Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 9/2022

№ 9/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (9): 53–78
https://doi.org/10.33763/finukr2022.09.053

ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

КЛИМЕНКО Катерина Володимирівна1, САВОСТЬЯНЕНКО Максим Володимирович2

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8295-1333
2ДННУ “Академія фінансового управління”, Київ
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6712-5831


Підходи до оцінки наслідків повномасштабної російської агресії та пріоритети фінансового забезпечення повоєнного відновлення в Україні


Вступ. Існує потреба в дослідженні наявних підходів до оцінки наслідків повномасштабної російської агресії, окремих аспектів втрат економічного потенціалу України, планів повоєнного відновлення та реконструкції, як національні, так і за участю міжнародних партнерів.
Проблематика. Серед тяжких наслідків російсько-українського воєнного конфлікту – істотні пошкодження та руйнування об’єктів інфраструктури, скорочення або від’ємні значення темпів економічного розвитку, що призводить до загострення соціальних проблем, посилення фінансових ризиків і загроз. Їх урахування в сучасних реаліях ставить питання про необхідність законодавчого запровадження надійних диверсифікованих джерел фінансового забезпечення повоєнного відновлення в Україні.
Мета – характеристика підходів до оцінки наслідків повномасштабної російської агресії та пріоритетів фінансового забезпечення повоєнного відновлення в Україні, зокрема визначення ключових напрямів, завдань, очікуваних результатів залучення міжнародної фінансової допомоги та перспектив подальшого співробітництва відповідно до державних програмних документів.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, групування, опису, порівняння, теоретичного узагальнення й абстрактно-логічний.
Результати. Проведено аналіз одного з найбільших джерел оцінювання фізичних збитків, завданих Україні російською агресією, що реалізується на підставі звітів проєкту “Росія заплатить” KSE Institute за підтримки міжнародних партнерів. Виявлено, що такі оцінки фокусуються на прямих втратах фізичної інфраструктури внаслідок війни та фінансовій вартості цих втрат, без урахування загальних втрат для національної економіки. Проаналізовано перший незалежний та об’єктивний звіт про втрати України від війни та потреби у відновленні станом на 1 червня 2022 р., підготовлений Урядом спільно зі Світовим банком, Європейською комісією (RDNA). Досліджено ключові законодавчі ініціативи та новосформовані нормативно-правові засади організації аудиту збитків, відшкодування втрат внаслідок повномасштабного вторгнення, фінансування відновлення і повоєнної реконструкції, а також основні ініціативи в контексті посилення захисту критичної інфраструктури. Проаналізовано нові та наявні джерела фінансування повоєнного відновлення, у т. ч. ключові програми Світового банку, Європейського інвестиційного банку, розпочаті до повномасштабного вторгнення Росії, але швидко адаптовані до нинішньої ситуації з метою якнайшвидшого продовження фінансування.
Висновки. Здатність України ефективно функціонувати в рамках міжнародного фінансового співробітництва та виконувати відповідні зобов’язання, а також забезпечити швидке повоєнне відновлення економічного, інфраструктурного, гуманітарного потенціалу може бути гарантована лише за допомогою співпраці з міжнародними партнерами. Посилення захисту критичної інфраструктури має стати однією зі складових базису, котрий забезпечить розбудову прозорого державного управління, що сприятиме подоланню викликів і загроз, які постали перед Україною, довгостроковому зростанню економіки, економічній безпеці загалом, а також уможливить інтеграцію в європейський економічний простір.

