Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 6/2023

№ 6/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (6): 75–95
https://doi.org/10.33763/finukr2023.06.075

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

КУДРЯШОВ Василь Павлович1

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-4801-3620


Управління фінансуванням державного бюджету в аспекті співпраці України з МВФ


Статтю підготовлено в рамках проєкту, що виконується за грантової підтримки Національного фонду досліджень України (реєстраційний номер: 2020.01/0546).

Вступ. У період війни постали завдання щодо впровадження нових підходів до управління операціями із залучення та використання ресурсу в рамках фінансування державного бюджету. Водночас загострилися ризики утримання фінансової стабільності та боргової стійкості. Вирішення зазначених питань є предметом співпраці між органами державного управління України та Міжнародним валютним фондом (МВФ).
Проблематика. Збільшилися розриви між зростаючими витратами державного бюджету та покриттям їх доходами. Як наслідок, зросло навантаження на його фінансування, що потребує внесення значних змін до джерел залучення коштів та механізмів їх реалізації.
Мета – проведення науково-практичної оцінки змін в управлінні фінансуванням Державного бюджету України в період війни в аспекті співпраці України з МВФ.
Методи. Проведено аналіз стану фінансування державного бюджету в період війни та подолання її наслідків. Розкрито основні завдання, джерела та механізми його фінансування. Висвітлено проблеми залучення ресурсу з внутрішнього фінансового ринку, а також надходжень із зовнішніх джерел.
Результати. На початковому етапі війни були значно збільшені видатки бюджету та внесено зміни до їхньої структури. Водночас зросли показники дефіциту, а його покриття забезпечено операціями фінансування бюджету. За високих ризиків збільшення неборгового ресурсу (на основі приватизації та активних операцій) виникла необхідність збільшення державних запозичень. У ході використання внутрішніх ресурсів було допущено монетарне фінансування, яке негативно впливало на динаміку макроекономічних показників. Зовнішні боргові зобов’язання надаються на пільгових умовах та мають довгостроковий характер. Застосування такого фінансування допомогло гарантувати макроекономічну та фінансову стабільність в Україні, проте супроводжувалися зростанням показників державного боргу. Зазначено, що розміщення внутрішніх державних запозичень потребує перегляду, а зовнішня фінансова допомога підлягає змінам у напрямі раціоналізації та заміщення внутрішнім фінансуванням.
Висновки. Заходи, розроблені в рамках співпраці України та МВФ дають змогу гарантувати бюджетну спроможність та боргову стійкість. Із метою їх зміцнення запропоновано збільшити обсяги неборгового ресурсу для фінансування бюджету, здійснювати заміщення монетарного фінансування недержавними джерелами його забезпечення, прийняти програми поетапного відновлення дії фіскальних правил, а також доступу до міжнародних ринків капіталу, внести зміни до залучення фінансової допомоги (поступового заміщення її іншими джерелами), коригування стратегічних засад управління державним боргом з урахуванням впливів війни та потреб повоєнного відновлення.

Ключові слова:державні фінанси, дефіцит державного бюджету, фінансування державного бюджету, державні запозичення, монетарне фінансування державного бюджету, державний борг, фіскальні правила

