|
№ 10/2022№ 10/2022 | Fìnansi Ukr. 2022 (10): 103–114https://doi.org/10.33763/finukr2022.10.103 | ОБЛІК ТА ЗВІТНІСТЬ ЛАРІКОВА Тетяна Віталіївна1 1ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-6064-2441
Особливості складання фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів в умовах воєнного стану
Вступ. Внаслідок повномасштабної російської агресії значна кількість розпорядників бюджетних коштів як частина державного сектору зазнала колосальних втрат. Станом на вересень 2022 р., за верифікацією Світового банку та Міністерства розвитку громад і територій, збитки від пошкодження та знищення матеріальних активів з початку бойових дій оцінено на 105 млрд дол. США. Фінансова звітність як інформаційна база для прийняття стратегічних управлінських рішень має відображати достовірні дані щодо обсягів завданих збитків та втрат у розрізі кожного розпорядника бюджетних коштів з метою швидкого їх відновлення.
Проблематика. Воєнний стан в України визнано надзвичайними подіями для суб’єктів господарювання – розпорядників бюджетних коштів. Визнання зазначених подій справляє безпосередній та суттєвий вплив на фінансову звітність. Вкрай необхідним є відображення достовірної інформації щодо обсягів збитків і втрат, які вплинули на зміни фінансового стану, фінансових результатів та власного капіталу розпорядників бюджетних коштів, встановлення причинно-наслідкових зв’язків в умовах воєнного стану.
Мета – обґрунтування напрямів удосконалення нормативно-правової бази щодо складання фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів з урахуванням впливу воєнного стану; визначення основних проблем відображення достовірної інформації щодо обсягів збитків і втрат, які вплинули на зміни фінансового стану, фінансових результатів, власного капіталу та напрямів їх подолання при складанні фінансової звітності в умовах воєнного стану; розроблення рекомендацій щодо унормування складання фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів з урахуванням впливу воєнного стану, а також повоєнного відновлення.
Матеріали і методи. Застосовувалися методи узагальнення, порівняння, системний, аналізу, синтезу, індукції та дедукції.
Результати. Визначено, що нормативно-правове забезпечення складання фінансової звітності розпорядників бюджетних не створює повною мірою можливості достовірного відображення інформації щодо обсягів збитків та втрат, які вплинули на зміни фінансового стану, фінансових результатів та власного капіталу розпорядників бюджетних коштів в умовах воєнного стану. Запропоновано напрями подолання вказаних недоліків шляхом доповнення нормативно-правового забезпечення складання фінансової звітності та приміток до неї розпорядниками бюджетних коштів з урахуванням особливостей воєнного стану. Розроблено рекомендації стосовно унормування складання окремих статей фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів з урахуванням впливу воєнного стану, а також повоєнного відновлення.
Висновки. У зв’язку з визначеними недоліками нормативно-правової бази щодо складання фінансової звітності розпорядників бюджетних коштів в умовах воєнного стану вкрай важливим є доповнення відповідних статей фінансової звітності, які відображають обсяги збитків та втрат, що вплинули на зміни фінансового стану, фінансових результатів та власного капіталу. Унормовано порядок складання окремих статей фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів з урахуванням впливу воєнного стану, а також повоєнного відновлення. Ключові слова:воєннии? стан, надзвичайні події, фінансова звітність, розпорядники бюджетних коштів, збитки, втрати, відновлення JEL: -
Ларікова Т. В. Особливості складання фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів в умовах воєнного стану / Т. В. Ларікова // Фінанси України. - 2022. - № 10. - C. 103-114. Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 103 - 114) | Завантажити | Завантажень : 42 | 1. На листопад 2022 року загальна сума збитків, завдана інфраструктурі України, складає майже $136 млрд / Київська школа економіки (KSE). 2022. URL: kse.ua/ua/about-the-school/news/na-listopad-2022-roku-zagalna-suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-skladaye-mayzhe-136-mlrd/.
2. Лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1. URL: ucci.org.ua/uploads/files/621cba543cda9382669631.pdf.
3. Про торгово-промислові палати в Україні : закон України від 02.12.1997 № 671/97-ВР. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/671/97-%D0%B2%D1%80#Text.
4. Ловінська Л. Г., Озеран А.В., Коршикова Р. С. Бухгалтерський облік та фінансова звітність в умовах воєнного стану в Україні. Фінанси України. 2022. № 4. С. 92–106. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.092.
5. Грицишен Д. О. Бухгалтерський облік в системі управління економіко-екологіч-ною безпекою промислових підприємств : монографія. Житомир : ЖДТУ, 2015. 540 с.
6. Коритник Л. П. Удосконалення звітності суб’єктів державного сектору в умовах транспарентності бюджетного процесу. Наукові праці НДФІ. 2021. № 1. С. 101–110. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.01.101.
7. Про введення воєнного стану в Україні : указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022. URL: www.president.gov.ua/documents/642022-41397.
8. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 “Подання фінансової звітності” : затв. наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2010 № 1629. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0095-11#Text.
9. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
10. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 102 “Консолідована фінансова звітність” : затв. наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2010 № 1629. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0087-11#Text.
11. Єрмолаєва М. В., Тютюнник С. В., Дугар Т. Є. Надзвичайні витрати: відображення в обліку та звітності. Інфраструктура ринку. 2022. Вип. 67. 2022. С. 223–228. URL: doi.org/10.32843/infrastruct67-39.
12. Про затвердження Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі та Змін до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 “Подання фінансової звітності” : наказ Міністерства фінансів України від 28.02.2017 № 307. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0384-17#Text.
13. Про затвердження Типових форм фінансової звітності № 5-дс “Примітки до річної фінансової звітності” : наказ Міністерства фінансів України від 29.11.2017 № 977. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1539-17#Text.
14. Міжнародний стандарт з бухгалтерського обліку для державного сектору 1 “Подання фінансових звітів”. 2003. URL: web.archive.org/web/20150418150340/http://minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=80967&cat_id=80024.
15. A critical note on public sector accounting reform in Indonesia. Public sector accounting reform in Indonesia in the post-Suharto era / I. Eggleton, H. Harun, C. Persem, Wang. Combining public and not-for-profit sector accounting : 13th Annual CIGAR Conference. Ghent, Belgium, 2011. Vol. 64.
16. Iefymenko T. І., Lovinska L. H., Kucheriava M. V. Reforming the Information Support of Public Administration in the Wartime. Science and Innovation. 2022. Vol. 18, No. 4. P. 17–24. URL: doi.org/10.15407/scine18.04.017.
17. Pettersen I. J., Nyland K. Reforms and changes in the accounting system: Astudy of the implementation of accrual accounting in Norwegian hospitals. Journal of Accounting and Organizational Change. 2011. Vol. 7 (3). P. 237–258. URL: doi.org/10.1108/18325911111164196.
|