Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2023

№ 5/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (5): 50–89
https://doi.org/10.33763/finukr2023.05.050

МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА

ЛЮБІЧ Олександр Олексійович1, СТОЛЯРОВ Василь Федосійович2, СВИСТУН Андрій Олександрович3

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9339-4242
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-4399-7117
3Міністерство фінансів України
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-2185-2248


Програми реструктуризації кредитів в умовах пандемії коронавірусу: порівняльний аналіз вітчизняної та міжнародної практики


Статтю підготовлено в рамках проєкту, що виконується за грантової підтримки Національного фонду досліджень України (реєстраційний номер: 2020.01/0546).

Вступ. Реструктуризація кредитів є одним із напрямів роботи з потенційно проблемними позиками. Вона безпосередньо впливає на якість активів, прибутковість і капіталізацію. Цей інструмент управління кредитним ризиком завжди потребує точного налаштування за участю регулятора, оскільки проблемні кредити можуть бути неправильно класифіковані, наприклад, реструктуризовані, а не віднесені до категорії непрацюючих, тоді як резерви можуть бути неадекватними ризику, тобто занижені.
Проблематика. За системної кризи зростає ймовірність дефолтів за кредитами, і вкрай важливо, щоб кредитори йшли назустріч позичальникам, які зберігають життєздатність і готові відновити обслуговування боргу одразу після нормалізації умов діяльності. Від позиції регулятора залежить, наскільки уніфікована така практика серед банків, щоб запобігти викривленню звітності. Водночас досягнення домовленості між сторонами завжди є складним процесом пошуку компромісів, балансу інтересів.
Мета узагальнення вітчизняного й міжнародного досвіду комерційних банків та органів банківського нагляду щодо реструктуризації проблемних кредитів для позичальників, котрі зазнали фінансових труднощів через пандемію коронавірусу.
Методи. Дослідження проводилось шляхом порівняння вітчизняної та міжнародної практики у сфері регулювання реструктуризації кредитів та аналізу розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності банками із застосуванням методів статистичного аналізу динаміки рядів та факторного аналізу даних. В огляді наукових публікацій і доповідей використано контент-аналіз.
Результати. Дії Національного банку України (НБУ) з регулювання реструктуризації кредитів можна оцінити як паліативні, оскільки вони не встановлюють чітких правил і не гарантують запобігання маніпуляціям з боку банків, а також не стимулюють кредиторів надавати поступки позичальникам. Банки з іноземним капіталом (західних країн) керувались інструкціями європейського органу нагляду ЕВА та вказівками материнського банку щодо визнання якості реструктуризованих кредитів. Незалежні аудитори українських банків застосовували різні підходи до розкриття інформації про реструктуризацію у річній звітності. В Україні, як і в більшості країн світу, орган регулювання давав тимчасову згоду на виключення реструктуризованих кредитів з із суми проблемної заборгованості. Вигода для банків полягає в можливості не нараховувати резерви за такими експозиціями. Однак призупинення платежів основного боргу не звільняло від сплати процентів, і фактично позичальник переплачував за кредит. Видається правильним, якби регулятор вимагав визнання кредиту проблемним у разі повторної реструктуризації.
Висновки. НБУ покликаний узагальнити результати проведеної банками роботи з реструктуризації кредитів і надати конкретні рекомендації, щоб на майбутнє банківський сектор був готовий до можливих нових потрясінь. Доцільно визначити граничний період мораторію (кредитних канікул), які можуть застосовувати банки, у дев’ять місяців.

