Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 2/2023

№ 2/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (2): 90–102
https://doi.org/10.33763/finukr2023.02.090

ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

ІВАНИЦЬКА Ольга Михайлівна1, ГОЛОВІН Роман Григорович2

1НТУ України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5505-8849
2ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-3217-8984


Формування системи державного управління реалізацією продукції рослинництва: організаційно-фінансові аспекти


Вступ. Державне регулювання має охоплювати не лише сферу виробництва, а й сферу обігу продукції рослинництва. Від успішності заходів державного управління її експортом, контролю фінансових потоків, які генеруються в цій сфері, залежить обсяг надходжень до державного бюджету та вирішення численних соціально-економічних проблем.
Проблематика. Наукове обґрунтування формування єдиного органу державного управління обігом продукції рослинництва.
Мета – обґрунтування пропозицій щодо посилення державного фінансового регулювання процесів обігу продукції рослинництва.
Методи. Використано такі методи: абстрактно-логічний, систематизації, діалектичної та формальної логіки, експертних оцінок.
Результати. Досліджено систему обігу продукції рослинництва в Україні. Визначено низку негативних явищ, пов’язаних із неефективністю державних механізмів регулювання процесів її реалізації, зокрема закупівельні ціни, а також ціни реалізації є істотно нижчими, ніж середньосвітові; спостерігається поширення тіньового обігу продукції рослинництва, у т. ч. за участю її експортерів, що свідчить про генерування надприбутків учасниками експортних операцій. Водночас Україна є значимим учасником світового ринку обігу продукції рослинництва, і при посиленні державного впливу на організацію, а також контролю за реалізацією продукції рослинництва, передусім на зарубіжних ринках, можна очікувати вагомі результати наповнення бюджету країни.
Висновки. Державне управління сферою обігу продукції рослинництва передбачає врахування багатьох факторів, які діють на зовнішніх та внутрішніх ринках і негативно впливають на своєчасне й у повному обсязі надходження коштів від реалізації продукції до державного бюджету. Тінізація виробництва та сфери реалізації аграрних продуктів, відсутність ефективних механізмів ціноутворення, недостатній рівень контролю за зовнішньоекономічними операціями підривають основу сталої діяльності аграрної галузі й економіки країни загалом. На нашу думку, розв’язати проблеми регулювання обігу продукції рослинництва може уповноважений орган державної влади зі спеціальними функціями, створення якого можливе на базі Державного агентства резерву України. Йому доцільно надати повноваження єдиного експортера продукції рослинництва; єдиного її державного закупівельника; єдиного контролера обігу продукції рослинництва та її переробки.

Ключові слова:державне управління, ціноутворення на продукцію рослинництва, експорт продукції рослинництва, обіг продукції рослинництва, тінізація аграрної галузі, тіньові земельні відносини, детінізація земельних відносин

JEL: Q13, Q14, Q17


Іваницька О. М. Формування системи державного управління реалізацією продукції рослинництва: організаційно-фінансові аспекти / О. М. Іваницька, Р. Г. Головін // Фінанси України. - 2023. - № 2. - C. 90-102.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 90 - 102) ЗавантажитиЗавантажень : 54
1. Бабан Т. О. Світовий досвід державного регулювання ринку зерна: уроки для України. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2015. Вип. 161. С. 89–95. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhdtusg_2015_161_12.
2. Казьмір В. А. Ринок зерна: загрози та можливості. Теоретичні та практичні аспекти соціально-економічних наукових досліджень : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 30 жовтня 2020 р). Київ : Східноєвропейський центр наукових досліджень, 2020. С. 28–30.
3. Кафлевська С. Г., Козяр Н. О. Стан та проблеми розвитку ринку зерна в Україні. Ефективна економіка. 2013. № 4. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1928.
4. Мелешко М. І. Державне регулювання ринку зерна і ринкових відносин. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2010. № 6. URL: www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=145#:~:text=Держава%20має%20виступати%20регулятором%20продовольчого%20ринку%2C%20а%20її%20виконавчі%20органи,водночас%20підвищення%20купівельної%20спроможності%20споживчів.
5. Руда О. Л., Островська О. В., Ратушняк І. В. Інституціальний механізм регулювання ринку зерна. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2016. № 8. С. 73–81.
6. Тринько Р. І. Продовольча безпека: аналітична діагностика : монографія. Львів, 2010. 168 с.
7. Шпичак О. М., Боднар О. В. Оптимізація ринку зерна та її результативність. Моніторинг біржового ринку. 2014. № 2. С. 22–28.
8. Про зерно та ринок зерна в Україні : закон України від 04.07.2002 № 37-IV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/37-15#Text.
9. Про основні засади державної аграрної політики на період до 2015 року : закон України від 08.10.2005 № 2982-IV. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2982-15#Text.
10. Про державну підтримку сільського господарства України : закон України від 24.06.2004 № 1877-1V (із змін. і доповн.). URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1877-15#Text.
11. Про Державний матеріальний резерв : закон України від 24.01.1997 № 51/97-ВР. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/51/97-вр#Text.
12. Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції : закон України від 05.11.2020 № 985-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/985-20#n12.
13. Формування глобального і регіонального ринків сільськогосподарської сировини та продовольства : монографія / Ю. О. Лупенко, М. І. Пугачов, Б. В. Духницький та ін. Київ : ННЦ “ІАЕ”, 2015. 320 с.
14. Майстро С. В. Напрями державної підтримки аграрного сектора та її вплив на конкурентоспроможність продукції на світовому ринку. URL: www.academy.gov.ua/ej/ej2/txts/galuz/05msvpsr.pdf.
15. New York Mercantile Exchange (NYMEX). URL: www.cmegroup.com/company/nymex.html.
16. Euronext N.V. (European New Exchange Technology). URL: www.euronext.com/en.
17. Світові ціни на пшеницю / Мінфін. URL: index.minfin.com.ua/ua/markets/wheat/.
18. Індія очікує неймовірного врожаю пшениці у 2023 році, оскільки рекордні ціни призводять до збільшення посіву. Огляд іноземних ЗМІ за 29 листопада 2022 року / Міністерство аграрної політики та продовольства України. 2022. 29 листоп. URL: minagro.gov.ua/news/indiya-ochikuye-nejmovirnogo-vrozhayu-pshenici-u-2023-roci-oskilki-rekordni-cini-prizvodyat-do-zbilshennya-posivu-.
19. Експорт з України зернових, зернобобових та борошна / Міністерство аграрної політики та продовольства України. 2023. URL: minagro.gov.ua/investoram/monitoring-stanu-apk/eksport-z-ukrayini-zernovih-zernobobovih-ta-boroshna.
20. ТОП-14 експортерів української пшениці за 10 місяців 2021 року. Latifundist.com. 2021. 6 груд. URL: latifundist.com/rating/top-15-eksporterv-ukransko-pshenits-za-9-msyatsv-2021-roku.
21. Дикаленко М. Що Україна експортує в умовах війни – рейтинг. 2022. 28 верес. URL: thepage.ua/ua/economy/tovarnij-eksport-z-ukrayini-u-2022.
22. ТОП-10 країн виробників пшениці в 2021/22 МР. Latifundist.com. 2022. 30 трав. URL: latifundist.com/rating/top-10-krayin-virobnikiv-pshenitsi-v-2021-22-mr.
23. У Раді оцінили масштаби тіньового ринку землі в Україні. УНІАН. 2020. 1 квіт. URL: www.unian.ua/economics/agro/10940390-u-radi-ocinili-masshtabi-tinovogo-rinku-zemli-v-ukrajini.html.