Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 12/2022

№ 12/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (12): 42–55
https://doi.org/10.33763/finukr2022.12.042

ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЕКОНОМІКИ І ФІНАНСІВ

ЗАТОНАЦЬКА Тетяна Георгіївна1, ВОЛЬВАЧ Олена Олександрівна2

1Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/I-1647-2018
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-9197-0560
2Київський національний університет імені Тараса Шевченка
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5491-6960


Підходи до управління бізнес-портфелем електронних платіжних систем


Вступ. Сучасний рівень розвитку фінансових технологій передбачає активну цифровізацію економіки, що охоплює постійний розвиток наявних і появу нових платіжних систем, котрі ґрунтуються на сучасних фінансових технологіях.
Проблематика. Для успішного функціонування та розвитку електронного бізнесу компанії повинні використовувати електронні платіжні системи (ЕПС), причому формувати їх ефективний портфель для максимального задоволення потреб і запитів клієнтів. З цією метою необхідно провести аналіз наявних систем і вибрати портфель, що буде оптимальним для кожної конкретної компанії.
Мета – аналіз наявних підходів до управління бізнес-портфелем електронних платіжних систем для надання рекомендацій щодо визначення його оптимальної структури.
Методи. Використано наукові методи: діалектичний метод наукового пізнання, аналізу та синтезу, історичний і логічний підходи порівняльного аналізу.
Результати. Існує кілька основних типів ЕПС, причому їх перелік постійно розширюється через появу нових фінансових технологій. Кожна компанія, що працює у сфері електронної комерції, використовує ЕПС, але бути учасником усіх наявних на ринку систем просто неможливо. Це означає, що для успішної діяльності фірма повинна сформувати ефективний бізнес-портфель ЕПС, котрий дасть їй змогу залучати максимальну кількість клієнтів і отримувати найбільший прибуток. Для цього фірма повинна не лише обрати такий набір ЕПС, що потребує найменших витрат і найбільшої оперативності, а й врахувати віддання переваги клієнтами та їхні уподобання, оскільки саме вони є основними споживачами послуг. Нераціональний і недоречно дібраний портфель ЕПС може призвести до втрати певної кількості клієнтів, які з тих чи інших причин не бажатимуть користуватися ЕПС, пропонованими компанією. Також фірма повинна обирати лише максимально безпечні й захищені ЕПС, тобто в жодному разі не віддавати перевагу нижчій вартості, якщо від цього страждатимуть кібербезпека та захист даних.
Висновки. Розглянуто основні типи ЕПС, що пропонуються на ринку, окреслено ключові вимоги до платіжних систем з боку компаній, виокремлено характеристики систем, котрі визначають ефективність їх використання для компаній, а також вимоги споживачів до ЕПС. Формування оптимального портфеля ЕПС, який використовуватиме компанія, можливе за рахунок поєднання критеріїв ефективності, котрі вона висуває, а також критеріїв відання переваги споживачами, і вибору систем, що відповідатимуть усім цим критеріям одночасно.

Ключові слова:електронні платіжні системи (ЕПС), управління портфелем ЕПС, типологія ЕПС, формування бізнес-портфеля ЕПС