Ключові слова:пандемія коронавірусу, системна криза, банківська система, кредитування, проблемні кредити, якість активів, реструктуризація кредитів

JEL: E51, E52, G21, G28


Любіч О. О. Програми реструктуризації кредитів в умовах пандемії коронавірусу: порівняльний аналіз вітчизняної та міжнародної практики / О. О. Любіч, В. Ф. Столяров, А. О. Свистун // Фінанси України. - 2023. - № 5. - C. 50-89.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 50 - 89) ЗавантажитиЗавантажень : 82
1. Приказюк Н. В., Загороднюк Ю. В. Сучасні підходи до управління проблемними кредитами в банках. Причорноморські економічні студії. 2022. Вип. 73. С. 103–109. URL: doi.org/10.32843/bses.73-16.
2. Крухмаль О. В., Павленко Л. Д., Тарасенко Я. Ю. Проблемні кредити: сутність та причини виникнення в сучасних умовах. Modern Economics. 2021. № 27. С. 61–69. URL: doi.org/10.31521/modecon.V27(2021)-08.
3. Рибак О. М., Пуськов Д. О. Реструктуризація проблемних кредитів банків в умовах кризових явищ. Інноваційна економіка. 2020. № 3-4. С. 65–70. URL: doi.org/10.37332/2309-1533.2020.3-4.9.
4. Про затвердження Положення про організацію процесу управління проблемними активами в банках України : постанова Правління Національного банку України від 18.07.2019 № 97 (із змінами). URL: zakononline.com.ua/documents/show/379086___673353.
5. Про фінансову реструктуризацію : Закон України від 14.06.2016 № 1414-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-19#Text.
6. Мілютин А. Стягнути не можна реструктуризувати: куди ставлять кому держбанки, які намагаються вирішити проблему “поганих” кредитів / НАБУ. 2023. URL: nabu.ua/ua/arsen-milyutin.html.
7. Шкляр С. Фінансова реструктуризація в умовах війни – інструмент відновлення бізнесу. Економічна правда. 2023. 23 трав. URL: www.epravda.com.ua/columns/2023/05/23/700421/.
8. Річний фінансовий звіт за 2020 рік / Альтбанк. URL: www.altbank.ua/storage/app/uploads/public/608/7fd/d16/6087fdd166ded465272435.pdf.
9. Річна фінансова звітність за 2021 рік / АТ Прокредитбанк. URL: www.procreditbank.com.ua/about/otchetnost/annual-reports/.
10. Звіт керівництва (звіт про управління). Фінансова звітність : за рік, що закінчився 31 грудня 2020 року, зі звітом незалежного аудитора /АТ Укргазанк. URL: www.ukrgasbank.com/upload/20%20UGB%20-%20UKR%20IFRS%20financial%20statements.pdf.
11. Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan payments applied in the light of the COVID-19 crisis / ЕВА. 2020. URL: www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/credit-risk/guidelines-legislative-and-non-legislative-moratoria-loan-repayments-applied-light-covid-19-crisis.
12. Interagency Statement on Loan Modifications and Reporting for Financial Institutions Working with Customers Affected by the Coronavirus (Revised) / Board of Governors of the Federal Reserve System. 2020. April 7. URL: ncua.gov/files/press-releases-news/interagency-statement-tdr-policy-revised.pdf.
13. Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security Act, Pub. L. No. 116-136, 134 Stat. 281. 2020. March 27. URL: www.congress.gov/116/plaws/publ136/PLAW-116publ136.pdf.
14. Dyer G. COVID-19-related loan restructuring by creditors. 2021. January 21. URL: www.grantthornton.com/insights/articles/audit/2020/snapshot/march/covid-19-related-loan-restructuring-by-creditors.
15. Working with Borrowers Affected by the COVID-19 Pandemic. 20-CU-13 / National Credit Unit Administration. 2020. April. URL: ncua.gov/regulation-supervision/letters-credit-unions-other-guidance/working-borrowers-affected-covid-19-pandemic.
16. COVID-19 government initiatives & support in Asia. A regional snapshot gathered from DFDL’s COVID-19 resource hub / DFDL. 2020. December. URL: www.dfdl.com/wp-content/uploads/2020/12/DFDL-COVID-19-Government-Initiatives-Support-in-Asia-Dec-2020.pdf.
17. Cambodia: New Directive on Loan Restructuring During the COVID-19 Epidemic. 2020. April 2. URL: www.tilleke.com/insights/cambodia-new-directive-loan-restructuring-during-covid-19-epidemic/.