Ключові слова:воєнний стан, економічний потенціал, план відновлення, план реконструкції, міжнародні фінансові організації, міжнародні партнери, Група Світового Банку, Програма з відновлення України, захист критичної інфраструктури, підходи до методик оцінки збитків, реєстр збитків об’єктів

JEL: F52, H54, H56


Клименко К. В. Підходи до оцінки наслідків повномасштабної російської агресії та пріоритети фінансового забезпечення повоєнного відновлення в Україні / К. В. Клименко, М. В. Савостьяненко // Фінанси України. - 2022. - № 9. - C. 53-78.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 53 - 78) ЗавантажитиЗавантажень : 75
1. Єфименко Т. І., Іванов Ю. Б., Карпова В. В. Податкові пільги в умовах воєнного стану: управління комплаєнс-ризиком. Фінанси України. 2022. № 4. C. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.007.
2. Богдан Т. П. Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. C. 27–45. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.027.
3. Кудряшов В. П. Фінансування інфраструктури в період подолання наслідків війни. Фінанси України. 2022. № 4. C. 46–66. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.046.
4. Бортніков Г. П., Любіч О. О., Гладких Д. М. Державні банки в умовах воєнного стану: ключові проблеми та заходи реагування. Фінанси України. 2022. № 4. C. 67–91. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.067.
5. Клименко К. В., Савостьяненко М. В. Співробітництво України з міжнародними фінансовими партнерами в умовах воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 5. C. 43–60. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.05.043.
6. Шелудько Н. М., Шишков С. Є. Національний банк України в умовах воєнного стану: ефективність дій на ринках капіталу. Фінанси України. 2022. № 5. C. 61–85. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.05.061.
7. Даниленко А. І., Венгер В. В. Розвиток реального сектору економіки України у повоєнному відновленні. Фінанси України. 2022. № 6. C. 7–32. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.06.007.
8. Крисоватий А. І., Валігура В. А. Новації та напрями вдосконалення податкового законодавства України в умовах воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 6. C. 33–53. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.06.033.
9. Балакін Р. Л. Державне регулювання критичної інфраструктури в Україні в період воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 7. C. 70–94. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.07.070.
10. Луніна І. О. Потенціал публічних фінансів для забезпечення видатків воєнного періоду та поствоєнного відновлення України. Фінанси України. 2022. № 8. C. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.08.007.
11. Радіонов Ю. Д. Державні фінанси в умовах воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 8. C. 27–51. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.08.027.
12. Наслідки повномасштабної воєнної агресії РФ для української промисловості / Л. В. Дейнеко, О. М. Кушніренко, О. О. Ципліцька, Н. Г. Гахович. Економіка України. 2022. № 5. C. 3–25. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2022.05.003.
13. Геєць В. М., Близнюк В. В., Никифорук О. І. Актуальні аспекти політики соціальної якості в постконфліктній економіці України. Економіка України. 2022. № 6. C. 3–22. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2022.06.003.
14. Про введення воєнного стану в Україні : указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022. URL: www.president.gov.ua/documents/642022-41397.
15. Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнувань внаслідок військової агресії росії проти України станом на 1 вересня 2022 / KSE Institute. 2022. URL: kse.ua/wp-content/uploads/2022/10/Sep22_FINAL_Sep1_Damages-Report.docx.pdf.
16. Загальна сума збитків, завдана інфраструктурі України, складає понад $127 млрд – звіт KSE Institute станом на вересень 2022 року / Kyiv School of Economics. 2022. URL: kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-skladaye-ponad-127-mlrd-zvit-kse-institute-stanom-na-veresen-2022-roku/.
