Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 12/2022

№ 12/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (12): 7–21
https://doi.org/10.33763/finukr2022.12.007

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ГАСАНОВ Сергій Станіславович1

1 ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7454-0419


Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України


Вступ. Теоретико-методологічне й методичне обґрунтування підходів до формування, структуризації та систематизації статистичної інформації про державний борг України відповідно до міжнародних стандартів має фундаментальне значення для підвищення якості стратегічного управління державними фінансами. Імплементація міжнародних стандартів статистичного вимірювання та діагностики державного боргу дасть змогу об’єктивно контролювати параметри боргової стійкості та наближатиме інструменти управління державними фінансами до найкращих зразків світової практики. Упровадження міжнародних стандартів статистики державного боргу є важливим елементом забезпечення прозорості державних фінансів, що допоможе оптимізувати співробітництво з Міжнародним валютним фондом та іншими міжнародними фінансовими організаціями. Інституціональна й нормативна імплементація вказаних стандартів дасть можливість підвищити рівень обґрунтованості оцінок фіскальних ризиків та передбачуваності боргової політики у середньостроковому періоді, зменшити негативний вплив політичних циклів та економічних коливань на стан державних фінансів. Відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС та з набуттям Україною статусу країни – кандидата на вступ до ЄС питання наближення національного законодавства до законодавства ЄС, у т. ч. щодо державного боргу, набули надзвичайного політичного, економічного та соціального значення, особливо в умовах російської зовнішньої агресії та завдань повоєнної відбудови економіки. Згідно із Стратегією економічної безпеки України на період до 2025 року питання прийнятності рівня та джерел фінансування державного боргу є одним із ключових для забезпечення фінансової безпеки країни.
Проблематика. Виокремлюються взаємопов’язані складові проблематики цієї статті: 1) інституційне охоплення державних фінансів і державного боргу; 2) система управління державними фінансами в контексті взаємної відповідності об’єктів, суб’єктів і методів такого управління; 3) стандартизована методологія кількісного статистичного вимірювання державного боргу в складі державних фінансів; 4) імплементація міжнародних стандартів статистики державного боргу в національну систему управління державними фінансами.
Мета – обґрунтувати концептуальні й методичні підходи та рекомендації щодо: вдосконалення статистичного вимірювання і систематизації інформації про державний борг України відповідно до міжнародних стандартів; внесення змін і доповнень до частини першої ст. 2 Бюджетного кодексу України щодо державного боргу.
Методологія та методи. Загальним середовищем аналізу є державні фінанси; об’єднуючою оболонкою – система управління державними фінансами; об’єктом – державний борг; предметом – міжнародні стандарти статистики державного боргу; очікуваним результатом – пропозиції та рекомендації щодо імплементації зазначених стандартів з метою усунення законодавчої невизначеності змісту терміна “державний борг” у частині першій ст. 2 Бюджетного кодексу України, приведення його у відповідність із нормами законодавства ЄС, що дасть змогу здійснювати обґрунтовані кількісні вимірювання й міжнародні зіставлення державного боргу в Україні та країнах ЄC. Застосовано методи порівняльного якісного та кількісного аналізу, структурно-інституціонального та структурно-функціонального аналізу, теоретичних узагальнень; базові методологічні засади й методичні підходи, що містяться в міжнародній Системі національних рахунків 2008, Європейській системі національних і регіональних рахунків 2010, інших міжнародних стандартах, пов’язаних із статистикою державних фінансів та державного боргу.
Результати. В українському законодавстві (бюджетному, податковому, фінансовому)
відсутнє чітке визначення змісту терміна “державні фінанси”. Явище “фундаментальної невизначеності” має багато в чому давній і системний характер. Це стосується і терміна “державний борг” в частині першій ст. 2 Бюджетного кодексу України. Найповніше розуміння державних фінансів у широкому значенні, якого дотримується автор: “Державні фінанси – це фінанси державного сектору економіки”. Запропоновано класифікацію міжнародних стандартів державного боргу за п’ятьма групами: 1) так звані базові функціональні та організаційні принципи; 2) “універсальні”| стандарти, котрі є загальною концептуальною та методологічною основою для статистики державного боргу; 3) стандарти статистики державних фінансів; 4) стандарти, пов’язані з оцінюванням зовнішнього боргу; 5) спеціальні стандарти поширення даних. Упровадження міжнародних стандартів державного боргу в систему управління державними фінансами України потребує внесення змін до національного законодавства. З цією метою розроблено проєкт Закону України “Про внесення змін та доповнень до частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (щодо державного боргу)”.
Висновки. Державні фінанси, у т. ч. державний борг, як об’єкт/об’єкти управління підлягають чіткій класифікації на основі концепцій інституційних одиниць та інституційних секторів (підсекторів) національної економіки, що використовуються в SNA 2008, ESA 2010, інших міжнародних стандартах. Вихідний пункт – концепція державного сектору економіки, котрий поєднує дві складові – сектор загального державного управління та сектор державних корпорацій. Запропоновано законодавчо закріпити визначення державного сектору економіки та державних фінансів у Господарському кодексі України. Обґрунтовано нове визначення державного боргу, котре пропонується імплементувати разом із пов’язаними категоріями до частини першої ст. 2 Бюджетного кодексу України.

