Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 3/2023

№ 3/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (3): 27–43
https://doi.org/10.33763/finukr2023.03.027

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ЦИГАНОВА Надія Вікторівна1, ЖИБЕР Тетяна Василівна2

1ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-5186-8884
2Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-4557-023X


Концептуальний підхід data-driven бюджетування інвестиційних проєктів для сталого розвитку України


Вступ. У статті вибудовано концепцію прийняття рішень у бюджетуванні інвестиційних проєктів з використанням публічних коштів. Також запропоновано data-driven бюджетування вбудовувати у систему з випереджальним (anticipatory) державним управлінням за результатами розпорядників коштів. За допомогою даних і їхньої аналітики місцеві органи влади можуть краще розподіляти ресурси та визначати пріоритетність інвестицій, які поліпшують результати діяльності громади.
Проблематика. Data-driven бюджетування розпорядників коштів, у мережі яких здійснюються інвестиційні проєкти, необхідне для усунення систематичного недовиконання капітальних видатків бюджетів порівняно з планом та забезпечення сталого розвитку за бюджетні кошти. Бюджетне законодавство України виокремлює капітальні видатки бюджетів, видатки розвитку бюджетів та інвестиційні проєкти за бюджетні кошти, але чітко не узгоджує використання цих понять, що потребує їх подальшого теоретико-методологічного обґрунтування.
Мета – концептуалізація техніки data-driven бюджетування при реалізації інвестиційних проєктів для відбудови України на основі випереджального управління, визначення пропозицій щодо його законодавчого регламентування, вимог до даних та методів аналізу видатків для інвестиційних проєктів з використанням бюджетних коштів.
Методи. Використано методи аналізу і наступного теоретичного узагальнення закордонного досвіду data-driven бюджетування на рівні громад з матеріалів ООН, МВФ, ОЕСД, досліджень зарубіжних учених.
Результати. Охарактеризовано реалізацію інвестиційних проєктів на основі випереджального управління, сформульовано пропозиції щодо законодавчого регламентування, вимог до даних та методів аналізу видатків для інвестиційних проєктів з використанням бюджетних коштів. Визначено, що data-driven бюджетування полегшує співпрацю між владою, розпорядниками коштів та громадянами, котрі як зацікавлена сторона підвищують прозорість і підзвітність виконання проєктів завдяки використанню бюджетних даних. Розглянуто застосування довгострокових бюджетних програм при data-driven бюджетуванні для інвестиційних проєктів. Економічна класифікація видатків та кредитування бюджету потребує перегляду та модернізації для тіснішого її зв’язку з інвестиційними проєктами та видатками розвитку. Обґрунтовано необхідність системного підходу до забезпечення якісного використання даних. Запропоновано формат довгострокового бюджету розвитку, що спирається на випереджальне управління, поряд із річними та трирічними бюджетами споживання.

Ключові слова:управління публічними фінансовими ресурсами, бюджетування, інвестиційні проєкти, видатки розвитку, бюджетні видатки, результативність

