Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 1/2023

№ 1/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (1): 7–25
https://doi.org/10.33763/finukr2023.01.007

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ЄФИМЕНКО Тетяна Іванівна1

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9163-3959


Управління державними фінансами в період воєнного стану та повоєнної відбудови України: науковий супровід трансформацій


Вступ. Масштаби пандемії і війни в Україні повною мірою не було спрогнозовано, але кризові явища цих трагедій мають конкретні ознаки. Одним із пріоритетів податково-бюджетної політики постає резилієнтність до загроз, як прогнозованих, так і непередбачуваних.
Проблематика. Повномасштабне російське вторгнення в Україну призвело до суттєвих змін у ресурсній базі, економічному потенціалі та загальній системі державних фінансів, що не може більше функціонувати на довоєнних засадах. Виникли нові реальності як внутрішнього, так і зовнішнього плану, без наукового розуміння котрих не можна забезпечити успішний розвиток держави.
Мета. Обґрунтування напрямів формування внутрішніх опор стійкості та безпеки економічного розвитку України через трансформації в управлінні державними фінансами в період воєнного стану та повоєнної відбудови.
Методи. Використано методологію системного підходу, фактологічного, ситуаційного аналізу та синтезу. Під час дослідження національних антикризових реформ у сфері державних фінансів застосовано порівняльно-історичний метод.
Результати. Набуття Україною статусу кандидата в члени Європейського Союзу, сучасні реалії реконструкції державності й національного господарства, коли спостерігаються ознаки фундаментальних потрясінь світового економічного простору, потребують суттєвих змін в управлінні державними фінансами. Необхідними є наукове переосмислення та коригування політики протидії загрозам загострення глобальних і регіональних економічних, соціальних суперечностей. Інтернаціональні дискусії навколо планів повоєнної відбудови України свідчать про поки що невизначену, вкрай багатовимірну картину розвитку різних складових національної соціально-економічної системи. Обсяг зовнішньої фінансової підтримки залежатиме від того, чи будуть заходи удосконалення управління державними фінансами в період воєнного стану, а також повоєнного відродження взаємопов’язані, субординовані за просторово-часовим вектором тощо.
Висновки. Міжнародні фінансові інституції надають ресурси конфліктогенним та крихким державам не лише для коригування дисбалансів, а й з метою зміцнення довіри під час кризових ситуацій, коли країни ризикують втратити здатність запозичувати на відкритих ринках. З урахуванням ескалації геополітичного конфлікту, пов'язаного з повномасштабним російським вторгненням в Україну, трансформації у фіскальній сфері мають бути спрямовані на перемогу у війні, збереження територіальної цілісності держави, підтримку економічного суверенітету та протидію корупції, стимулювання інвестиційних процесів у повоєнному відродженні.

Ключові слова:управління державними фінансами, фіскальна безпека, ризики, наукові дослідження, гармонізація оподаткування

