Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 6/2023

№ 6/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (6): 96–111
https://doi.org/10.33763/finukr2023.06.096

ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА

СОКОЛОВСЬКА Алла Михайлівна1

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1022-8215


Об’єднання єдиного соціального внеску і податку на доходи фізичних осіб у контексті євроінтеграційних прагнень України


Вступ. Високе податкове навантаження на працю є проблемою не лише для України, а й для багатьох країн Європи, негативно впливаючи на ринок праці, зокрема, вважається однією з причин відносно високих показників безробіття та неофіційної зайнятості. В Україні пропонується вирішити цю проблему шляхом об’єднання єдиного соціального внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – ЄСВ) і податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), фактично через скасування ЄСВ.
Проблематика. Попри те, що реалізація цієї пропозиції пов’язана із серйозними фіскальними й соціальними ризиками, вона не стала предметом наукових дискусій, хочавперше оприлюднена на сторінках українських періодичних видань ще в 2018–2020 рр.
Мета – оцінка скасування ЄСВ у контексті відповідності такого перетворення європейським гарантіям належного соціального захисту та європейській соціальній моделі загалом.
Методи. Використано методи компаративного та статистичного аналізу, абстрактно-логічний, аналогій та теоретичного узагальнення.
Результати. Встановлено, що на відміну від пропозиції об’єднання ЄСВ і ПДФО в Україні, реалізація якої призведе до зниження рівня життя людей, що вже вийшли на пенсію, котрі отримуватимуть із державного бюджету мінімальний дохід, який зможе захистити лише від абсолютної бідності, і покладання на майбутніх пенсіонерів – учасників приватних пенсійних фондів всіх ризиків, пов’язаних з їх забезпеченням після припинення трудової діяльності, принцип 15 Європейських засад соціальних прав наголошує на праві людей похилого віку на адекватні пенсії та гідну старість. Про важливість досягнення цієї мети свідчить той факт, що кожні три роки Європейська комісія публікує звіт, де міститься огляд поточної й майбутньої достатності доходів людей похилого віку в державах – членах ЄС у трьох вимірах (захист від бідності, здатність заміщати дохід, отриманий до виходу на пенсію, та тривалість пенсій/пенсійного віку), а також аналізуються ключові реформи, спрямовані на забезпечення фінансової стабільності пенсійних систем. Такі реформи відбуваються за двома основними напрямами: перегляд ставок соціальних внесків та розширення фінансування за рахунок загальних державних надходжень, зокрема податків на майно, споживання, екологічного податку.
Висновки. З’ясовано, що наслідком скасування ЄСВ як стабільного джерела фінансування системи соціального страхування в Україні буде або її ерозія, або повний демонтаж соціальної держави. Зазначене може ускладнити рух до ЄС через невідповідність вітчизняних підходів до вирішення соціальних проблем європейським.

Ключові слова:податкове навантаження на працю, єдиний соціальний внесок, податкова реформа, джерела фінансування соціального страхування, європейські гарантії соціального захисту

