Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2023

№ 5/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (5): 7–29
https://doi.org/10.33763/finukr2023.05.007

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

БОГДАН Тетяна Петрівна1, БОГДАН Іван Віталійович2

1ГО "Гроуфорд інститут"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6133-5336
2Національний банк України
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1752-0198


Бюджетні дефіцити і державний борг України під впливом шоків пандемії та повномасштабної агресії


Статтю підготовлено в рамках проєкту, що виконується за грантової підтримки Національного фонду досліджень України (реєстраційний номер: 2020.01/0546).

Вступ. Екстраординарні умови функціонування держави під час пандемії та ведення воєнних дій викликали потужну реакцію державних інститутів, унаслідок чого розміри бюджетного дефіциту в Україні у 2022–2023 рр. суттєво перевищили історичні значення та середні за групами країн, а більшість індикаторів боргового навантаження погіршилися, що породжує загрози для боргової стійкості.
Проблематика. Визначення характеру фіскальної політики України в контексті минулих і сучасних загальносвітових процесів, ідентифікація макрофінансових факторів впливу на стан боргової стійкості в екстремальних умовах, аналіз індикаторів боргового навантаження і фіскальних ризиків для окреслення шляхів розв’язання фіскально-боргових проблем.
Мета – виявлення світових закономірностей і національних особливостей проведення експансивної фіскальної політики та нарощування державних боргів у надзвичайних умовах, пов’язаних з епідеміями та бойовими діями, чинників погіршення боргової стійкості України, оцінювання відповідних ризиків, визначення важелів управління державним боргом у середньостроковій перспективі.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, опису, порівняння, історичний, методи теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Визначено, що вплив операцій сектору державного управління на рівень сукупного попиту в Україні був позитивним у 2020, 2021 і 2022 рр., і така ситуація різко контрастувала з періодом 2015–2019 рр., коли фіскальна політика справляла рестриктивні ефекти. Фіскальна політика України мала проциклічний характер у 2014–-2018 рр. і набула виражених антициклічних властивостей лише у 2020 р. із продовженням цього курсу до 2023 р. Встановлено, що в Україні порушуються критерії боргової спроможності за більшістю індикаторів, що свідчить про збереження високих ризиків платоспроможності та ліквідності для сектору державних фінансів, причому відносно 2019 р. динаміка більшості індикаторів у 2020 та 2022–2023 +рр. була несприятливою. Проведені розрахунки також засвідчили, що з початком воєнних дій в Україні істотно зросли ризики рефінансування боргу, валютні й процентні ризики структури державного боргу.
Висновки. У післявоєнний період скорочення бюджетного дефіциту і проведення збалансованої реструктуризації зовнішнього державного боргу мають стати основними важелями скорочення боргового навантаження. Ефективне управління державним боргом з урахуванням наявних ризиків має важливе значення для гарантування макрофінансової стабільності та активної участі держави у після-воєнній відбудові країни.

Ключові слова:фіскальна політика, дефіцит, державний борг, пандемія, воєнний стан, боргова стійкість, гарантії за кредитами