JEL: E42


Затонацька Т. Г. Підходи до управління бізнес-портфелем електронних платіжних систем / Т. Г. Затонацька, О. О. Вольвач // Фінанси України. - 2022. - № 12. - C. 42-55.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 42 - 55) ЗавантажитиЗавантажень : 68
1. Yu H.-C., Hsi K.-H., Kuo P.-J. Electronic payment systems: an analysis and comparison of types. Technology in society. 2002. Vol. 24, No. 3. P. 331–347. URL: doi.org/10.1016/s0160-791x(02)00012-x.
2. Hsieh C.-t. E-commerce payment systems: critical issues and management strategies. Human systems management. 2001. Vol. 20, No. 2. P. 131–138. URL: doi.org/10.3233/hsm-2001-20206.
3. Rachna, Singh P. Issues and challenges of electronic payment systems. International journal for research in management and pharmacy. 2013. Vol. 2, No. 9. P. 25–30.
4. Oney E., Oksuzoglu Guven G., Hussain Rizvi W. The determinants of electronic payment systems usage from consumers’ perspective. Economic Research – Ekonomska Istraživanja. 2017. Vol. 30, No. 1. P. 394–415. URL: doi.org/10.1080/1331677x.2017.1305791.
5. The state of the art in electronic payment systems / N. Asokan, P. A. Janson, M. Steiner, M. Waidner. Computer. 1997. Vol. 30, No. 9. P. 28–35. URL: doi.org/10.1109/2.612244.
6. Harris H., Guru B. K., Avvari M. V. Evidence of firms’ perceptions toward electronic payment systems (EPS) in Malaysia. International journal of business and information. 2011. Vol. 6, No. 2. P. 226–245.
7. Lavanya G., Padmavathamma D. A comreheshive review on online payment systems. Journal of engineering sciences. 2020. Vol. 11, No. 6. P. 234–244.
8. Ali M. A., Hussin N., Abed I. A. Electronic Payment Systems: Architecture, Elements, Challenges and Security Concepts: An Overview. Journal of Computational and Theoretical Nanoscience. 2019. Vol. 16, No. 11. P. 4826–4838. URL: doi.org/10.1166/jctn.2019.8395.
9. Zokaee S., Ghazizadeh M. Electronic payment systems evaluation: a case study in Iran. Information management and business review. 2012. Vol. 4, No. 3. P. 120–127. URL: doi.org/10.22610/imbr.v4i3.972.
10. Peffers K., Ma W. An agenda for research about the value of payment systems for transactions in electronic commerce. Journal of information technology theory and application. 2003. Vol. 4, No. 4. P. 2–16.
11. Fatonah S., Yulandari A., Wibowo F. W. A Review of E-Payment System in E-Commerce. Journal of physics: conference series. 2018. Vol. 1140. P. 012033. URL: doi.org/10.1088/1742-6596/1140/1/012033.
12. Briggs A., Brooks L. Electronic payment systems development in a developing country: the role of institutional arrangements. The electronic journal of information systems in developing countries. 2011. Vol. 49, No. 1. P. 1–16. URL: doi.org/10.1002/j.1681-4835.2011.tb00347.x.
13. Thangamuthu A. P. A survey on various online payment and billing techniques. Shanlax international journal of arts, science and humanities. 2020. Vol. 7, No. 3. P. 86–91. URL: doi.org/10.34293/sijash.v7i3.1374.
14. Aigbe P., Akpojaro J. Analysis of Security Issues in Electronic Payment Systems. International Journal of Computer Applications. 2014. Vol. 108, No. 10. P. 10–14. URL: doi.org/10.5120/18946-9993.
15. Review study on the security of electronic payment systems / T. Maaitah, A. Osman, M. Suberi, M. Perlis. International journal of economics, commerce and management. 2015. Vol. 3, No. 9. P. 821–829. URL: dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.11231.48808.
16. Hamid N. R. A., Cheng A. Y. A risk perception analysis on the use of electronic payment systems by young adult. WSEAS Transactions on Information Science and Applications. 2013. Vol. 10, No. 1. P. 26–35.
17. Al-Sabaawi M. Y. M., Alshaher A. A., Alsalem M. A. User trends of electronic payment systems adoption in developing countries: an empirical analysis. Journal of Science and Technology Policy Management. 2021. URL: doi.org/10.1108/jstpm-11-2020-0162.
18. Neger M., Uddin B. Factors affecting consumers’ internet shopping behavior during the COVID-19 pandemic: evidence from Bangladesh. Chinese business review. 2020. Vol. 19, No. 3. P. 91–104. URL: doi.org/10.17265/1537-1506/2020.03.003.
19. Nangin M. A., Barus I. R. G., Wahyoedi S. The effects of perceived ease of use, security, and promotion on trust and its implications on fintech adoption. Journal of consumer sciences. 2020. Vol. 5, No. 2. P. 124–138. URL: doi.org/10.29244/jcs.5.2.124-138.
20. Alkhwaldi A. F., Al Eshoush A. S. Towards A model for citizens’ acceptance of e-payment systems for public sector services in Jordan: evidence from crisis era. Information sciences letters. 2022. Vol. 11, No. 3. P. 657–663. URL: doi.org/10.18576/isl/110302.
21. Tounekti O., Ruiz-Martinez A., Skarmeta Gomez A. F. Users supporting multiple (mobile) electronic payment systems in online purchases: an empirical study of their payment transaction preferences. IEEE access. 2020. Vol. 8. P. 735–766. URL: doi.org/10.1109/access.2019.2961785.
22. The determinants of digital payment systems’ acceptance under cultural orientation differences: the case of uncertainty avoidance / M. Al-Okaily, A. Lutfi, A. Alsaad et al. Technology in society. 2020. Vol. 63. P. 101367. URL: doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101367.
23. Examining consumers’ usage intention of contactless payment systems / H. Karjaluoto, A. A. Shaikh, M. Leppäniemi, R. Luomala. International journal of bank marketing. 2019. Vol. 38, No. 2. P. 332–351. URL: doi.org/10.1108/ijbm-04-2019-0155.
24. Assessing service quality and customer satisfaction of electric utility provider’s online payment system during the COVID-19 pandemic: a structural modeling approach / Y.-T. Jou, C. S. Saflor, K. A. Mariñas et al. Electronics. 2022. Vol. 11, No. 22. P. 3646. URL: doi.org/10.3390/electronics11223646.