Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 8/2022

№ 8/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (8): 27–51
https://doi.org/10.33763/finukr2022.08.027

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

РАДІОНОВ Юрій Денисович1

1Рахункова палата України
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1691-1090


Державні фінанси в умовах воєнного стану


Вступ. З початком широкомасштабного російського вторгнення в Україну низка важливих соціально-економічних питань перейшла в іншу площину, натомість зросли зусилля органів державної влади щодо розв’язання першочергових завдань: збільшення доходів бюджету для потреб армії, вирішення гуманітарних питань, забезпечення стійкості фінансової системи, утримання загальної економічної ситуації у стабільному стані. У зв’язку з цим актуалізуються питання ролі й значення державних фінансів.
Проблематика. Україна за більше ніж півстоліття вперше перебуває в умовах воєнного стану. Тому широке коло питань є маловивченим, зокрема в аспекті управління державними фінансами.
Мета – виявлення особливостей управління державними фінансами в умовах воєнного стану.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, групування, опису, моделювання, порівняння, теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Під час війни актуалізуються питання ефективності управління державними фінансами, зокрема їх складовими: доходами і видатками бюджету. Обсяги останніх залежать від спроможності фіскального простору країни, а також дієвості податкової системи. Стійкість бюджетної системи і кожного бюджету зокрема (державного та місцевих) є значущим елементом забезпечення стабільності всієї фінансової системи країни. Наголошено, що важливим напрямом забезпечення макрофінансової стабільності має бути тісна взаємодія Національного банку України і Міністерства фінансів України в питаннях контролю над ситуацією та вчасного, обґрунтованого її регулювання. Міжнародна підтримка й зовнішні джерела фінансування посилили стійкість державних фінансів. Посилена мобілізація доходів бюджету є вимушеним кроком і водночас передумовою не лише якісного виконання бюджетів усіх рівнів, задоволення потреб захисту країни, утримання макрофінансової стабільності, а й вагомою основою відновлення країни. Проаналізовано запроваджений урядом механізм визначення збитків та шкоди, завданих російською агресією. Запропоновано авторську дефініцію терміна “воєнні збитки”.
Висновки. В умовах відкритої агресії органи державної влади згуртувалися передусім навколо Президента України та його Офісу з метою недопущення колапсу національної економіки, підтримання стійкості державних фінансів, стабільності фінансової системи. Паралельно запущено механізм відновлення економіки, пожвавлення ділової активності, відбудови зруйнованої інфраструктури, житлового фонду тощо. Запроваджений механізм визначення збитків та шкоди, завданих російською агресією, потребує певного коригування з метою напрацювання дієвого інструментарію, який допоможе в майбутньому знизити тиск на державні фінанси для відбудови країни, використати обґрунтовану методологію як доказову базу в судових процесах та позовах проти росії для отримання репарацій за заподіяні збитки, шкоду.

Ключові слова:державний бюджет, державні фінанси, зведений бюджет, доходи, видатки, управлінські рішення, воєнний стан, соціально-економічний розвиток