Ключові слова:міжнародні стандарти, статистика, державні фінанси, державний борг, система управління державними фінансами

JEL: H60, H63, H69


Гасанов С. С. Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України / С. С. Гасанов // Фінанси України. - 2022. - № 12. - C. 7-21.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 21) ЗавантажитиЗавантажень : 102
1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VІ (із змінами). URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
2. Марченко С. М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. С. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.01.007.
3. System of National Accounts, 2008 (SNA 2008) / United Nations, European Commission, Organisation for Economic Cooperation and Development, International Monetary Fund, World Bank. New York : United Nations, 2009. 662 р. URL: unstats. un.org/unsd/nationalaccount/docs/sna2008.pdf.
4. European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) / European Commission, Eurostat. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2013. 652 р. URL: ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/5925693/KS-02-13-269- EN.PDF/44cd9d01-bc64-40e5-bd40-d17df0c69334.
5. Government Finance Statistics Manual, 2001 / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2001. 199 р. URL: www.imf.org/ external/pubs/ft/gfs/manual/pdf/all.pdf.
6. Government Finance Statistics Manual 2014 / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2014. 446 р. URL: www.imf.org/ external/Pubs/FT/GFS/Manual/2014/gfsfinal.pdf.
7. Public Sector Debt Statistics: Guide for Compilers and Users / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2011. 219 p. URL: tffs.org/pdf/method/2013/psds2013.pdf.
8. External Debt Statistics: Guide for Compilers and Users / Inter-Agency Task Force on Finance Statistics / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2014. 331 р. URL: tffs.org/pdf/edsg/ft2014.pdf.
9. Balance of Payments and International Investment Position Manual. 6th Ed. / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2009. 351 р. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/bop/2007/pdf/bpm6.pdf.
10. Manual on Government Deficit and Debt 2019. Implementation of ESA 2010 / Eurostat. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2019. 368 р. URL: ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/10042108/KS-GQ-19-007-EN-N.pdf/5d6fc8f4-58e3-4354-acd3-a29a66f2e00c.
11. The Special Data Dissemination Standard: Guide for Subscribers and Users / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2013. 100 р. URL: dsbb.imf.org/content/pdfs/sddsguide13.pdf.
12. The Special Data Dissemination Standard Plus: Guide for Adherents and Users / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2013. 22 р. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/sdds/guide/plus/2013/sddsplus13.pdf.
13. Monetary and Financial Statistics Manual and Compilation Guide / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2016. 428 р. URL: doi.org/10.5089/9781513579191.069.
14. Schumpeter J. A. History of Economic Analysis / ed. from manuscript by E. Boody Schumpeter and with an Introduction by M. Perlman. Routledge, 1987. 1322 p.
15. Kuznets S. Statistics аnd Economic History. The Journal of Economic History. 1941. Vol. 1, Iss. 1. P. 26–41. URL: doi.org/10.1017/S0022050700051858.
16. Maddison A. The World Economy: Vol. 1. A Millennial Perspective. Vol. 2. Historical Statistics. Paris : OECD Publishing. 2007. 657 p. URL: doi.org/10.1787/9789264022621-en.
17. Maddison A. Contours of the World Economy, 1–2030 AD. Essays in Macro-Economic History. Oxford University Press. 2007. 448 p.
18. Гриценко А. А. Економіко-інформаційний імператив формування нової статистичної парадигми : монографія. Київ : НАН України, ДУ “Ін-т екон. та прогнозув. НАН України”, 2020. 436 с.
19. Гасанов С. С. Економічні трансформації та парадигма статистичної науки. Фінанси України. 2021. № 8. С. 125–128. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.08.125.
20. Боргова стійкість державних фінансів / за ред. Т. І. Єфименко, С. А. Єрохіна, Т. П. Богдан. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014. 712 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=449&num=1.
21. Науково-методичні засади статистичного аналізу стійкості державних фінансів / С. С. Гасанов, М. В. Пугачова, Л. О. Ященко та ін. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2013. 524 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=450&num=9.
22. Фінанси інституційних секторів економіки України / за ред. Т. І. Єфименко, М. М. Єрмошенка. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014. 584 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=449&num=2.
23. Гасанов С. С. Структурні трансформації економіки і державні фінанси: проблеми методології, теорії, економічної політики : монографія. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2012. 352 с.
24. Фінансова глобалізація і євроінтеграція / за ред. О. Г. Білоруса, Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2015. 496 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=448&num=3.
