Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 11/2022

№ 11/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (11): 64–78
https://doi.org/10.33763/finukr2022.11.064

НАУКОВІ КОНФЕРЕНЦІЇ

ОЗЕРАН Алла Володимирівна1, КОРШИКОВА Рената Сергіївна2

1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9234-4593
2ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1367-2450


Облік безоплатно одержаних активів в контексті державної допомоги


Вступ. У практиці роботи державних підприємств трапляються випадки отримання активів на безоплатній основі. Такі надходження здійснюються як від Уряду України, так і урядових та неурядових органів інших країн, у т. ч. благодійних організацій і фондів. Здебільшого безоплатна передача активів (майна) супроводжується встановленням певних вимог щодо їхнього подальшого використання. У системі Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ) такі операцій підпадають у сферу дії МСБО 20 “Облік державних грантів і розкриття інформації про державну допомогу”. Проте в нормативно-правовій базі України з питань бухгалтерського обліку та фінансової звітності термін “грант” не застосовується, а методика обліку безоплатно одержаних активів остаточно не врегульована.
Проблематика. Удосконалення вітчизняної нормативної бази в частині узгодження термінології як у межах національних стандартів, так і з дефініціями МСФЗ.
Мета – – вдосконалення вітчизняної нормативної бази в частині узгодження термінології як у межах національних стандартів, так і з дефініціями МСФЗ. Крім того, розглянуто питання обліку отримання державними підприємствами основних засобів на безоплатній основі.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: порівняння, аналогія, групування, елементи методу бухгалтерського обліку.
Результати. Обґрунтовано, що національна нормативна база визначає більш універсальну політику щодо визнання підприємством доходу від різних видів наданої йому цільової допомоги порівняно з МСБО 20. Разом із тим запропоновано доповнити категоріальний апарат НП(С)БО, надавши визначення понять “цільове фінансування” і “цільові надходження” з уточненням їхньої сутності. Розширення цього апарату зумовило потребу у внесенні правок до окремих нормативних документів, форм фінансової звітності, у т. ч. щодо назви рахунку 48 “Цільове фінансування і цільові надходження”. При відображенні операцій безоплатного одержання основних засобів запропоновано прописати можливість обирати один із двох підходів: метод капіталу, згідно з яким у міру нарахування амортизації основного засобу додатковий капітал буде переноситися на нерозподілений прибуток, або метод доходу, за котрим надходження безоплатно одержаних активів відображаються в кореспонденції з рахунком 48 “Цільове фінансування і цільові надходження”, що в міру нарахування амортизації основного засобу зменшується з одночасним визнанням доходу (рахунок 74 “Інші доходи”). Це забезпечить гармонізацію національних підходів із МСБО 20.

Ключові слова:грант, державна допомога, субсидія, цільове фінансування, цільові надходження, безоплатно одержані основні засоби

JEL: M40


Озеран А. В. Облік безоплатно одержаних активів в контексті державної допомоги / А. В. Озеран, Р. С. Коршикова // Фінанси України. - 2022. - № 11. - C. 64-78.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 64 - 78) ЗавантажитиЗавантажень : 110
1. МСБО 20 “Облік державних грантів і розкриття інформації про державну допомогу”. від 01.01.2012. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_041#Text.
2. Шара Є. І. Визнання та класифікація державних грантів. ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки. 2019. № 3. С. 21–24. URL: ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/2617-7064/article/view/142.
3. Войтко В. В., Кудіна О. М., Сєрікова Т. М. Проблеми обліково-аналітичного забезпечення грантів як альтернативних джерел фінансування підприємств. Вісник Національного технічного університету “ХПІ”. Економічні науки. 2019. № 23. С. 77–85. URL: doi.org/10.20998/2519-4461.2019.23.77.
4. Шкуліпа Л. Необхідність національного регулювання обліку державних грантів та їх розкриття у звітності: практика МСБО 20 (IAS 20). Молодий вчений. 2019. № 11 (75). С. 649–654. URL: doi.org/10.32839/2304-5809/2019-11-75-138.
5. Ткаченко І. В. Цільове фінансування: податково-бухгалтерські аспекти. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. 2011. Вип. 6/2011 (71), ч. 1. С. 223–226.
6. Валькова Н. В., Йолтухівська Т. В. Аналіз проблем обліку безоплатно отриманих активів. Економічний аналіз. 2015. Т. 19. № 2. С. 185–192.
7. Порядок залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 153 URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/153-2002-%D0%BF#n18.
8. Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні : закон України від 06.03.2003 № 601-IV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/601-15#Text.
9. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
10. Про культуру : закон України від 14.12.2010 № 2778-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text.
11. Про наукову і науково-технічну діяльність : закон України від 26.11.2015 № 848-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.
12. Порядок реєстрації міжнародних науково-технічних програм і проєктів, що виконуються в рамках міжнародного науково-технічного співробітництва українськими вченими, а також грантів, що надаються в рамках такого співробітництва : затв. наказом Міністерства освіти і науки України від 20.11.2017 № 1507. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1564-17#Text.
13. Інструкція щодо застосування економічної класифікації витрат бюджету : затв. наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0456-12#Text.
14. Угода про субсидії та компенсаційні заходи (Додаток 1A до Угоди про заснування Світової організації торгівлі) від 15.04.1994. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/981_015#Text.
15. Словник фінансово-правових термінів / за заг. ред. Л. К. Воронової. 2-ге вид., переробл. і доповн. Київ: Алерта, 2011. 558 с.
16. Господарський кодекс України від 16.01. 2003 № 436-IV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.
17. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 “Дохід” : затв. наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 № 290. URL: zakon1.rada.gov.ua/laws/z0860-99.
18. Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги : наказ Міністерства фінансів України від 14.12.1999 № 298. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0915-99#Text.
19. Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій : затв. наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text.
20. МСБО 8 “Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки” від 01.01.2012. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_020#Text.
21. Про благодійну діяльність та благодійні організації : закон України від 05.07.2012 № 5073-VI. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/5073-17#Text.
22. Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій і Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку : затв. наказом Міністерства фінансів України від 19.12.2006 № 1213. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1363-06#Text.
23. Концептуальна основа фінансової звітності від 01.09.2010. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/929_009#Text.
24. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 “Загальні вимоги до фінансової звітності” : затв. наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13#Text.