JEL: H00, H12


Єфименко Т. І. Управління державними фінансами в період воєнного стану та повоєнної відбудови України: науковий супровід трансформацій / Т. І. Єфименко // Фінанси України. - 2023. - № 1. - C. 7-25.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 25) ЗавантажитиЗавантажень : 480
1. The Global Risks Report 2022 / World Economic Forum. 2022. 117 p. URL: www3.weforum.org/docs/WEF_The_Global_Risks_Report_2022.pdf.
2. Cangiano M., Curristine T., Lazare M. Public Financial Management and Its Emerging Architecture. IMF, 2013. 468 p. URL: doi.org/10.5089/9781475531091.071.
3. Williams D. International Development and Global Politics. History, Theory and Practice. Routledge. 2011. 224 р.
4. Webber M., Croft S., Howorth J., Terriff T., Krahmann E. The Governance of European Security. Review of International Studies. 2004. Vol., 30, Iss. 1. P. 3–26. URL: doi.org/10.1017/S0260210504005807.
5. Keynes J. M. The General Theory of Employment, Interest, and Money. Harcourt, Brace & World, 1965. 403 p.
6. Musgrave R. A., Muscrave P. B. Public Finance in Theory and Practice. 5th Ed. Mcgraw-Hill College, 1989. 664 p.
7. Simons H. C. Economic Policy for a Free Society. University of Chicago Press, 1948. 363 p.
8. Vickrey W. Public Economics: Selected Papers by William Vickrey. Cambridge University Press, 1997. 572 p.
9. Laffer B. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of States: How Taxes, Energy, and Worker Freedom Change Everything. Wiley, 2014. 368 p.
10. Mirrlees J. Welfare, Incentives, and Taxation. Oxford University Press, 2006. 584 p. URL: doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198295211.001.0001.
11. Empirical Macroeconomics / Economic Sciences Prize Committee of the Royal Swedish Academy of Sciences. Stockholm, 2011. 41 p. URL: www.nobelprize.org/uploads/2018/06/advanced-economicsciences2011.pdf.
12. Sargent T., Bassetto M. Shotgun Wedding: Fiscal and Monetary Policy. 2020. URL: www.nber.org/system/files/working_papers/w27004/w27004.pdf.
13. Hall G. J., Sargent T. Three world wars: Fiscal–monetary consequences. PNAS. 2022. URL: doi.org/10.1073/pnas.2200349119.
14. Open Budget Survey 2021 / International Budget Partnership. 8th Ed. URL: internationalbudget.org/wp-content/uploads/Open-budget-survey-2021-1.pdf.
15. Andrews M., Pritchett L., Woolcock M. Escaping Capability Traps Through Problem Driven Iterative Adaptation (PDIA). World Development. 2013. Vol. 51. P. 234–244. URL: doi.org/10.1017/CBO9781139060974.
16. Andrews M. The Limits of Institutional Reform in Development. Changing Rules for Realistic Solutions. Cambridge University Press, 2013. 254 p. URL: doi.org/10.1017/CBO9781139060974.
17. Fiscal Monitor: Fiscal Policy from Pandemic to War / International Monetary Fund (IMF). Washington, DC : International Monetary Fund, 2022. URL: doi.org/10.5089/9798400212680.002
18. World Economic Outlook: War Sets Back the Global Recovery / International Monetary Fund (IMF). Washington, DC : International Monetary Fund, 2022. URL: www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2022/04/19/world-economic-outlook-april-2022.
19. World Economic Outlook: Countering the Cost-of-Living Crisis / International Monetary Fund (IMF). Washington, DC, 2022. URL: www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2022/10/11/world-economic-outlook-october-2022.
20. Бортніков Г. П., Любіч О. О., Гладких Д. М. Державні банки в умовах воєнного стану: ключові проблеми та заходи реагування. Фінанси України. 2022. № 4. C. 67–91. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.067.
21. Дробязко А. О., Любіч О. О., Камінська О. С., Борщук О. С. Місія банків за участю держави в капіталі у відновленні економіки. Фінанси України. 2022. № 9. С. 39–52. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.09.039.
22. Дробязко А. О., Олійник Д. І., Борщук О. С. Оптимізація операційної ефективності державних інвестицій у банківський сектор України у світлі викликів 2022 року. Наукові праці НДФІ. 2022. № 4. С. 75–100. URL: doi.org/10.33763/npndfi2022.04.075.
23. Бортніков Г. П. Українські банки в умовах воєнного стану. Наукові праці НДФІ. 2022. № 2. С. 43–55. URL: doi.org/10.33763/npndfi2022.02.043.
24. Кудряшов В. П. Критична інфраструктура та фінансова безпека. Фінанси України. 2021. № 2. C. 7–25. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.007.
25. Кудряшов В. П. Фінансування інфраструктури в період подолання наслідків війни. Фінанси України. 2022. № 4. С. 46–66. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.046.
26. Балакін Р. Л. Державне регулювання критичної інфраструктури в Україні в період воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 7. С. 70–94. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.07.070.
27. Клименко К. В., Савостьяненко М. В. Співробітництво України з міжнародними фінансовими партнерами в умовах воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 5. С. 43–60. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.05.043.
28. Guidance on core indicators for Sustainability and SDG Impact Reporting / T. Iefymenko, L. Lovinska, M. Kucheriava et al. UNCTAD, 2022. URL: unctad.org/system/files/official-document/diae2022d1_en.pdf.
29. Iefymenko T., Lovinska L., Kucheriava М. Reforming the Information Support of Public Administration in the Wartime. Science and Innovation. 2022. Vol. 18, No. 4. P. 17–24. URL: doi.org/10.15407/scine18.04.017.
30. Крисоватий А. І., Валігура В. А. Новації та напрями вдосконалення податкового законодавства України в умовах воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 6. C. 33–53. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.06.033.
