Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 11/2023

№ 11/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (11): 86–98
https://doi.org/10.33763/finukr2023.11.086

Пам’яті Віктора Михайловича Федосова

РЯЗАНОВА Надія Сергіївна1

1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-1419-1189


Європейський вектор сталого розвитку – орієнтир корпоративних і публічних фінансів України


Вступ. У ХХІ ст. в умовах зростаючих екологічних і пов’язаних із ними соціальних проблем на міжнародному рівні сформульовано концепцію сталого (стійкого до екологічних та соціальних ризиків) розвитку. Згідно з нею стала економічна діяльність має базуватися на взаємопов’язаних засадах: обов’язкова наявність в економічній діяльності позитивних екологічних і соціальних рішень, економічна/фінансова доцільність діяльності та адаптоване до потреб сталого розвитку урядування. Європейський Союз (ЄС) став лідером розвитку сталої економіки/фінансів, концепція стійкості набула в країнах ЄС статусу обов’язковості під час прийняття фінансових/економічних рішень. Україна як кандидат у члени до Євросоюзу має дотримуватися вектора сталого розвитку ЄС. Розвиток сталого фінансування несе величезні можливості та вигоди як бізнесу, так і публічним фінансам, оскільки націлений на фінансування циркулярної економіки, відновлюваної енергетики, ресурсо- й енергоефективності у всіх галузях, розумного управління водними ресурсами, а також інклюзивності.
Проблематика. Україна вже зробила перші важливі кроки в напрямі розвитку сталого фінансування, які представлені низкою загальних нормативно-правових документів, що стосуються перспектив сталого розвитку. Для залучення іноземних інвестицій в Україну її корпоративні та публічні фінанси мають відповідати вимогам сталого розвитку.
Мета – формулювання на основі дослідження сутності концепції сталого розвитку та ключових складових політики сталого розвитку ЄС узагальнених рекомендацій для сталого розвитку в Україні корпоративних і публічних фінансів, забезпечення належного фінансування відбудови економіки країни згідно з вектором ЄС.
Методи. Використано загальнонаукові методи дослідження.
Результати. Фінансовий сектор відіграє ключову роль у сталому розвитку, і нормативно-правове забезпечення сталого фінансування має фундаментальне значення. У ЄС ці нормативно-правові засади вже сформовані та продовжують вдосконалюватися. Законодавством ЄС передбачено шість цілей сталої економічної діяльності, принаймні одній з яких має відповідати проєкт/актив, щоб класифікуватися як сталий: пом’якшення наслідків зміни клімату; адаптація до зміни клімату; раціональне використання та охорона водних і морських ресурсів; перехід до циркулярної економіки; запобігання та контроль забруднення; захист і відновлення біорізноманіття й екосистем. Визначено також чотири критерії сталої економічної діяльності, котра визнається такою, якщо вона: робить істотний внесок у досягнення однієї чи більше з шести екологічних цілей; не завдає значної шкоди жодній з інших екологічних цілей; здійснюється з дотриманням мінімальних соціальних гарантій; додержується технічних критеріїв скринінгу. Розвиток сталого фінансування у ЄС базується на таких засадах: наявність таксономії сталої економічної діяльності ЄС; належне розкриття інформації щодо сталого розвитку всіма суб’єктами господарювання; врахування екологічних, соціальних та управлінських факторів під час надання фінансових послуг та прийняття інвестиційних рішень; належне управління екологічними (включно з кліматом) і соціальними ризиками; використання спеціальних фінансових інструментів – зелених та інших маркованих облігацій і позик, які забезпечують фінансові потоки у проєкти сталої економіки; підвищення фінансової грамотності суспільства у питаннях сталого розвитку.
Висновки. Політика України з розвитку сталого фінансування має орієнтуватися на офіційно затверджений ЄС курс сталого розвитку. У вітчизняне законодавство має бути інтегрована концепція сталого розвитку. Корпоративні й публічні фінанси країни мають передбачати обов’язковість позитивних екологічних і соціальних рішень, економіко-фінансову доцільність та адаптоване до сталого розвитку корпоративне управління. Для цього потрібні: використання таксономії сталої економічної діяльності ЄС, належне розкриття інформації щодо сталого розвитку, запровадження концепції подвійної суттєвості, екологічного та соціального ризик-менеджменту в наявний ризик-менеджмент, а також заохочення потоків капіталу до проєктів з екологічними й соціальними перевагами. Має розвиватися ринок інструментів сталого фінансування – зелених облігацій та банківських кредитів. Важливо підвищувати обізнаність учасників ринку фінансових послуг у питаннях сталого фінансування.

