Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 3/2023

№ 3/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (3): 75–87
https://doi.org/10.33763/finukr2023.03.075

МІСЦЕВІ ФІНАНСИ

ПАВЛЮК Клавдія Василівна1, БАРТОШ Сергій Володимирович2

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9495-6630
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9491-991X


Сучасні підходи до бюджетної децентралізації


Вступ. Децентралізація в Україні, новий етап якої розпочався у 2014 р., зокрема щодо перерозподілу повноважень і фінансових ресурсів між рівнями бюджетної системи, відіграла позитивну роль у забезпеченні життєдіяльності громад в умовах воєнного стану після початку повномасштабної російської агресії.
Проблематика. У вітчизняній науковій думці увага приділяється зазвичай або прикладним аспектам бюджетної (фіскальної, фінансової) децентралізації, або аналізу класичних праць представників першого та другого поколінь фіскальної децентралізації. Водночас будь-які практичні заходи потребують вивчення теоретичних засад, у т. ч. тих, котрі розроблялися протягом десятиліть і тих, що набули розвитку останніми роками.
Мета – узагальнення напрацювань зарубіжних учених із фіскальної децентралізації, які охоплюють перше і друге покоління теорій, а також стосуються актуальних наразі питань.
Методи. Використано загальнонаукові методи аналізу і синтезу, індукції та дедукції, групування, узагальнення тощо.
Результати. Здійснено аналіз теорій фіскальної децентралізації першого та другого покоління, зокрема в аспектах підвищення підзвітності й прозорості системи уряду, збалансованого (централізованого й децентралізованого) надання місцевих суспільних благ, впливу ендогенних і екзогенних факторів на її загальний ефект, теорії суспільного вибору та ін. Розглянуто питання фіскальної децентралізації, що є предметом досліджень науковців наразі: вплив на економічне зростання і людський розвиток, залежність позитивного ефекту від якості інституційного середовища, роль в антикризовому регулюванні, співвідношення переваг і недоліків у країнах із розвинутими економіками, нових індустріальних країнах та країнах, що розвиваються.
Висновки. Сформувався певний консенсус учених щодо позитивного впливу децентралізованих систем, упроваджених у всьому світі за останні кілька десятиліть, на соціально-економічний розвиток і зростання економіки, особливо за умови належного обґрунтування відповідних реформ. Водночас вплив на людський розвиток є неоднозначним і залежить від багатьох внутрішніх і зовнішніх чинників. Обов’язковою умовою успішного перебігу фіскальної децентралізації є достатньо висока якість інституційного середовища. У централізованих країнах, котрі характеризуються доволі жорстким механізмом економічного регулювання, фіскальна децентралізація не тільки можлива, а й зумовлює позитивні наслідки, хоча вони не завжди збігаються з результатами країн із ліберальними економіками. Фіскальна децентралізація виправдовує себе в надзвичайних ситуаціях, що підтверджує приклад України після початку повномасштабної російської агресії, коли громади проявили спроможність швидко реагувати на внутрішні та зовнішні виклики, зокрема прийняли і задовольнили нагальні потреби кількох мільйонів внутрішньо переміщених осіб.

Ключові слова:бюджетна (фіскальна) децентралізація, теорії бюджетної (фіскальної) децентралізації першого та другого покоління, вплив бюджетної (фіскальної) децентралізації на економічне зростання та людський розвиток, переваги і недоліки бюджетної (фіскальної) децентралізації

