Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 6/2022

№ 6/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (6): 54–69
https://doi.org/10.33763/finukr2022.06.054

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА

ІВАНИЦЬКА Ольга Михайлівна1, КОЩУК Тетяна Василівна2, ОЛЕЙНІКОВА Людмила Григорівна3

1НТУ України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5505-8849
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1013-4603
3ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8204-4434


Організаційні засади автоматичного обміну інформацією в податкових цілях за стандартом CRS


Вступ. Наразі зростає актуальність протидії розмиванню податкової бази та виведенню прибутку з-під оподаткування.
Проблематика. Наукове обґрунтування запровадження автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки в податкових цілях за стандартом CRS.
Мета. Оцінювання організаційних засад автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки в податкових цілях за стандартом CRS і розроблення рекомендацій щодо запровадження такого обміну в Україні.
Методи. Використано такі методи: абстрактно-логічний, систематизації, діалектичної та формальної логіки, експертних оцінок.
Результати. Проаналізовано вимоги ОЕСР щодо реалізації таких кроків: 1) адаптація національного законодавства до вимог стандарту CRS (внесення змін до законодавства, прийняття підзаконних актів); 2) вибір країн-партнерів та підписання багатосторонньої угоди про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки, депонування повідомлень і застережень у Секретаріат ОЕСР; 3) забезпечення дотримання вимог конфіденційності та захисту персональних даних; 4) автоматизація й технічне забезпечення процесів збору та обміну інформацією: узгодження формату збору й передачі даних, встановлення необхідного програмного забезпечення. Розкрито особливості надання інформації для звітування за стандартом CRS, висвітлено досвід однієї з фінансових установ Польщі щодо самостійної сертифікації CRS її клієнтів.
Висновки. Процес налагодження звітування за стандартом CRS і автоматичного обміну відповідною інформацією є складним, вимагає посиленої уваги до багатьох деталей та доволі значних витрат часу і фінансових ресурсів як держави, так і фінансових установ та іншого бізнесу. Цей процес не можна проводити у період економічних і фінансових потрясінь, таких як повномасштабне вторгнення рф до України та подальші масовані бойові дії на території нашої держави з істотними руйнуваннями. Процес запровадження обміну інформацією за стандартом CRS в Україні необхідно продовжити після завершення війни (з можливим суттєвим відкладенням строків у календарному графіку імплементації запланованих заходів).

Ключові слова:автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки в податкових цілях за стандартом CRS, підзвітні особи, підзвітні рахунки, багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки, звітування фінансових установ за стандартом CRS

JEL: H87, K34


Іваницька О. М. Організаційні засади автоматичного обміну інформацією в податкових цілях за стандартом CRS / О. М. Іваницька, Т. В. Кощук, Л. Г. Олейнікова // Фінанси України. - 2022. - № 6. - C. 54-69.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 54 - 69) ЗавантажитиЗавантажень : 82
1. Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting / OECD. Paris : OECD Publishing, 2013. URL: dx.doi.org/10.1787/9789264202719-en.
2. Standard for Automatic Exchange of Financial Information in Tax Matters. OECD. Paris : OECD Publishing, 2014. URL: doi.org/10.1787/9789264216525-en.
3. Riedel N. Quantifying International Tax Avoidance: A Review of the Academic Literature. Review of Economics. 2018. Vol. 69 (2). P. 169–181. URL: doi.org/10.1515/ roe-2018-0004.
4. Heckemeyer J. Н., Overesch М. Multinationals’ Profit Response to Tax Differentials: Effect Size and Shifting Channels. Canadian Journal of Economics. 2017. Vol. 50, Iss. 4. P. 965–994. URL: doi.org/10.1111/caje.12283.
5. Casi E., Spengel C., Stage B. Cross-border tax evasion after the common reporting standard: Game over? ZEW - Centre for European Economic Research Discussion Paper. 2020. No. 18-036. URL: dx.doi.org/10.2139/ssrn.3245144.
6. Протидія агресивному податковому плануванню: світовий досвід та виклики для України : монографія / С. С. Брехов, В. І. Коротун, О. Є. Сушкова та ін. ; за заг. ред. С. С. Брехова та В. І. Коротуна. Київ : Алерта, 2017. 344 с.
7. Звітність багатонаціональних підприємств як інструмент протидії агресивному податковому плануванню : монографія / Т. І. Єфименко, Я. В. Олійник, Т. А. Бондар та ін. ; за ред. Л. Г. Ловінської ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 220 с.
8. Іваницька О. М. Кощук Т. В. Методологічні проблеми аналізу розмивання податкової бази та виведення прибутку з-під оподаткування (BEPS). Фінанси України. 2021. № 6. С. 55–71. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.06.055.
9. Олейнікова Л. Г., Долженко І. І. Удосконалення податкового контролю в Україні на основі реалізації інструментів плану BEPS та автоматичного обміну інформацією. Наукові праці НДФІ. 2020. № 3. C. 79–94. URL: doi.org/10.33763/npndfi2020.03.079.
10. Олійник Я. В., Кучерява М. В. Оцінка готовності України до міжнародного автоматичного обміну інформацією в податкових цілях. Фінанси України. 2021. № 2. C. 85–97. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.085.
11. Standard for Automatic Exchange of Financial Information in Tax Matters : Implementation Handbook. 2nd Ed. / OECD, 2018. Paris. URL: www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/implementation-handbook-standard-for-automatic-exchange-of-financial-information-in-tax-matters.pdf.
12. AEOI: Status of commitments (101 jurisdictions have committed) / OECD Global Forum on transparency and Ex-change of Information for Tax Purposes. 2022. May 18. URL: www.oecd.org/tax/transparency/AEOI-commitments.pdf.
13. Привіт, КІК. П’ять запитань Гетманцеву про те, що і коли зміниться в податковій практиці України. НВ Бізнес. 2021. 5 верес. URL: biz.nv.ua/ukr/experts/podatki-kik-i-mizhnarodni-standarti-blic-interv-yu-z-danilom-getmancevim-novini-ukrajini-50181749.html.
14. Международный автоматический обмен информацией. Nexus. 2019. 31 серп. URL: www.nexus.ua/mezhdunarodnyj-avtomaticheskij-obmen-nalogovoj-informatsiej.
15. Голян Л. Законодавчі зміни, про які варто знати приватним клієнтам. Юридична газета online. 2022. 8 лют. URL: yur-gazeta.com/publications/practice/podatkova-praktika/zakonodavchi-zmini-pro-yaki-varto-znati-privatnim-klientam.html.
16. Верховна Рада прийняла закони для впровадження звітності для FATCA та CRS. Deloitte. 2019. 10 груд. URL: www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/tax-and-legal-alerts/2019/2019-12-10-reporting-for-fatca.html.
17. The ISO, 27000 Directory An Introduction to ISO 27001, ISO 27002….ISO 27008. URL: www.27000.org.
18. Common Reporting Standard User Guide. Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information in Tax Matters. 2nd Ed. / OECD. Paris : OECD Publishing, 2017. URL: doi.org/10.1787/9789264267992-10-en.
19. CRS overview / Commercial Banking – Poland. URL: www.crs.hsbc.com/en/cmb/poland.
20. Часто задаваемые вопросы касательно единого стандарта отчетности. Law & Trust. 2017. 17 авг. URL: lawstrust.com/ua/news/crs-faq.