JEL: B40, H49, H61, H83, R59


Циганова Н. В. Концептуальний підхід data-driven бюджетування інвестиційних проєктів для сталого розвитку України / Н. В. Циганова, Т. В. Жибер // Фінанси України. - 2023. - № 3. - C. 27-43.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 27 - 43) ЗавантажитиЗавантажень : 56
1. Canela R. A., Moreno-Brid C. J. A New Index for Public Investment Management. Revista mexicana de economía y finanzas. 2022. Vol. 17 (1), P. 703. URL: doi.org/10.21919/remef.v17i1.703.
2. Hongbin C., Treisman D. Does Competition for Capital Discipline Governments? Decentralization, Globalization, and Public Policy. American Economic Review. 2005. Vol. 95, No. 3. P. 817–830. URL: doi.org/10.1257/0002828054201314.
3. Van Ooijen C., Ubaldi B., Welby B. A data-driven public sector: Enabling the strategic use of data for productive, inclusive and trustworthy governance. OECD Working Papers on Public Governance. 2019. No. 33. URL: doi.org/10.1787/09ab162c-en.
4. Hege E., Brimont L., Pagnon F. Sustainable development goals and indicators: can they be tools to make national budgets more sustainable? Public Sector Economics. 2019. Vol. 43 (4). Р. 423–444. URL: doi.org/10.3326/pse.43.4.5.
5. Iefymenko T. Information and fiscal space to strengthen the resilience of the economy in conditions of sustainable development. Фінанси України. 2022. № 11. С. 7–18. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.11.007.
6. Бортніков Г. П. Державне регулювання розкриття банками інформації про сталі фінанси. Фінанси України. 2022. № 8. С. 90–117. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.08.090.
7. Радіонов Ю. Д. Державні фінанси у воєнний та поствоєнний періоди. Фінанси України. 2022. № 10. С. 44–65. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.10.044.
8. Касич A., Глухова В., Кравченко Х. Аналіз бюджетних інвестиційних ресурсів України. Економіка і суспільство. 2022. № 35. URL: doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-36.
9. Громада 4.0 / Міністерство цифрової трансформації України. URL: www.hromada4.org/.
10. Bergmann M., Brück C., Knauer T., Schwering A. Digitization of the budgeting process: determinants of the use of business analytics and its effect on satisfaction with the budgeting process. Journal of Management Control. 2020. Vol. 31(1-2). Р. 25–54. URL: doi.org/10.1007/s00187-019-00291-y.
11. Galster G., Tatian P., Accordino J. Targeting investments for neighborhood revitalization. Journal of the American Planning Association. 2006. Vol. 72, Iss. 4. P. 457–474. URL: doi.org/10.1080/01944360608976766.
12. Enatsu A. The Significance of Japan's Fiscal Investment and Loan Program during Japan's Period of Rapid Economic Growth and Possible Lessons for the Rest of Asia. Nomura Journal of Capital Markets. 2013. Vol. 5, No. 2. URL: papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2371589.
13. Wu Ch., Wu P., Wang J., Jiang R., Chen M., Wang X. Critical review of data-driven decision-making in bridge operation and maintenance. Structure and Infrastructure Engineering. 2022. Vol. 18. Iss.1. P. 47–70. URL: doi.org/10.1080/15732479.2020.1833946.
14. Ribeiro-Navarrete S., Saura J. R., Palacios-Marqués D. Towards a new era of mass data collection: Assessing pandemic surveillance technologies to preserve user privacy. Technological Forecasting and Social Change. 2021. Vol. 167. 120681. URL: doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120681.
15. Dabla-Norris E., Brumby J., Kyobe A., Mills Z., Papageorgiou C. Investing in public investment: an index of public investment efficiency. Journal of Economic Growth. 2012. Vol. 17, No. 3. P. 235–266. URL: doi.org/10.1007/s10887-012-9078-5.
16. Про державну підтримку інвестиційних проєктів із значними інвестиціями в Україні : закон України від 17.12.2020 № 1116-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1116-20#Text.
17. Zhyber T. Conception of local budgeting performance indicators storage. International Journal of Multidisciplinary in Management and Tourism. 2020. Vol. 4, No. 1. URL: so03.tci-thaijo.org/index.php/ijmmt/article/view/247857.
18. Holzer M., Yang K. Performance measurement and improvement: An assessment of the state of the art. International review of administrative sciences. 2004. Vol. 70, Iss. 1. P. 15–31. URL: doi.org/10.1177/0020852304041228.
19. Bardal K. G. Contradictory outcomes of cost-benefit analyses–Findings from Norwegian public-investment projects. Research in transportation economics. 2020. Vol. 82. 100874. URL: doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100874.
20. Pittsburgh Recognized for Exceptional Use of Data and Evidence to Improve Residents’ Lives / The City of Pittsburgh official portal. 2022. March 30. URL: pittsburghpa.gov/press-releases/press-releases/5668.
21. Що таке “Трембіта”? Архітектура системи інтероперабельності / НРЕІР. URL: e-resources.gov.ua/#/Trembita.
22. Про бюджетну класифікацію та її запровадження : наказ Міністерства фінансів України від 27.12.2001 № 604. URL: ips.ligazakon.net/document/MF01047.
23. Portal Open Budget. URL: openbudget.gov.ua/national-budget/expenses?class=economic&view=table.
24. Жибер T. Середньострокове бюджетне планування під час війни в Україні. Business and Legislation: scientific analytical and practical journal. 2022. № 15(2). Р. 43–50. URL: ojs.b-k.ge/index.php/bk/article/view/759/726.
25. The Path to Becoming a Data-Driven Public Sector / OECD. OECD Digital Government Studies. 2019. URL: doi.org/10.1787/059814a7-en.
26. Cath C., Wachter S., Mittelstadt B., Taddeo M., Floridi L. Artificial intelligence and the ‘good society’: the US, EU, and UK approach. Science and engineering ethics. 2018. Vol. 24. Р. 505–528. URL: doi.org/10.1007/s11948-017-9901-7.
27. Жибер Т. В. Цифровізація в публічній сфері: сучасність та перспективи. Побудова інформаційного суспільства: ресурси і технології : матеріали XVIІІ Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 19–20 верес. 2019 р. Київ : УкрІНТЕІ, 2019. C. 230–232.
28. Циганова Н. В., Болдирєв Ф. А. Розвиток фінтеху в Україні та його прогнозування на прикладі індустрії платіжних послуг. Вісник Одеського національного університету. 2022. Т. 27, Вип. 1 (91). С. 59–67. URL: doi.org/10.32782/2304-0920/1-91-9.