JEL: H12, H61, H62, H63, H68, H81


Кудряшов В. П. Управління фінансуванням державного бюджету в аспекті співпраці України з МВФ / В. П. Кудряшов // Фінанси України. - 2023. - № 6. - C. 75-95.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 75 - 95) ЗавантажитиЗавантажень : 60
1. Rogoff K. The Long-Lasting Economic Shock of War. 2023. URL: www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2022/03/the-long-lasting-economic-shock-of-war.
2. Georgieva K. The Path to Growth: Three Priorities for Action. 2023. April 6. URL: www.imf.org/en/News/Articles/2023/04/06/sp040623-SM23-CurtainRaiser.
3. Hakura D. What is debt Sustainability? Finance & Development. 2020. September. URL: www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2020/09/what-is-debt-sustainability-basics#:~:text=A%20country's%20public%20debt%20is,assistance%20or%20going%20into%20default.
4. Марченко С. М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. С. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.01.007.
5. Єфименко Т. І. Управління фінансами в період воєнного стану та повоєнної побудови України: науковий супровід трансформацій. Фінанси України. 2023. № 1. С. 7–25. URL: doi.org/10.33763/finukr2023.01.007.
6. Гасанов С. С. Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України. Фінанси України. 2022. № 12. С. 7–21; URL: doi.org/10.33763/finukr2022.12.007; 2023. № 1. C. 26–47. URL: doi.org/10.33763/finukr2023.01.026.
7. Богдан Т. П. Оновлення системи фіскальних правил в Європейському Союзі та перспективні напрями їх реформування в Україні. Фінанси України. 2023. № 1. С. 48–64. URL: doi.org/10.33763/finukr2023.01.048.
8. Луніна І. О. Потенціал публічних фінансів для забезпечення видатків воєнного періоду та поствоєнного відновлення України. Фінанси України. 2022. № 8. С. 7–26. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.08.007.
9. Rogoff K. Russia’s invasion of Ukraine could upend fiscal and monetary policy in advanced economies. 2022. URL: www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2022/03/the-long-lasting-economic-shock-of-war.
10. Are We Heading for Another Debt Crisis in Low-Income Countries? Debt Vulnerabilities: Today vs pre-HIPC Era / C. Cucu, S. Hakura, D. Martin et al. IMF Working Papers. 2023. Iss. 079. URL: doi.org/10.5089/9798400236709.001.
11. Ukraine: Program Monitoring with Board Involvement-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Ukraine / IMF. 2022. December. URL: www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2022/12/21/Ukraine-Program-Monitoring-with-Board-Involvement-Press-Release-Staff-Report-and-Statement-527288.
12. Виконання Державного бюджету України / Мінфін. 2023. URL: index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/2022/.
13. Про Державний бюджет України на 2023 рік : закон України від 03.11.2022 № 2710-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2710-20#Text.
14. Бюджет України 2021 : стат. зб. / Міністерство фінансів України. 2022. URL: www.mof.gov.ua/storage/files/2_Budget_of_Ukraine_2021.pdf.
15. Інформація про стан виконання зведеного та державного бюджетів України за січень – грудень 2022 року / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/budget_2022-538.
16. Сергій Марченко про співпрацю з МВФ та пріоритети відновлення України у 2023 році для CNN / Міністерство фінансів України. 2023. 17 квіт. URL: www.mof.gov.ua/uk/news/sergii_marchenko_pro_spivpratsiu_z_mvf_ta_prioriteti_vidnovlennia_ukraini_u_2023_rotsi_dlia_cnn-3959.
17. Звіт про фінансову стабільність / Національний банк України. 2022. Грудень. URL: bank.gov.ua/admin_uploads/article/FSR_2022-H2.pdf?v=4.
18. ОВДП, які знаходяться в обігу за номінально-амортизаційною вартістю / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/markets/ovdp.
19. Global Debt Monitor 2022 / IMF. 2022. December. URL: www.imf.org/-/media/Files/Conferences/2022/12/global-debt-monitor-2022.ashx
20. Sovereign Debt / IMF. URL: www.imf.org/en/Topics/sovereign-debt.
21. Georgieva K. Remarks by the IMF’s Managing Director Kristalina Georgieva at the Third Ministerial Roundtable Discussion for Support to Ukraine. 2023. April. URL: www.imf.org/en/News/Articles/2023/04/12/sp041223-md-remarks-at-the-third-ukraine-ministerial.
22. IMF Executive Board Approves US$15.6 Billion under a New Extended Fund Facility (EFF) Arrangement for Ukraine as part of a US$115 Billion Overall Support Package / IMF. 2023. March 31. URL: www.imf.org/en/News/Articles/2023/03/31/pr23101-ukraine-imf-executive-board-approves-usd-billion-new-eff-part-of-overall-support-package.