|
№ 1/2023№ 1/2023 | Fìnansi Ukr. 2023 (1): 26–47https://doi.org/10.33763/finukr2023.01.026 | УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ ГАСАНОВ Сергій Станіславович1 1 ДННУ “Академія фінансового управління” OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7454-0419
Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України
Вступ. Теоретико-методологічне й методичне обґрунтування підходів до формування, структуризації та систематизації статистичної інформації про державний борг України відповідно до міжнародних стандартів має фундаментальне значення для підвищення якості стратегічного управління державними фінансами. Імплементація міжнародних стандартів статистичного вимірювання та діагностики державного боргу дасть змогу об’єктивно контролювати параметри боргової стійкості та наближатиме інструменти управління державними фінансами до найкращих зразків світової практики. Упровадження міжнародних стандартів статистики державного боргу є важливим елементом забезпечення прозорості державних фінансів, що допоможе оптимізувати співробітництво з Міжнародним валютним фондом та іншими міжнародними фінансовими організаціями. Інституціональна й нормативна імплементація вказаних стандартів дасть можливість підвищити рівень обґрунтованості оцінок фіскальних ризиків та передбачуваності боргової політики у середньостроковому періоді, зменшити негативний вплив політичних циклів та економічних коливань на стан державних фінансів. Відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС та з набуттям Україною статусу країни – кандидата на вступ до ЄС питання наближення національного законодавства до законодавства ЄС, у т. ч. щодо державного боргу, набули надзвичайного політичного, економічного та соціального значення, особливо в умовах російської зовнішньої агресії та завдань повоєнної відбудови економіки. Згідно із Стратегією економічної безпеки України на період до 2025 року питання прийнятності рівня та джерел фінансування державного боргу є одним із ключових для забезпечення фінансової безпеки країни.
Проблематика. Виокремлюються взаємопов’язані складові проблематики цієї статті: 1) інституційне охоплення державних фінансів і державного боргу; 2) система управління державними фінансами в контексті взаємної відповідності об’єктів, суб’єктів і методів такого управління; 3) стандартизована методологія кількісного статистичного вимірювання державного боргу в складі державних фінансів; 4) імплементація міжнародних стандартів статистики державного боргу в національну систему управління державними фінансами.
Мета – обґрунтувати концептуальні й методичні підходи та рекомендації щодо: вдосконалення статистичного вимірювання і систематизації інформації про державний борг України відповідно до міжнародних стандартів; внесення змін і доповнень до частини першої ст. 2 Бюджетного кодексу України щодо державного боргу.
Методологія та методи. Загальним середовищем аналізу є державні фінанси; об’єднуючою оболонкою – система управління державними фінансами; об’єктом – державний борг; предметом – міжнародні стандарти статистики державного боргу; очікуваним результатом – пропозиції та рекомендації щодо імплементації зазначених стандартів з метою усунення законодавчої невизначеності змісту терміна “державний борг” у частині першій ст. 2 Бюджетного кодексу України, приведення його у відповідність із нормами законодавства ЄС, що дасть змогу здійснювати обґрунтовані кількісні вимірювання й міжнародні зіставлення державного боргу в Україні та країнах ЄC. Застосовано методи порівняльного якісного та кількісного аналізу, структурно-інституціонального та структурно-функціонального аналізу, теоретичних узагальнень; базові методологічні засади й методичні підходи, що містяться в міжнародній Системі національних рахунків 2008, Європейській системі національних і регіональних рахунків 2010, інших міжнародних стандартах, пов’язаних із статистикою державних фінансів та державного боргу.
Результати. В українському законодавстві (бюджетному, податковому, фінансовому) відсутнє поняття “державні фінанси”. Явище “фундаментальної невизначеності” має багато в чому давній і системний характер. Це стосується і терміна “державний борг” в частині першій ст. 2 Бюджетного кодексу України. Найповніше розуміння державних фінансів у широкому значенні, якого дотримується автор: “Державні фінанси – це фінанси державного сектору економіки”. Запропоновано класифікацію міжнародних стандартів державного боргу за п’ятьма групами: 1) так звані базові функціональні та організаційні принципи; 2) “універсальні”| стандарти, котрі є загальною концептуальною та методологічною основою для статистики державного боргу; 3) стандарти статистики державних фінансів; 4) стандарти, пов’язані з оцінюванням зовнішнього боргу; 5) спеціальні стандарти поширення даних. Упровадження міжнародних стандартів державного боргу в систему управління державними фінансами України потребує внесення змін до національного законодавства. З цією метою розроблено проєкт Закону України “Про внесення змін та доповнень до частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (щодо державного боргу)”.
