Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 9/2023

№ 9/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (9): 24–47
https://doi.org/10.33763/finukr2023.09.024

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

РАДІОНОВ Юрій Денисович1

1Рахункова палата України
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1691-1090


Пріоритети бюджетної політики в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України


Вступ. Різного роду фінансово-економічні кризи, шоки, у т. ч. запровадження воєнного стану, впливають на стан реалізації та докорінно змінюють пріоритети бюджетної політики, а отже, потребують вчасного коригування основних напрямів і макропоказників. Підвищуються фіскальні ризики, здійснюється потужний вплив екзогенних та ендогенних чинників на фінансово-бюджетну систему, що зумовлює особливу увагу до аналізу стану формування обсягів надходжень до бюджетів, визначення пріоритетів, раціонального розподілу та ефективного використання бюджетних видатків.
Проблематика. Бюджетна політика під час воєнного стану досліджена недостатньо. Окреслена проблематика потребує поглибленого вивчення, оскільки ця політика має бути раціональною, ефективною, результативною, враховувати умови війни та передбачати реальні шляхи подальшого розвитку у поствоєнний період.
Мета – напрацювання алгоритму подальшого розвитку, формування дієвого механізму розподілу та перерозподілу бюджетних коштів, підвищення ефективності й результативності бюджетної політики у період відновлення України на підставі аналізу її пріоритетів в умовах війни, їхніх особливостей, доцільності й обґрунтованості.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, групування, опису, порівняння, теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Під час війни актуалізуються питання ефективності управління фінансовими ресурсами країни. Аналіз структури бюджетних видатків демонструє пріоритети бюджетної політики в межах сконцентрованого обсягу фінансових ресурсів, можливостей державного або місцевих бюджетів щодо фінансування заходів, відповідної категорії видатків. У 2022 р. відбулися суттєві зміни в пріоритетах бюджетної політики, викликані повномасштабним російським вторгненням і необхідністю істотного збільшення фінансування сектору безпеки та оборони. Виникла проблема з обслуговуванням державного боргу і неможливістю наповнення дохідної частини державного та місцевих бюджетів для формування відповідного рівня видатків, що є характерною особливістю країни, економіка якої охоплена війною. Аналіз видатків за видами бюджетів та структурою зведеного бюджету за функціональною класифікацією свідчить, що пріоритети бюджетної політики в мирний час і в умовах воєнного стану є різними. Висунуто й обґрунтовано гіпотезу щодо розрізнення бюджету за військовим значенням.
Висновки. Якщо до війни пріоритетами бюджетної політики були постпандемічне відновлення економіки та спрямування інвестицій у майбутнє країни, то тепер – забезпечення обороноздатності й стабільне функціонування. Переспрямування значного обсягу фінансових ресурсів на потреби сектору безпеки та оборони України є доцільним, обґрунтованим та виправданим кроком. У післявоєнний період пріоритети бюджетної політики зміняться, виходячи з тих завдань і цілей, які визначатимуться середньо- й довгостроковими програмами відновлення та розвитку України. Водночас завдання нарощування потенціалу Збройних Сил України та розвитку військово-промислового комплексу й надалі залишатимуться пріоритетним напрямом бюджетної політики. Для підвищення ефективності бюджетної політики, її результативності необхідно реформувати застарілі методи, підходи до управління бюджетними видатками, запровадити повноцінне середньострокове бюджетне планування, постійно проводити аналіз завдань і цілей бюджетних програм, досягнення запланованих результатів та на цій основі розробляти пропозиції стосовно особливостей подальшої реалізації цих програм у плановому і наступних бюджетних періодах.

Ключові слова:державний бюджет, зведений бюджет, місцеві бюджети, видатки бюджету, дефіцит, бюджетна політика, відновлення

