Видається з 1995 р.
Ласкаво просимо на сайт журналу "Фінанси України". Сайт знаходиться в дослідній експлуатації.
Увійти | Зареєструватися
АКАДЕМІЯ
ФІНАНСОВОГО
УПРАВЛІННЯ
.


№ 4/2022

№ 4/2022

Fìnansi Ukr. 2022 (4): 67–91
https://doi.org/10.33763/finukr2022.04.067

МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА

БОРТНІКОВ Геннадій Петрович1, ЛЮБІЧ Олександр Олексійович2, ГЛАДКИХ Дмитро Михайлович3

1ДННУ "Академія фінансового управління"
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-8388-6721
2ДННУ “Академія фінансового управління”
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-9339-4242
3Національний інститут стратегічних досліджень
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-5276-5521


Державні банки в умовах воєнного стану: ключові проблеми та заходи реагування


Вступ. Вітчизняна банківська система загалом та державні банки зокрема стикнулись із комплексом безпрецедентних загроз, ризиків і викликів, пов’язаних із початком відкритої збройної агресії проти України. Негативними наслідками воєнних дій стали втрата фізичного доступу банків та клієнтів до частини відділень та платіжної інфраструктури, зростання дефолтів і призупинення кредитування тощо.
Проблематика. Підвищення стійкості й надійності банківської системи завдяки втручанню центрального банку і створення сприятливих умов для бізнесу.
Мета – аналіз наслідків впливу збройного конфлікту на банківський сектор та обґрунтування переліку заходів зменшення або нейтралізації цього впливу.
Методи. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, групування, опису, порівняння, теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.
Результати. Дії держави в особі Уряду та Національного банку в умовах воєнного стану були в цілому адекватними, включали заходи з бюджетної підтримки найуразливіших груп населення, зниження податкового тиску на бізнес, стимулювання ділової активності шляхом надання дешевих кредитів у межах низки урядових програм, всебічну підтримку банківської системи через механізм рефінансування, пом’якшення частини регуляторних вимог. Війна внесла корективи в стратегію ре- формування державних банків. Структура коштів фізичних осіб також змінювалась внаслідок раптової трансформації моделі поведінки. Державні банки віддають перевагу вкладенням в ОВДП та сертифікати НБУ, а не кредитуванню клієнтів. Головною причиною повільного зростання кредитних портфелів можна вважати скорочення попиту на кредити з боку надійних позичальників, підвищення кредитних ризиків.
Висновки. Банки з державним капіталом продемонстрували фінансову стійкість, не відчули суттєвого вилучення коштів клієнтами, однак віддавали перевагу кредитуванню великих корпорацій або фінансовій підтримці МСП лише за державними програмами. Доцільно розробити разом із банківською спільнотою національні програми реструктуризації кредитів, настав час повернутися до ідеї створення в Україні повноцінного банку розвитку на базі наявних держбанків.

Ключові слова:державні банки, банківська система, війна, воєнні дії, кредити, кредитний портфель, депозити, залучені кошти, капітал

