Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 8/2023

№ 8/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (8): 7–37
https://doi.org/10.33763/finukr2023.08.007

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

ЄФИМЕНКО Тетяна Іванівна1, ОЛЕЙНІКОВА Людмила Григорівна2, СВИРИДОВСЬКА Анастасія Олександрівна3

1ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9163-3959
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8204-4434
3ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1112-5584


Мобілізація внутрішніх доходів держави в надзвичайних ситуаціях: протидія розмиванню податкової бази та виведенню прибутку з-під оподаткування


Статтю підготовлено в рамках проєкту, що виконується за грантової підтримки Національного фонду досліджень України (реєстраційний номер: 2020.01/0546).

Анотація. Вступ. На тлі постковідного відновлення, що гальмується внаслідок посилення явищ деглобалізації, фрагментарності, невизначеності, конфліктогенності, зусилля країн – членів Європейського Союзу спрямовані на забезпечення збільшення фінансових ресурсів для державних потреб через обмеження недобросовісних податкових практик.
Проблематика. Мобілізація внутрішніх доходів (Domestic Revenue Mobilization, DRM) націлює країни на підвищення власних доходів і ресурсів внутрішньої економіки шляхом збору податків, мит тощо. Реалізація цього завдання не повинна формувати додатковий тиск на бізнес-середовище та посилювати податкове навантаження на малий і середній бізнес, який зазнав істотного негативного впливу пандемії COVID-19, основні інструменти впливу мають бути зосереджені на боротьбі з ухиленням мультинаціональних компаній та їх бенефіціарів від оподаткування й запобігання розмиванню податкової бази в Україні в постпандемічний період та період повоєнного відновлення.
Мета – обґрунтування необхідності для України, як кандидата на вступ до Європейського Союзу, не лише впроваджувати досвід країн – членів ЄС щодо обмеження можливостей мультинаціональних компаній використовувати гібридні інструменти для розмивання податкової бази із застосуванням міжнародних структур, а й здійснювати системну гармонізацію вітчизняного фіскального регулювання відповідно до найкращих практик та сучасних правил запобігання перенесенню прибутків і розмиванню бази оподаткування (BEPS), що постійно змінюються в рамках наднаціональних норм.
Методи. Використано методи системно-структурного аналізу, ретроспективного аналізу, аналітичний, систематизації, компаративний, діалектичної та формальної логіки.
Результати. Кризовий період постковідного відновлення в рази ускладнився збройним вторгненням рф на територію України, що вимагає пошуку механізмів мобілізації внутрішніх доходів як для вирішення поточних державних зобов’язань, так і для формування умов економічної та епідеміологічної безпеки держави в період повоєнного відновлення задля збереження соціального-економічного розвитку та формування надійної системи охорони здоров’я нації.
Висновки. Запровадження в Україні звітності щодо контрольованих операцій, КІК, а також сплати податків за юрисдикціями (Звіт Country by Country reports) – прогресивний крок у напрямі подолання асиметрії податкової інформації як на національному, так і на глобальному рівні. Для ефективного запровадження всіх зазначених інструментів після приєднання країни до Багатосторонньої угоди про компетентні органи (MCAA CRS) необхідно зосередити зусилля на нормативно-правових основах імплементації європейських директив, таких як ATAD І і ІІ, імплементація положень DAC7 для контролю за цифровою діяльністю та включення до обміну інформацією доходів від інтелектуальної власності у цифровій економіці, а також формування інституціональних умов упровадження на національному рівні Pillar 1 та 2.

Ключові слова:оподаткування, мобілізація внутрішніх доходів, ухилення від оподаткування, агресивне податкове планування, розмивання податкової бази, асиметрія податкової інформації, COVID-19, повоєнне відновлення, фіскальна безпека

