Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 9/2023

№ 9/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (9): 7–23
https://doi.org/10.33763/finukr2023.09.007

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

БОГДАН Тетяна Петрівна1, БОГДАН Іван Віталійович2

1ГО "Гроуфорд інститут"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6133-5336
2Національний банк України
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1752-0198


Очевидні умовні зобов’язання уряду України під час війни і пандемії та управління їх ризиками


Статтю підготовлено в рамках проєкту, що виконується за грантової підтримки Національного фонду досліджень України (реєстраційний номер: 2020.01/0546)

Вступ. Екстраординарні обставини функціонування державних фінансів актуалізують проблеми ризиковості умовних зобов’язань Уряду та керування їх динамікою. В Україні поки не створено всеосяжної системи моніторингу фіскальних ризиків та умовних зобов’язань, оцінювання їхньої вартості, розкриття інформації, бракує також цілісної системи управління такими зобов'язаннями.
Проблематика. Формування організаційно-методичних засад аналізу, оцінювання, контролю та звітування з питань фіскальних ризиків та умовних зобов’язань має вагоме значення для прийняття виважених рішень у сфері державних фінансів.
Мета – виявлення ключових тенденцій та розкриття особливостей формування очевидних умовних зобов’язань в Україні під час війни й пандемії, розроблення пропозицій щодо створення комплексної системи звітності про такі зобов’язання та управління їх ризиками, що забезпечуватиме підтримку фіскальної стійкості в Україні та прийняття обґрунтованих управлінських рішень.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, опису, порівняння, історичний, методи теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Виявлено суттєве зростання гарантованого державою боргу під час пандемії та падіння його номінальної величини під час війни 2022–2023 рр., що пояснюється руйнуванням кредитного ринку в Україні й складністю адміністративних процедур отримання гарантій під час воєнного стану. Встановлено, що підтримка державою окремих великих державних підприємств і суб’єктів малого бізнесу породжувала проблеми, пов’язані зі слабкістю обґрунтування доцільності витрачання державних коштів і неповним врахуванням фіскальних ризиків під час прийняття рішень щодо надання державних гарантій. Представлено стандарти Міжнародного валютного фонду і Європейського Союзу з питань звітності про фіскальні ризики й умовні зобов’язання та узагальнено методичні підходи до оцінки фіскального впливу очевидних умовних зобов’язань.
Висновки. Мінімізації ризиків умовних зобов’язань сприятимуть лімітування їхнього обсягу й оцінювання фіскальних наслідків, обмеження сфери дії державних гарантій самоокупними проєктами, часткове перекладання витрат на приватних суб’єктів, зважене планування видатків, пов’язаних із цими зобов’язаннями. Крім того, максимально повне і коректне представлення інформації про наявні фіскальні ризики підвищуватиме ступінь обґрунтованості рішень при проведенні бюджетної політики.

Ключові слова:умовні зобов’язання, війна, пандемія, фіскальні ризики, гарантії за кредитами, прозорість, звітність

JEL: H12, H56, H81


Богдан Т. П. Очевидні умовні зобов’язання уряду України під час війни і пандемії та управління їх ризиками / Т. П. Богдан, І. В. Богдан // Фінанси України. - 2023. - № 9. - C. 7-23.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 7 - 23) ЗавантажитиЗавантажень : 91
1. Лист про наміри та Меморандум про економічну і фінансову політику від 19 червня 2023 року. URL: mof.gov.ua/uk/memorandum_of_economic__financial_policies-677.
2. Стратегія реформування системи управління державними фінансами на 2022–2025 роки : затв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1805-р. URL: ukurier.gov.ua/uk/articles/pro-shvalennya-strategiyi-reformuvannya-sistemi-up.
3. Державна політика стабілізації фінансів підприємств : монографія / А. І. Даниленко, В. В. Зимовець, O. М. Кошик та ін. ; за ред. А. І. Даниленка ; НАН України ; Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2011. С. 44–45.
4. Управління державними фінансами: фіскальні правила, ризики, міжнародні стандарти / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 496 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=1031&num=1.
5. Державні гарантії підприємствам: тенденції, практика надання і потенційні ризики для державних фінансів. Боргова стійкість державних фінансів / за ред. Т. І. Єфименко, С. А. Єрохіна, Т. П. Богдан. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014. С. 257–271. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=449&num=1.
6. Розвиток державних фінансів України в умовах глобалізації / за ред. І. О. Луніної ; Ін-т економіки та прогнозування НАН України. Київ, 2014. 296 с. URL: ief.org.ua/docs/mg/Mon_Lunina2014_Web.pdf.
7. Cebotari A., Davis J., Lusinyan L., Mati A., Mauro P., Petrie M., Velloso R. Fiscal Risks: Sources, Disclosure, and Management. International Monetary Fund, 2008. URL: doi.org/10.5089/9781498334525.007f.
8. Public Financial Management and Its Emerging Architecture / ed. by M. Cangino, T. Curristine, M. Lazare. International Monetary Fund, 2013. URL: doi.org/10.5089/9781475531091.071.
9. Brixi H., Mody A. Priorities for the Management of Contingent Liabilities. 2000. URL: www.researchgate.net/publication/250188483_PRIORITIES_FOR_THE_MANAGEMENT_OF_CONTINGENT_ LIABILITIES.
10. Polackova H. Government Contingent Liabilities: A Hidden Risk to Fiscal Stability. The World Bank, 1998. URL: doi.org/10.1596/1813-9450-1989.
11. Державний та гарантований державою борг України станом на 31.07.2023 / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/derzhavnij-borg-ta-garantovanij-derzhavju-borg.
12. Інформація про фіскальні ризики та їх вплив на показники державного бюджету в 2024 році (супровідні матеріали до проєкту бюджету на 2024 рік) / Міністерство фінансів України. URL: itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42796.
13. Brixi H., Schick A. Government at Risk: Contingent Liabilities and Fiscal Risk. New York : Oxford University Press, 2002. URL: doi.org/10.1596/978-0-8213-4835-2.
14. Cebotari A Contingent Liabilities: Issues and Practice. International Monetary Fund Working Paper. 2008. No. 2008/245. URL: doi.org/10.5089/9781451871036.001.
15. Fiscal Transparency, Accountability, and Risk / International Monetary Fund. 2012. URL: doi.org/10.5089/9781498340076.007.
16. Recommendation of the Council on Budgetary Governance / OECD. 2015. URL: www.oecd.org/gov/budgeting/Recommendation-of-the-Council-on-Budgetary-Governance.pdf.
17. The Fiscal Transparency Code / International Monetary Fund. 2019. URL: www.imf.org/external/np/fad/trans/Code2019.pdf.
18. Council Directive 2011/85/EU of 8 November 2011 on requirements for budgetary frameworks of the Member States. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv: OJ.L_.2011.306.01.0041.01.ENG.
19. Budina N., Petrie M. Managing and Controlling Fiscal Risks. Public Financial Management and Its Emerging Architecture / ed. by M. Cangino, T. Curristine, M. Lazare. International Monetary Fund, 2013. URL: www.elibrary.imf.org/display/book/9781475531091/ch005.xml.
20. Analyzing and Managing Fiscal Risks: Best Practices / International Monetary Fund. 2016. URL: doi.org/10.5089/9781498345668.007.
21. Government Guarantees and Fiscal Risk / International Monetary Fund. 2005. URL: www.imf.org/external/np/pp/eng/2005/040105c.pdf.