|
№ 10/2022№ 10/2022 | Fìnansi Ukr. 2022 (10): 44–65https://doi.org/10.33763/finukr2022.10.044 | ДЕРЖАВНІ ФІНАНСИ РАДІОНОВ Юрій Денисович1 1Рахункова палата України OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1691-1090
Державні фінанси у воєнний та поствоєнний періоди
Будь-які впливи або зміни, що відбуваються в економічній та фінансовій системі країни, викликані різними шоками, кризами, у т. ч. з упровадженням воєнного стану, позначаються на всій системі, а отже, потребують коригування. Система управління державними фінансами (Public Finance Management, PFM) не є винятком. Набуті знання необхідно продуктивно використати для її подальшого розвитку, удосконалення, ефективного виконання функцій забезпечення трансформаційних процесів.
Проблематика. Напрацьований ученими інструментарій, так само як ухвалені органами влади рішення щодо управління системою державних фінансів, не враховували в раніше затверджених стратегіях, концепціях, програмах, інших офіційних документах обставин, через які довелося пройти. Зокрема, не передбачено впливу (через російську агресію), який згодом дестабілізував не лише систему державних фінансів, а й фінансову систему України. Вжиття екстрених заходів реагування як у воєнний, так і в післявоєнний період потребує додаткових наукових досліджень для пошуку шляхів, способів та методів виправлення ситуації.
Мета – аналіз функціонування системи управління державними фінансами в умовах воєнного стану та напрацювання підходів до її зміцнення та розвитку в поствоєнний період.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, групування, опису, моделювання, порівняння, теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Акцентовано увагу на тому, що система управління державними фінансів має стратегічне значення для розвитку країни. Водночас державні фінанси досі не виокремлюються як самостійна ланка економічного сектору України. Повномасштабне російське вторгнення підірвало основи їх стійкості. Обставини, що склалися після 24 лютого 2022 року, вимагали від державних структур, термінових, дієвих заходів щодо забезпечення надання мінімальних державних послуг, підтримки суб’єктів господарювання, у т. ч. за рахунок антикризового регулювання. Верховна Рада України ухвалила низку законів, які лібералізували податкову систему, знизили фіскальне навантаження на бізнес, однак не ставили за мету збільшення обсягу бюджетних надходжень і не мали належного фінансово-економічного обґрунтування. Визначено стратегічні документи, які втратили актуальність, оскільки ними не передбачені ризики, пов’язані з війною, що вплине на повноту реалізації та досягнення очікуваних результатів. Обґрунтовано напрями вдосконалення, зміцнення та подальшого розвитку системи управління державними фінансами у поствоєнний період.
Висновки. Система управління державними фінансами є рушійною силою, яка забезпечує існування держави. Нині основним завданням системи є її реформування, удосконалення та зміцнення. Доцільно розпочати імплементацію нових підходів до управління та використання державних фінансів із метою підвищення результативності фінансово-бюджетної політики. Це дасть змогу зміцнити систему управління державними фінансами, підвищити гнучкість, оперативно реагувати на виклики, швидко й безболісно адаптуватися до ситуації, задіювати вчасні антикризові механізми регулювання та виходу з шокового стану, посилити стабільність фінансової системи, а також успішно інтегрувати її до фінансової системи ЄС, тісно співпрацювати з міжнародними фінансовими організаціями та установами. Ключові слова:державний бюджет, видатки бюджету, дефіцит, державний борг, система управління державними фінансами, соціально-економічний розвиток країни JEL: H10, Н12, H60, H61, Н63, Р62
Радіонов Ю. Д. Державні фінанси у воєнний та поствоєнний періоди / Ю. Д. Радіонов // Фінанси України. - 2022. - № 10. - C. 44-65. Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 44 - 65) | Завантажити | Завантажень : 742 | 1. Марченко С. М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. С. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.01.007.
2. Сергій Марченко для Wall Street Journal: Підтримка міжнародних партнерів пришвидшує перемогу України. Урядовий портал. 2022. 15 серп. URL: www.kmu.gov.ua/news/serhii-marchenko-dlia-wall-street-journal-pidtrymka-mizhnarodnykh-partneriv-pryshvydshuie-peremohu-ukrainy.
3. Стійкість державних фінансів України у довгостроковій перспективі: кол. моногр. / І. О. Луніна, О. С. Білоусова, Д. В. Твердохлібова та ін. ; за ред. І. О. Луніної. Київ, 2020. 364 с.
4. Кудряшов В. П. Стратегічні засади управління державним боргом. Економіка України. 2022. № 9. С. 58–76. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2022.09.058.
5. Мярковський А. І. Інновації в інформаційному забезпеченні управління державними фінансами. Фінанси України. 2016. № 9. С. 7–28. URL: finukr.org.ua/?page_id=723&aid=4350.
6. Б’юкенен Дж. М., Масгрейв Р. А. Суспільні фінанси і суспільний вибір: Два протилежних бачення держави: пер. з англ. Київ: КМ Академія, 2004. 175 с.
7. Eichengreen B. The Capital Levy in Theory and Practice. NBER Working Paper. 1989. No. 3096. URL: doi.org/10.3386/w3096.
8. Про управління об’єктами державної власності : закон України від 21.09.2006 № 185-V. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/185-16#Text.
9. Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022–2025 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1805-р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-2021-%D1%80#Text.
10. Про схвалення Стратегії управління державними фінансами на 2017–2020 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р. URL: www.kmu.gov.ua/ua/news/249723040.
11. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом і його державами-членами, з іншої сторони, від 27.06.2014. URL: studies.in.ua/pravo/Ugoda_pro_asociaciju_mizh_Ukrainoj_ta_jeS.pdf.
12. Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
13. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
14. Радіонов Ю. Д. Методолого-організаційні підходи до забезпечення ефективності управління та використання бюджетних видатків. Фінанси України. 2022. № 5. С.7–28. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.05.007.
15. Про затвердження Середньострокової стратегії управління державним боргом на 2021–2024 роки : постанова Кабінету Міністрів України від 09.12.2021 № 1291. URL: mof.gov.ua/uk/osnovna-informacija.
16. Цифрові паспорти, COVID-сертифікати, єПідтримка: 100 перемог Дії та Мінцифри / Дія. 2021. 23 груд. URL: diia.gov.ua/news/cifrovi-pasporti-sovid-sertifikati-yepidtrimka-100-peremog-diyi-ta-mincifri.
17. Про схвалення Стратегії здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року та затвердження плану заходів щодо її реалізації : розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 № 1467. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80#Text.
18. Про затвердження середньострокового бюджетного планування в Україні : закон України від 06.12.2018 № 2646-VII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2646-19#Text.
19. Даниленко А. І., Венгер В. В. Розвиток реального сектору економіки України у повоєнному відновленні. Фінанси України. 2022.№ 6. С. 7–32. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.06.007.
20. Лупенко Ю. О., Радіонов Ю. Д. Напрями удосконалення системи управління державними фінансами країни. Фінанси України. 2021. № 8. С. 47–67. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.08.047.
21. Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації : постанова Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/326-2022-%D0%BF#Text.
22. Instrument for Pre-Accession. European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations / European Commission. URL: neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/overview-instrument-pre-accession-assistance_en.
|