JEL: B26, H77


Павлюк К. В. Сучасні підходи до бюджетної децентралізації / К. В. Павлюк, С. В. Бартош // Фінанси України. - 2023. - № 3. - C. 75-87.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 75 - 87) ЗавантажитиЗавантажень : 72
1. Martinez-Vazquez J., McNab R. M. Fiscal Decentralization and Economic Growth. World Development. 2003. Vol. 31, Iss. 9. P. 1597–1616. URL: doi.org/10.1016/S0305-750X(03)00109-8.
2. Arif U., Ahmad E. A Framework for Analyzing the Impact of Fiscal Decentralization on Macroeconomic Performance, Governance and Economic Growth. The Singapore Economic Review. 2020. Vol. 65 (01). P. 3–39. URL: doi.org/10.1142/S0217590818500194.
3. Hungn T., Thanh S. D. Fiscal decentralization, economic growth, and human development: Empirical evidence. Cogent Economics & Finance. 2022. Vol. 10, Iss. 1. URL: doi.org/10.1080/23322039.2022.2109279.
4. Clifford J. P., Doran J., Crowley F., Jordan D. The relationship between city size, decentralisation and economic growth. Journal of Economic Studies. 2022. URL: doi.org/10.1108/JES-03-2022-0146.
5. Miranda-Lescano R., Muinelo-Gallo L., Roca-Sagalé O. Human development and decentralization: The importance of public health expenditure. Annals of Public and Cooperative Economics. 2022. Vol. 94, Iss. 1. P. 191–219. URL: doi.org/10.1111/apce.12373.
6. Szarowská I. Does Fiscal Decentralization Matter for Economic Development? Case of the Czechia. Journal of Eastern Europe Research in Business and Economics. 2022. URL: doi.org/10.5171/2022.856279.
7. Neyapti B. Fiscal decentralization, fiscal rules and fiscal discipline. Economics Letters. 2013. Vol. 121, Iss. 3. P. 528–532. URL: doi.org/10.1016/j.econlet.2013.10.006.
8. Arif M. Z., Chishti M. Z. Analyzing the Effectiveness of Fiscal Decentralization in Economic Growth: The Role of Institutions. Iranian Economic Review. 2022. Vol. 26(2). P. 325–341. URL: ier.ut.ac.ir/article_88167_1f280e5531002d1d02f1541d8b684cf1.pdf.
9. Nakatani R., Zhang Q., Garcia Valdes I. Fiscal Decentralization Improves Social Outcomes When Countries Have Good Governance. Working Paper. 2022. Iss. 111. URL: doi.org/10.5089/9798400211768.001.
10. Digdowiseiso K. Is Fiscal Decentralization Growth Enhancing? A Cross-Country Study in Developing Countries over the Period 1990–2014. Economies. 2022. Vol. 10 (3). 62. URL: doi.org/10.3390/economies10030062.
11. Bartolini D., Sacchi A., Salotti S., Santolini R. Fiscal decentralization in times of financial crises. CESifo Economic Studies. 2018. Vol. 64 (3). P. 456–488. URL: doi.org/10.1093/cesifo/ifx008.
12. Foremny D., Sacchi A., Salotti S. Decentralization and the duration of fiscal consolidation: Shifting the burden across layers of government. Public Choice. 2017. Vol. 171 (3-4). P. 359–387. URL: doi.org/10.1007/s11127-017-0441-0.
13. Canavire-Bacarreza G., Martinez-Vazquez J., Yedgenov B. Identifying and disentangling the impact of fiscal decentralization on economic growth. World Development. 2020. Vol. 127. URL: doi.org/10.1016/j.worlddev.2019.104742.
14. Pham T. H., Bui H. N., Do A. D., Le A. D., Ha D. L., Ngo H. A. The Impact of Fiscal Decentralization on Poverty Reduction in Vietnam. The Economics and Finance Letters. 2022. Vol. 9 (2). P. 235–243. URL: doi.org/10.18488/29.v9i2.3128.
15. Nguyen H. Th., Vo Th. H. N., Le D. D. M., Nguyen V. Th. Fiscal Decentralization, Corruption, and Income Inequality: Evidence from Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 2020. Vol. 7, Iss. 11. P. 529–540. URL: doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no11.529.
16. Sousa K. M., Do Monte P. A. Public expenditure composition and fiscal decentralization in Brazilian local governments: an analysis through unconditional quantile regression with longitudinal data. Revista de Administração Pública. 2021. Vol. 55 (6). URL: doi.org/10.1590/0034-761220200864.
17. Jütting J., Uchimura H. Fiscal Decentralization, Chinese Style: Good for Health Outcomes? Proceedings of the German Development Economics Conference. Göttingen, 2007. No 16. URL: econpapers.repec.org/paper/zbwgdec07/6539.htm.
18. Zahra S., Badeeb R. A. The impact of fiscal decentralization, green energy, and economic policy uncertainty on sustainable environment: a new perspective from ecological footprint in five OECD countries. Environmental Science and Pollution Research. 2022. Vol. 29. P. 54698–54717. URL: doi.org/10.1007/s11356-022-19669-y.
19. Ali S., Masood S., Siddique M., Naureen N., Ahsen S. B. Impact of Fiscal Decentralization, Natural Resource Rents, and Institutional Quality on Environmental Quality of South Asian Economies. Competitive Education Research Journal. 2022. Vol. 3 (2). P. 64–76. URL: cerjournal.com/index.php/cerjournal/article/view/70.
20. Martinez‐Vazquez J., Lago‐Peñas S., Sacchi A. The impact of fiscal decentralization: A survey. Journal of Economic Surveys. 2017. Vol. 31 (4). P. 1095–1129. URL: doi.org/10.1111/joes.12182.