Висновки. Державні фінанси, у т. ч. державний борг, як об’єкт/об’єкти управління підлягають чіткій класифікації на основі концепцій інституційних одиниць та інституційних секторів (підсекторів) національної економіки, що використовуються в SNA 2008, ESA 2010, інших міжнародних стандартах. Вихідний пункт – концепція державного сектору економіки, котрий поєднує дві складові – сектор загального державного управління та сектор державних корпорацій. Запропоновано законодавчо закріпити визначення державного сектору економіки та державних фінансів у Господарському кодексі України. Обґрунтовано нове визначення державного боргу, котре пропонується імплементувати разом із пов’язаними категоріями до частини першої ст. 2 Бюджетного кодексу України. Ключові слова:міжнародні стандарти, статистика, державні фінанси, державний борг, система управління державними фінансами JEL: H60, H63, H69
Гасанов С. С. Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України / С. С. Гасанов // Фінанси України. - 2023. - № 1. - C. 26-47. Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 26 - 47) | Завантажити | Завантажень : 147 | 1. Musgrave R. The theory of public finance: a study in public economy. New York : McGraw-Hill, 1959. 628 p.
2. Pigu A. C. A Study in Public Finance. 3rd (Revised) Ed. London : MacMillan&Co. Ltd., 1947. 285 p.
3. Богдан Т. П. Гармонізація статистичного аналізу та обліку державного боргу в Україні з міжнародним стандартом PSDS. Наукові праці НДФІ. 2021. № 3. C. 5–22. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.03.005.
4. Government Finance Statistics Manual, 2001 / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2001. 199 р. URL: www.imf.org/ external/pubs/ft/gfs/manual/pdf/all.pdf.
5. Government Finance Statistics Manual 2014 / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2014. 446 р. URL: www.imf.org/external/Pubs/FT/GFS/Manual/2014/gfsfinal.pdf.
6. Public Sector Debt Statistics: Guide for Compilers and Users / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2011. 219 p. URL: tffs.org/pdf/method/2013/psds2013.pdf.
7. Класифікація інституційних секторів економіки України (КІСЕ): Статистичний класифікатор України : затв. наказом Державної служби статистики України від 03.12.2014 № 378 (із змінами). URL: ukrstat.gov.ua/klasf/st_kls/%D0%9A%D0%86% D0%A1%D0%95_2014.pdf.
8. Гасанов С. С. Вимірювання державного боргу: міжнародні стандарти і національні практики. Наукові праці НДФІ. 2021. № 4. C. 5–16. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.04.005.
9. Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A12012E%2FTXT.
10. Council Regulation (EC) No 479/2009 of 25 May 2009 on the application of the Protocol on the excessive deficit procedure annexed to the Treaty establishing the European Community (Codified version). URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=celex%3A32009R0479.
11. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VІ (із змінами). URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
12. Government Finance Statistics Manual 2014 / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2014. 446 р. URL: www.imf.org/external/Pubs/FT/GFS/Manual/2014/gfsfinal.pdf.
13. Public Sector Debt Statistics: Guide for Compilers and Users / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2011. 219 p. URL: tffs.org/pdf/method/2013/psds2013.pdf.
14. External Debt Statistics: Guide for Compilers and Users / Inter-Agency Task Force on Finance Statistics / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2014. 331 р. URL: tffs.org/pdf/edsg/ft2014.pdf.
15. Balance of Payments and International Investment Position Manual. 6th Ed. / International Monetary Fund. Washington, D. C. : International Monetary Fund, 2009. 351 р. URL: www.imf.org/external/pubs/ft/bop/2007/pdf/bpm6.pdf.
16. Manual on Government Deficit and Debt 2019. Implementation of ESA 2010 / Eurostat. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2019. 368 р. URL: ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/10042108/KS-GQ-19-007-EN-N. pdf/5d6fc8f4-58e3-4354-acd3-a29a66f2e00c.
17. Government Finance Statistics (GFS). Balance Sheet (Stocks of Assets and Liabilities)
/ International Monetary Fund. URL: data.imf.org/?sk=a0867067-d23c-4ebc-ad23-d3b015045405.
18. Про затвердження Методологічних положень щодо складання балансу фінан- сових активів і пасивів (зобов’язань) : наказ Міністерства фінансів України від 14.12.2020 № 350. URL: ukrstat.gov.ua/norm_doc/2020/350/350_2020.htm.
19. Місцевий борг та місцевий гарантований борг / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/miscevij-borg-ta-miscevij-garantovanij-borg.
20. Державний та гарантований державою борг / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/storage/files/DSBB-%D1%83%D0%BA%D1%80_-new_31_12_2020.pdf.
|