Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 11/2023

№ 11/2023

Fìnansi Ukr. 2023 (11): 116–128
https://doi.org/10.33763/finukr2023.11.116

Пам’яті Віктора Михайловича Федосова

ШАПРАН Наталія Сергіївна1, ГАПОНЮК Микола Анатолійович2, ШАПРАН Віталій Сергійович3

1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-4080-0833
2Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1541-0307
3Громадська організація “Українське товариство фінансових аналітиків”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-1540-6834


Роль ринку ОВДП у системі державних фінансів України


Вступ. Разом із початком повномасштабної російської агресії проти України у 2022 р. гостро постало питання про оперативний доступ держави до фінансування видатків на воєнні та суміжні з війною потреби. Чи не єдиним джерелом фінансування для екстремальних потреб став внутрішній і зовнішній державний борг. Внутрішній державний борг більше ніж на 99 % представлений запозиченнями через облігації внутрішньої державної позики (ОВДП). Ефективність програми державних запозичень через ОВДП та її спроможність мобілізувати під час екстраординарних подій великі суми коштів на невідкладні потреби фактично є базисом для національної безпеки держави.
Проблематика. Природа та функціонал державного боргу та ринку ОВДП добре вивчено в академічному середовищі, але механізми взаємодії фіскальної і монетарної влади на ринку ОВДП практично не досліджені й не внормовані.
Мета – визначення ролі ринку ОВДП у системі державних фінансів, а саме при управлінні внутрішнім державним боргом, та розроблення рекомендацій щодо вдосконалення такого управління.
Методи. Використано такі емпіричні методи, як експеримент, спостереження, опис, а також такі теоретичні методи: аналіз, синтез, узагальнення, індукцію, дедукцію, пояснення, класифікацію тощо.
Результати. Акцентовано увагу на необхідності розширення сприйняття функціоналу ринку ОВДП, котрий, як з’ясувалось, не обмежений лише фіскальною та регулюючою функціями. Сучасний ринок ОВДП в Україні містить функціонал: резервних активів, інструменту заощаджень; потенціального джерела для фінансування розвитку економіки; управління валютною, процентною й інфляційною складовою державного боргу; управління паритетом між зовнішнім і внутрішнім державним боргом. Проведений аналіз вартості ОВДП, які перебувають у портфелі НБУ, та надано рекомендації щодо доцільності репрофайлінгу ОВДП у портфелі НБУ.
Висновки. ОВДП є основним інструментом, через який залучається і обслуговується внутрішній державний борг. У цілому портфель ОВДП в обігу має цілком прийнятну дюрацію та дає змогу управителю державним боргом планувати його обслуговування, без значних концентрацій виплат за основним боргом у найближчі роки. Державні банки та Національний банк України контролювали близько 76 % загальної заборгованості за ОВДП (станом на 31 серпня 2023 р.), а НБУ отримував наддоходи від ОВДП з плаваючою дохідністю, що вказує на необхідність проведення репрофайлінгу боргу за ОВДП у власності НБУ, з подальшою лібералізацією участі НБУ на вторинному ринку ОВДП.

Ключові слова:державний борг, державні фінанси, державні запозичення, банки, ринок облігацій внутрішньої державної позики

JEL: E44, E58, H60, H63, H69


Шапран Н. С. Роль ринку ОВДП у системі державних фінансів України / Н. С. Шапран, М. А. Гапонюк, В. С. Шапран // Фінанси України. - 2023. - № 11. - C. 116-128.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 116 - 128) ЗавантажитиЗавантажень : 57
1. Ватаманюк-Зелінська У. Функціонування в Україні ринку державних облігацій внутрішньої позики. Економіка та суспільство. 2021. № 30. С. 85–92. URL: doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-15.
2. Кудряшов В. П. Використання ОВДП в управлінні державними запозиченнями. Фінанси України. 2018. № 5. C. 22–40. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.05.022.
3. Хома І., Антощук І. ОВДП як інструмент впливу на монетарне та фіскальне регулювання в Україні. Економічний простір. 2022. № 181. С. 64–71. URL: doi.org/10.32782/2224-6282/181-11.
4. Юрій С. Управління зростанням на основі боргу і Україна. Журнал Європейської економіки. 2007. № 1. С. 6–27. URL: jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/2.
5. Федосов В. М., Вигівська Ю. П. Вплив державного боргу на фінансову безпеку України. Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. 2012. № 1. С. 408–412.
6. Федосов В., Опарін В., Льовочкін С. Фінансова реструктуризація в Україні: проблеми і напрями : монографія / за ред. В. Федосова. Київ : КНЕУ, 2002. 387 с.
7. Жмурко Н., Рудик О., Гринкевич М. Економічний зміст та класифікація державного боргу. Гроші, фінанси та кредит. 2021. № 59. С. 103–109. URL: doi.org/10.32843/infrastruct59-19.
8. Короленко Р., Потапчук А. Державний борг України: сутність та управління. Modern Economics. 2019. № 13. С. 135–140. URL: doi.org/10.31521/modecon.V13(2019)-22.
9. Національний банк роз’яснив причини застосування заходу впливу до АТ “БАНК АЛЬЯНС” / Національний банк України. 2019. 3 жовт. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/natsionalniy-bank-rozyasniv-prichini-zastosuvannya-zahodu-vplivu-do-at-bank-alyans.
10. SBU exposes securities market operation worth over USD 100 million / Security Service of Ukraine. 2020. October 1. URL: ssu.gov.ua/en/novyny/sbu-vykryla-oborudku-na-rynku-tsinnykh-paperiv-na-ponad-28-miliarda-hryven.
11. Державний борг та гарантований державою борг / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/derzhavnij-borg-ta-garantovanij-derzhavju-borg.
12. Country List Government Debt to GDP. Trading Economics. URL: tradingeconomics.com/country-list/government-debt-to-gdp.
13. Japan Government Bonds - Yields Curve. World Government Bonds. URL: www.worldgovernmentbonds.com/country/japan/.
14. Turkey Government Bonds - Yields Curve. World Government Bonds. URL: www.worldgovernmentbonds.com/country/turkey/.
15. Статистика фінансового сектору / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/statistic/sector-financial.
16. Консолідована фінансова звітність та Консолідований звіт про управління за рік, що закінчився 31 грудня 2022 року / Національний банк України. 2023. URL: bank.gov.ua/admin_uploads/article/NBU_2022_consolidated_fsu.pdf?v=4.