JEL: E62, F15, H24, I39, J26


Соколовська А. М. Об’єднання єдиного соціального внеску і податку на доходи фізичних осіб у контексті євроінтеграційних прагнень України / А. М. Соколовська // Фінанси України. - 2023. - № 6. - C. 96-111.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 96 - 111) ЗавантажитиЗавантажень : 52
1. Goudswaard K., Caminada K. Social security contributions: Economic and public finance considerations. International Social Security Review. 2015. Vol. 68, Iss. 4. P. 25–45. URL: doi.org/10.1111/issr.12086.
2. Iefymenko T. I., Sokolovska A. M., Rainova L. B. Reforms of Social Security Contributions in Selected EU Member States and Ukraine: Peculiarities of Implementation and Consequences. Science and Innovation. 2021. Vol. 17, No. 6. Р. 24–40. URL: doi.org/10.15407/scine17.06.024.
3. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці : Пояснювальна записка до проекту Закону України № 6548 від 25.01.2022. URL: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73637.
4. Дубровський В. Солідарна пенсійна система: злочин тривалістю в століття. Дзеркало тижня. 2018. 9 листоп. URL: dt.ua/social_secutity/solidarna-pensiyna-sistema-zlochin-trivalistyu-v-stolittya-293624_.html.
5. Шемяткін О. Зменшення навантаження на фонд оплати праці та пенсійна реформа – з чого почати? Дзеркало тижня. 2019. 1 берез. URL: kmp.ua/uk/analytics/press/decreasing-the-burden-on-the-labor-compensation-fund-and-the-pension-reform-where-to-start/.
6. ЄСВ, ПДФО і військовий збір необхідно об’єднати – Гетманцев. Бухгалтер 911. 2020. 11 січ. URL: buhgalter911.com/uk/news/news-1047545.html.
7. Антикорупційна податкова реформа приведе податкову систему держави у відповідність до економічних викликів / Прес-служба Апарату Верховної Ради України. 2023. 17 січ. URL: www.rada.gov.ua/news/news_kom/232239.html.
8. Rajevska О. Chapter 11: Pension systems as risk management: a case of the Baltic states. Challenges to the Welfare State / ed. by J. Aidukaite, S. E. O. Hort, S. Kuhnle. 2021. URL: doi.org/10.4337/9781839106118.00019.
9. Orszag P. R., Stiglitz J. E. Rethinking Pension Reform: Ten Myths About Social Security Systems. World Bank Conference, “New Ideas About Old Age Security” September 14-15, 1999. URL: www8.gsb.columbia.edu/faculty/jstiglitz/sites/jstiglitz/files/2001_Rethinking_Pension_Reform_Ten_Myths.pdf.
10. Gylys Р. Reforms of Pension System in Lithuania. Ekonomika. 2004. Vol. 66. P. 7–18. URL: doi.org/10.15388/Ekon.2004.17350.
11. 2021 pension adequacy report – Current and future income adequacy in old age in the EU / European Commission. Vol. 1. 2021. URL: data.europa.eu/doi/10.2767/013455.
12. The 2015 Pension Adequacy Report: current and future income adequacy in old age in the EU / European Commission. Vol. I. 2015. URL: ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=14529&langId=en.
13. Highest employer social security rates / KPMG. URL: kpmg.com/sg/en/home/services/tax/tax-tools-and-resources/tax-rates-online/social-security-employer-tax-rates-table.html.
14. Social Security Rate for Companies / Trading economics. URL: tradingeconomics.com/country-list/social-security-rate-for-companies.
15. Anciūtė A., Ivaškaitė-Tamošiūnė V., Maftei A., Varga J. Labour Tax and Child Benefits Reform in Lithuania: For Better or Worse? European Economy Economic Briefs. 2020. No. 059. URL: ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/eb059_en.pdf.
16. Saez E., Schoefer B., Seim D. The effects of employer payroll tax cuts on employment, business activity and wages. 2017. November 22. URL: voxeu.org/article/effects-employer-payroll-tax-cuts.
17. Melguizo Á., González-Páramo J. M. Who bears labour taxes and social contributions? A meta-analysis approach. SERIEs. 2013. Vol. 4, Iss. 3. Р. 247–271. URL: doi.org/10.1007/s13209-012-0091-x.
18. Consolidated version of the treaty on the functioning of the European Union. 2012. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=EN.
19. European Pillar of Social Rights / European Parliament, European Council, European Commission. 2017. November 16. URL: commission.europa.eu/publications/european-pillar-social-rights-booklet_en.
20. The European Pillar of Social Rights Action Plan / European Commission. URL: commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/economy-works-people/jobs-growth-and-investment/european-pillar-social-rights/european-pillar-social-rights-action-plan_en.
21. Avi-Yonah R. S. Globalization, Tax Competition, and the Fiscal Crisis of the Welfare State. Harvard Law Review. 2000. Vol. 113, Iss. 7. Р. 1573–1676. URL: doi.org/10.2307/1342445.
22. Wagner N. Financing social security in the EU: Business as usual? International Labour Review. 2011. Vol. 151, Iss. 4. URL: doi.org/10.1111/j.1564-913X.2012.00152.x.
23. Tax policies for inclusive growth in a changing world : OECD report to G-20 Finance Ministers and Central Bank Governors / OECD. 2018. July. URL: www.oecd.org/g20/Tax-policies-for-inclusive-growth-in-a-changing-world-OECD.pdf
24. Bismarck versus Beveridge: a Comparison of Social Insurance Systems in Europe / IFO Institute for Economic Research. CESifo DICE Report. 2008. Vol. 6 (4). Р. 69–71. URL: www.ifo.de/DocDL/CESifoDICEreport408.pdf.
25. Social protection receipts by type / Eurostat. URL: ec.europa.eu/eurostat/estat-navtree-portlet-prod/BulkDownloadListing?file=data/spr_rec_sumt.tsv.gz.
26. Ukraine. Distributed Profit Tax; Voluntary Disclosure of Assets; and BEPS Implementation : Technical Assistance Report / International Monetary Fund. 2019. November 25. Р. 9–18. URL: www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2019/11/22/Ukraine-Technical-Assistance-Report-Distributed-Profit-Tax-Voluntary-Disclosure-of-Assets-48834?cid=em-COM-123-39784.
27. Гайдуцький А. Де взяти гроші для економіки України. Дзеркало тижня. 2022. 31 жовт. URL: zn.ua/ukr/macrolevel/mihranti-ta-diaspora-kljuchovi-investori-ukrajini-tak-rozshirte-jikhni-mozhlivosti.html.
28. Stiglitz J. E. More Instruments and Broader Goals: Moving Toward the Post-Washington Consensus. Studies in Development Economics and Policy. London : Palgrave Macmillan, 2005. URL: doi.org/10.1057/9780230501850_2.