Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 11/2022

№ 11/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (11): 49–63
https://doi.org/10.33763/finukr2022.11.049

НАУКОВІ КОНФЕРЕНЦІЇ

ЛОВІНСЬКА Людмила Геннадіївна1

1ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5427-7185


Розвиток фінансового моніторингу як науки у контексті євроінтеграції України


Вступ. Удосконалення національного законодавства у сфері фінансового моніторингу та його наближення до міжнародного зумовлено перспективами вступу України до ЄС та забезпеченням захисту фінансової системи від загроз, що виникають унаслідок війни.
Проблематика. Практична реалізація новацій законодавства, що регламентує діяльність системи фінансового моніторингу, часто стримується через відсутність відповідного інституційного середовища. Створення передумов дотримання законодавства у практичній діяльності має спиратися на наукове обґрунтування відповідних політик та заходів, котрі розробляються та здійснюються регуляторними органами. Однак наука про фінансовий моніторинг, як і відповідна сфера діяльності, ще проходить своє становлення в Україні і не повною мірою розв’язує це завдання.
Мета – визначення напрямів розвитку фінансового моніторингу як науки на шляху інтеграції України в Європейський Союз.
Методи. Застосовувались загальнонаукові методи: порівняння, аналізу, синтезу та узагальнення.
Результати. Наука, досліджуючи проблематику реформ, зокрема й у фінансовому моніторингу, має брати участь у створенні механізмів управління ними. Зміни у базовому для фінансового моніторингу законі вимагають наукового аналізу та обґрунтування його відповідності іншим законам України з метою узгодження, створення та запровадження підзаконних актів, що висвітлюють порядок правозастосування нових норм; методичного забезпечення підготовки майбутніх фахівців та підвищення кваліфікації працюючих спеціалістів. У роботах науковців переважає операціоналістичний підхід до проведення досліджень і формулювання їхніх результатів. Водночас розвиток фінансового моніторингу як системи знань потребує виходу за рамки операціоналізму та розширення сфери досліджень у теоретичному напрямі задля створення його гносеологічного підґрунтя.
Висновки. Побудова теорії фінансового моніторингу має відбуватися через визначення її структури, сталої концепції предмета і методу, формалізацію категоріального апарату і виділення в окрему галузь наукових знань, що сприятиме формуванню фундаментальної основи розвитку національного законодавства та створенню інституціональних умов його дотримання.