Ключові слова:грінвошинг, державні фінанси, зелене фінансування, зелені облігації, кліматичні ризики переходу, кліматичні фізичні ризики, місцеві фінанси, нефінансова звітність, подвійна суттєвість, розкриття інформації про сталий розвиток, стале фінансування, таксономія сталої економічної діяльності

JEL: G18


Рязанова Н. С. Європейський вектор сталого розвитку – орієнтир корпоративних і публічних фінансів України / Н. С. Рязанова // Фінанси України. - 2023. - № 11. - C. 86-98.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 86 - 98) ЗавантажитиЗавантажень : 18
1. Guide on climate-related and environmental risks / European Central Bank. 2020. November 27. URL: www.bankingsupervision.europa.eu/press/pr/date/2020/html/ssm.pr201127~5642b6e68d.en.html
2. Bolton P., Despres M., Pereira Da Silva L. A., Samama F., Svartzman R. The green swan. Central banking and financial stability in the age of climate change. Bank for International Settlements, 2020. URL: www.bis.org/publ/othp31.pdf.
3. Design of Sustainable Financial System. Definitions and Concepts. Background Note / UNEP. Inquiry Working Paper. 2016. Iss. 16/13. URL: unepinquiry.org/wp-content/uploads/2016/09/1_Definitions_and_Concepts.pdf.
4. Стратегія сталого розвитку України до 2030 року. Проєкт. 2017. URL: www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf.
5. Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text.
6. Політика щодо розвитку сталого фінансування на період до 2025 року / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/admin_uploads/article/Policy_rozvytok-stalogo-finansuvannja_2025.pdf?v=4.
7. Рекомендації щодо реалізації або фінансування проєктів екологічного спрямування шляхом емісії зелених облігацій / Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. 2021. URL: www.nssmc.gov.ua/en/document/?id=12423398.
8. Private Sector Opportunities for a Green and Resilient Reconstruction in Ukraine : Synthesis Report / World Bank Group. 2023. October 24. URL: www.ifc.org/en/insights-reports/2023/private-sector-opportunities-for-a-green-and-resilient-reconstruction-in-ukraine.
9. The European Green Deal / European Commission. URL: commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en.
10. A new Circular Economy Action Plan For a cleaner and more competitive Europe : Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions (COM/2020/98 final). 2020. March 11. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1583933814386&uri=COM:2020:98:FIN.
11. The EU Strategy for Financing the Transition to a Sustainable Economy : Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions (COM(2021) 390). 2021. July 6. URL: final eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021DC0390.
12. Regulation (EU) 2020/852 of the European Parliament and of the Council of 18 June 2020 on the establishment of a framework to facilitate sustainable investment, and amending Regulation (EU) 2019/2088. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32020R0852.
13. OECD Guidelines for Multinational Enterprises / OECD. URL: www.oecd.org/corporate/mne/.
14. Guiding Principles on Business and Human Rights: Implementing the United Nations “Protect, Respect and Remedy” Framework / United Nations. 2011. URL: www.business-humanrights.org/en/big-issues/un-guiding-principles-on-business-human-rights/.
15. Labour standards / International Labour Organization. URL: www.ilo.org/global/standards/lang--en/index.htm.
16. International Bill of Human Rights. URL: www.escr-net.org/resources/international-bill-human-rights.
17. EU Taxonomy Navigator / European Commission. URL: ec.europa.eu/sustainable-finance-taxonomy/.
18. The Task Force on Climate Related Financial Disclosures (TCFD). URL: www.fsb-tcfd.org/.
19. Directive (EU) 2022/2464 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 amending Regulation (EU) No 537/2014, Directive 2004/109/EC, Directive 2006/43/EC and Directive 2013/34/EU, as regards corporate sustainability reporting (CSRD). URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32022L2464.
20. The Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). URL: finance.ec.europa.eu/regulation-and-supervision/financial-services-legislation/implementing-and-delegated-acts/sustainable-finance-disclosures-regulation_en.
21. Rules on Environmental, Social and Governance (ESG) rating providers. URL: finance.ec.europa.eu/publications/sustainable-finance-package-2023_en.
22. Performance Standards on Environmental and Social Sustainability / International Finance Corporation. 2012. January 1. URL: www.ifc.org/en/insights-reports/2012/ifc-performance-standards.
23. Guide on climate-related and environmental risks. Supervisory expectations relating to risk management and disclosure / European Central Bank. 2012. November. URL: www.bankingsupervision.europa.eu/ecb/pub/pdf/ssm.202011finalguideonclimate-relatedandenvironmentalrisks~58213f6564.en.pdf.
24. ECB Guide to the internal capital adequacy assessment process (ICAAP) / European Central Bank. 2018. November. URL: www.bankingsupervision.europa.eu/ecb/pub/pdf/ssm.icaap_guide_201811.en.pdf.
25. Directive 2013/36/EU of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on access to the activity of credit institutions and the prudential supervision of credit institutions and investment firms, amending Directive 2002/87/EC and repealing Directives 2006/48/EC and 2006/49/EC. URL: www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/single-rulebook/interactive-single-rulebook/100832.
26. Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on prudential requirements for credit institutions and investment firms and amending Regulation (EU) No 648/2012. URL: eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX:32013R0575.
27. The International Capital Market Association, ICMA. URL: www.icmagroup.org/sustainable-finance/.
28. The European green bond standard – Supporting the transition / European Commission. URL: finance.ec.europa.eu/sustainable-finance/tools-and-standards/european-green-bond-standard_en.