Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 8/2022

№ 8/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (8): 7–26
https://doi.org/10.33763/finukr2022.08.007

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ЛУНІНА Інна Олександрівна1

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-3812-4802


Потенціал публічних фінансів для забезпечення видатків воєнного періоду та поствоєнного відновлення України


Вступ. Російська збройна агресія завдає величезних гуманітарних та економічних втрат Україні, призводить до виникнення надзвичайно гострих проблем фінансування бюджетних видатків унаслідок стрімкого зростання витрат на безпеку та оборону.
Проблематика. У період воєнного стану бюджет країни потребує значних обсягів міжнародної фінансової підтримки та залучення Національного банку України до купівлі військових облігацій на тлі істотного скорочення головного джерела державних доходів – податкових надходжень.
Мета – узагальнення міжнародного досвіду вирішення фіскальних проблем у постконфліктних та кризових умовах і розроблення рекомендації щодо реалізації наявного потенціалу публічних фінансів для забезпечення видатків воєнного періоду й поствоєнного відновлення України.
Методи. Застосовано методи системного та історико-логічного, структурно-функціонального аналізу, статистичних порівнянь, графічного зображення.
Результати. Завдяки аналізу стану бюджетно-податкової системи України у воєнний період виявлено істотне зменшення ролі податкових доходів у фінансуванні державних видатків – у березні – червні 2022 р. податки покривали лише 39,1 % видатків зведеного бюджету, тоді як у січні – червні 2021 р. – 80,3 %. Визначено, що розв’язання проблем фінансування нагальних бюджетних потреб воєнного періоду потребує вдосконалення умов мобілізації податкових доходів. Доведено, що в Україні проведення одноразового (спеціального) добровільного декларування фізичними особами належних їм активів, а також зменшення ставок податку на прибуток підприємств та єдиного соціального внеску не дало очікуваних результатів – детінізації доходів, збільшення інвестицій та державних доходів. Досліджено зарубіжний досвід отримання додаткових бюджетних доходів у кризові періоди.
Висновки. Обґрунтовано пропозиції щодо реалізації наявного в Україні податкового потенціалу для забезпечення видатків воєнного періоду та поствоєнного відновлення, зокрема шляхом: виявлення “прогалин” у дотриманні вимог податкового законодавства (податкових розривів); повернення довоєнних умов оподаткування; широкого використання інформації від третіх осіб, у т. ч. міжнародної, для запобігання ухиленню від сплати податків; збільшення у критичній ситуації податків на доходи та майно заможних громадян.

Ключові слова:публічні фінанси, воєнний період, податкові надходження, податковий розрив, податкове адміністрування