17. Оцінка збитків / KSE Institute. URL: Institute damaged.in.ua/damage-assessment.
18. Методологія / KSE Institute. URL: damaged.in.ua/damage-assessment.
19. Гордієнко О. $350 млрд на відновлення України. 10 головних напрямків, на які потрібно найбільше грошей. Forbes. 2022. 22 верес. URL: forbes.ua/money/top-10-napryamkiv-za-obsyagami-investitsiy-u-vidnovlennya-uryad-ukraini-spilno-zi-svitovim-bankom-ta-evrokomisieyu-predstavili-sviy-plan-09092022-8247.
20. Shatal A. Critical to 'front-load' aid to Ukraine as costs rise – IMF's Georgieva. REUTERS. 2022. URL: www.reuters.com/markets/imfs-georgieva-sees-rising-cost-keep-ukraines-economy-going-2022-12-01/.
21. Світовий банк назвав мінімальну суму, потрібну для відновлення України. DSNews.UA. 2022. URL: www.dsnews.ua/ukr/world/svitoviy-bank-nazvav-minimalnu-sumu-potribnu-dlya-vidnovlennya-ukrajini-04122022-470454.
22. Україна стане взірцем відбудови – Президент звернувся до Генеральної асамблеї Міжнародного бюро виставок щодо проведення Експо-2030 в Одесі / Офіційне інтернет-представництво Президента України. 2022. URL: www.president.gov.ua/news/ukrayina-stane-vzircem-vidbudovi-prezident-zvernuvsya-do-gen-79513.
23. Зубик С., Зимовець В. Кошти для післявоєнної відбудови: ілюзія грошового дощу. Вокс Україна. 2022. URL: voxukraine.org/koshty-dlya-pislyavoyennoyi-vidbudovy-ilyuziya-groshovogo-doshhu/.
24. Роз’яснення порядку використання коштів з рахунка “Фонд відновлення зруйнованого майна та інфраструктури” / USAID. 2022. URL: decentralization.gov.ua/uploads/attachment/document/1117/%D0%A4%D0%BE%D0%BD%D0%B4_%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf.
25. Деякі питання фінансування робіт з відновлення зруйнованого майна та інфраструктури : постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2022 № 879. URL: www.kmu.gov.ua/npas/deiaki-pytannia-finansuvannia-robit-z-a879.
26. Про затвердження складу Міжвідомчої комісії з розгляду звернень та підготовки пропозицій щодо розподілу коштів Фонду відновлення зруйнованого майна та інфраструктури за об’єктами, що підлягають відновленню : постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 № 1190. URL: www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-skladu-mizhvidomchoi-komisii-z-rozghliadu-zvernen-ta-pidhotovky-propozytsiy-s1190-141022.
27. Василь Лозинський: Майже 1,5 млрд грн виділено з резервного фонду Держбюджету на відновлення критичної інфраструктури громад / Урядовий портал. 2022. 23 трав. URL: www.kmu.gov.ua/news/vasil-lozinskij-majzhe-15-mlrd-grn-vidileno-z-rezervnogo-fondu-derzhbyudzhetu-na-vidnovlennya-kritichnoyi-infrastrukturi-gromad.
28. Карплюк Д. Шмигаль розповів про три етапи відновлення України. Главком. 2022. 29 трав. URL: glavcom.ua/economics/finances/shmigal-rozpoviv-pro-tri-etapi-vidnovlennya-ukrajini-849190.html.
29. Які об’єкти на Сумщині відновлюватимуться за урядові 250 мільйонів гривень / Сумська обласна військова адміністрація. 2022. 26 трав. URL: sm.gov.ua/uk/arkhiv1/28981-yaki-obyekty-na-sumshchyni-vidnovlyuvatymutsya-za-uryadovi-250-milyoniv-hryven.html.
30. Уряд розширив перелік завдань системи цивільного захисту в Україні у відбудовний період / Урядовий портал. 2022. 7 трав. URL: www.kmu.gov.ua/news/uryad-rozshiriv-perelik-zavdan-sistemi-civilnogo-zahistu-v-ukrayini-u-vidbudovnij-period.
31. Проект Закону про виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров’ю, завдану спричиненими військовою агресією проти України пораненням або загибеллю під час проходження публічної служби, виконання обов’язків на об’єктах критичної інфраструктури та здійснення професійної журналістської діяльності № 7353 від 05.05.2022. URL: itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39566.
32. Уряд виділив 400 млн грн на відновлення пошкодженої інфраструктури Харківської області / Урядовий портал. 2022. 13 верес. URL: www.kmu.gov.ua/news/uriad-vydilyv-400-mln-hrn-na-vidnovlennia-poshkodzhenoi-infrastruktury-kharkivskoi-oblasti.