JEL: H12, H20, H50, H56, H61


Радіонов Ю. Д. Державні фінанси в умовах воєнного стану / Ю. Д. Радіонов // Фінанси України. - 2022. - № 8. - C. 27-51.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 27 - 51) ЗавантажитиЗавантажень : 696
1. Heller P. S. Understanding Fiscal Space. IMF Policy Discussion Paper. 2005. No. 2005/004. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/pdp/2005/pdp04.pdf.
2. Collier P. O. Post-Conflict Recovery: How Should Strategies be Distinctive? Journal of African Economies. 2009. Vol. 18, Iss. suppl_1. Р. i99–i131. URL: doi.org/10.1093/jae/ejp006.
3. Hoeffler A. Growth, Aid and Policies in Countries Recovering from War. OECD Development Cooperation Working Papers. 2012. No. 2. URL: ideas.repec.org/p/oec/dcdaaa/2-en.html.
4. Луніна І. О., Білоусова О. С., Фролова Н. Б. Особливості формування фіскального простору у воєнний та поствоєнний періоди. Економіка та держава. 2022. № 4. С. 20–28. URL: doi.org/10.32702/2306-6806.2022.4.20.
5. Стійкість державних фінансів України у довгостроковій перспективі: кол. моногр. / І. О. Луніна, О. С. Білоусова, Д. В. Твердохлібова та ін. ; за ред. І. О. Луніної. Київ, 2020. 364 с.
6. Марченко: Україні замало тих фінансових ресурсів, які вже виділили західні країни. Mind.ua. 2022. 12 квіт. URL: mind.ua/news/20239557-marchenko-ukrayini-zamalo-tih-finansovih-resursiv-yaki-vzhe-vidilili-zahidni-krayini.
7. Денис Шмигаль: Все, що люди втратили, ми повернемо за рахунок окупанта. Урядовий портал. 2022. 9 трав. URL: www.kmu.gov.ua/news/denis-shmigal-vse-shcho-lyudi-vtratili-mi-povernemo-za-rahunok-okupanta.
8. Валерій Пацкан: Через війну, розв’язану росією, держбюджет у I півріччі недоотримав щонайменше 176 млрд грн доходів. Рахункова палата України. 2022. 30 серп. URL: rp.gov.ua/PressCenter/News/?id=1397.
9. Зведений бюджет України. Мінфін. 2022. URL: index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/cons/.
10. Про правовий режим воєнного стану : закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19.
11. Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану : постанова Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2021-%D0%BF#Text.
12. Про національну безпеку України : закон України від 21.06.2018 № 2469-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text.
13. Eichengreen B. The Capital Levy in Theory and Practice. NBER Working Paper. 1989. No. 3096. URL: doi.org/10.3386/w3096.
14. Видатки бюджету збільшили на 81 млрд грн: левова доля – на пенсії, виплати переселенцям та субсидії. УНН. 2022. 9 лип. URL: www.unn.com.ua/uk/news/1984974-vidatki-byudzhetu-zbilshili-na-81-mlrd-grn-levova-dolya-na-pensiyi-viplati-pereselentsyam-ta-subsidiyi.
15. Радіонов Ю. Д. Формування видатків бюджету : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. 616 с.
16. Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану : закон України від 03.03.2022 № 2118-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2118-20#n25.
17. Про внесення змін до розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України : закон України від 15.03.2022 № 2134-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2134-20#n5.
18. Про внесення змін до Порядку зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до загального фонду відповідних бюджетів місцевого самоврядування : постанова Кабінету Міністрів України від 09.03.2022 № 246. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/246-2022-%D0%BF#Text.
19. Україна зазнала $350 млрд збитків від війни – Світовий банк. Фінансовий клуб. 2022. URL: finclub.net/ua/news/ukraina-zaznala-usd350-mlrd-zbytkiv-vid-viiny-svitovyi-bank.html.
20. Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації : постанова Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/326-2022-%D0%BF#Text.
21. Про затвердження Методики визначення шкоди та збитків, завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії Російської Федерації : наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.05.2022 № 295. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0586-22#Text.
22. Проєкт зі збору, оцінки й аналізу інформації про матеріальні втрати України від війни з Росією / Київська школа економіки. 2022. URL: kse.ua/ua/russia-will-pay/.
23. Генпрокурор: Створення Міжнародного Трибуналу за злочини агресії – це запит українського суспільства, а не влади. Інтерфакс-Україна. 2022. 1 серп. URL: interfax.com.ua/news/general/849873.html.
24. Uredba o osnivanju i radu komisija za popis i procjenu ratne štete (NN 44/1991) / Vlada Republike Hrvatske. 1991. August 30. URL: narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/1991_08_44_1149.html.
25. Zakon o utvrđivanju ratne štete (NN 61/91, 70/91). 1991. November 19. URL: www.zakon.hr/z/1855/Zakon-o-utvr%C4%91ivanju-ratne-%C5%A1tete
26. Uputa za primjenu Zakona o utvrđivanju ratne štete / Ministarstvo Financija. 1993. June 7. URL: narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/1993_06_54_1040.html.
27. Resolutions adopted by the General Assembly of United Nations at its 49th session. URL: research.un.org/en/docs/ga/quick/regular/49.