JEL: H12, H22, H54, H56


Луніна І. О. Потенціал публічних фінансів для забезпечення видатків воєнного періоду та поствоєнного відновлення України / І. О. Луніна // Фінанси України. - 2022. - № 8. - C. 7-26.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 26) ЗавантажитиЗавантажень : 193
1. Rebuilding Fiscal Institutions in Postconflict Countries / S. Gupta, S. Tareq, B. Clements et al. IMF, 2005. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/www.imf.org/External/Pubs/NFT/Op/247/op247.pdf.
2. Wood A. How Donors Should Cap Aid to Africa. Financial Times. 2008. September 4.
3. Fiscal Space / J. D. Ostry, A. R. Ghosh, J. I. Kim, M. S. Qureshi. IMF Staff Position Note. 2010. SPN/10/11. URL: doi.org/10.5089/9781455228010.004.
4. Богдан Т. П. Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. C. 27–45. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.027.
5. Єфименко Т. І., Іванов Ю. Б., Карпова В. В. Податкові пільги в умовах воєнного стану: управління комплаєнс-ризиком. Фінанси України. 2022. № 4. C. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.007.
6. Ukraine: Request for Purchase under the Rapid Financing Instrument and Cancellation of Stand-by Arrangement / IMF. 2022. March 10. URL: doi.org/10.5089/9798400204852.002.
7. Panorama Fiscal de América Latina y el Caribe, 2019 (LC/PUB.2019/8-P) / Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Santiago, 2019. URL: repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44516/1/S1900075_es.pdf.
8. Fiscal Risks and Public Finance Sustainability / Portuguese Public Finance Council. Portuguese Public Finance Council Report. 2018. No 8/2018. URL: www.cfp.pt/uploads/publicacoes_ficheiros/cfp-report-8-2018.pdf.
9. Global financial stability report. Sovereigns, Funding, and Systemic Liquidity / IMF. Washington, DC : International Monetary Fund, 2010. URL: www.imf.org/-/media/Websites/IMF/imported-flagship-issues/external/pubs/ft/GFSR/2010/02/pdf/_textpdf.ashx.
10. Monterrey Consensus of the International Conference on Financing for Development. The final text of agreements and commitments adopted at the International Conference on Financing for Development Monterrey, Mexico, 18-22 March 2002 / United Nations. 2003. URL: digitallibrary.un.org/record/519965.
11. Current Challenges in Revenue Mobilization: Improving Tax Compliance / IMF. Policy Papers. 2015. Iss. 05. URL: doi.org/10.5089/9781498344890.007.
12. Clements B., Perry V., Toro J. From Stimulus to Consolidation: Revenue and Expenditure Policies in Advanced and Emerging Economies. Policy Papers. 2010. Iss. 044. URL: doi.org/10.5089/9781498337359.007.
13. Brondolo J. Collecting Taxes during an Economic Crisis: Challenges and Policy Options. IMF Staff Position Note. 2009. Iss. 017. URL: doi.org/10.5089/9781462339440.004.
14. Гетманцев Д. Надходження до держбюджету від податкової амністії перевищили 310 мільйонів. 2022. URL: biz.censor.net/news/3364650/nadhodjennya_do_derjbyudjetu_vid_podatkovoyi_amnistiyi_perevyschyly_310_milyioniv_getmantsev.
15. Гетманцев Д. З 2023 року ми знатимемо про всі закордонні активи наших громадян. Факти. 2021. 13 верес. URL: fakty.ua/384943-s-2023-goda-my-budem-znat-obo-vseh-zarubezhnyh-aktivah-nashih-grazhdan---daniil-getmancev.
16. Navarro V. The crisis and fiscal policies in the peripheral countries of the Eurozone. International Journal of Health Services. 2012. Vol. 42. No. 1. P. 1–7. URL: doi.org/10.2190/hs.42.1.a.
17. Financing for Sustainable Development Report 2022 / United Nations. New York : United Nations, 2022. URL: developmentfinance.un.org/fsdr2022.
18. Aizenman J., Jinjarak Y. The Fiscal Stimulus of 2009-2010: Trade Openness, Fiscal Space, and Exchange Rate Adjustment. NBER International Seminar on Macroeconomics. 2012. Vol. 8, No. 1. P. 305–306. URL: doi.org/10.1086/663626.
19. Aizenman J., Jinjarak Y. De facto fiscal space and fiscal stimulus: Definition and assessment. NBER Working Paper Series. 2010. No. 16536. URL: doi.org/10.3386/w16539.
20. Measuring tax gaps tables / Gov.uk. URL: www.gov.uk/government/statistics/measuring-tax-gaps-tables.
21. Poniatowski G., Bonch-Osmolovskiy M., Śmietanka A. VAT Gap in the EU Report 2021. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2021. URL: op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/bd27de7e-5323-11ec-91ac-01aa75ed71a1.
22. VAT Gap: While gap continues to decrease, EU countries lost €134 billion in VAT revenues in 2019 / European Commission. 2021. December 2. URL: ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_6466.
23. Plumley A. H. The Determinants of Individual Income Tax Compliance: Estimating The Impacts of Tax Policy, Enforcement, and IRS Responsiveness : Publication 1916 (Rev. 11-96). U.S. Department of the Treasury, 1996. URL: www.irs.gov/pub/irs-soi/pub1916b.pdf.
24. Hoeffler A. Growth, aid and policies in countries recovering from war. Centre for the Study of African Economies / OECD. 2012. September. URL: www.oecd.org/dac/conflict-fragility-resilience/docs/WP1%20Growth%20Aid%20and%20Policies.pdf.
25. П’ятнадцяте загальнонаціональне опитування. Україна під час війни. Зайнятість і доходи. 23–24 липня 2022 / Соціологічна група “Рейтинг”. URL: ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_ua_job_income_1000_ua_072022_%D1%85v_press.pdf.
26. Луніна І. О., Білоусова О. С., Фролова Н. Б. Конкурентоспроможність податкової системи у контексті розширення фіскального простору України. Економіка України. 2020. № 10. С. 34–53. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2020.10.034.
27. Mauro P., Villafuerte M. Past Fiscal Adjustments: Lessons from Failures and Successes. IMF Economic Review. 2013. Vol. 61, No. 2. URL: doi.org/10.1057/imfer.2012.12.
28. Луніна І. О., Білоусова О. С., Фролова Н. Б. Особливості формування фіскального простору у воєнний та поствоєнний періоди. Економіка та держава. 2022. № 4. С. 20–28. URL: doi.org/10.32702/2306-6806.2022.4.20.
29. Мінфін: Україна стала на крок ближче до запровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією для податкових цілей / Міністерство фінансів України. 2022. 26 серп. URL: www.mof.gov.ua/uk/news/minfin_ukraina_stala_na_krok_blizhche_do_zaprovadzhennia_mizhnarodnogo_avtomatichnogo_obminu_informatsiieiu_dlia_podatkovikh_tsilei-3576.