Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 6/2022

№ 6/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (6): 7–32
https://doi.org/10.33763/finukr2022.06.007

ФІНАНСИ ІНСТИТУЦІЙНИХ СЕКТОРІВ ЕКОНОМІКИ

ДАНИЛЕНКО Анатолій Іванович1, ВЕНГЕР Віталій Васильович2

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9753-5831
2ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1018-0909


Розвиток реального сектору економіки України у повоєнному відновленні


Вступ. Вторгнення росії вже спричинило і, ймовірно, ще завдасть найближчим часом значних збитків Україні в цілому та її реальному сектору зокрема. Вони накладаються на структурні проблеми, які накопичувалися з перших років незалежності. Європейський досвід пропонує модель комплексного розв’язання проблем повоєнного відновлення та структурної трансформації на підставі узгодженого з міжнародними донорами та підтриманого державою плану.
Проблематика. Повоєнне відновлення економіки з одночасним вирішенням історичних галузевих проблем за активної участі держави та підтримки міжнародних партнерів.
Метою дослідження є визначення ролі держави в організації оновлення діючих та створення нових підприємств завдяки участі міжнародних флагманів виробництва з урахуванням їхнього економічного інтересу в умовах повоєнного відновлення економіки України.
Методи. Дослідження проводилося з використанням критичного аналізу, методів наукового узагальнення і систематизації, індукції та дедукції при визначенні причинно-наслідкової залежності між внутрішніми й зовнішніми чинниками відновлення та розвитку реального сектору економіки. Результати, висновки та рекомендації обґрунтовано на основі інтегрованого підходу.
Результати. Після набуття незалежності України в реальному секторі накопичувалися структурні проблеми через викривлене застосування ринкових механізмів та неадекватне державне управління. Російська агресія призвела до руйнування вузлових об’єктів інфраструктури, у т. ч. ключових для низки галузей, масштабних потоків біженців, зокрема за кордон, тощо. Тимчасовою відповіддю на вторгнення стала релокація підприємств, котра дала змогу частково відновити виробництво. Після завершення бойових дій необхідно буде комплексно усувати як довоєнні недоліки, так і наслідки агресії. Проте для цього потрібні значні ресурси, яких в Україні недостатньо. Світовий досвід пропонує механізми їх залучення з інших країн, передусім ідеться про різні плани на кшталт плану Маршалла. Для ефективного використання таких ресурсів на новому якісному рівні потрібно напрацьовувати заходи з відбудови економіки України, котрі спиратимуться на активну державну підтримку.
Висновки. Успіх у повоєнному відновленні економіки України, зокрема з допомогою інших країн, можливий лише за активної участі держави в рамках застосування проєктного підходу. Він дає змогу забезпечити ефективну реалізацію інноваційних проєктів за активного державного стимулювання та створення рамкових умов, а також задовольнити потреби зовнішніх інвесторів. Активніша роль держави у стимулюванні вищої ефективності економіки має бути закріплена законодавчо.

Ключові слова:промисловість, бізнес-групи, експорт, імпорт, державний борг, валюта, бюджет, населення, страхові фонди, кредит