33. На деокупованій Херсонщині триває відновлення критичної та соціальної інфраструктури / Урядовий портал. 2022. URL: www.kmu.gov.ua/news/na-deokupovanii-khersonshchyni-tryvaie-vidnovlennia-krytychnoi-ta-sotsialnoi-infrastruktury.
34. Уряд затвердив Порядок та умови надання субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на відновлення об’єктів критичної інфраструктури / Урядовий портал. 2022. URL: www.kmu.gov.ua/news/uryad-zatverdiv-poryadok-ta-umovi-nadannya-subvenciyi-z-derzhbyudzhetu-miscevim-byudzhetam-na-vidnovlennya-obyektiv-kritichnoyi-infrastrukturi.
35. “Програма з відновлення України”: Уряд розподілив субвенцію на реалізацію 83 проєктів у 10 областях / Міністерство розвитку громад та територій України. 2022. URL: www.minregion.gov.ua/press/news/programa-z-vidnovlennya-ukrayiny-uryad-rozpodilyv-subvencziyu-na-realizacziyu-83-proyektiv-u-10-oblastyah/.
36. Уряд затвердив Порядок розроблення програм комплексного відновлення територій / Міністерство розвитку громад та територій України. 2022. URL: www.minregion.gov.ua/press/news/uryad-zatverdyv-poryadok-rozroblennya-program-kompleksnogo-vidnovlennya-terytorij/.
37. Олексій Чернишов: За незалежними даними звіту Світового банку, Єврокомісії та Уряду – Україні необхідно $349 млрд для відбудови та відновлення / Міністерство розвитку громад та територій України. 2022. URL: www.minregion.gov.ua/press/news/oleksij-chernyshov-za-nezalezhnymy-danymy-zvitu-svitovogo-banku-yevrokomisiyi-ta-uryadu-ukrayini-neobhidno-349-mlrd-dlya-vidbudovy-ta-vidnovlennya/.
38. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2022 рік” щодо створення фонду ліквідації наслідків збройної агресії № 8027 від 13.09.2022. URL: itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40445.
39. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо формування та реалізації державної політики сфері захисту критичної інфраструктури № 7607 від 28.07.2022. URL: itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/CardByRn?regNum=7607&conv=9.
40. Про затвердження Регламенту обміну інформацією між суб’єктами національної системи захисту критичної інфраструктури : постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 № 1174. URL:zakon.rada.gov.ua/laws/show/1174-2022-%D0%BF#Text.
41. Деякі питання подання інформації у сфері захисту критичної інфраструктури : постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 № 1175. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1175-2022-%D0%BF#Text.
42. Про критичну інфраструктуру : закон України від 16.11.2021 № 1882-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1882-20#Text.
43. IFIs projects, портал реєстру проектів МФО. URL: proifi.gov.ua/?p=index.
44. Крицька І. Мінʼюст у 2023 році планує фіналізувати договір про репарації та створити міжнародний реєстр збитків (оновлено). Forbes. 2022. URL: forbes.ua/money/minyust-u-2023-rotsi-mae-finalizuvati-mizhnarodniy-dogovir-shchodo-reparatsiy-ta-stvoriti-reestr-zbitkiv-16112022-9822.
45. Ізвощікова А. Генасамблея ООН ухвалила проєкт резолюції щодо компенсації Україні збитків від війни. Суспільне. Новини. 2022. URL: suspilne.media/316742-genasamblea-oon-uhvalila-proekt-rezolucii-sodo-kompensacii-ukraini-zbitkiv-vid-vijni/.
46. Україна ініціюватиме створення Глобальної Платформи для розробки міжнародних методик оцінки збитків довкіллю від військових дій / Урядовий портал. 2022. URL: www.kmu.gov.ua/news/ukraina-initsiiuvatyme-stvorennia-hlobalnoi-platformy-dlia-rozrobky-mizhnarodnykh-metodyk-otsinky-zbytkiv-dovkilliu-vid-viiskovykh-dii.
47. Розроблено проект методики оцінки збитків за зруйноване майно підприємств / Міністерство економіки України. 2022. 8 серп. URL: www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=1ff5f6f9-ed06-49e8-ac6f-8800799f4852&title=RozroblenoProektMetodikiOtsinkiZbitkivZaZruinovaneMainoPidprimstv.
48. Проект Закону про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації № 7198 від 24.03.2022. URL: itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39283.