JEL: H12, H62, H63


Богдан Т. П. Бюджетні дефіцити і державний борг України під впливом шоків пандемії та повномасштабної агресії / Т. П. Богдан, І. В. Богдан // Фінанси України. - 2023. - № 5. - C. 7-29.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 29) ЗавантажитиЗавантажень : 80
1. Фінансова глобалізація і євроінтеграція / за ред. О. Г. Білоруса, Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2015. 496 с.
2. Боргова стійкість державних фінансів / за ред. Т. І. Єфименко, С. А. Єрохіна, Т. П. Богдан. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014. 712 с.
3. Науково-методичні засади статистичного аналізу стійкості державних фінансів / С. С. Гасанов, М. В. Пугачова, Л. О. Ященко та ін. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2013. 524 с.
4. Актуальні проблеми фінансового управління: глобальні тенденції і національна практика / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2018. 496 с.
5. Управління державними фінансами: фіскальні правила, ризики, міжнародні стандарти / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 496 с.
6. Богдан Т. П. Глобальний борг як індикатор проблем світової економіки та виклики для фінансової політики України. Фінанси України. 2019. № 9. С. 43–63. URL: https: // doi.org/10.33763/finukr2019.09.043.
7. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Наднаціональні фіскальні правила та координація бюджетної політики в Європейському Союзі. Фінанси України. 2019. № 3. С. 37–55. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.03.037.
8. Гасанов С. С. Фіскальні правила і фіскальна відповідальність: контекст економічної безпеки. Фінанси України. 2018. № 3. С. 7–23. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.03.007.
9. Гасанов С. С. Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України. Фінанси України. 2022. № 12. С. 7–21. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.12.007.
10. Гасанов С. С. Міжнародні стандарти статистики державного боргу та їх впровадження в систему управління державними фінансами України. Фінанси України. 2023. № 1. С. 26–47. URL: doi.org/10.33763/finukr2023.01.026.
11. In Defense of Public Debt / B. Eichengreen, A. El-Ganainy, R. Esteves, K. J. Mitchener. Oxford University Press, 2021. 320 p. URL: doi.org/10.1093/oso/9780197577899.001.0001.
12. Buti M., Franko D. Fiscal Policy in Economic and Monetary Union: Theory, Evidence, and Institutions. Edward Elgar Publishing, 2005. URL: doi.org/10.4337/9781845426712.
13. Leeper E. M. Anchoring Fiscal Expectations. Reserve Bank of New Zealand Bulletin. 2009. Vol. 72, No. 3. P. 17–42. URL: doi.org/10.3386/w15269.
14. Fiscal Rules in Response to the Crisis — Toward the “Next-Generation” Rules. A New Dataset / prepared by A. Schaechter, T. Kinda, N. Budina, A. Weber. International Monetary Fund, 2012. URL: doi.org/10.2139/ssrn.2169733.
15. Kopits G. Independent Fiscal Institutions: Developing Good Practices. OECD Journal on Budgeting. 2011. Vol. 11 (3). P. 1–18. URL: doi.org/10.1787/budget-11-5kg3pdgcpn42.
16. Cangiano M., Curristine T., Lazare M. Public Financial Management and Its Emerging Architecture. Washington : International Monetary Fund, 2013.
17. Zouhar J., Jellema А., Lustig N., Trabelsi M. Public Expenditure and Inclusive Growth. A Survey. IMF Working Paper. 2021. No. 2021/083. URL: www. imf.org/en/Publications/WP/Issues/2021/03/19/Public-Expenditure-and-Inclusive-Growth-ASurvey-50190.
18. A Fair Shot. Fiscal Monitor / International Monetary Fund. 2021. April. URL: www.imf.org/en/Publications/FM/Issues/2021/03/29/fiscal-monitor-april-2021#Full%20Report.
19. Strengthening the Credibility of Public Finances. Fiscal Monitor / International Monetary Fund. 2021. October. URL: www.imf.org/en/Publications/FM/Issues/2021/10/13/fiscal-monitor-october-2021.
20. Policy Tracker / International Monetary Fund. URL: www.imf.org/en/Topics/imf-and-covid19/Policy-Responses-to-COVID-19#U.
21. Velasco A. Are We All Keynesian Again? Project Syndicate. 2020. August 25. URL: www.project-syndicate.org/
22. On the Path to Policy Normalization. Fiscal Monitor / International Monetary Fund. 2023. April. URL: www.imf.org/en/Publications/FM/Issues/2023/04/03/fiscal-monitor-april-2023.
23. Fiscal Policy from Pandemic to War. Fiscal Monitor / International Monetary Fund. 2022. April. URL: www.imf.org/en/Publications/FM/Issues/2022/04/12/fiscal-monitor-april-2022.
24. A Rocky Recovery. World Economic Outlook / International Monetary Fund. 2023. April. URL: www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2023/04/11/world-economic-outlook-april-2023.
25. Open Budget. URL: openbudget.gov.ua/national-budget/expenses?class=functional&view=table.
26. Державний та гарантований державою борг України станом на 31.05.2023 / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/derzhavnij-borg-ta-garantovanij-derzhavju-borg.
27. Bogdan T., Jovanovic B. Public Expenditure and Tax Policy for the Post-War Reconstruction of Ukraine. Vienna Institute for International Economic Studies. Policy Notes and Reports. 2023. No. 69. URL: wiiw.ac.at/public-expenditure-and-tax-policy-for-the-post-war-reconstruction-of-ukraine-p-6573.html.
28. Фінансування державного бюджету України з початку повномасштабної війни / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/news/ukraines_state_budget_financing_since_the_beginning_of_the_full-scale_war-3435.
29 Staff Guidance Note for Public Debt Sustainability Analysis in Market-Access Countries / International Monetary Fund. 2013. URL: doi.org/10.5089/9781498341844.007.
30. Інформація щодо наданих державних гарантій / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/reestr-derzhavnih-garantij.
31. Brixi H., Schick A. Government at Risk: Contingent Liabilities and Fiscal Risk. New York : Oxford University Press, 2002. URL: doi.org/10.1596/978-0-8213-4835-2.
32. Меморандум про економічну та фінансову політику (24 березня 2023 року). URL: mof.gov.ua/uk/memorandum_of_economic__financial_policies-677.