Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 5/2023

№ 5/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (5): 108–128
https://doi.org/10.33763/finukr2023.05.108

МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА

ХОХИЧ Дмитро Григорович1, БОРТНІКОВ Геннадій Петрович2

1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-3787-939X
2ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8388-6721


Міжнародний досвід реформування монетарних режимів


Статтю підготовлено в рамках проєкту, що виконується за грантової підтримки Національного фонду досліджень України (реєстраційний номер: 2020.01/0546).

Вступ. Досліджено два основні монетарні режими в процесі проведення монетарної реформи центральних банків: режим, базований на цілях, і режим, що ґрунтується на правилах. Найпоширенішим правилом монетарної політики є таргетування інфляції. Застосування ключової ставки як інструменту монетарної політики здатне забезпечити стабільність цін та економічного зростання.
Проблематика. Використовуючи правило процентної ставки таргетування інфляції, центральний банк має певні переваги над цільовими змінними. Якщо переваги неочікувано змінюються, вони не враховуються економічними агентами так швидко та діють як екзогенний шок для економіки. Це дає змогу центробанку перевіряти свою політику на відповідність правилу, котре є потенційно стійким у багатьох випадках макроекономічних моделей.
Мета – оцінка реформ монетарних режимів Резервного банку Нової Зеландії та Федеральної резервної системи, в основу яких покладено законодавчо закріплені правила та інструменти монетарної політики, що дає змогу центробанку ефективно ухвалювати монетарні рішення для досягнення цінової стабільності та стійкої зайнятості.
Методи. За допомогою правила Тейлора перевірено гіпотезу про наявність зв’язку між цільовим показником інфляції та змінними параметрами функції Тейлора, що включають розрив між ВВП та потенційним ВВП, а також визначення облікової (ключової) ставки на основі кількісних параметрів цільової функції. Це підтверджує доцільність застосування правила Тейлора при здійсненні режиму інфляційного таргетування.
Результати. Реформування монетарних режимів мало на меті прояснити політичну відповідальність центральних банків, посилити їхню незалежність у прийнятті рішень, що стосуються цілей монетарної політики. Реформи повинні були сприяти підвищенню рівня прозорості шляхом поліпшення ефективності комунікативної політики, що полягала у передачі політичних рішень від центробанку до громадськості та сигналізувала про майбутні політичні наміри. Загалом відповідальність у режимі таргетування інфляції посилюється публічним характером взятих зобов’язань щодо оголошеної цілі й вимог, котрі висуваються центральним банком стосовно її реалізації. Досягнення цілі стає показником ефективної діяльності центрального банку.
Висновки. Багато елементів, котрі вперше були застосовані в Новій Зеландії та США (громадська прихильність до цільового рівня інфляції, високий рівень прозорості та підзвітності) сьогодні вважаються найкращими методами монетарної політики. Оприлюднення цілей публічно сприяє покращанню підзвітності, особливо якщо перед центробанком поставлено єдину мету політики – цінову стабільність або ціль на інфляцію. У протилежному випадку широка незалежність в ухваленні рішень може зробити центробанк менш підзвітним, а тому вона має чітко корелювати з цілями, а не з вибором інструментів, що є найкращою стратегією реформування центрального банку.

Ключові слова:монетарний режим, правило Тейлора, ключова ставка, інфляційне таргетування, монетарна політика, центральний банк, стабільність цін