JEL: H22, H26, H87


Єфименко Т. І. Мобілізація внутрішніх доходів держави в надзвичайних ситуаціях: протидія розмиванню податкової бази та виведенню прибутку з-під оподаткування / Т. І. Єфименко, Л. Г. Олейнікова, А. О. Свиридовська // Фінанси України. - 2023. - № 8. - C. 7-37.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 37) ЗавантажитиЗавантажень : 44
1. Armstrong C. S., Blouin J. L., Larcker D. F. The incentives for tax planning. Journal of Accounting and Economics. 2012. Vol. 53, Iss. 1-2. P. 391–411. URL: doi.org/10.1016/j.jacceco.2011.04.001.
2. DeSimone L., Stomberg B., Williams B. How tax enforcement disparately affects domestic corporations around the world. Research Papers. 2019. No. 3746. URL: doi.org/10.2139/ssrn.3225191.
3. Gupta S., Newberry K. Determinants of the variability in corporate effective tax rates: Evidence from longitudinal data. Journal of Accounting and Public Policy. 1997. Vol. 16, Iss. 1. P. 1–34. URL: doi.org/10.1016/S0278-4254(96)00055-5.
4. Hanlon M., Slemrod J. What does tax aggressiveness signal? Evidence from stock price reactions to news about tax shelter involvement. Journal of Public Economics. 2009. Vol. 93, Iss. 1-2. P. 126–141. URL: doi.org/10.1016/j.jpubeco.2008.09.004.
5. Johansson A., Skeie O. B., Sorbe S. Anti-avoidance rules against international tax planning: A classification. OECD Economics Department Working Papers. 2017. No. 1356. URL: doi.org/10.1787/1a16e9a4-en.
6. Johansson A., Skeie O. B., Sorbe S., Menon C. Tax planning by multinational firms: Firm-level evidence from a cross-country database. OECD Economics Department Working Papers. 2016. No. 1355. URL: doi.org/10.1787/9ea89b4d-en.
7. Scholes M. S., Wolfson M. A., Erickson M., Maydew E. L., Shevlin T. Taxes and business strategy: A planning approach. 4th Ed. Pearson Prentice Hall, 2009. 560 p.
8. Angyridis C. Optimal Capital Income Taxation in an Asymmetric Small Open Economy. The Journal of Economic Asymmetries. 2006. Vol. 3, Iss. 1. P. 87–101. URL: doi.org/10.1016/j.jeca.2006.01.005.
9. Rangan G. Asymmetric Information, Tax Evasion and Alternative Instruments of Government Revenue. Economics Working Papers. 2005. 200533. URL: digitalcommons.uconn.edu/econ_wpapers/200533.
10. Roemer J. E. The political economy of income taxation under asymmetric information: the two-type case. SERIEs – Journal of the Spanish Economic Association. 2012. Vol. 3, Iss. 1–2. P. 181–199. URL: doi.org/10.1007/s13209-011-0047-6.
11. Cowx J., Kerr N. The general anti-avoidance rule. Ohio State University, 2019. 54 р. URL: nta.confex.com/nta/2019/mediafile/ExtendedAbstract/Paper3050/10-21-2019%20Draft.pdf.
12. General anti-avoidance rules (GAAR): India and international experience / Deloitte. 2017. URL: www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/in/Documents/tax/in-tax-gaar-india-and-international-experience-noexp.pdf.
13. McGill R. K., Haye A. R., Lipo S. G.A.T.C.A. A Practical Guide to Global Anti-Tax Evasion Frameworks. Palgrave Macmillan Cham, 2017. URL: doi.org/10.1007/978-3-319-61783-1.
14. Carrero J. M. K., Seara A. Q. The Concept of ‘Aggressive Tax Planning’ Launched by the OECD and the EU Commission in the BEPS Era: Redefining the Border between Legitimate and Illegitimate Tax Planning. Intertax. 2016. Vol. 44, Iss. 3. P. 206–226. URL: doi.org/10.54648/taxi2016015.
15. Cai Q., Zhang P. A Theoretical Reflection on the OECD’s New Statistics Reporting Framework for the Mutual Agreement Procedure: Isolating, Measuring, and Monitoring. Journal of International Economic Law. 2018. Vol. 21, Iss. 4. P. 867–884. URL: doi.org/10.1093/jiel/jgy043.
16. Filipova-Slancheva A. Automatic exchange of tax information: initiation, implementation and guidelines in Bulgarian context. Problems and Perspectives in Management. 2017. Vol. 15, Iss. 2. P. 510–517. URL: dx.doi.org/10.21511/ppm.15(si).2017.04.
17. Mardan M. The effects of thin capitalization rules when firms are financially constrained. 8th Norwegian-German Seminar on Public Economics, CESifo, Munich. 2013. P. 4–15.
18. Ruf M., Schindker D. Debt Shifting and Thin-Capitalization Rules – German Experience and Alternative Approaches. Nordic Tax Journal. 2015. Vol. 1. P. 17–33. URL: doi.org/10.1515/ntaxj-2015-0002
19. Єфименко Т. І., Ловінська Л. Г., Жук В. М. Інформація в антикризовому управлінні: глобальний аспект стандартизації обліку та фінансової звітності / ДННУ “Академія фінансового управління”. Київ, 2015. 400 с.
20. Олійник Я. В., Чижикова О. В. Інституціональне забезпечення трансфертного ціноутворення: глобальний контекст і перспективи для України. Фінанси України. 2019. № 2. C. 99–110. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.02.099.
21. Кучерявенко М. П. Податкові процедури: правова природа і класифікація : монографія. Київ : Алерта, 2009. 249 с.
22. Брехов С. С., Коротун В. І. Концептуальні засади та напрями розвитку системи протидії агресивному податковому плануванню в Україні. Ефективна економіка. 2016. № 11. URL: www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5249.
23. Тимченко О. М. Міжнародне інформаційне співробітництво як фактор протидії ухиленню від сплати податків. Фінанси України. 2011. № 12. С. 11–20. URL: finukr.org.ua/?page_id=723&aid=424.
24. Base erosion and profit shifting (BEPS) / OECD. URL: www.oecd.org/tax/beps/beps-actions/.
25. Council Directive (EU) 2016/1164 of 12 July 2016 laying down rules against tax avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2016.193.01.0001.01.ENG&toc=OJ:L:2016:193:TOC.
26. Council Directive (EU) 2017/952 of 29 May 2017 amending Directive (EU) 2016/1164 as regards hybrid mismatches with third countries. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX%3A32017L0952.
