Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 6/2023

№ 6/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (6): 61–74
https://doi.org/10.33763/finukr2023.06.061

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ЛЮТИЙ Ігор Олексійович1, МЄДВЄДКОВА Наталія Сергіївна2

1Київський національний університет імені Тараса Шевченка
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-3561-2432
2Київський національний університет імені Тараса Шевченка
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-6359-561X


Сучасна парадигма фінансової політики держави та особливості її реалізації в умовах війни на території України


Вступ. За мирного часу кожна країна, що реалізує демократичні цінності громадянського суспільства основним пріоритетом розвитку визначає зростання добробуту громадян та реалізацію їхніх економічних інтересів та конституційних прав. При цьому фінансова політика держави становить основний економічний інструмент такого зростання. Вона забезпечує оптимальний, ефективний розподіл ВВП через інститути бюджетної системи, формує стабільне фінансове середовище, що є умовою реалізації права власності й інвестиційного потенціалу юридичних і фізичних осіб. Такі умови ідеальні для реалізації законів ринку, механізму фінансової політики, його методи та інструменти мають загалом характер коригуючого та стимулюючого впливу. Інша економічна ситуація, інші інструменти та методи механізму фінансової політики держави стають дієвими, коли країна опиняється у стані війни.
Проблематика. Особливість реалізації фінансової політики під час війни – порушення фінансової стабільності та макроекономічні дисбаланси, основним викликом є касові розриви між доходами і витратами державного та місцевих бюджетів, що становить наслідок скорочення дохідної складової держбюджету за умови необхідності значного збільшення витрат на оборону та безпеку держави.
Мета. Обґрунтування сучасної парадигми фінансової політики держави й особливостей її реалізації в умовах війни на території України, а також розроблення заходів, які дають змогу реалізувати пріоритетні цілі фінансової політики держави за воєнного стану та післявоєнного відновлення.
Методи. Використано статистичні та аналітичні методи, системний підхід, метод групувань, узагальнюючих характеристик, табличний метод та метод порівняння. Для розкриття сутності фінансової політики в частині формування бюджетних видатків в умовах війни застосовано методологію теорії невизначеності та структурно-функціональний підхід.
Результати. Дослідження сучасної парадигми фінансової політики держави в Україні обґрунтовує необхідність виокремлення трьох моделей її реалізації: 1) за мирного стану; 2) у період війни; 3) фінансова політика відновлення України. Стратегічні цілі кожної моделі можуть збігатися, це насамперед стосується цілей, які повинні забезпечити позитивну динаміку зростання ВВП та грошових доходів громадян. Проте сучасні виклики визначають єдину пріоритетну ціль сьогодення для всього суспільства – забезпечення Перемоги та деокупацію території. Заходи, котрі дають змогу реалізувати пріоритетні цілі фінансової політики держави в умовах війни, доцільно поділити на дві групи: невідкладні (першочергові) заходи оптимізації видатків бюджету; бюджетні заходи поствоєнного відновлення.
Висновки. Обґрунтування сучасної парадигми фінансової політики України зумовлюється необхідністю концептуально-методологічних досліджень у сфері трансформації фінансової системи держави, що так і не позбулася елементів адміністративно-командних важелів управління, та обґрунтування правових та інституційних засад розбудови системи публічних фінансів держави. Окремим інструментом на ринку внутрішніх державних запозичень можуть стати “облігації відновлення”. Пріоритетність реалізації цілей моделі фінансової політики держави в період війни не повинна заперечувати стратегічної мети щодо реалізації цілей фінансової політики відновлення України як європейської держави.

Ключові слова:фінансова політика, сучасна парадигма фінансової політики, пріоритети та цілі фінансової політики в умовах війни, державний бюджет

