Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 4/2022

№ 4/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (4): 27–45
https://doi.org/10.33763/finukr2022.04.027

УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

БОГДАН Тетяна Петрівна1

1ГО "Гроуфорд інститут"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-6133-5336


Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання


Вступ. Розміри бюджетного дефіциту, структура його покриття та динаміка державного боргу в період воєнного стану відображають переорієнтацію держави на першочергове фінансування військових потреб, підвищення ролі іноземних офіційних кредиторів і гармонізацію монетарної політики з фіскальною при здійсненні внутрішніх запозичень.
Проблематика. Параметри боргового фінансування бюджету за умов воєнного стану та проблеми управління державним боргом України в контексті загальносвітових закономірностей функціонування державних фінансів під час війни.
Мета – виявлення ключових тенденцій боргового фінансування бюджету в період воєнного стану та ризиків надмірного боргового навантаження, узагальнення міжнародного досвіду врегулювання боргових проблем у країнах, постраждалих від збройних конфліктів, формування пропозицій щодо перспективних методів реструктуризації зовнішнього державного боргу в поствоєнний період.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, опису, порівняння, історичний метод, методи теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Визначено ключові тенденції боргового фінансування бюджету в період воєнного стану – активне залучення державних позик і суттєвий приріст боргу, втрата доступу до зовнішніх ринкових позик та інтенсифікація грантово-кредитної підтримки від офіційних кредиторів, значна емісія внутрішніх військових облігацій та їх частковий викуп Національним банком за слабкої участі українських банків. Акцентовано увагу на ймовірності порушення безпечного рівня боргового навантаження наприкінці 2022 р. внаслідок падіння ВВП й приросту абсолютної суми боргу. Вивчення світового досвіду (врегулювання зовнішніх боргів країн, постраждалих від збройної агресії, застосування плану Брейді та Ініціатив HIPC-MDR) створило підґрунтя для розроблення науково обґрунтованих пропозицій щодо реструктуризації державного боргу України.
Висновки. Забезпечення безперебійного функціонування державних фінансів під час війни, продовження виконання державою своїх ключових функцій та пріоритизація спрямування ресурсів для здобуття перемоги є ключовими завданнями держави під час війни, що впливають на параметри та інструментарій її позиково-боргової політики. У післявоєнний період Україна може ставити питання про реструктуризацію зовнішнього боргу на умовах списання істотної його частини. Зниження боргового навантаження України є запорукою успішного відновлення економіки, зокрема списання частини заборгованості перед МФО за прикладом ініціатив HIPC і MDR, а також обмін облігацій зовнішньої позики на нові цінні папери із суттєвим дисконтом до номіналу.