JEL: E22, F21, G11, H54


Даниленко А. І. Розвиток реального сектору економіки України у повоєнному відновленні / А. І. Даниленко, В. В. Венгер // Фінанси України. - 2022. - № 6. - C. 7-32.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 32) ЗавантажитиЗавантажень : 195
1. Сміт А. Багатство народів. Дослідження про природу та причини добробуту націй. Київ : Наш формат, 2018. 722 с.
2. Keyns, J. M. The General Theory of Employment, Interest, and Money. 1936. URL: www.files.ethz.ch/isn/125515/1366_KeynesTheoryofEmployment.pdf.
3. Stiglitz J. E. Whither reform? Ten years of the transition. 1999. URL: www8.gsb.columbia.edu/faculty/jstiglitz/sites/jstiglitz/files/1999_4_Wither_Reform.pdf.
4. Лукінов І. І. Методи і засоби державного регулювання економіки перехідного періоду. Економіка України. 1999. № 5. С. 8–11.
5. Геєць В. М. Феномен нестабільності – виклик економічному розвитку. Київ : Академперіодика, 2020. 456 с. URL: doi.org/10.15407/akademperiodyka.403.456.
6. Геєць В. М. До питання застосування підходів “плану Маршалла” для України. Економіка України. 2015. № 4. С. 6–11. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2015_4_3.
7. Гриценко А. А. Логіко-історичні засади кардинальних економічних змін і переходу до реконструктивного розвитку. Економіка України. 2017. № 5-6. С. 39–57. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2017_5-6_6.
8. Формування інституційної архітектоніки інформаційно-мережевої економіки : кол. моногр. / за ред. А. А. Гриценка : Нац. акад. наук України. Державна установа “Інститут економіки та прогнозування НАН України”, ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2021. 736 с.
9. Єрохін С. А. Основні засади формування стратегії соціально-економічного розвитку України. Актуальні проблеми економіки. 2004. № 12. С. 7–24.
10. Звєряков М. І. Ліберальна ідея і модернізація економіки України. Економіка України. 2010. № 7. С. 11–21.
11. Манцуров І. Г. Статистика економічного зростання та конкурентоспроможності країни : монографія. Київ : КНЕУ, 2006. 392 с.
12. Коваленко А. О. Стратегічне планування сталого розвитку України : монографія / НАН України, Держ. установа “Ін-т економіки природокористування та сталого розвитку НАН України”. Київ : ПрофКнига, 2018. 423 с.
13. Марченко С. М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. C. 7–26. URL: doi.org/10.33763/fi nukr2022.01.007.
14. Єфименко Т. І. Розвиток економіки України в умовах зміцнення безпеки в Чорноморському регіоні. Фінанси України. 2018. № 6. C. 7–18. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.06.007.
15. Єфименко Т. І. Кризові трансформації соціально-економічних систем. Фінанси України. 2021. № 11. C. 7–20. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.11.007.
16. Єфименко Т. І. Фіскальне регулювання стійкого національного економічного зростання. Nauka innov. 2020. Т. 16, № 5. С. 21–38. URL: doi.org/10.15407/scin16.05.021.
17. Єфименко Т. І. Трансформації фінансового управління і сталий розвиток національної економіки. Економіка України. 2020. № 7. С. 5–13. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2020.07.005.
18. Gasanov S. Uncertainty in economics and the economy of uncertainty. Finance of Ukraine. 2017. № 12. P. 23–34. URL: doi.org/10.33763/finukr2017.12.023.
19. Gasanov S. Structural policy and public finance under institutional uncertainty. Finance of Ukraine. 2017. № 3. P. 7–18. URL: doi.org/10.33763/finukr2017.03.007.
20. Gasanov S. Fiscal rules and fiscal responsibility: economic security context. Finance of Ukraine. 2018. № 3. P. 7–23. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.03.007.
21. Кудряшов В. П. Імперативи та ризики накопичення державних запозичень. Економіка України. 2018. № 6. С. 26–43. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2018.06.026.
22. Кудряшов В. П. Критична інфраструктура та її функції. Наукові праці НДФІ. 2021. № 2. C. 5–24. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.02.005.
23. Кудряшов В. П. Фінансування інфраструктури в період подолання наслідків війни. Фінанси України. 2022. № 4. С. 46–66. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.046.
24. Даниленко А. І. Стан реального сектору економіки України: тенденції змін за роки незалежності. Фінанси України. 2019. № 5. С. 7–36. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.05.007.
25. Даниленко А. І. Інвестиційні проєкти та їхня роль у розвитку економіки України. Фінанси України. 2019. № 6. С. 7–22. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.06.007.
26. Даниленко А. І. Фінансування та економічні методи стимулювання нарощення випуску конкурентоспроможної продукції. Фінанси України. 2019. № 7. С. 7–34. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.07.007.