JEL: E58, G21, H12


Бортніков Г. П. Державні банки в умовах воєнного стану: ключові проблеми та заходи реагування / Г. П. Бортніков, О. О. Любіч, Д. М. Гладких // Фінанси України. - 2022. - № 4. - C. 67-91.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 67 - 91) ЗавантажитиЗавантажень : 91
1. Єфименко Т. І. Фіскальна та монетарна безпека національної економіки. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2016. 447 с.
2. Державні фінанси України: розвиток та управління змінами (проблеми еконо- мічної безпеки) / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2017. 496 с.
3. Управління державними фінансами: фіскальні правила, ризики, міжнародні стандарти / за ред. Т. І. Єфименко ; ДННУ “Акад. фін. управління”. Київ, 2019. 496 с.
4. Єфименко Т. І., Гасанов С. С., Бартош С. В. Фіскальна безпека і децентралізація в умовах глобальних викликів і загроз. Фінанси України. 2020. № 9. C. 29–48. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.09.029.
5. Гасанов С. С., Любіч О. О., Бортніков Г. П. Діяльність банків за участю держави в капіталі у 2014 році. Київ: ДННУ “Академія фінансового управління”, 2014. 49 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=459&num=4.
6. Гасанов С. С., Любіч О. О., Бортніков Г. П. Державна підтримка капіталізації та реорганізації банків за участю держави в капіталі. Зарубіжний досвід та вітчизняна практика : монографія. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2015. 128 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=460&num=1.
7. Державні компанії з управління проблемними активами: міжнародний досвід таприйнятністьдля України / С. С. Гасанов, О. О. Любіч, Г. П. Бортніков, Н. Б. Страхова. Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2015. 222 с. URL: afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=460&num=2.
8. Кінець ери глобалізації, деглобалізація, “нова” глобалізація чи перехід до ноосфер- ного співрозвитку? / О. Г. Білорус, В. І. Власов, С. С. Гасанов, І. Г. Ханін. Фінанси України. 2020. № 10. C. 7–23. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.10.
9. Гасанов С. С. Фіскальні правила і фіскальна відповідальність: контекст еконо- мічної безпеки. Фінанси України. 2018. № 3. С. 7–23. URL: doi.org/10.33763/finukr2018.03.007.
10. Кораблін С. О. Монетарна безпека: окремі визначення та оцінки. Фінанси України. 2021. № 1. C. 7–45. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.01.007.
11. Кудряшов В. П. Критична інфраструктура та фінансова безпека. Фінанси Украї- ни. 2021. № 2. C. 7–25. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.02.007.
12. Гриценко А. А. Інституціональні засади соціальної довіри в контексті фіскальної та монетарної безпеки. Фінанси України. 2021. № 7. C. 7–30. URL: doi.org/10.33763/finukr2021.07.007.
13. Шаров О. М. Проблеми становлення монетарного суверенітету України. Фінанси України. 2020. № 11. C. 7–34. URL: doi.org/10.33763/finukr2020.11.007.
14. Єфименко Т. І., Воробей С. І., Ловінська Л. Г. Глобальні рекомендації щодо звіт-
ності про стійкість підприємств у транзитивних країнах: умови воєнного стану та відновлення в Україні. Фінанси України. 2022. № 3. C. 8–21. URL: doi.org/10.33763/finukr2022.03.008.
15. Діденко С. Війна в Україні: поточні економічні наслідки та прогноз. UA.News. 2022. 25 квіт. URL: ua.news/ua/vojna-v-ukrayne-tekushhye-ekonomycheskye-posledstvyya-y-prognoz/.
16. Шемаєва Л. Г., Касперович Ю. В., Гладких Д. М. Фінансові інструменти приско- рення реінтеграції окупованих територій Донбасу. Стратегічна панорама. 2018. № 1. С. 65–76. URL: niss-panorama.com/index.php/journal/article/view/72.
17. Економічні інструменти протидії гібридній агресії : аналіт. доп. / за ред. А. Ю. Сменковського. Київ : НІСД, 2020. 69 с. URL: niss.gov.ua/sites/default/files/2020-09/dopovid-economichni-instrumenty-protydii-gibrydniy-agresii-1.pdf.
18. Дробязко А. Як працює банківська система України в умовах війни. Mind. 2022. 19 квіт. URL: mind.ua/openmind/20239949-yak-pracyue-bankivska-sistema-ukrayini-v-umovah-vijni.
19. Данилишин Б. Поствоєнна економіка переможця. Дзеркало тижня. 2022. 20 квiт. URL: zn.ua/ukr/macrolevel/postvojenna-ekonomika-peremozhtsja.html.
20. Коментар Національного банку про поточний стан та перспективи економіки України / Національний банк України. 2022. 14 квіт. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/komentar-natsionalnogo-banku-pro-potochniy-stan-ta-perspektivi-ekonomiki-ukrayini.
21. Наглядова статистика / Національний банк України. URL: bank.gov.ua/ua/statistic/supervision-statist.
22. Кошовий Д. Наразі бачимо більше переваг від фіксації обмінного курсу, ніж від іншого режиму – заступник голови НБУ Ніколайчук. Interfax Україна. 2022. URL: ua.interfax.com.ua/news/interview/833123.html.
23. НБУ перерахував на потреби військових понад 16,5 млрд грн, на спецрахунку залишилося 274,5 млн грн / Національний банк України. 2022. 26 квіт. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/nbu-pererahuvav-na-potrebi-viyskovih-mayje-154-mlrd-grn-na- spetsrahunku-zalishilosya-94-mln-grn.
24. Уточнено порядок надання кредитів рефінансування для підтримки ліквідності банків / Національний банк України. 2022. 20 квіт. URL: bank.gov.ua/ua/news/all/utochneno-poryadok-nadannya-kreditiv-refinansuvannya-dlya-pidtrimki-likvidnosti- bankiv.
25. Вінокуров Я. Як українцям будуть відшкодовувати 100 % вкладів під час війни
– керівниця Фонду гарантування. Економічна правда. 2022. 18 квіт. URL: www.epravda.com.ua/publications/2022/04/18/685882/.
26. Укрексімбанк залучає кошти Світового банку у сумі 100 млн дол. США для на- дання середньо- та довгострокового фінансування приватним українським підприємствам в умовах воєнного стану / Укрексімбанк. 2022. 11 квіт. URL: www.eximb.com/ua/bank/press/novyny-banku/ukreksimbank-zaluchae-koshty-svitovogo-banku-dlya- nadannya-finansuvannya_.html.
27. В умовах воєнного стану Укрексімбанк продовжує шукати способи зниження рівня NPL та виставив на повторний продаж через СЕТАМ права вимоги за кредитами проблемних позичальників за номінальною вартістю / Укрексімбанк. 2022. 22 квіт. URL: www.eximb.com/ua/bank/press/novyny-banku/v-umovah-voennogo-stanu-ukreksimbank-prodovzhue-shukaty-sposoby-znyzhennya-rivnya-npl_.html.
28. Ощадбанк продовжує підтримувати підприємців – видано вже 4 млрд гривень / Ощадбанк. 2022. URL: www.oschadbank.ua/news/osadbank-prodovzue-pidtrimuva-ti-pidpriemciv-vidano-vze-4-mlrd-griven.
29. Видали 2 млрд грн аграріям на посівну / Укргазбанк. 2022. 26 квіт. URL: www.ukrgasbank.com/press_center/news/13136-.
30. Видали 6 млрд грн кредитів для українського бізнесу з початку війни / Укргазбанк. 2022. 25 квіт. URL: www.ukrgasbank.com/press_center/news/13134-.
31. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2020 рік. Розділ I “Доходи” / Державна казначейська служба України. URL: www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu-ukrayini-za-2020-rik.