JEL: E50, G21


Хохич Д. Г. Міжнародний досвід реформування монетарних режимів / Д. Г. Хохич, Г. П. Бортніков // Фінанси України. - 2023. - № 5. - C. 108-128.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 108 - 128) ЗавантажитиЗавантажень : 53
1. Kydland F., Prescott E. Rules rather than discretion: The inconsistency of optimal plans. Journal of Political Economy. 1977. Vol. 85, No. 3. P. 473–491. URL: doi.org/10.1086/260580.
2. Friedman M., Schwartz A. J. A. Monetary history of the United States, 1867-1960. Princeton, N.J. : Princeton University Press, 1963.
3. Taylor J. Discretion versus Policy Rules in Practice. Carnegie Rochester conference series on public policy. 1993. Vol. 39. P. 195–214. URL: doi.org/10.1016/0167-2231(93)90009-L.
4. Clarida R., Galí J., Gertler M. Monetary policy rules and macroeconomic stability: evidence and some theory. The Quarterly Journal of Economics. 2000. Vol. 115, Iss. 1. P. 147–180. URL: doi.org/10.1162/003355300554692.
5. Levin A., Williams J. Robust Monetary Policy with Competing Reference Models. Journal of Monetary Economics. 2003. Vol. 50, Iss. 5. P. 945–975. URL: doi.org/10.1016/S0304-3932(03)00059-X.
6. Ilbas P., Roisland O., Sveen T. Robustifing Optimal Monetary Policy Using Simple Rules as Cross-Checks. Research Working Paper. 2012. No. 2012/22. URL: doi.org/10.2139/ssrn.2269236.
7. Tillmann P. Cross-Checking Optimal Monetary Policy with Information from the Taylor Rule. Economics Letters. 2012. Vol. 117, Iss. 1. P. 204–207. URL: doi.org/10.1016/j.econlet.2012.05.009.
8. Clarida R., Gali J., Gertler M. The Science of Monetary Policy: A New Keynesian Perspective. Journal of Economic Literature. 1999. Vol. 37, No. 4. P. 1661–1707. URL: doi.org/10.1257/jel.37.4.1661.
9. Walsh C. Accountability, Transparency, and Inflation Targeting. Journal of Money, Credit and Banking. 2003. Vol. 35, No. 5. P. 829–849. URL: doi.org/10.1353/mcb.2003.0041.
10. Pokorny T. Explaining Czech inflation by a time-varying Taylor rule. s. l. Faculty of Economics of Prague University of Economics and Business, 2021.
11. Mandler M. The Taylor rule and interest rate uncertainty in the US 1955-2006. Giessen : University of Giessen, 2007.
12. Taylor J. Monetary Policy Rules Work and Discretion Doesn’t: A Tale of Two Eras. Journal of Money, Credit and Banking. 2012. Vol. 44, Iss. 6. P. 1017–1032. URL: doi.org/10.1111/j.1538-4616.2012.00521.x.
13. Meltzer A. Commentary: The Role of Judgment and Discretion in the Conduct of Monetary Policy. Changing Capital Markets: Implications for Monetary Policy. Federal Reserve Bank of Kansas City, 1993.
14. Walsh C. Monetary Theory and Policy. 3rd Ed. MIT Press, 2010.
15. Walsh C. Is New Zealand’s Reserve Bank Act of 1989 an Optimal Central Bank Contract? Journal of Money, Credit and Banking. 1995. Vol. 27, No. 4, pt. 1. P. 1179–1191. URL: doi.org/10.2307/2077796.
16. Walsh C. Optimal Contracts for Central Bankers. American Economic Review. 1995. Vol. 85 (1). P. 150–167.
17. Sherwin M. The Origins of New Zealand’s Inflation Targeting Regime and Its Evolution over the Past Decade : Speech to the New Zealand Association of Economists Conference, Rotorua, New Zealand. 1999. July 1.
18. Debelle G., Fischer S. How Independent Should a Central Bank Be? Carnegie Rochester Conference Series on Public Policy. 1994. Vol. 38. P. 195–225.
19. Phelps E. S. Money Wage Dynamics and Labor Market Equilibrium. Journal of Political Economy. 1968. Vol. 76, No. 4, pt. 2. P. 678–711. URL: doi.org/10.1086/259438.