Ключові слова:фінансовий моніторинг, законодавство, стандарти, наука, розвиток

JEL: M41, M48


Ловінська Л. Г. Розвиток фінансового моніторингу як науки у контексті євроінтеграції України / Л. Г. Ловінська // Фінанси України. - 2022. - № 11. - C. 49-63.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 49 - 63) ЗавантажитиЗавантажень : 86
1. Про утворення Державного департаменту фінансового моніторингу : постанова Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 № 35. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/35-2002-%D0%BF/print.
2. Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення : закон України від 06.12.2019 № 361-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20#Text.
3. Directive (EU) 2018/843 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2018 amending Directive (EU) 2015/849 on the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing, and amending Directives 2009/138/EC and 2013/36/EU. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32018L0843.
4. Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) і вимог Директиви ЄС 2018/843 : закон України від 04.11.2022 № 2736-IX. URL: ips.ligazakon.net/document/view/t222736?an=21.
5. Перепелиця М. О. Проблеми правового регулювання структури національної системи фінансового моніторингу в контексті міжнародних правил та положень. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2021 № 49. С. 26–30. URL: doi.org/10.32841/2307-1745.2021.49.6.
6. Акімова О. В. Фінансовий моніторинг в системі державного фінансового контролю: теорія, методологія, практика : монографія. Краматорськ : ДДМА, 2017. 300 с.
7. Андрійченко Ж. О. визначення рівня конкордації НОР і результатів п’ятого раунду взаємного оцінювання MONEYVAL відповідності системи ПВД/ФТ України рекомендаціям FATF. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Вип. 23. С. 441–447. URL: global-national.in.ua/archive/23-2018/85.pdf.
8. Дяченко О. П. Зарубіжний досвід щодо державних механізмів детінізації економіки країн Європейського Союзу. Держава та регіони. Сер.: Державне укравління. 2017. № 3. С. 55–60. URL: pa.stateandregions.zp.ua/eng/archive/3_2017/12.pdf.
9. Доценко Т. В. Удосконалення системи фінансового моніторингу як інструмент забезпечення економічної безпеки національної економіки : дис. … д-ра філософії : 051 – економіка ; Сумський держ. ун-т. Суми, 2020. URL: sumdu.edu.ua/images/content/science/specialized-council/Dotsenko_summary.pdf.
10. Воронкова О. М. Фінансовий моніторинг на ринку цінних паперів України: сучасні реалії та перспективи. Економічний вісник університету. 2020. № 45. С. 175–184. URL: doi.org/10.31470/2306-546X-2020-45-175-184.
11. Користін О. Є., Гавдьо Ю. Р., Кіріка Д. В. Фінансовий моніторинг у сфері страхової діяльності як інститут економічної безпеки України : монографія. Київ : Діапринт, 2012. 303 с.
12. Шаповал Ю. І. Регулятивні та наглядові технології на фінансовому ринку: сучасна практика і виклики. Економіка України. 2020. № 12. С. 21–35. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2020.12.021.
13. Акімова О. В. Інституційні передумови формування системи фінансового моніторингу в Україні. Ефективна економіка. 2013. № 10. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5754.
14. Дяченко О. П. Результативність інформаційних технологій системи державного фінансового моніторингу як механізму державної протидії розвитку тіньової економіки Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. № 2. URL: www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1186.
15. Castillo L. A. M., Cazarini E. W. Integrated model for implementation and development of knowledge management. Knowledge Management Research & Practice. 2014. Vol. 12, Iss. 2. P. 145–160. URL: dx.doi.org/10.1057/kmrp.2012.49.
16. Griffiths P., Remenyi D. Aligning knowledge management with competitive strategy: a framework. The Electronic Journal of Knowledge Management. 2008. Vol. 6, Iss. 2. P. 125–134. URL: academic-publishing.org/index.php/ejkm/article/view/817.
17. Акімова О. В. Фінансова інклюзія та інші передумови розвитку фінансового моніторингу в Україні. Молодий вчений. 2015. № 12 (27), ч. 1. С. 195–198. URL: molodyvcheny.in.ua/files/journal/2015/12/210.pdf.
18. Акімова О. В. Концепція розвитку системи фінансового моніторингу в Україні. Ефективна економіка. 2014. № 8. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5752.
19. Коба Н. В., Тарасов С. А. Управління змінами як інструмент впровадження управління знаннями в організації. Ефективна економіка. 2015. № 4. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3981.
20. Комісаров О. Г., Скрипка О. Ю., Собакарь А. О. Первинний фінансовий моніторинг у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму : монографія. Дніпропетровськ, 2015. 184 с.
21. Чуніхіна Л. М. Первинний фінансовий моніторинг в банках України як засіб запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.08. Львів, 2007. 18 с.
22. Дмитренко Т. Л. Фінансовий моніторинг вексельного обігу : автореф. дис. … канд. екон. наук. : 08.00.08 ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 21 с.
23. Рекуненко І. І., Кобець Ж. О., Швидько І. О. Особливості формування та застосування системи фінансового моніторингу в Україні. Вісник Сумського державного університету. Сер.: Економіка. 2020. № 1. С. 104–117. URL: doi.org/10.21272/1817-9215.2020.1-11.
24. Д’яконова І. І., Шиян Д. В. Методика оцінки ефективності фінансового моніторингу. Вісник Української академії банківської справи. 2013. № 1 (34). С. 10–17.
25. Акімова О. В. Методологія розвитку підсистеми фінансового моніторингу в системі державного фінансового контролю : автореф. дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.08. Чернігів, 2017. 42 с.
26. Дропа Я. Б., Тесля С. М, Піхоцька М. Р. Розвиток системи фінансового моніторингу як складової частини формування ефективного контролю й безпеки в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2021. Вип. 37. С. 35–41. URL: doi.org/10.32782/2413-9971/2021-37-5.
27. Швець Н. Р., Акритов А. А. Роль і місце фінансового моніторингу в системі державного фінансового контролю. Вісник Університету банківської справи. Сер.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2020 № 3 (39). С. 4–9. URL: doi.org/10.18371/2221-755X3(39)2020225072.
28. Глущенко О. О., Семеген І. Б. Антилегалізаційний фінансовий моніторинг: ризик-орієнтований підхід: монографія / за заг. ред. Р. А. Слав’юка. Київ : УБС НБУ, 2014. 386 с.
29. Користін О. Є. Відмивання коштів: теоретично-правові засади протидії та запобігання в Україні : монографія. Київ : Київ. нац. ун-т внутр. справ, 2007. 448 с.
30. Яловий Г. К. Правові та методичні засади протидії легалізації брудних грошей на фінансовому ринку України / Національний технічний університет України “КПІ”. URL: economy.kpi.ua/files/files/15_kpi_2008.pdf.