18. Keeping you informed: recent announcements by the Royal Government / EuroCham Cambodia. 2020. March 30. URL: www.eurocham-cambodia.org/post/710/.
19. Restructuring of loan as per RBI circular under resolution framework-2.00 / Reserve Bank of India. 2020. URL: www.newindiabank.in/pdf_new/useful_infos/arfforCOVID19.pdf.
20. Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 : постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211. URL: ips.ligazakon.net/document/KP200211.
21. Про особливості застосування вимог Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями у зв'язку із запровадженням обмежувальних заходів : постанова Правління Національного банку України від 26.03.2020 № 39. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0039500-20#Text.
22. Про особливості застосування вимог окремих нормативно-правових актів і внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України у зв'язку з установленням карантину та запровадженням обмежувальних заходів : постанова Правління Національного банку України від 03.04.2020 № 46. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0046500-20#Text.
23. Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 26 березня 2020 року № 39 : постанова Правління Національного банку України від 24.07.2020 № 105. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0105500-20#Text.
24. Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 03 квітня 2020 року № 46 : постанова Правління Національного банку України від 02.09.2020 № 128. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0128500-20#Text.
25. Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 03 квітня 2020 року № 46 : постанова Правління Національного банку України від 19.11.2020 № 147. URL: bank.gov.ua/ua/legislation/Resolution_19112020_147.
26. Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 03 квітня 2020 року № 46 : постанова Правління Національного банку України від 30.11.2020 № 152. URL: bank.gov.ua/ua/legislation/Resolution_30112020_152.
27. Національний банк обговорив з топ-менеджерами найбільших українських банків роботу фінсектору в умовах карантину / Національний банк України. 2020. 18 берез. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-obgovoriv-z-top-menedjerami-naybilshih-ukrayinskih-bankiv-robotu-finsektoru-v-umovah-karantinu.
28. Національний банк України. Інформаційне повідомлення. Facebook. 2020. 22 квіт. URL: www.facebook.com/NationalBankOfUkraine/posts/2554440168103473?ref=embed_post.
29. Консолідований звіт про управління. Консолідована фінансова звітність разом зі звітом незалежного аудитора за рік, що закінчився 31 грудня 2021 року / АТ Ощадбанк. URL: www.oschadbank.ua/finansova-zvitnist.
30. Звіт про управління : фінансова звітність за рік, який закінчився 31 грудня 2020 року / АТ ТАСКОМБАНК. URL: tascombank.ua/files/A1.1.1_IFRS_FS_TCB_2020_encrypt.pdf.
31. Звіт керівництва за рік, що закінчився 31 грудня 2021 року / АТ Укрексімбанк. URL: www.eximb.com/assets/files/download/a1-1-3-consolidated-fs-exim-2021-encrypt.pdf.
32. Консолідований звіт керівництва (консолідований звіт про управління) : консолідована фінансова звітність за рік, що закінчився 31 грудня 2020 року / АТ Укрексімбанк. URL: www.eximb.com/assets/files/download/a1-1-3-consolidated-fs-exim-2020-encrypt.pdf.
33. Річний звіт 31 грудня 2020 року / АТ КБ ПриватБанк. URL: static.privatbank.ua/files/PB_SepUkr_2021.03.15_Zvit_Last_n.pdf?_gl=1*1w3bml8*_ga*MTQ2MTE5MDUzMS4xNjgxODUzODg3*_ga_C7N2L9YCQ9*MTY4OTA5MTA2MS4zLjEuMTY4OTA5MTA2OC41My4wLjA.
34. Річний звіт 31 грудня 2021 року / АТ КБ ПриватБанк. URL: static.privatbank.ua/files/doc1_09092022.pdf?_gl=1*mvposx*_ga*MTQ2MTE5MDUzMS4xNjgxODUzODg3*_ga_C7N2L9YCQ9*MTY4OTA5MTA2MS4zLjEuMTY4OTA5MTA5OS4yMi4wLjA.
35. Звіт керівництва : консолідована фінансова звітність за рік, що закінчився 31 грудня 2020 року / Райффайзен Банк Аваль. URL: raiffeisen.ua/storage/files/20-rba-conso-ukr-financial-statements-1-1-1-1-1-1.pdf.