Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 2/2023

№ 2/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (2): 53–70
https://doi.org/10.33763/finukr2023.02.053

МІСЦЕВІ ФІНАНСИ

СТОРОНЯНСЬКА Ірина Зеновіївна 1, БЕНОВСЬКА Лілія Ярославівна2, МЕДИНСЬКА Тетяна Володимирівна3

1ДУ "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-0237-1409
2ДУ "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6987-5724
3Львівський торговельно-економічний університет, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/F-6372-2019
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7998-4107


Система фінансового вирівнювання в Україні в умовах сучасних викликів: основні проблеми та напрями їх вирішення


Вступ. Упровадження нової системи вирівнювання в Україні впирається в проблеми, пов’язані з невідповідністю перерозподілу ресурсів і повноважень між органами державної, регіональної та місцевої влади, нестабільністю та непослідовністю законодавчих нововведень, необґрунтованістю розрахунку індексу податкоспроможності тощо.
Проблематика. Існування значних економічних, фінансових дисбалансіврозвитку територій України зумовлює необхідність пошуку оптимальної моделі фінансового вирівнювання. Це питання актуалізується в умовах сучасних викликів.
Мета – виявлення основних проблем системи фінансового вирівнювання в Україні та пошук шляхів їх вирішення.
Методи. Використано такі методи, як структурно-логічний, порівняльний аналіз, системний підхід, історичний і статистичний та ін.
Результати. З’ясовано, що вітчизняну модель фінансового вирівнювання доцільно ідентифікувати як поєднання трьох складових: вертикального вирівнювання через розщеплені податки; горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів;вирівнювання за видатками через сукупність цільових трансфертів. Визначено основні проблеми фінансового вирівнювання: розрахунок індексу податкової спроможності територіальних громад, що базується лише на доходах від одного податку (податку на доходи фізичних осіб, ПДФО), не забезпечує справедливого розподілу; зарахування ПДФО за місцем реєстрації суб’єктів господарювання сприяє посиленню диференціації між центром і периферією; переважання цільових трансфертів знижує самостійність органів місцевого самоврядування у прийнятті рішень; слабке використання інструментів вирівнювання «за видатками» спричинило значні дисбаланси у спроможності надавати публічні послуги громадами.
Висновки. Вирішення зазначених проблем пропонується шляхом: упровадження механізму зарахування ПДФО до місцевих бюджетів за місцем проживання, а не місцем праці фізичних осіб – платників; розрахунок індексу податкоспроможності з урахуванням усього обсягу податкових доходів до загального фонду місцевих бюджетів; збільшення частки нецільових трансфертів у структурі системи фінансового вирівнювання територій в Україні тощо.
Ключові слова: місцеві бюджети, фінансове вирівнювання, податкоспроможність, видатки бюджету, міжбюджетні трансферти.

Ключові слова:місцеві бюджети, фінансове вирівнювання, податкоспроможність, видатки бюджету, міжбюджетні трансферти

JEL: G18, H62, H77


Сторонянська І. З. Система фінансового вирівнювання в Україні в умовах сучасних викликів: основні проблеми та напрями їх вирішення / І. З. Сторонянська, Л. Я. Беновська, Т. В. Мединська // Фінанси України. - 2023. - № 2. - C. 53-70.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 53 - 70) ЗавантажитиЗавантажень : 144
1. Idsø J., Årethun T., Bhatta B. P. The Income Equalization System among Municipalities in Norway: Strengths and Implications. Economies. 2018. Vol. 6, Iss. 2. URL: doi.org/10.3390/economies6020034.
2. Boadway R., Shah A. Intergovernmental Fiscal Transfers: Principles and Practice. Public Sector Governance and Accountability. Washington, DC : World Bank, 2007. URL: openknowledge.worldbank.org/handle/10986/7171.
3. Borge L.-E., Rattso J. Tax financing and tax equalization: Incentives and distribution in the welfare state. 2014. URL: www.svt.ntnu.no/iso/jorn.rattso/Papers/lebjrdanmarkskatt.pdf.
4. Кириленко О. П. Міжбюджетні відносини: стан та проблеми вдосконалення. Фінанси України. 2000. № 6. С. 64–72.
5. Опарін В. М. Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні. Фінанси України. 2015. № 6. С. 29–42. URL: finukr.org.ua/?page_id=723&aid=4214.
6. Луніна І. О. Міжбюджетні відносини в Україні: концептуальні підходи до реформування. Економіка України. 2002. № 5. С. 10–16.
7. Пйонтко Н. Б. Зарубіжні моделі фінансового вирівнювання та перспективи їх упровадження в Україні. Бізнес Інформ. 2015. № 9. С. 43–54. URL: www.business-inform.net/annotated-catalogue/?year=2015&abstract=2015_09_0&lang=ua&stqa=6.
8. Письменний В. В. Міжбюджетні трансферти як інструмент фінансового вирівнювання територій. Економіка та держава. 2017. № 6. С. 24–30. URL: www.economy.in.ua/?op=1&z=3782&i=4.
9. Стале ендогенне зростання регіонів України в умовах децентралізації : монографія / за ред. І. З. Сторонянської. Львів : ДУ “Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України”, 2019. 501 с.
10. Територіальний розвиток та регіональна політика в Україні: актуальні проблеми, ризики та перспективи адміністративно-фінансової децентралізації / ДУ “Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України” ; за наук. ред. В. С. Кравціва. Львів, 2017. 120 с.
11. Левітас Т. Зарахування ПДФО до місцевих бюджетів в Україні: аналіз стану і перспективи. 2021. 20 лип. URL: decentralization.gov.ua/news/13780.
12. Imbalances and risks of the regional development of Ukraine’s economy under conditions of instability / I. Storonyanska, A. Nowakowska, L. Benovska, A. Dub. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 2022. Vol. 8, No. 3. P. 81–97. URL: doi.org/10.51599/are.2022.08.03.05.
13. Уряд ухвалив зміни щодо використання залишків субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам / Міністерство освіти і науки України. 2022. 28 берез. URL: mon.gov.ua/ua/news/uryad-uhvaliv-zmini-shodo-vikoristannya-zalishkiv-subvencij-z-derzhavnogo-byudzhetu-miscevim-byudzhetam.
14. Сторонянська І. З., Беновська Л. Я. Моделі фінансового вирівнювання: світова практика. Фінанси України. 2020. № 2. С. 25–37. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.02.025.
15. Fiscal Federalism 2014: Making decentralisation work / ed. by H. Blöchliger. Paris : OECD Publishing, 2014. URL: www.oecd.org/ctp/federalism/fiscal-federalism-making-decentralisation-work.htm.