25. Єфименко Т. І., Жук В. М., Ловінська Л. Г. Інформація в антикризовому управлінні: глобальний аспект стандартизації обліку та фінансової звітності. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2015. 400 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=448&num=4.
26. Єфименко Т. І. Фіскальна та монетарна безпека національної економіки. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2016. 447 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=456&num=2.
27. Актуальні проблеми розвитку системи управління державними фінансами: євроінтеграційний контекст / за ред. Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”. 2016. 496 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=456&num=1.
28. Податкова гармонізація в Україні в умовах реалізації Угоди про асоціацію між Україною і ЄС : монографія / за ред. А. М. Соколовської. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2017. 448 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=458&num=1.
29. Державні фінанси України: розвиток та управління змінами (проблеми економічної безпеки) / за ред. Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2017. 496 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=458&num=3.
30. Актуальні проблеми фінансового управління: глобальні тенденції і національна практика / за ред. Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2018. 496 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=1002&num=2.
31. Управління державними фінансами: фіскальні правила, ризики, міжнародні стандарти / за ред. Т. І. Єфименко. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2019. 496 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=1031&num=1.
32. Про Стратегію розвитку системи управління державними фінансами : розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 774-р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/774-2013-%D1%80#Text.
33. Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 142-р. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-%D1%80#Text.
34. Vanoli A. National Accounting at the beginning of the 21s’ century: Wherefrom? Whereto? EURONA – Eurostat Review on National Accounts and Macroeconomic Indicators. 2014. Iss. 1. P. 9–38. URL: ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-statistical-books/-/ks-gp-13-001.
35. Bos F. Uses of national accounts from the 17th century till present and three suggestions for the future. EURONA – Eurostat Review on National Accounts and Macroeconomic Indicators. 2017. Iss. 1. Р. 41–71. URL: ec.europa.eu/eurostat/cros/system/files/euronaissue1-2017-art2.pdf.
36. McCarthy P. Integrated frameworks for economic accounting standards. EURONA – Eurostat Review on National Accounts and Macroeconomic Indicators. Luxembourg : Publications Office of the European Union. 2018. Iss. 2. P. 7–32. URL: ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-statistical-books/-/ks-gp-18-002.
37. Lequiller F. Towards convergence between government finance statistics and public sector accounting standards. EURONA – Eurostat Review on National Accounts and Macroeconomic Indicators. 2015. Iss. 1. P. 19–48. URL: ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-GP-15-001.
38. Dabbicco G. A comparison of debt measures in fiscal statistics and public sector financial statements. Public Money & Management. 2018. Vol. 38, Iss. 7. P. 511–518. URL: doi.org/10.1080/09540962.2018.1527543.
39. Dabbicco G. The impact of accrual-based public accounting harmonization on EU macroeconomic surveillance and governments’ policy decision-making. International Journal of Public Administration. 2015. Vol. 38, Iss. 4. P. 253–267. URL: doi.org/10.1080/01900692.2015.999581.
40. Boisseau-Sierra М. Accounting for Public Debt and Deficit. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance / ed. by A. Farazmand. Cham : Springer, 2018. P. 90–98. URL: doi.org/10.1007/978-3-319-20928-9_2294.
41. Irwin T. C. Defining the government’s debt and deficit. Journal of Economic Surveys. 2015. Vol. 29, No. 4. Р. 711–732. URL: doi.org/10.1111/joes.12123.
42. Irwin T. C. Dispelling fiscal illusions: how much progress have governments made in getting assets and liabilities on balance sheet? Public Money & Management. 2016. Vol. 36, Iss. 3. Р. 219–226. URL: doi.org/10.1080/09540962.2016.1133981.
43. Barton A. Why Governments should use the Government Finance Statistics Accounting System. Abacus. 2011. Vol. 47, Iss. 4. Р. 411–445. URL: doi.org/10.1111/j.1467-6281.2011.00347.x.
44. Barton A. The use and abuse of accounting in the public sector financial management reform program in Australia. Abacus. 2009. Vol. 45, Iss. 2. P. 221–248. URL: doi.org/10.1111/j.1467-6281.2009.00283.x.
45. Dippelsman R., Dziobek C., Gutierrez Mangas C. A. What Lies Beneath: The Statistical Definition of Public Sector Debt. An Overview of the Coverage of Public Sector Debt for 61 Countries. IMF Staff Discussion Note. 2012. SDN/12/09. URL: doi.org/10.2139/ssrn.3022048.
46. De Vlieger J., Mügge D. K. Fuzzy debt. Why it’s impossible to specify what governments owe. Fickle Formulas Working Paper. 2018 No. 3-2018. 33 р. URL: www.fickleformulas.org/images/pdf/FFWP%202018- 03%20deVlieger%20M%C3%BCgge%20Fuzzy%20Debt.pdf.