20. Svensson L. Optimal Inflation Targets, “Conservative”, Central Banks, and Linear Inflation Contracts. 1997. URL: doi.org/10.2139/ssrn.1325.
21. Blinder A., Ehrmann M., Fratzscher M., De Haan J., Jansen D.- J. Central Bank Communication and Monetary Policy: A Survey of Theory and Evidence. Journal of Economic Literature. 2008. Vol. 46, No. 4. P. 910–945. URL: doi.org/10.1257/jel.46.4.910.
22. Crowe C., Meade E. The Evolution of Central Bank Governance around the World. Journal of Economic Perspectives. 2007. Vol. 21, No. 4. P. 69–90. URL: doi.org/10.1257/jep.21.4.69
23. Cukierman A. Central Bank Independence and Monetary Policymaking Institutions – Past, Present and Future. European Journal of Political Economy. 2008. Vol. 24, Iss. 4. P. 722–736. URL: doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2008.07.007.
24. Dincer N., Eichengreen B. Central Bank Transparency and Independence: Updates and New Measures. International Journal of Central Banking. 2014. Vol. 10 (1). P. 189–253. URL: doi.org/10.2139/ssrn.2579544.
25. Geraats P. Trends in Monetary Policy Transparency. International Finance. 2009. Vol. 12, Iss. 2. P. 235–268. URL: doi.org/10.1111/j.1468-2362.2009.01239.x.
26. Walsh C. Monetary Targets and Inflation: 1976–1984. Economic Review (Federal Reserve Bank of San Francisco). 1987. Winter. P. 5–16.
27. Ruge-Murcia F. Do Inflation-Targeting Central Banks Implicitly Target the Price Level? International Journal of Central Banking. 2014. Vol. 10 (2). P. 301–326.
28. Walsh C. In Defense of Base Drift. American Economic Review. 1986. Vol. 76 (4). P. 692–700.
29. Athey S., Atkeson A., Kehoe P. The Optimal Degree of Discretion in Monetary Policy. Econometrica. 2005. Vol. 73, Iss. 5. P. 1431–1475. URL: doi.org/10.1111/j.1468-0262.2005.00626.x.
30. Canzoneri M. B. Monetary Policy Games and the Role of Private Information. American Economic Review. 1985. Vol. 75 (5). P. 1056–1070.
31. Taylor J. The Rules-Discretion Cycle in Monetary and Fiscal Policy. Finnish Economic Papers. 2011. Vol. 24 (2). P. 78–86.
32. Taylor J. The Effectiveness of Central Bank Independence vs. Policy Rules. Business Economics. 2013. Vol. 48 (3). P. 155–162. URL: doi.org/10.1057/be.2013.15.
33. Woodford M. Financial Intermediation and Macroeconomic Analysis. Journal of Economic Perspectives. 2010. Vol. 24, No. 1. P. 21–44. URL: doi.org/10.1257/jep.24.4.21.
34. Levin A., Wieland V., Williams J. Robustness of Simple Monetary Policy Rules under Model Uncertainty. Monetary Policy Rules / ed. J. B. Taylor. Chicago : Chicago University Press, 1999. URL: doi.org/10.2139/ssrn.148695.
35. Rudebusch G. Term Structure Evidence on Interest Rate Smoothing and Monetary Policy Inertia. Journal of Monetary Economics. 2002. Vol. 49, Iss. 16. P. 1161–1187. URL: doi.org/10.1016/S0304-3932(02)00149-6.
36. Benhabib J., Schmitt-Groh´e S., Uribe M. The Perils of Taylor Rules. Journal of Economic Theory. 2001. Vol. 96, Iss. 1–2. P. 40–69. URL: doi.org/10.1006/jeth.1999.2585.
37. Svensson L. What Is Wrong with Taylor Rules? Using Judgment in Monetary Policy through Targeting Rules. Journal of Economic Literature. 2003. Vol. 41, No. 2. P. 426–477. URL: doi.org/10.1257/.41.2.426.
38. Taylor J., Williams J. Simple and Robust Rules for Monetary Policy. Handbook of Monetary Economics / ed. by J. B. Taylor, M. Woodford. Vol. 3. Elsevier, 2010. P. 829–859.
39. Walsh C. Goals and Rules in Central Bank Design. International Journal of Central Banking. 2015. September. URL: doi.org/10.2139/ssrn.2597978.