JEL: E62, H12, H56


Лютий І. О. Сучасна парадигма фінансової політики держави та особливості її реалізації в умовах війни на території України / І. О. Лютий, Н. С. Мєдвєдкова // Фінанси України. - 2023. - № 6. - C. 61-74.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 61 - 74) ЗавантажитиЗавантажень : 111
1. Богдан Т. П. Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. C. 27–45. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.04.027.
2. Данилишин Б. Бюджет 2023: реалістичність та ризики. 2022. 4 жовт. URL: espreso.tv/byudzhet-2023-realistichnist-ta-riziki.
3.Бондар Г. Рівень фінансування сфери правоохоронних органів в Україні є найвищим у Європі – Богдан Данилишин. УНІАН. 2021. 30 листоп. URL: www.unian.ua/economics/finance/riven-finansuvannya-sferi-pravoohoronnih-organiv-v-ukrajini-ye-nayvishchim-u-yevropi-bogdan-danilishin-novini-ukrajina-11625829.html.
4. Жаліло Я. Бюджет війни чи бюджет перемоги? Економічна правда. 2022. 12 жовт. URL: www.epravda.com.ua/columns/2022/10/12/692507/
5. Луніна І. О. Потенціал публічних фінансів для забезпечення видатків воєнного періоду та поствоєнного відновлення України. Фінанси України. 2022. № 8. С. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.08.007.
6. Єфименко Т. І. Управління державними фінансами в період воєнного стану та повоєнної відбудови України: науковий супровід трансформацій. Фінанси України. 2023. № 1. C. 7–25. URL: doi.org/10.33763/finukr2023.01.007.
7. Schick A. Sustainable Budget Policy: Concepts and Approaches. OECD Journal on Budgeting. 2006. Vol. 5/1. URL: doi.org/10.1787/budget-v5-art5-en.
8. Tandberg E, Allen R. Managing Public Investment Spending During the Crisis, Special Series on COVID-19. IMF PFM Blog. 2020. May 18. URL: blog-pfm.imf.org/en/pfmblog/2020/05/managing-public-investment-spending-during-the-covid-19-crisis.
9. Manliev G. From Fiscal Crisis to Fiscal Stabilization and Optimization: the Case of Bulgaria 1998-2012. Economic Alternatives. 2013. Iss. 2. P. 32–49. URL: ideas.repec.org/a/nwe/eajour/y2013i2p32-49.html.
10. Curristine T., Doherty L, Imbert B. Tang V., Wendling C., Doherty L. Budgeting in a Crisis: Guidance for Preparing the 2021 Budget, IMF COVID-19. IMF PFM Blog. 2020. July 28. URL: doi.org/10.1787/budget-v5-art25-en.
11. Anderson B., Minarik J. J. Design Choices for Fiscal Policy Rules. OECD Journal on Budgeting. 2006. Vol. 5 (4). P. 159–208. URL: ideas.repec.org/a/oec/govkaa/5l9k4g7t3df5.html.
12. Kraan, D. J. Off-budget and tax expenditures. OECD Journal on Budgeting. 2004. Vol. 4, No. 1. P. 121–142. URL: doi.org/10.1787/budget-v4-art6-en.
13. Нікбах Е., Гроппелі А. Фінанси. Київ : Основи, 1993. 383 с.
14. Dolan E. J., Lindsay D. Macroeconomics. CJSC Litera Plus, 2009.
15. Knight F. Risk, Uncertainty, and Profit. Hart, Schaffner, and Marx: Houghton Mifflin, 1921.
16. Handbook of Systems Analysis: Overview of Uses, Procedures, Applications, and Practice / ed. by H. J. Miser, E. S. Quade. New York : Elsevier, 1985.
17. Walker W. E. Policy analysis: A systematic approach to supporting policymaking in the public sector. Journal of Multicriteria Decision Analysis. 2000. Vol. 9, Iss. 1-3. P. 11–27. URL: doi.org/10.1002/1099-1360(200001/05)9:1/3%3C11::AID-MCDA264%3E3.0.CO;2-3.
18. Горлач П. Віра в перемогу України становить 95% – опитування. Суспільне. Культура. 2023. 21 лют. URL: suspilne.media/392810-vira-v-peremogu-ukraini-stanovit-95-opituvanna/.
19. Основні параметри Державного бюджету України на 2023 рік / Міністерство фінансів України. 2022. 4 листоп. URL: www.kmu.gov .ua/news/minfin-osnovni-pokazniki-derzhavnogo-byudzhetu-ukrayini-na-2023-rik.
20. Про Державний бюджет України на 2023 рік : закон України від 03.11.2022 № 2710-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2710-20#Text.
21. Мірер П. Скільки грошей Україна отримала в 2022 році від США та міжнародних союзників. Суспільне. Новини. 2020. 30 груд. URL: suspilne.media/280175-skilki-grosej-ukraina-otrimala-vid-ssa-ta-miznarodnih-souznikiv/.