Ключові слова:державний борг, позики, війна, реструктуризація боргу

JEL: H56, H63, Н74


Богдан Т. П. Державний борг і позики під час війни та методи їх поствоєнного врегулювання / Т. П. Богдан // Фінанси України. - 2022. - № 4. - C. 27-45.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 27 - 45) ЗавантажитиЗавантажень : 124
1. In Defense of Public Debt / B. Eichengreen, A. El-Ganainy, R. Esteves, K. J. Mitchener. Oxford University Press, 2021. 320 p. URL: www.econ.berkeley.edu/biblio/defense-public-debt.
2.Fiscal Rules and Fiscal Councils: Recent Trends and Performance during the COVID-19 Pandem c / H. Davoodi, P. Elger, A. Fotiou et al. IMF Working Papers. 2022. No. 2022/011. URL: doi.org/10.5089/9798400200472.001.
3. Фінансова глобалізація і євроінтеграція / за ред. О. Г. Білоруса, Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2015. 496 с.
4. Боргова стійкість державних фінансів / за ред. Т. І. Єфименко, С. А. Єрохіна, Т. П. Богдан. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2014. 712 с.
5. Науково-методичні засади статистичного аналізу стійкості державних фінансів / С. С. Гасанов, М. В. Пугачова, Л. О. Ященко та ін. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2013. 524 с.
6. Модернізація фінансової системи України в процесі євроінтеграції : у 2 т. / Т. І. Єфименко, С. С. Гасанов, В. П. Кудряшов та ін. ; за ред. О. В. Шлапака, Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2014. Т. 1. 760 с.
7. Модернізація фінансової системи України в процесі євроінтеграції : у 2 т. / Т. І. Єфименко, С. С. Гасанов, П. М. Леоненко та ін. ; за ред. О. В. Шлапака, Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2014. Т. 2. 2014. 784 с.
8.Єфименко Т. І. Фіскальна та монетарна безпека національної економіки. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2016. 447 с.
9. Актуальні проблеми розвитку системи управління державними фінансами: євроінтеграційний контекст / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2016. 496 с.
10. Державні фінанси України: розвиток та управління змінами (проблеми економічної безпеки) / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2017. 496 с.
11. Актуальні проблеми фінансового управління: глобальні тенденції і національна практика / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2018. 496 с.
12. Управління державними фінансами: фіскальні правила, ризики, міжнародні стандарти / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 496 с.
13. Богдан Т. П. Боргова політика держави в умовах глобальної нестабільності.
Економіка України. 2013. № 2. С. 4–17. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2013_2_2.
14. Богдан Т. П. Фіскальні правила як важлива складова прогресивних фіскальних інститутів. Фінанси України. 2016. № 4. С. 7–26. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2016_4_3.
15. Богдан Т. П. Глобальний борг як індикатор проблем світової економіки та виклики для фінансової політики України. Фінанси України. 2019. № 9. С. 43–63. URL: https:// doi.org/10.33763/finukr2019.09.043.
16. Богдан Т. П. Гармонізація статистичного аналізу та обліку державного боргу в Україні з міжнародним стандартом PSDS. Наукові праці НДФІ. 2021. № 3. C. 5–22. URL: doi.org/10.33763/npndfi2021.03.005.
17. Гасанов С. С. Фіскальні ризики та фіскальне таргетування в системі управління державними фінансами за умов інституціональної невизначеності. Наукові праці НДФІ. 2017. Вип. 2. С. 5–24. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Npndfi_2017_2_2.
18. Гасанов С. С. Фіскальні правила і фіскальна відповідальність: контекст економічної безпеки. Фінанси України. 2018. № 3. С. 7–23. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_ 2018_3_3.
19. Гасанов С. С., Кудряшов В. П., Балакін Р. Л. Наднаціональні фіскальні правила та координація бюджетної політики в Європейському Союзі. Фінанси України. 2019. № 3. С. 37–55. URL: doi.org/10.33763/finukr2019.03.037.
20. Кудряшов В. П. Використання ОВДП в управлінні державними запозиченнями. Фінанси України. 2018. № 5. С. 22–40. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.05.022.
21. Кудряшов В. П. Імперативи та ризики накопичення державних запозичень. Економіка України. 2018. № 6. С. 26–43. URL: doi.org/10.15407/economyukr.2018.06.026.
22. Державний борг та гарантований державою борг / Міністерство фінансів України. URL: mof.gov.ua/uk/derzhavnij-borg-ta-garantovanij-derzhavju-borg.
23. Дохідність ОВДП на первинному ринку / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/statistic/sector-financial#1ms.
24. Фінансування державного бюджету України з початку повномасштабної війни / Міністерство фінансів України. 2022. URL: mof.gov.ua/uk/news/ukraines_state_ budget_financing_since_the_beginning_of_the_full-scale_war-3435.
25. У квітні 2022 року до загального фонду державного бюджету надійшло 76,2 млрд грн / Міністерство фінансів України. 2022. URL: mof.gov.ua/uk/news/u_kvitni_2022_roku_do_zagalnogo_fondu_derzhavnogo_biudzhetu_nadiishlo_762_ mlrd_grn-3432.
26. Fiscal Monitor. Fiscal Policy from Pandemic to War / International Monetary Fund. 2022. April. URL: www.imf.org/en/Publications/FM/Issues/2022/04/12/fiscal-monitor-april-2022.
27. Weiss M. Iraq’s Debt Relief: Procedure and Potential Implications for International Debt Relief / Congressional Research Service. 2011. March. URL: sgp.fas.org/crs/mideast/RL33376.pdf.
28. Schlegl M., Trebesch C., Wright M. L. The Seniority Structure of Sovereign Debt. NBER Working paper. 2019. No. 25793. May. URL: doi.org/10.21034/wp.759.
29. Sovereign Default / J. Ams, R. Baqir, A. Gelpern, Ch. Trebeschin. Sovereign Debt: A Guide for Economists and Practitioners. 2019. P. 275–327. URL: dx.doi.org/10.1093/oso/9780198850823.003.0008.
30. Gelpern A. Building a Better Seating Chart for Sovereign Restructurings. Emory Law Journal. 2004. Vol. 53. P. 1119–1161.
31. Heavily Indebted Poor Countries (HIPC) Initiative / World Bank. URL: www.worldbank.org/en/topic/debt/brief/hipc.
32. The HIPC Initiative: Progress and Prospects / OED. 2003. URL: ieg.worldbankgroup.org/sites/default/files/Data/reports/hipc_precis.pdf.
33. Asonuma T., Niepelt D., Ranciere R. Sovereign Bond Prices, Haircuts and Maturity. IMF Working Papers. 2017. No. 119. URL: doi.org/10.5089/9781484301098.001.
34. Trebesch Ch., Papaioannou M., Das U. Sovereign Debt Restructurings 1950–2010: Concepts, Literature Survey, and Stylized Facts. IMF Working Paper. 2012. WP/12/203. URL: doi.org/10.5089/9781475505535.001.
35. The Brady Plan / EMTA. URL: www.emta.org/em-background/the-brady-plan/.
36. Griffith-Jones S., Gallagher K., Volz U. Centre for Sustainable Finance. Debt Relief by Private Creditors: Lessons from the Brady Plan. Background Paper. 2021. No. 7. October. URL: www.boell.de/sites/default/files/2021-10/Background%20Paper%20_7%20Endf.pdf.