27. Даниленко А. І. Фінансові ризики: їх сутність та оцінювання на підприємствах України. Фінанси України. 2020. № 3. C. 7–22. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.03.007.
28. Даниленко А. І. Посилення ролі держави в управлінні фінансовими ризиками. Фінанси України. 2020. № 5. C. 7–28. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.05.007.
29. Даниленко А. І. Особливості інвестиційної політики в реальному секторі економіки України. Фінанси України. 2021. № 4. C. 24–47. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.04.024.
30. Чаус В. С. Регуляція національної економіки в умовах російського тероризму проти України. Науковий вісник НЛТУ України. 2015. Вип. 25.7. С. 121–126. URL: doi.org/10.15421/40250719.
31. Засідання Президії НАН України 30 березня 2022 року / НАН України. 2022. 31 берез. URL: www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=8890.
32. Загальна сума прямих збитків інфраструктури вже перевищує $105.5 млрд / Kyiv School of Economics. 2022. 27 трав. URL: kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-infrastrukturi-vzhe-perevishhuye-105-5-mlrd.
33. Гордієнко О., Шевчук С. Втрата половини експорту, руйнування промислових гігантів та удар по держбюджету. Економіка пройшла перший місяць війни. Що далі? Головне зі звіту ЦЕС. Forbes.ua. 2022. 12 квіт. URL: forbes.ua/inside/vtrata-polovini-eksportu-ruynuvannya-promislovikh-gigantiv-ta-udar-po-derzhbyudzhetu-ekonomika-proyshla-pershiy-misyats-viyni-shcho-dali-golovne-zi-zvitu-tses-12042022-5408.
34. Сучасні загрози виробничій безпеці в промисловості України / НІСД. 2022. 27 квіт. URL: niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/suchasni-zahrozy-vyrobnychiy-bezpetsi-v-promyslovosti-ukrayiny.
35. Гордійчук Д. Прямі збитки України, завдані ворогом, наближаються до 100 мільярдів доларів. Економічна правда. 2022. 19 трав. URL: www.epravda.com.ua/news/2022/05/19/687210/.
36. Майже 5 млн українців втратили роботу через війну. Financial Club. 2022. 11 трав. URL: finclub.net/ua/news/maizhe-5-mln-ukraintsiv-vtratyly-robotu-cherez-viinu.html.
37. Програма релокації бізнесу – дієвий інструмент створення надійного економічного тилу / Верховна Рада України. 2022. 19 трав. URL: www.rada.gov.ua/news/razom/223016.html.
38. Про особливості роботи акціонерного товариства “Укрпошта” в умовах воєнного стану : постанова Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 № 305. URL: www.kmu.gov.ua/npas/pro-osoblivosti-roboti-akcionernogo-tovaristva-ukrposhta-v-umovah-voyennogo-stanu-305.
39. Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію : розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2022 № 246-р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/246-2022-%D1%80#Text.
40. Переїзд через війну завершили понад 600 підприємств – Мінекономіки. Радіо Свобода. 2022. 28 трав. URL: www.radiosvoboda.org/a/news-biznes-relokatsiya-viyna/31873028.html.
41. Новіков В. Яка модель для відбудови економіки після війни потрібна Україні. Економічна правда. 2022. 16 берез. URL: www.epravda.com.ua/columns/2022/03/16/684116/.
41. Marshall Plan. Wikipedia. URL: en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Plan.
43. Кравчук Ю. Б. Економічна історія / МВС України, Харк. нац. ун-т внутр. справ. Харків : ХНУВС, 2014. 223 с.
44. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних інвестиційних проєктів : закон України від 07.04.2015 № 288-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/288-19#Text.
45. Пропозиції щодо організації нового Плану Маршалла. “План Маршалла”: досвід та уроки для України : матеріали круглого столу ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України” та Нац. ін-ту стратег. досліджень при Президентові України, 25 вересня 2014 р. URL: ief.org.ua/?p=4203.
46. Богдан Т. Відбудова економіки: напрямки, важелі, інститути. Економічна правда. 2022. 25 квіт. URL: www.epravda.com.ua/columns/2022/04/25/686208/.
47. Комар Н. Напрямки надання міжнародної фінансової та технічної допомоги в рамках плану Маршалла. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2012. Вип. 1. С. 172–181. URL: visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/412/424.
48. Економічне відродження через індустріальний розвиток України. Харків : Повноколір, 2020. 432 с.
49. Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua/.
50. Національний банк України. URL: bank.gov.ua.
51. Directive 2011/7/EU of the European Parliament and of the Council of 16 February 2011 on combating late payment in commercial transactions. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32011L0007.
52. Венгер В. В. Розвиток підприємств гірничо-металургійного комплексу України у складі бізнес-груп. Економіка і прогнозування. 2015. № 1. С. 64–75. URL: doi.org/10.15407/eip2015.01.064.