31. Герчаківський С. Д. Акцизне оподаткуваня енергопродуктів і електроенергії: практика та виклики війни. Наукові праці НДФІ. 2022. № 1. C. 45–54. URL: doi.org/10.33763/npndfi2022.01.045.
32. Єфименко Т. І., Іванов Ю. Б., Карпова В. В. Пільги в оподаткуванні в умовах воєнного стану: управління комплаєнс-ризиком. Фінанси України. 2022. № 4. С. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.007.
33. Sokolovska A., Zatonatska T. Debatable Aspects of the Concept of Tax Expenditures. Ekonomika. 2022. Vol. 101 (2). P. 109–124. URL: doi.org/10.15388/Ekon.2022.101.2.7.
34. Соколовська А. М. Упровадження концепції податкових витрат в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. Фінанси України. 2022. № 7. С. 32–56. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.07.032.
35. Криштопа І. І., Олійник Я. В., Бабій Л. І. Міжнародний досвід ідентифікації податкових ризиків за даними, отриманими в рамках міжнародного обміну інформацією. Фінанси України. 2022. № 11. C. 35–48. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.11.035.
36. Іваницька О. М., Кощук Т. В., Олейнікова Л. Г. Організаційні засади автоматичного обміну інформацією в податкових цілях за стандартом CRS. Фінанси України. 2022. № 6. C. 54–69. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.06.054.
37. Ловінська Л. Г., Озеран А. В., Коршикова Р. С. Бухгалтерський облік та фінансова звітність в умовах воєнного стану в Україні. Фінанси України. 2022. № 4. С. 92–106. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.092.
38. Ніколенко Л. А., Криштопа І. І., Топчій О. В. Звітування в розрізі країн: належне використання та конфіденційність при автоматичному обміні інформацією. Фінанси України. 2021. № 12. C. 52–67. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.12.052.
39. Мамишев А. В. Виклики щодо розкриття та аналізу інформації у фінансовій звітності державних підприємств в умовах воєнного стану. Здобутки та досягнення прикладних та фундаментальних наук XXI століття : матеріали III Міжнар. наук. конф., м. Черкаси, 29 липня 2022 р. / Міжнародний центр наукових досліджень. Вінниця : Європейська наукова платформа, 2022. C. 19–23.
40. Ловінська Л. Г., Коритник Л. П. Облікове забезпечення транспарентності бюджетного процесу. Фінанси України. 2021. № 5. C. 47–57. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.05.047.
41. Lovinska L., Kucheriava M. Assessment of financial reporting quality: theoretical background. The New Digital Era: Other Emerging Risks and Opportunities (Contemporary Studies in Economic and Financial Analysis, Vol. 109B) / ed. by S. Grima, E. Özen, H. Boz. Bingley : Emerald Publishing Limited, 2022. P. 141–150. URL: doi.org/10.1108/S1569-37592022000109B009.
42. Кучерява М. В. Організаційно-методичні аспекти нефінансового звітування підприємств в Україні в умовах воєнного стану. Фінанси України. 2022. № 5. С. 115–128. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.05.115.
43. Єфименко Т. І., Дмитренко Т. Л. Сучасні пріоритети у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Наукові праці НДФІ. 2022. № 2. С. 5–20. URL: doi.org/10.33763/npndfi2022.02.005.
44. Дмитренко Т. Л. Регулювання ринку віртуальних активів як інструмент протидії уникненню міжнародних санкцій проти рф. Фінанси України. 2022. № 4. C. 107–128. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.107.
45. Пархоменко Ю. В. Зміна ролі криптовалют у світовій фінансовій системі через збройну агресію проти України. Наукові праці НДФІ. 2022. № 2. C. 21–26. URL: doi.org/10.33763/npndfi2022.02.021.
46. Крисоватий А., Десятнюк О., Ткачик Ф. Теоретичний логос фіскальної децентралізації в умовах перманентної трансформації міжбюджетних відносин. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2022. Т. 2, № 43. С. 63–70. URL: doi.org/10.55643/fcaptp.2.43.2022.3630.
47. Павлюк К. В., Бартош С. В. Бюджетна децентралізація в Україні в умовах воєнного стану. Наукові праці НДФІ. 2022. № 2. C. 79–99. URL: doi.org/10.33763/npndfi2022.02.079.
48. Богдан Т. П. Фіскальні експансії та проблеми боргової стійкості під час пандемії. Фінанси України. 2022. № 2. C. 26–44. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.02.026.
49. Богдан Т. П. Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. С. 27–45. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.027.
50. Гасанов С. С. Вимірювання державного боргу: міжнародні стандарти і національні практики. Наукові праці НДФІ. 2021. № 4. C. 5–16. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.04.005.
51. Гасанов С. С. Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України. Фінанси України. 2022. № 12. С. 7–21. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.12.007.
52. Марченко С. М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. C. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.01.007.
53. Council Directive 2003/96/EC of 27 October 2003 restructuring the Community framework for the taxation of energy products and electricity. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32003L0096.
54. The Global tax expenditures database (GTED). URL: gted.net/.
55. Ukraine: Program Monitoring with Board Involvement-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Ukraine / International Monetary Fund (IMF). 2022. December 21. URL: www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2022/12/21/Ukraine-Program-Monitoring-with-Board-Involvement-Press-Release-Staff-Report-and-Statement-527288.