Company and Securities Law Journal. 2019. February. URL: www.researchgate.net/publication/331331925_Country-by-Country_Tax_Reporting_A_Critical_Analysis_of_Enhanced_Regulatory_Requirements_for_Multinational_Corporations.
15. OECD. Secretary-general report to G20 Finance Ministers and Central Bank Governors / OECD. Buenos Aires, 2018. March. URL: www.oecd.org/ctp/OECD-Secretary-General-tax-report-G20-Finance-Ministers-Argentina-March-2018.pdf.
16. Transfer Pricing Documentation and Country-by-Country Reporting, Action 13 – 2015 Final Report. OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project / OECD. Paris : OECD Publishing, 2015. URL: doi.org/10.1787/9789264241480-en.
17. Action 13: Country-by-Country Reporting Implementation Package / OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project. 2015. URL: www.oecd.org/ctp/transfer-pricing/beps-action-13-country-by-country-reporting-implementation-package.pdf.
18. Country-by-Country Reporting XML Schema: User Guide for Tax Administrations, Version 2.0 – June 2019 / OECD. 2019. URL: www.oecd.org/tax/beps/country-by-country-reporting-xml-schema-user-guide-for-tax-administrations-june-2019.pdf.
19. A Toolkit for Becoming a Party to the Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters / ОЕСD. 2020. URL: www.oecd.org/tax/transparency/documents/MAAC-toolkit_en.pdf.
20. OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS shows progress in implementing tax transparency through Action 13 Country-by-Country reporting / OECD. 2020. URL: www.oecd.org/tax/beps/oecd-g20-inclusive-framework-on-beps-shows-progress-in-implementing-tax-transparency-through-action-13-country-by-country-reporting.htm.
21. Country-by-Country Reporting – Compilation of Peer Review Reports (Phase 3) : Inclusive Framework on BEPS: Action 13 / ОЕСD. 2020. URL: www.oecd-ilibrary.org/sites/fa6d31d7-en/index.html?itemId=/content/publication/fa6d31d7-en.
22, Base Erosion and Profit Shifting / OECD. 2015. URL: www.oecd.org/tax/beps/.
23. Про ратифікацію Багатосторонньої конвенції про виконання заходів, які стосуються угод про оподаткування, з метою протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування : закон України від 28.02.2019 № 2692-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2692-19#Text.
24. Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві : закон України від 16.01.2020 № 466-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/466-20#Text.
25. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування : закон України від 17.12.2020 № 1117-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1117-20#Text.
26. Мінфіном затверджено порядок подання звітності в розрізі країн / М-во фінансів України. 2021. 19 лют. URL: mof.gov.ua/uk/news/minfinom_zatverdzheno_poriadok_podannia_zvitnosti_v_rozrizi_krain-2723.
27. Україна денонсує Угоду про уникнення подвійного оподаткування з рф / Урядовий портал. 2022. 20 квіт. URL: www.kmu.gov.ua/news/ukrayina-denonsuye-ugodu-pro-uniknennya-podvijnogo-opodatkuvannya-z-rf.