27. Anti Tax Avoidance Package / European Commission. 2016. January. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/anti-tax-avoidance-package_en.
28. The Role of a General Anti-Avoidance Rule in Protecting the Tax Base of Developing Countries (Session 1). The General Anti-Avoidance Rule. 2017. November 9. URL: https//www.un.org/esa/ffd/wp-content/uploads/2017/11/2017TB_08_GAARs_D3_1_Role-of-GAAR.pdf.
29. Preventing the Granting of Treaty Benefits in Inappropriate Circumstances, Action 6 - 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project / OECD. Paris : OECD Publishing, 2015. URL: doi.org/10.1787/9789264241695-en.
30. Developing a Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties, Action 15 - 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project / OECD. Paris : OECD Publishing, 2015. URL: doi.org/10.1787/9789264241688-en.
31. Action 13. Country-by-Country Reporting / OECD. URL: www.oecd.org/tax/beps/beps-actions/action13/.
32. Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting / OECD. Paris : OECD Publishing, 2013. URL: doi.org/10.1787/9789264202719-en.
33. Model Tax Convention on Income and on Capital 2017 (Full Version). / OECD. Paris : OECD Publishing, 2019. URL: doi.org/10.1787/g2g972ee-en.
34. Action 6. Prevention of tax treaty abuse / OECD. URL: www.oecd.org/tax/beps/beps-actions/action6/.
35. Action 7. Permanent establishment status / OECD. URL: www.oecd.org/tax/beps/beps-actions/action7/.
36. Study on Structures of Aggressive Tax Planning and Indicators : Final Report / European Commission. 2015. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2016-09/taxation_paper_61.pdf.
37. Aggressive tax planning indicators : Final Report / European Commission. 2017. URL: irihs.ihs.ac.at/id/eprint/4590/1/2017-loretz-sellner-brandl-aggressive-tax-planning-indicators.pdf.
38. Trade and Development Report 2018 / UNCTAD. 2018. URL: unctad.org/system/files/official-document/tdr2018_en.pdf.
39. Digital Single Market Strategy for Europe. 2015. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52015DC0192.
40. Connectivity for a European Gigabit Society. 2019. URL: digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/connectivity-european-gigabit-society-brochure.
41. Digital Europe 2025. URL: www.digitaleurope.org/policies/strongerdigitaleurope/.
42. Business taxation for the 21st century : Communication to the European Parliament and the EU Council. 2021. 18 May. URL: taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2021-06/20210615_communication_on_business_taxation.pdf.
43. Statement on a Two-Pillar Solution to Address the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy. 2021. October 8. URL: www.oecd.org/tax/beps/statement-on-a-two-pillar-solution-to-address-the-tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-october-2021.htm.
44. Members of the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS joining the October 2021 Statement on a Two-Pillar Solution to Address the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy as of 9 June 2023. URL: www.oecd.org/tax/beps/oecd-g20-inclusive-framework-members-joining-statement-on-two-pillar-solution-to-address-tax-challenges-arising-from-digitalisation-october-2021.pdf.
45. Programme of Work to Develop a Consensus Solution to the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy, OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS / OECD. 2019. URL: www.oecd.org/tax/beps/programme-of-work-to-develop-aconsensus-solution-to-the-tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy.htm.
46. Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Global Anti-Base Erosion Model Rules / OECD. URL: www.oecd.org/tax/beps/tax-challenges-arising-from-the-digitalisation-of-the-economy-global-anti-base-erosion-model-rules-pillar-two.htm.
47. Про валюту і валютні операції : закон України від 21.06.2018 № 2473-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2473-19#Text.
48. The Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters: Amended by the 2010 Protocol / OECD, Council of Europe. Paris : OECD Publishing, 2011. URL: doi.org/10.1787/9789264115606-en.
49. Multilateral Competent Authority Agreement on Automatic Exchange of Financial Account Information. URL: www.oecd.org/tax/automatic-exchange/about-automatic-exchange/cbc-mcaa.pdf.
50. Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information in Tax Matters / OECD. Paris : OECD Publishing, 2017. URL: doi.org/10.1787/9789264267992-en.
51. Олейнікова Л. Г., Долженко І. І. Удосконалення податкового контролю в Україні на основі реалізації інструментів плану BEPS та автоматичного обміну інформацією. Наукові праці НДФІ. 2020. № 3. С. 79–94. URL: doi.org/10.33763/npndfi2020.03.079.
52. Multilateral convention to implement tax treaty related measures to prevent base erosion and profit shifting / OECD. 2016. URL: www.oecd.org/tax/treaties/multilateral-convention-to-implement-tax-treaty-related-measures-to-prevent-BEPS.pdf.
53. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки : закон України від 20.03.2023 № 2970-IX. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2970-20#Text.
54. Про затвердження Порядку застосування загального стандарту звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки» (Common Standard on Reporting and Due Diligence for Financial Account Information) : наказ Міністерства фінансів України від 26.05.2023 № 282. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1090-23#Text.
55. Government Finance Statistics / IMF. URL: data.imf.org/?sk=a0867067-d23c-4ebc-ad23-d3b015045405.