JEL: H50, H61


Радіонов Ю. Д. Пріоритети бюджетної політики в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України / Ю. Д. Радіонов // Фінанси України. - 2023. - № 9. - C. 24-47.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 24 - 47) ЗавантажитиЗавантажень : 228
1. Канєва Т., Галабурда А. Бюджетна політика держави в умовах воєнного стану. Scientia Fructuosa. 2022. Т. 144, № 4. С. 98–109. URL: doi.org/10.31617/1.2022(144)07.
2. Чугунов І. Я. Теоретичні основи системи бюджетного регулювання. Київ : НДФІ, 2005. 259 с.
3. Лисяк Л. В. Бюджетна політика у системі державного регулювання соціально-економічного розвитку України : [монографія]. Київ : ДННУ “Академія фінансового управління”, 2009. 600 с.
4. Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV. URL: www.zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15.
5. Радіонов Ю. Д. Теоретико-методологічні засади формування ефективної бюджетної політики в сучасних умовах. Сучасні аспекти науки: кол. моногр. Т. 3 / за ред. Є. О. Романенка, І. В.Жукової. Київ ; Братислава : ФОП Кандиба Т. П. 2020. 197 с. С. 90–131.
6. Крикун Т. І. Пріоритети формування бюджетної політики. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 16. С. 28–32. URL: doi.org/10.32702/2306-6814.2019.16.28.
7. Іголкін І. В. Роль транспарентності бюджетних відносин у системі управління державними фінансами. Наукові праці НДФІ. 2016. Вип. 1. С. 50–67. URL: npndfi.org.ua/?page_id=723&aid=773.
8. Коляда Т. А. Формування бюджетної стратегії України: теорія, методологія, практика [монографія]. Ірпінь : Університет ДФС України, 2016. 396 с.
9. Видатки зведеного бюджету України / Мінфін. URL: index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/expense/.
10. Гринько О. Україна домовилася про зупинку виплат за зовнішнім боргом. 2022. 14 верес. URL: zaxid.net/ukrayina_domovilasya_pro_prizupinennya_viplat_za_zovnishnim_borgom_n1549669.
11. Репко М., Томіліна М., Самойлюк М. Управління державним боргом України під час війни та післявоєнний період. 2023. 30 трав. URL: ces.org.ua/management-of-the-ukrainian-public-debt/.
12. Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану : постанова Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2021-%D0%BF#Text.
13. Павлиш О. Інфляція в Україні в 2022 році становила 26,6 % – Держстат. Економічна правда. 2023. 10 січ. URL: www.epravda.com.ua/news/2023/01/10/695830/#:~:text=%D0%A3%20%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%BD%D1%96%202022%20%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83%20%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BB%D1%8F%D1%86%D1%96%D1%8F,%D1%86%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%2D%2022%2C6%25.
14. Даньків В. Й., Галас М. І. Роль бюджету у соціально-економічному розвитку держави. Науковий вісник Ужгородського університету. 2013. Вип. 3 (40). С. 219–226. URL: dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/2082.
15. Опарін В. М. Фінансова система України (теоретико-методологічні аспекти) : монографія. Київ : КНЕУ, 2005. 240 с.
16. Radionov Yu. D. The Role of the State Budget in Ensuring the Defense Capability of Ukraine. Transformation of Ukraine's economy: formation of an inclusive economy system and functionality of financial inclusion. Riga: Baltija Publishing, 2023. P. 183–201. URL: doi.org/10.30525/978-9934-26-321-7-9.
17. Білоус О. Держстат дав оцінку падіння економіки України за 2022 рік. РБК-Україна. 2023. 12 квіт. URL: www.rbc.ua/rus/news/derzhstat-dav-otsinku-padinnya-ekonomiki-1681302631.html.
18. Уряд України цьогоріч очікує зростання ВВП на рівні 3–4 % – Свириденко. IBF. 2023. 11 верес. URL: ibf.ua/articles/urjad-ukra%D1%97ni-cogor%D1%96ch-och%D1%96ku%D1%94-zrostannja-vvp-na-r%D1%96vn%D1%96-3-4-sviridenko-161206.
19. Богданьок О., Мельник Х. Шмигаль: Україна розглядає 10 ключових аспектів відновлення України. Суспільне. Новини. 2023. 21 черв. URL: suspilne.media/512285-smigal-ukraina-rozgladae-10-klucovih-aspektiv-vidnovlenna-ukraini/.
20. Шмигаль прогнозує бум розвитку ВПК в Україні після війни. UA Prom. 2023. 22 черв. URL: uaprom.info/news/189214-shmigal-prognozuye-bum-rozvitku-vpk-ukrayini-pislya-vijni.html.
21. Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 27.06.2014. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text.
22. Радіонов Ю. Д. Методолого-організаційні підходи до забезпечення ефективності управління та використання бюджетних видатків. Фінанси України. 2022. № 5. С. 7–28. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.05.007.
23. Макогон В. Д., Адаменко І. П. Фінансова політика держави у системі економічного розвитку. Економічний вісник університету. 2023. Вип. 56. С. 193–200. URL: doi.org/10.31470/2306-546Х-2023-56-193-200.
24. Про затвердження середньострокового бюджетного планування в Україні : закон України від 06.12.2018 № 2646-VII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/2646-19#Text.
25. Про правовий режим воєнного стану : закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19.
26. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення передбачуваності бюджетної політики та посилення боргової стійкості : закон України від 27.07.2023 № 3278-ІХ. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/3278-20#Text.
27. Чугунов І. Я. Бюджетна стратегія суспільного розвитку. Київ : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2021. 532 с.